Spring naar bijdragen
Cynne

Cynne en Roefel

Recommended Posts

Hoi

Ik ben Cynne en helemaal nieuw in het houden van konijntjes en op dit forum.

Mijn konijntje is volgens de winkel een langoor angora maar dat angora klopt al niet denk ik want het is niet zo'n wollig ding als in de boekjes.

Ik zal wel eens een fototje posten zodra ik er eentje kan nemen.

Of het een meisje of een jongen is kan ik niet goed zien :(, maar morgen ga ik naar de dierenarts om een kijkje te nemen.

Roefel zit in een hok tijdelijk nog binnen omdat het nog te koud is voor buiten. Zijn hok kocht ik op aanraden van de dierenzaak, maar dit zal nog aangepast moeten worden want er blijkt geen deurtje in te zijn en geen trapje en ik las dat dit wel nodig is. Hij krijgt ook een ren buiten in de tuin.

Qua eten krijgt hij zo langwerpige bruine korrels en nog niks van groenten want daar moest hij eerst aan wennen en dit wennen wil ik pas starten nadat ik bij de dierenarts ben geweest en zijn mening vraag.

Ik heb ook een liksteen en een knaagspeelsteen in zijn hok gelegd en er hangt een knabbelstok in en een ruif vol hooi.

Ik heb ook vitaminen voor in zijn drinken maar die durf ik er nog niet in te doen.

Ik kan Roefel al aaien en hij komt ruiken en uit mijn hand hooi eten maar geen drops (konijnensnoepjes van vitacraft).

Ben ik al goed bezig?

Wie kan mij nog helpen met tips over de voeding, inrichting enzovoorts.

thx groetjes cynne

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeey welkom!!

Evee is al een reply ant typen, dus ik zal het niet doen :)

alleen wou ik wel even kwijt dat ik niet echt dol ben op knaagstenen en likstenen.. kunnen ze nierstenen van krijgen namenlijk en ze hebben het helemaal niet nodig.

maak maar snel eens een fototje van je nijntje, dan kunnen we zien wat het is :)

trouwens, dierensartsen zijn vaak niet al-wetend in konijnen etc.. dus neem niet alles zomaar aan hoor :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als eerste welkom op onze website!

Spannend dat je nog niet weet of Roefel een ram of voedster is! De naam kan in ieder geval goed voor beide geslachten hehe :) Krijgt hij morgen ook zijn inentingen? Of is hij daar nog wat jong voor?

Het ligt een beetje aan het soort hok dat je hebt en hoe hoog het is, sommige konijnen hebben geen trapje nodig, natuurlijk wel een ingang of deurtje, want anders komen ze er erg moeilijk in. Fijn dat hij ook een ren gaat krijgen, komt er ook nog een keer een vriendje bij? Dan zou hij/zij helemaal gelukkig zijn volgens mij!

De bruine korrels die je voert is biks. Dit is prima om te voeren (samenstelling verschilt wat per merk maar over het algemeen is het gewoon goed). Hierdoor kan jouw nijntje ook niet kieskeurig worden en krijgt hij alle voedingstoffen binnen. Je moet je konijn wel hooi voeren naast de biks, dit is heel erg belangrijk voor een goede spijsvertering en het afslijten van de tanden, dus dat mag hij altijd onbeperkt hebben.

De liksteen moet je gelijk weggooien. Dit is echt heel erg slecht voor je konijn. Ze kunnen er nierstenen en gruis van krijgen en ze hebben de mineralen en zouten die er in zitten echt helemaal niet nodig. Helaas verkopen ze die dingen nog, ze zouden het voor konijnen moeten verbieden. De tanden slijten ook niet af op knaagstenen, zoals vaak beweerd word.

Je hoeft geen extra vitaminen toe te voegen aan zijn eten of drinken, met biks, hooi en groenvoer hoort hij alles binnen te krijgen wat hij nodig heeft. Met groenvoer moet je gewoon rustig beginnen, eerst een klein stukje wortel, witlof, andijvie of een andere "veilige" groente, als hij gewoon normale keutels houd volgende dag een stukje dat 2x zo groot is en zo doorgaan tot je verschillende groentes in redelijke hoeveelheden kunt geven.

De knaagstengel moet je als snoepgoed zien, en dus niet altijd aan je konijn geven. Hier krijgen ze die alleen op een verjaardag of met dierendag ofzo.

Niet alle konijnen lusten de drops en yoghurtsnoepjes die voor hun te koop zijn. Bij mij lust ook niet iedereen ze. Ik geef ze af en toe wel (1x in de 2 of 3 dagen) aan degenen die het lusten, niet te vaak want het zijn dikmakers.

Ik denk dat je nog heel wat informatie uit de konijnenartikelen kunt halen hier op de site: http://www.bunnybunch.nl/content/category/4/17/31/

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ow yah.. probeer eens wat verschillende smaken snoepjes.

hier bijv, wortel moeten ze niet.. maar honig vinden ze heerlijk.. terwijl er 1 de honig echt niet moet en weer joghurt wil :P:P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey

lik en knaagsteen zijn bij deze in de vuilbak gezwierd.

De vitamientjes gebruik ik dus ook ni dan en het heeft hooi hoor wees gerust.

Die knaagstengel krijgt ie nu voor de eerste keer omdat ik hem pas heb maar goed dat ik weet dat het niet voor elke week is.

Die drops lust hij wel maar hij neemt het nooit meteen.

Ik zou hem graag de inentingen geven maar ik weet totaal niet hoe oud hij of zij is. Kan je dat zien?

Voor het eten geef ik hem zijn voederbakje vol biks en dat eet hij op één dag helemaal leeg, dus ik denk dat het net genoeg is?! Zijn er bepaalde maten ofzo dan kan ik hem morgen meteen eens laten wegen en weet ik hoeveel hij mag krijgen. De hoeveelheid groenten is daar ook een maximum op eens het het gewoon is?

Een vriendje komt er jammer genoeg niet bij want mag er maar eentje van mijn moeder maar hij is al dikke vriendjes aan het worden met de poes. Als ik zijn hokje verschoon moet hij even in een hokje met tralies ipv het houten hok omdat de honden boven zijn. Maar poes mag gerust op zijn hok komen liggen en wat slapen doet niks :)

Ik gebruik als bodembedekking een dunne laag houtvezel en er staat een bakje in met heel veel houtvezel als wc (wc staat er pas in vanaf vandaag), boven de houtvezel ligt een dikke laag stro.

Als ik iets niet goed doe zeg het gerust want ik ben er echt nog niet gerust op.

Hij heeft best pluizige haren. Geen angorawol maar toch zo pluizig dus moet ik hem kammen?

Zijn hok is 80 cm breed en hij kan zonder moeite op zijn achterste poten staan. Maar om eruit te kunnen heeft hij denk ik toch een trapje nodig. Het hok staat op pootjes. Weet trouwens iemand of ik het hok moet beschilderen met iets tegen het rotten als het buiten gaat of dat dit in de winkel al is gedaan?

Er zit zo onderaan een metalen schuif in maar het konijntje plast er soms wel over, hoe kan ik dit tegengaan want dan drinkt het in het hout en loopt het tegen de grond.

MJa kweetet heb heel veel vragen en het boekje dat ik kocht over konijnen helpt ni echt want als je daarin leest heb je al gelijk het verkeerde hok omdat het niet zo'n superduur is :s

groetjes de newbie :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste, een konijn heeft echt wel een vriendje NODIG en dat mag als het echt niet anders kan een cavia zijn.

Ten tweede, het hok is veel te klein, er moet zo vlug mogelijk een ren komen.

Ten derde, voedsel: het belangrijkste is goed hooi zoveel hij/zij lust, dan groenvoer eerst wennen en dan onbeperkt en als EXTRA biks! Eén handje is echt genoeg en geen bak vol! Je gaat hem op die mannier vetmesten!

Ten vierde, stro is ongeschikt! Als het in de winter koud is moet je boven je zaagsel hooi doen. Stro is te scherp en houd minder goed warm.

Ten vijfde, als je hem uit de dw hebt is het wss nog een erg jong nijntje. Dus wacht nog een weekje met inentingen. Hij/zij moet ingeent worden tegen myxomatose en VHS.

Ten zesde, een jong konijn heeft altijd een pluizige vacht. Dit wilt dus niet zeggen dat het een angora is.

Ten zevende, je kan je hokje tegen het rotten inwrijven met van die witte kalk.

Ten achtste, je kan niets doen tegen naast de schuif plassen alleen mss een andere schuif kopen.

Tenslotte, veel suc6! En nog veel info zoeken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja de dierenarts is dus voor maandag he. Gisteren zei ik morgen maar ik zat met mijn hoofd al op zondag ipv zaterdag.

Ik heb al eens zelf gekeken en denk dat het een jongen is maar ben er helemaal niet zeker van. Blijft dus nog even spannend afwachten.

Ik heb dus ook vandaag ontdekt dat hij wat teveel biks krijgt want hij begin zijn drolletjes zo die platte te laten liggen. Thx dus voor diegene die zei dat er dan teveel biks gegeven worden.

Ik heb hem nu minder biks gegeven maar nog altijd veel hooi en wacht dus nog even tot het drolletjesprobleem weer in orde is voor ik hem een worteltje laat proberen.

Morgen heb ik weer een hele hoop info bij hoop ik maar in elk geval al super bedankt hier voor het op weg helpen. Kheb al zo ontzettend veel bijgeleerd.

Nu ga ik verder in de tuin werken. De ren is onderweg want ik vond zijn hokje zowieso niet groot genoeg en ookal heb je een groot hok, zo'n ren vind ik toch onmisbaar.

Een vriendje mag echt niet :(. Ik weet wel dat ze happier zijn met twee maar moeders wil is wet, hij zal het dus met de kat moeten stellen.

Hij heeft gisteren de hele kamer kunnen rondhuppen en ik had voor hem twee belleballetjes gekocht en dat lijkt ie heel leuk te vinden. Hij loopt er precies mee te voetballen.

Voor de ren ben ik al druk bezig met een houten huisje te maken en zitplankjes met trapje.

Een zandbak wil ik em ook zeker geven.

En dan kan ie over een paar weken hopelijk buiten.

Nu is mijn vraagje nog, als de ren nu klaar is maar het toch nog te koud buiten is om te overnachten enzo kan hij dan ziek worden als ik hem nu een uurtje buiten al in de ren laat?

thx voor jullie hulp kheb er ontzettend veel aan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat volgens mij iedereen vergeet.....(sorry als ik erover heen gelezen hebt....) is volgens mij een van de meest belangrijke dingen....speelgoed!

Verveling staat op nr.1 bij konijnen problemen, ze kunnen er dik, chagarijnig en bijterig van worden. Koop in ieder geval een hooi bal, verkrijgbaar bij bijna alle dierenzaken (en die het niet hebben zijn volgens mij niet op de hoogte van de nieuwste methodes van het houden van konijnen....) hier prop je hooi in en het konijn is even lekker bezig met het eruit peuzelen. Verder is er vanalles te verzinnen, wc rollen vullen met hooi, houten balletjes/blokken, een kartonnen doos, nouja, verzin maar iets, het hoeft dus geen eens geld te kosten. Probeer eens van alles en nog wat uit en kijk wat jou konijntje leuk vindt. Geef hem in ieder geval veel speelgoed en wissel lekker af, zo hoeft hij zich niet te vervelen!

Veel succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb al gezien dat je erg veel dieren hebt en ik begrijp je moeder niet, zoveel dieren en dan dat konijn het aandoen om alleen te zitten. Sorry hoor maar dat vind ik niet kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is juist omdat we al zoveel dieren hebben dat ze er nog een niet bij wil.

Ik mag al blij zijn dat ik in de plaats van Nemo een konijn kreeg en dat heb ik van mijn vriend gekregen dus het kon evengoed zijn dat ik het niet mocht houden.

Maar als je het toch zo niet kunnen vind kom gerust met mijn moeder praten, misschien dat ik dan niet steeds op mijn kop krijg omdat ik graag nog een tweede erbij wil.

Speelgoed heb ik al hoor voor het konijn. En ben al druk bezig om dingen ineen te knutselen voor in zijn ren buiten. Toch bedankt voor de leuke tips, kan ik gelijk nog dingen mee maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

aah het komt best goed met Roefel hoor als ik het zo hoor!

hij is natuurlijk niet helemaal alleen, een vriendje is leuk, en uiteraard het beste, maar als tie dikke maatjes is met de kat, en hij krijgt genoeg aandacht, dan zie ik het wel rooskleurig in hoor!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.....

Ten vierde, stro is ongeschikt! Als het in de winter koud is moet je boven je zaagsel hooi doen. Stro is te scherp en houd minder goed warm.

Mag ik vragen hoe je daar aan komt (gewoon nieuwschierig hoor)? Bij mijn weten is zaagsel juist slecht voor konijnen (en knaagdieren) omdat het van verkeerde houtsoorten gemaakt word, staat een topic over in het konijnenforum. Hooi is goed om te eten, maar stro is een betere bodembedekker omdat het doordat het hol is goed warmte vasthoud, en daarnaast vinden konijnen het ook lekker om op te knabbelen (beter dan zaagsel eten, dat is echt slecht om te eten). Stro bevat minder voedingsstoffen dan hooi om te eten, maar meestal eten ze het toch niet echt zo veel en als je ze genoeg hooi geeft blijven ze er meestal helemaal van af. Stro is inderdaad soms wel scherp, ze kunnen dan bijvoorbeeld oogbeschadigingen krijgen, maar bij konijnen komt dit niet vaak voor, vaker bij cavia's en hamsters enzo. Daarnaast heb ik echt al heeel veel bodembedekkers geprobeert en bevalt stro voor de konijnen mij nog steeds het best. (binnen heb ik aubiose, wat ik niet warm genoeg vind voor buiten en ik vind het een zooi maken doordat het zo klein is. Maar het moet omdat Bruintje anders heel erg gaat niesen en snoteren).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Srry, ik weet dat niet meer maar ik heb het toch ergens gelezen dat het scherp was, en minder goed warmhoud. Ik denk dat hooi zachter is om in te liggen. En ik zeg niet dat zaagsel goed is maar ik gebruik het voor al mijn beestjes (alleen de hammies krijgen No-Smell) en ik heb er goede ervaringen mee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké bij deze kan ik jullie wat meer info verschaffen over mijn nijn.

Onze Roefel:

Het is dus een rammetje en het is geen angora maar een hangoor voskonijn volgens de dierenarts.

Hij is volledig gezond en heeft zijn twee prikjes gekregen.

De dierenarts schat hem geboren te zijn op 1 dec 2005 ongeveer en hij weegt 1 kilo 100 gram :)

Dat weten we dan ook al weer :)

Ik heb ook nagevraagd over zaagsel. De dierenarts vond het prima dat ik zaagsel in zijn wc deed en als bodembedekking een dunnere laag zaagsel of aubiose en dit bedekken met stro. Qua eten was alles ook in orde.

En het alleen zitte vond hij ook niet meteen een probleem zolang het konijn maar genoeg te doen heeft in zijn hok. Dus de mensen die hiermee zouden inzitten, gewoon genoeg aandacht geven aan je nijn en voldoende speelgoed voorzien en plek om rond te rennen, te graven, te kangen en genoeg knuffelen.

Komt allemaal wel goed.

Verder zei hij ook dat mijn nijn al gerust buiten kan gezet worden zolang het beschutting heeft dus zodra de ren af is gaat ie naar buiten.

groetjes cynne en mensjes hier bedankt al voor jullie tips.

ow ja het was best wat duur die vacinatie maar dat is omdat ik met hem in de dierenkliniek ga hier bij ons omdat ik dat daar nog altijd de beste service vind en omdat de dierenarts die ik heb wel veel van nijnen lijkt af te weten (hij was zelf blij nog eens een nijn te zien ipv altijd honden en katten). De vacinaties en de controle van zijn vacht, tanden, ogen, oren en gewicht (alles zowat dus) kosten samen 54.40 euro maar dit is maar één maal per jaar want de vaccinaties dienen niet meer gegeven te worden. Dierenartsen die dit wel doen zouden zever verkopen zegt hij want in de lente komen juist de dieren boven die deze ziektes overdragen maar in de winter is je konijn veilig zelfs zonder vaccinatie.

Wat denken jullie hiervan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm ik ben het niet op alle punten eens met je dierenarts

Het is bewezen dat konijnen sociale dieren zijn die liever in groepen leven (in het wild leven ze ook in groepen 1 ram en1-5 voedsters samen). Maar het is inderdaad zo dat je met kooiverrijking verveling een groot deel tegen kan gaan en je konijn alsnog een konijnwaardig leven kunt geven. Maar een konijnenmaatje is echt wel in het belang van je konijn.

Zaagsel in de toiletjes gebruik ik ook, en als onderlaag kan het ook wel, maar ook daar begin ik tegenwoordig aan te twijfelen omdat uit steeds meer onderzoeken komt dat het zo giftig is. Maar stro is een prima bodembedekker.

Voor myxomatose moet wel 2x per jaar geent worden, VHS blijft langer geldig. In gebieden waar veel myxomatose voorkomt raden de dierenartsen ook echt 2x per jaar aan, woon je in een minder risicovol gebied dan is 1x per jaar in het voorjaar ook voldoende. Ik ga vanaf dit jaar alleen de buitennijnen nog 2x per jaar laten enten, de binnenkonijnen nog maar 2x per jaar.

Ik zou je nijn wel rustig aan naar buiten laten wennen, elke dag eventjes, en aankijken of ze er niet verkouden van word. Aangezien hij zo jong is en waarschijnlijk ook helemaal geen wintervacht op heeft gebouwd, of geen volledige, zou ik er toch wat voorzichtig mee zijn namelijk. Het kan snachts nog flink koud zijn.

Pffft dure dierenarts zeg, als ik dat per nijn kwijt was 5x55 euro... lol dat ben ik voor al mijn nijnen samen ongeveer kwijt, inclusief de controles (vacht, tanden, ogen, oren, nagels, gewicht). Maar als het een goede dierenarts is dan heb je dat er meestal wel gewoon voor over :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja ik ben van plan hem stilletjes buiten te laten niet zo plof ineens buiten want ik vond zijn pelsje idd een beetje te dun.

Zaagsel was ik niet meer van plan te gebruiken eens hij buiten is alleen dan in zijn toilet want ik gebruik het binnen enkel omdat hij wel eens hevig in zijn kooi durft rond sproeien en dan is het wel nodig dat het goed wordt opgevangen maar ik denk dat dit wel zal beteren eens hij buiten meer plek heeft dus dan kan het zaagsel er gelijk uit en ga ik aubiose in de plek doen zodat er toch nog iets op de plaat ligt met een hele hoop stro erop zodat hij lekker warm zit.

Over de vaccinatie twijfel ik. Ik denk dat ik eens ten rade ga bij een andere dierenarts dan want wij hebben dus niet zo'n vaccinatiedagen en deze is wel erg duur. Nu weet ik niet of het hier een risico gebied is kan je dat ergens opzoeken?

Voor zijn eten. Hij weegt 1 kilo 100 gr hoeveel zouden jullie van biks en groente geven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

25 gram biks en als hij eenmaal gewend is een lekkere bak groente (bijvoorbeeld 2 witlofblaadjes, een groot andijvieblad en een dunne wortel met het loof er nog aan, of een andere combinatie van groentes :) ) Zelf hou ik meestal 3 verschillende soorten groenten per dag aan en dan krijgen ze daar nog een klein beetje kruiden bij.

Of het een risicogebied is waar je woont kun je denk ik niet makkelijk opzoeken. Woon je echt in de stad in antwerpen? Meestal komen de konijnenziektes het meest voor op plaatsen waar ook wilde konijnen leven (natuurgebieden, duingebieden) maar het kan overal voorkomen, vandaar ook het minimaal 1x enten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee ik woon niet midden in de stad maar ook niet op den boerenbuiten dus ik denk dat één maal wel zal volstaan.

Thx om te laten weten hoeveel biks, kgeef hem dus net genoeg.

Hij krijgt binnenkort ook een speelmakkertje.

Een vriendin van mij haar konijn zit ook alleen en we gaan hen deze week laten kennismaken. Als dat goed gaat, gaan we ze regelmatig bij elkaar op bezoek laten komen. Ze woont toch op wandelafstand van mij af.

Dan heeft ie toch een vriend van eigen soort.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

had zo twee wc rolletjes gevuld met stro en in eentje in het midden wat lekkers gestoken. Roefel is er helemaal gek van.

En als ik dan de kattenballetjes er ook nog mee in leg dan krijgt ie het helemaal.

Nu heb ik met allerlei plastieken bakjes en dozen een parcour gemaakt waar hij op onder en over kan, maar hij is nog wat te bang denk ik om ergens zomaar op te springen.

Ik hou jullie op de hoogte als hij de sprong waagt :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

aaaaaaaaaaaah zalig.

Daarnet Roefel op bed laten rondhuppen met poes die erop lag te slapen en de hond die er ook mee op zat.

Resultaat poes sliep verder en hond zat Roefel af te likken. Dat vond Roefel gewoon heerlijk.

Dan heb ik hond buiten gezet omdat die wat te hevig werd en dan is Roefel wat gaan slapen bij de kat. Die keek wel eens even maar liet hem gewoon doen.

Kwou dak een camera had!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .