Ga naar inhoud

Wel of niet dwangvoeren bij gas?


Cisl0oveGeryon

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik lees heel vaak dat konijntjes met gas gedwangvoert moeten worden van de dierenartsen, of dat er gewoon gedwangvoert wordt zonder naar de dierenarts te gaan. Nu zie ik er ook gereageert word dat er nooit gedwangvoert mag worden bij gas. Opzich ook best logisch want dan zwelt die buik alleen maar meer op toch? Ook dat er altijd zo makkelijk gedaan word over gas en gewoon de standaard medicijnen en dwangvoer meegegeven worden, terwijl er eigelijk eerst achtergehaald moet worden wat voor gas het is, waardoor het gas is.

Volgensmij was het brc die ooit een keer plaatste: nooit dwangvoeren bij gas. Maar als een konijntje dan niet eet, hoe moet hij dan voer binnen krijgen eigelijk? Via een infuus dan? Ik zie echt heel vaak dat dit erg onduidelijk is en dat sommige mensen juist dwangvoeren en anderen (volgensmij!) zeggen dat dwangvoeren totaal niet mag bij gas. Ik weet wel dat bij gas dmv een blokkade, het héél gevaarlijk is om te gaan dwangvoeren en dat zelfs medicijnen geven dan gevaarlijk kan zijn en alles via een infuus moet, als dit waar is. En hoe zit het dan bij een verstopping, daar mag je toch ook niet bij dwangvoeren of wel? Lijkt me raar als een beestje verstopt zit, om het dan nog meer vol te proppen.. Dat kan toch nooit goed zijn?

Ik zou hier graag wat opklaring voor willen hebben. Wel of niet dwangvoeren? Zoniet, wat dan wel?

Groetjes en alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk geen ervaringen met gas wat zo lang aanhoud dat dwangvoeren noodzakelijk zou zijn...

Bij een verstopping moet je niet dwangvoeren. Bij gas durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Ik denk dat je het beste pas kan dwangvoeren als het weer beter gaat met het konijn, hoewel over het algemeen ze dan zelf ook weer wat horen te gaan eten.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gevaar bij verstopping is dat als er geen doorstroming is en je blijft er eten bij proppen, dat dat geen kant op kan! Je bent dan gewoon langzaam je konijn aan het opvullen.. dat kan dan geen kant op! Het is dus hoofdzaak dat de dierenarts helpt om de verstopping zo snel mogelijk uit je konijntje te krijgen, dan kun je gaan dwangvoeren. Als je dwangvoert voordat dat het geval is, dan denk ik dat dat echt maar in een hele beperkte mate zou moeten gebeuren.

Bij gas weet ik het eigenlijk niet goed. Ik weet dat er verschillende adviezen zijn, maar ik weet niet wat het juiste advies is. Asha heeft in het verleden wel eens gas gehad, maar dat was niet al te ernstig en zij at zelf alweer vlot van haar groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag vd DA te horen gekregen dat ik wel moet dwangvoeren ondanks dat ze gas heeft want de darmen mogen niet stil liggen en dat was bij haar wel het geval. Fluffie heeft geen verstopping en haar maag zat wel vol, maar door te eten gaat de inhoud vd maag naar de darmen en zo komen ze hopelijk op gang. De maag van een konijn maakt geen peristaltische beweging zoals bij de mens en als er geen eten in komt kan het ook niet naar de darmen gaan, zo heeft de DA het net uitgelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het vooral heel belangrijk is, wat Evee eigenlijk ook al aangeeft, dat je het gas behandeld, de darmen op gang brengt. Bovendien geef je pijnstilling en dat zou het dier wel moeten helpen zelf weer te gaan eten. Als je dwangvoert, dan hele kleine beetjes denk ik. Een paar ml per keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn eet zelf......als ie dat kan.

Stopt een konijn met eten bij darm verstopping, gas dan moet je dus ook niet dwang voeren.

Dan blaas je zijn maag op....dat gebeurt vaker dan men vermoed.

De darmen moeten in beide gevallen blijven lopen, daar zijn de juiste middelen voor.

zoals primperan, ciseral, laxatract, pijnstilling.

Zodra een konijn zich weer lekkerder voelt zal ie gaan eten zelf.

De eerste drie medicatie kan wel in nood om het uur gegeven worden.

Laxatract is een doorzichtige siroop die voor vulling in de maag en darmen zorgt tevens dat de het probleem de verstopping zacht word.

Bij gas kan het goedje zorgen dat het gas de darmen verlaat via de anus.( het opend de darmen zodat het gas mee kan in de darm bewegingen.

Dwangvoeren veroorzaakt bij gas meer gas vooral met groen.( gas duurt niet langer dan 24 uur)

Terwijl groen bij een verstopping juist de verstopping zacht maakt......maar dan nog zo is de keuze aan het konijn laten, wat groen gaat eten door dat ie pijnstilling krijgt.( kan wel 6 dagen duren voor een konijn weer gaat keutelen)

Nu kun je ook zeggen waneer wel dwangvoeren, enkel en alleen na een operatie als het konijntje niet eet of bij haken op de kiezen.

Dus je hebt zeker een goede diagnoze nodig van je da.

Mensen denken met dwang voer eff het normale dieet van een konijn op pijl te houden....dit is een verkeerde inschatting van de maag.

Het konijn eet de hele dag door kleine beetjes voedsel. Dus 1 a 2 ml dwang voer per uur is het beste.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vindt ik een hele goede uitleg en informatie :cool:

Een konijn eet zelf......als ie dat kan.

Stopt een konijn met eten bij darm verstopping, gas dan moet je dus ook niet dwang voeren.

Dan blaas je zijn maag op....dat gebeurt vaker dan men vermoed.

De darmen moeten in beide gevallen blijven lopen, daar zijn de juiste middelen voor.

zoals primperan, ciseral, laxatract, pijnstilling.

Zodra een konijn zich weer lekkerder voelt zal ie gaan eten zelf.

De eerste drie medicatie kan wel in nood om het uur gegeven worden.

Laxatract is een doorzichtige siroop die voor vulling in de maag en darmen zorgt tevens dat de het probleem de verstopping zacht word.

Bij gas kan het goedje zorgen dat het gas de darmen verlaat via de anus.( het opend de darmen zodat het gas mee kan in de darm bewegingen.

Dwangvoeren veroorzaakt bij gas meer gas vooral met groen.( gas duurt niet langer dan 24 uur)

Terwijl groen bij een verstopping juist de verstopping zacht maakt......maar dan nog zo is de keuze aan het konijn laten, wat groen gaat eten door dat ie pijnstilling krijgt.( kan wel 6 dagen duren voor een konijn weer gaat keutelen)

Nu kun je ook zeggen waneer wel dwangvoeren, enkel en alleen na een operatie als het konijntje niet eet of bij haken op de kiezen.

Dus je hebt zeker een goede diagnoze nodig van je da.

Mensen denken met dwang voer eff het normale dieet van een konijn op pijl te houden....dit is een verkeerde inschatting van de maag.

Het konijn eet de hele dag door kleine beetjes voedsel. Dus 1 a 2 ml dwang voer per uur is het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier had Spikkel laatst een overvolle maag. De maag had zichzelf niet goed geleegd en Spikkel stopte dus ook met eten. Ik kreeg ook laxatract, pijnstilling en een darmstimulerend middel. Ik moest Spikkel niet dwangvoeren. Eerst moest de maag maar een beetje leeg raken. Toen de maag wat gekrompen was ging Spikkel zelf voorzichtig wat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is belangrijk om zowiezo te weten of het gas of een verstopping is. Infacol gebruik is ook wel eens.

Heb eens een konijn gehad wat 16 dagen lang gas had. Daar heb ik op den duur wel gaan bij voeren.

Jeetje 16 dagen, dat is wel erg lang. Volgens mijn DA heeft Fluffie geen verstopping en moet ik haar wel dwangvoeren om de darmen op gang te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het waardevol is om de vraag wanneer te dwangvoeren bij gas of verstopping eens aan een aantal konijnkundige dierenartsen voor te leggen. Aangezien de meeste konijnkundige dierenartsen meestal toch dwangvoeding voorschrijven, denk ik dat het genuanceerder ligt dan door BRC aangegeven. Ik heb altijd vernomen dat het van de aard van de verstopping afhangt: bij obstructie niet dwangen, en verder hoe kleiner de doorgang hoe meer je de dwangvoeding verdunt met water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je dan met verstopping stasis of letterlijk verstopping?

Beide, want verstopping ontstaat ook door stasis.

Laatst had Zwarte Panter een link gegeven op dit forum, naar een uitgebreid artikel over verstopping en gas. Dat was een heel goed artikel, ben ik een hoop wijzer van geworden. Ik moet nu gaan, maar zal later de link er eens bijzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide, want verstopping ontstaat ook door stasis.

Laatst had Zwarte Panter een link gegeven op dit forum, naar een uitgebreid artikel over verstopping en gas. Dat was een heel goed artikel, ben ik een hoop wijzer van geworden. Ik moet nu gaan, maar zal later de link er eens bijzoeken.

Ik zoek zelf wel eventjes :yes: bedankt in elk geval voor de tip.

En ik vroeg het omdat ik geloof dat stasis ook wel simpelweg verstopping wordt genoemd soms. Terwijl er volgens mij toch zeker wel verschil zit tussen een letterlijke verstopping waarbij er echt sprake is van een blokkade, en een "gewoon"stilliggende darm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn eet zelf......als ie dat kan.

Stopt een konijn met eten bij darm verstopping, gas dan moet je dus ook niet dwang voeren.

Dan blaas je zijn maag op....dat gebeurt vaker dan men vermoed.

De darmen moeten in beide gevallen blijven lopen, daar zijn de juiste middelen voor.

zoals primperan, ciseral, laxatract, pijnstilling.

Zodra een konijn zich weer lekkerder voelt zal ie gaan eten zelf.

De eerste drie medicatie kan wel in nood om het uur gegeven worden.

Laxatract is een doorzichtige siroop die voor vulling in de maag en darmen zorgt tevens dat de het probleem de verstopping zacht word.

Bij gas kan het goedje zorgen dat het gas de darmen verlaat via de anus.( het opend de darmen zodat het gas mee kan in de darm bewegingen.

Dwangvoeren veroorzaakt bij gas meer gas vooral met groen.( gas duurt niet langer dan 24 uur)

Terwijl groen bij een verstopping juist de verstopping zacht maakt......maar dan nog zo is de keuze aan het konijn laten, wat groen gaat eten door dat ie pijnstilling krijgt.( kan wel 6 dagen duren voor een konijn weer gaat keutelen)

Nu kun je ook zeggen waneer wel dwangvoeren, enkel en alleen na een operatie als het konijntje niet eet of bij haken op de kiezen.

Dus je hebt zeker een goede diagnoze nodig van je da.

Mensen denken met dwang voer eff het normale dieet van een konijn op pijl te houden....dit is een verkeerde inschatting van de maag.

Het konijn eet de hele dag door kleine beetjes voedsel. Dus 1 a 2 ml dwang voer per uur is het beste.

nieuws voor jou Sindie, Lactulose/laxatract doet helemaal niets met het weefsel, dat is juist het veilige van het spul. De werking van lactulose volgens aphotheek.nl

Werking

Lactulose verteert niet in de maag en bereikt onveranderd de dikke darm. De darmbacteriën zetten het om in natuurlijke zuren, zoals melkzuur en azijnzuur. Deze zuren houden water in de darmen vast, zodat het volume van de ontlasting toeneemt. Door de zuren zelf en door het grotere volume van de ontlasting worden de darmen geprikkeld om harder te werken. Bovendien wordt de ontlasting zachter

Daarnaast zegt onze konijnkundige dierenarts dat het met dat oblazen van de maag wel meevalt, mits je met kleine beetjes dwangvoerdert. (een paar ml per keer, dus een mml of 3, 4 per keer) en er niet eindeloos mee doorgaat. het is voor het dier nog altijd beter om de darmen op gang te krijgen met voeding dan met medicatie. Max is door zn gasaanval heen gekomen met dwangvoeren, pijnstilling en 1 injectie primperid.(pas de voglende ochtend voor de zekerheid mer ciseral begonnen omdat het weekend was.)

Bij verstopping zul je eerst de verstopping opmerken als het goed is voordat er gas ontstaat, Bij max was de oorzaak ook dat zijn darmen minder actief waren doordat hij haken had en minder at. een stukje appel erbij en hoppa, gas.

Ik ben het er zeker wel mee eens dat voor er begonnen wordt met dwangvoeren er eerst contact meot zijn geweest met een goede konijnkundige da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bio.miami.edu/hare/ileus.html

Dit is de link waar ik het over had. Het is een artikel over stasis, maar er wordt ook wat gezegd over de behandeling van gas, omdat stasis (stilliggende darm) meestal gepaard gaat met gas. Het artikel is in het Engels. Het is zeer de moeite waard om te lezen en op te slaan, voor het geval je het een keer nodig hebt!

Dit staat er over dwangvoeren:

Anorexia can cause gastric ulcers and hepatic lipidosis (fatty liver disease) relatively rapidly in rabbits. Even 12 hours without eating is cause for concern. As long as your vet has determined that there is no actual blockage, and that there is enough slow movement of the GI to keep the stomach from becoming overly full, keep the bunny eating! An excellent, ready-to-mix emergency food for compromised rabbits is Critical Care, available from Oxbow Hay Company . However, if you do not have ready access to Critical Care, one quick and easy recipe is to soak about 2 - 3 tablespoons of pellets in about 1/2 cup of warm water or chamomile tea until they are soft and fluffy. The pellets will fluff more quickly in slightly warmed solution, but overheating may destroy some of the nutrient content of the pellets. Mix the pellet fluff with additional water or tea, vegetable baby food or even with canned pumpkin until it forms a somewhat liquid paste with the consistency of pudding. Allow to cool before using a large-bore feeding syringe (available at most pharmacies) to deliver the goods.

Insert the tip of the syringe into the space behind the incisors and squeeze gently sideways to avoid squirting food down the trachea (windpipe). Give only 1-2 cc at a time, allowing the bunny time to chew and swallow. Aspiration of food can be life threatening, so do this with great care!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gas dmv obstructie mag je dus niet dwangvoeren net als bij een verstopping dus. Maar ik heb vaak het gevoel dat dierenartsen niet eens goed kijken door wat het gas nou komt, aangezien je 2 soorten gas hebt. Ik heb toen van zwarte panter een heel stuk (engels) gekregen over de 2 vormen van gas met alles erop en eraan, ik ga even kijken of ik die nog heb!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je de tekst "Acute bloat and blockage" uit When Your Rabbit Needs Special Care, Cisca? Die heb ik nog wel namelijk. (Ik weet niet helemaal precies meer wat daar allemaal in stond en of ie bij dit onderwerp aansluit, maar ik weet dat Loes zei dat ze 'm toen voor jou vertaald had.)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgensmij die ja! ik dit topic: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/32005-behandeling-gas-3.html staat ook heel veel over gas en dwangvoeren en gas verwijderen dmv holle naaldjes.. ik citeer een paar zinnen:

petra: petradhd: Wat ik wel kan zeggen is dat er een verschil is tussen 'gewoon' gas en gas die ontstaat door een blokkade in het spijsverteringskanaal. 'Gewoon' gas dient te allen tijde met medicatie, masseren en bewegen te worden behandeld. Maar als er een obstructie is kan de opbouw van gas zeer snel en kan voor ernstige schade zorgen. Ook zijn darmstimulerende middelen en massage in zo'n geval levensgevaarlijk.

brc: Maar het mag beslist niet bij konijnen gebeuren !!!!Reden de organen kunnen dit niet aan dat in een keer de druk weg valt en kunnen zelfs inklappen. (dit gaat over de naalden!!!)

en dan zwarte panter:

Als het idd over gas in de maag ging, spreekt men over zogenaamde bloat. En ik vermoed dat het in dit geval over acute bloat ging.

Wat men altijd moet onthouden is dat gas een SYMPTOOM is en dus een oorzaak heeft. Het is dus van groot belang om deze oorzaak te achterhalen.

Bij acute bloat heb je meestal 2 mogelijke oorzaken. Een obstructie of ernstige ileus (= het stilliggen van de darmen). Er zijn hier enkele dingen 'verkeerd' gegaan. Ten eerste had er absoluut een röntgenfoto gemaakt moeten worden. Gewoon al om de reden van het gas te achterhalen en zo de verdere behandeling te bepalen.

Ten tweede hadden de darmstimulerende middelen ook niet zomaar gegeven mogen worden. Niet voor röntgen. Als er toch een obstructie is, kunnen ze voor een ruptuur zorgen.

En dan over de manier van decompressie (dus het verwijderen van gas d.m.v. naalden)... Dit wordt idd bij meerdere diersoorten gedaan, zelfs bij chinchilla's. Bij konijnen is het idd absoluut not done... Omdat het zal resulteren in peritonitis (= buikvliesontesteking) en uiteindelijk de dood. Als er in zeer acute gevallen echt nood is aan decompressie, dient dit te gebeuren door een tube door in de mond naar de maag te brengen.

Er dient dus eigelijk altijd eerst achterhaald te worden (dmv van een echo) wat voor gas het is.. en dit word volgensmij echt bijna nooit gedaan, iedereen rkijgt maar medicijnen mee terwijl dit erg gevaarlijk kan zijn, evenals het masseren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .