Ga naar inhoud

konijn gewassen en nu is ze stilletjes!


ilona en pluk

Aanbevolen berichten

hallo mensen!

mijn konijn pluk had een plakaat poep (lekker smakelijk) +) onder dr staartje,

toen heb ik de dierenarts gebeld en die zei dat ik haar in een badje moest doen met lauw water en bio tex, om het los te weken.... dat heb ik toen gedaan, maar ze droogde niet echt snel op dus toen heb ik haar nog droog gefohnd. maar sinds dat ik dat allemaal gedaan heb heeft ze nog geen keutel gelegd (inmiddels nu een uur of 7 geleden) en ze zit ook heel stilletjes in haar kooi:hmmm: ! en eet ook haast niet! weet iemand hoe dit kan??? of is ze gewoon van slag door al dat gedoe?

groetjes ilona en zielige pluk............:bunny2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat Pluk erg gestresst is geraakt door dat badje... Als ze niet eet, moet je haar best gaan dwangvoeren, want als haar darmen stilvallen, dan heb je nog een extra probleem.

Hoe gedroeg ze zicht voor het badje? Was ze actief? At ze goed? Hoe kwam ze aan de plakpoep? Er was misschien al eerder iets aan de hand waardoor ze diarree kreeg en waardoor ze nu niet meer actief is.

Heb je al naar de DA gebeld om te zeggen hoe ze zich gedraagt na het badje? Probeer haar in elk geval te doen eten. En morgen misschien toch even naar de DA, die weet allicht beter wat er aan de hand kan zijn met Pluk dan ik hier van op een afstand...

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit toch wel binnen in huis he?

Het klinkt inderdaad als ziekte of stress.

Wat eet ze nog wel?

Is er een dierenarts die je nog kunt bereiken, want ik vind dit toch niet echt goed klinken! Ik verplaats het topic even naar spoedgevallen voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn idd typische symptomen van stress en eventueel shocq. De da van wacht bellen zou ik zeggen en best snel...

Als ze diaree had kan ze vochttekort hebben, dus moet ze ook drinken.

Hoe ligt ze? Toevallig met haar staartje omhoog? Dat kan duiden op gas. Is ze slap?

Ik kan niet genoeg drukken op onmiddellijk naar de da, want dit klinkt idd niet goed, een da kan er iets aan doen, maar als dat niet gebeurt, dan vrees ik een beetje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ze zit wel binnen, dat zit ze altijd..... ze eet nu af en toe een brokje......

voor dat ze in het badje ging at ze wel gewoon en deed ze op zich heel normaal. alleen met liggen deed ze wel dr staart in de lucht net als of het pijn deed die poep aan dr kont. ze is ook best dik dus waarschijnlijk door teveel brokjes heeft ze die plak poep gekregen. ze heeft ook zo n soort kwab onder dr kin zitten (dit is waarschijnlijk ook omdat ze zo dik is) en ik denk dat ze door die kwab ook niet goed dr kont kan schoon houden?! normaal gesproken ligt ze ook lang uit in dr kooi maar nu zit ze alleen maar voor zich uit te kijken? misschien is ze echt gestrest, ik hoop dat het morgen beter is anders bel ik morgen alsnog de dierenarts!

bedankt dat jullie me willen helpen!!!

groetjes ilona en pluk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt heel erg als een konijn dat gas heeft. Het beste is om NU, vannacht dus naar de dierenarts te gaan. Er is een antigasmiddel nodig (aeropax of equate) wat de dierenarts waarschijnlijk niet heeft en daar kom je nu vrees ik ook niet aan.

Verder kan de da primperid spuiten. Dat wil wel helpen. Oraal ciseral toedienen kan ook helpen. En verder is pijnstilling heel erg belangrijk.

Soms gaat gas vanzelf over en soms gaan ze er dood aan. Het is heel ernstig daarom roep ik dus dierenarts. Misschien kun je morgen in een apotheek aeropax krijgen. (tabletten of emulsie).Anders kun je het bestellen (equate) op konijnen.nl en aeropax in de apotheek. (Eigenlijk zou elke konijnenhouder op zijn minst aeropax in huis moeten hebben voor noodgevallen zoals jij nu hebt).

Die plakpoep, dat is een blinde darmprobleem, de darmflora daar is dan verstoord. Alle kans dat ze daarom ook gas heeft en dat het in de blindedarm zit. Masseer dan aan de linkerkant van het konijn in de buik direct naast de ronding van het bovenste deel van de achterpoot heel zachtjes (!) verticaal omhoog. Dus vanuit de lies (laag) naar de rug. Als je harde hobbeltjes voelt dan is dat gas. Mocht je konijn die massage niet fijn vinden, doe het dan niet.

Het is geen vervanging maar wanneer je geen antigasmiddel hebt kun je kamille- of venkelthee geven, dat ontspant en verder kijken of je konijn een blaadje peterselie wil eten. En heel belangrijk om je konijn door een gasaanval heen te helpen is warmte!. Zet haar op een kruik op schoot, handdoek over de kruik natuurlijk en masseer de buik. Je kunt haar ook een paar mililiter ors geven. 200ml water met daarin opgelost 1 theelepel suiker en 1/4 theelepel zout. Voor een keertje kan dat geen kwaad, je geeft heel weinig en het kan heel erg helpen om je konijn hier doorheen te krijgen.

Maar ga svp eerst naar een da als je haar niet kwijt wilt. En als de da zegt dat het tot morgen kan wachten wees dan blij dat hij zo door de mand valt en bel een andere die wel verstand heeft van konijnen! :)

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ze krijgt elke dag flink wat hooi, inmiddels liggen er nu wel wat keuteltjes!!!

Dat is erg goed nieuws!!! Wil ze al wat eten? Als je het hebt, geef dan thee.

(zie boven)

En als ze weer wat eet dan kun je opgelucht adem halen. Maar hou haar in de smiezen dan hè?! :) En houd ook in gedachten dat dit soort dingen door een worminfectie of coccidiose kunnen komen. Dat kan de da controleren in de keutels. Die legt hij dan onder de microscoop en dan is het een kwestie van goed loeren naar wormeitjes en coccidiën .. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, hoe is het nu met Pluk? Leeft ze nog? Of je naar de da bent geweest of niet is niet zo heel belangrijk. Het zou erg fijn zijn even te horen hoe en wat! En dan het liefst goed nieuws natuurlijk :)

Wat die plakpoep betreft daarover kun je een goed verhaal lezen en wel hier: DIARREE2 Het begint ongeveer halverwege dus even naar beneden scrollen tot je bij "Keutels die aan het achterwerk blijven plakken, of stinkende plakkeutels" bent gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal!

ik heb gister nog even afgewacht hoe het met pluk ging, ze keutelde al wel weer beter en begon ook weer te eten..... heb er ook nog even los gelaten in de huiskamer en ze hupste gewoon de hele kamer rond! dus dat was wel een hele opluchting! vandaag heb ik er goed in de gaten gehouden en ze drinkt ook goed, ben nu wel begonnen met minder brokjes te geven en meer hooi dat is beter voor dr lijn!

alleen die natte keutels die ze horen op te eten liggen nog wel in dr kooi dus die eet ze niet op en dat zijn ook allemaal keutels aan elkaar vast geplakt.... dus weet niet wat ik hier nou weer mee moet? voor de rest lijkt alles weer goed te gaan?!

bedankt voor alle reacties!

groetjes ilona en pluk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha! Ik ben blij dat het weer goed gaat met Pluk!

Wat betreft de blindedarmkeutels zou ik gewoon nog minder brokjes geven, totdat je merkt dat ze ze wel opeet. En dan kan je misschien zachtjes aan weer vermeerderen, maar niet te veel geven. Vooral hooi en groenten. Maar met groenten wel geleidelijk opbouwen!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter gewoon veel hooi en een beetje brokjes: beginnen met 25 gram per kg konijn - dus even je nijn op de weegschaal zetten misschien. Alle andere lekkernijen eventjes van het menu schrappen, todat ze weer haar blindedarmkeutels goed opeet. En dan kan je weer geleidelijk aan opbouwen.

Konijnen zijn best af met een schraal menu (vooral hooi en groenten, en een beetje biks=brokjes).

Maar aangezien jij zegt dat je konijntje te dik is, best vooral hooi en wat biks.

De huidplooi onder haar kin is niet noodzakelijk een teken van te dik zijn. De meeste voedsters hebben als ze volwassen zijn zo'n "wam".

Heb je misschien een foto van je nijntje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er een paar foto s opgezet, ook een dat je duidelijk die ?wam? ziet...... ik dacht dat dat echt kwam omdat ze te dik is.... toen ik haar kocht zeiden ze dat het een dwerg hangoor konijntje was maar ik zie niet echt een dwerg als ik naar haar kijk! haha eerder een vlaamse reus! en ze is pas ander half!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die blindedarmkeutels zijn héél erg belangrijk voor een konijn omdat ze vitamines bevatten die je konijn nodig heeft! Een keer zo'n keutel niet nemen is geen punt maar structureel moet dit niet worden!

Dat zij die keutels niet neemt kan komen doordat de blindedarmflora verstoord is geraakt. Ze worden namelijk 'gemaakt' door de bacteriën in de blinde darm. De keutels zijn dan nattig en die eet ze dan niet omdat ze niet goed zijn. Maar dit staat dus heel mooi uitgelegd op konijnen.nl (zie de link svp)

Als zij een verstoorde blindedarmflora heeft gaat het langzaam over als ze goed eet. Desnoods even alleen maar hooi voeren (zie ook de link :))

Wat ook kan is dat ze te dik is en daarom die dingen niet eet. Dan kan ze er gewoon niet bij.

De koolhydraten uit biks maar ook suikers uit wortel en fruit kunnen ook veroorzaken dat de bd keutels blijven liggen. Het is een kwestie van uitzoeken waar je konijn gevoelig voor is. Soms is 25 gram biks per kg konijn teveel en gaat het wel goed bij 20 gram. Het ene konijn krijgt problemen als het wortel eet en de ander kan juist van appel zijn lust in blindedarmkeutels verliezen. Een worminfectie alleen in de blindedarm is ook nog een mogelijke oorzaak al verwacht je dan ook gasaanvallen. Maar als je zo'n

keutel vindt is het slim om die door de da te laten controleren op parasieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even ivm blinde darm keutels: waarom het onnatuurlijk is als ze het niet opeten.

Een blindedarmkeutel die nr buiten komt is vr een konijn zoals ze bij ons met een hamertje op onze knie slaan. We kunnen dan niet anders dan ons been bewegen. Het is een basisreflex. Wel bij konijnen is dat net zo, dus als ze ze niet opeten is er iets mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even ivm blinde darm keutels: waarom het onnatuurlijk is als ze het niet opeten.

Een blindedarmkeutel die nr buiten komt is vr een konijn zoals ze bij ons met een hamertje op onze knie slaan. We kunnen dan niet anders dan ons been bewegen. Het is een basisreflex. Wel bij konijnen is dat net zo, dus als ze ze niet opeten is er iets mis!

Met de keutel, de zin erin ja of met de motoriek ;) Niet in de hersenpan hoor :)

Na de blinde darm komt de anus van het konijn.. Zo'n keutel die vol zit met eiwit en vitamines gemaakt door bacteriën kan alleen nog maar worden uitgescheiden. Om in de dunne darm te komen waar voedingsstoffen worden opgenomen moet die keutel het traject nog een keer afleggen. Dit is de reden dat een konijn die keutels eet. Dat heet als ik het goed heb met een moeilijk woord copofragie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .