Ga naar inhoud

Verzorging van konijnen tijdens een kleindiershow

Amatjuh
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 keer een dier van een ander ingezonden.

De 1e keer toen ik net begonnen was, de dieren die ik van een fokker gekocht had. Deze fokker zei me dat hij wilde dat ik ze instuurde, dat heb ik dan ook gedaan. En vorig jaar ook met een gekocht dier, met toestemming van de fokker, die het leuk vond als ik dat konijn naar de show deed, zodat hij kon zien hoe hij was uitgegroeid...

Maar die resultaten ga ik niet mee lopen showen aan iedereen. Dat is dan voor mezelf, zodat ik weet wat ik in huis heb gehaald (weet er zelf natuurlijk ook heel wat van, maar de mening van een ander wil ik ook graag horen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik ben met amanda mee geweest. ben zelf verleden jaar in utrecht op een erg grote show geweest en daar vond ik de toestand een stuk beter.

De fokker van castor rexxen die ik vertelde over het konijn met de verlamming heeft ook adequaat gehandeld en meteen een andere fokker erbij gehaald en er is direct contact gezocht met zowel de fokker van het konijn als diegene die het konijn de dag ervoor gekocht had. En bedankte ons nog voor de melding. Hij heeft meteen gevoeld en ik deel zijn mening dat het geen breuk was maar een verlamming.

Vond ondanks de wat mindere uiterlijke verzorging in de kooien wat idd gezien de manege zeker een rol kan hebben gespeeld wel de konijnen over het algemeen erg mooi. een thuringer met een score van 97,5 was echt een pracht beest om te zien. en een vlaamse reus konijngrijs met 96,5 werd ik opslag verliefd op. evenals een machtig mooie duitse hangoor in madagskarbont.

Ook bij de rexxen vond ik echt een paar heel erg mooie konijnen zitten. Er waren dacht ik rond de 300 konijnen ingeschreven.

Ohja en zijn alaska's altijd van die nieuwsgierige beweeglijke dieren?

En voor ik het vergeet ik heb eindelijk een ras gevonden die albino zijn en ik toch prachtig vind. de witte nieuwzeelander. wat me in utrecht toen misschien door de overdaat aan rassen en konijnen niet opgevallen was viel me hier wel op. wat een prachtige konijnen zijn dat.

Uit mijn hoofd waren er

thrianta, thurlinger, zwart grannen, wit grannen, klein zilver in alle kleur slagen, vlaamse reuzen, witte nieuwzeelander, alaska, rexxen, rex dwergen, NHD, duits hangoor, engels hangoor (met wel korte oren, hoewel kort relatief is bij die beesten), kleurdwergen/pooltjes en veel kleurslagen en groot chinchilla.

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het altijd wel interessant op zo'n show. Behalve elke keer weer de verscheidenheid aan rassen en kleurslagen te zien. Ook te kijken hoe een andere tak van konijnliefhebberij gevoerd word.

Tuurlijk heb je altijd rotte appels in een groep zitten zoals de fokker die in utrecht een kleurdwergje klappen gaf omdat hij een 0 had gekregen omdat hij in de rui was maar dat zijn echt uitzonderingen. Vind het altijd machtig hoe een fokker vol vuur en passie over "zijn" ras kan spreken. Hoe je de liefde voor hetras in zijn ogen ziet tijdens zijn gesprek of de trots ziet als je tegen elkaar verteld dat je dat ene konijn super vind en het zijn of haar konijn lijkt te zijn.

Ik vind die toewijding erg mooi om te zien. dat letten op kleine details om het ras goed in ere te houden en eventueel zelf verbeteren als je de keuringsrapporten leest (of soms meer ontcijfert) en dat als je zelf twee konijnen vergelijkt je hard moet zoeken voordat je het ziet. Gewoon omdat je er niet in thuis bent. Wat ik het mooist rexdwergje van de show vond had een 0 (of is het een O is eigenlijk logischer een O) na een korte uitleg van de grote rexxen fokker zie je dan toch waar het hem in zit. blijf dat sjiek vinden.

Heel anders als hoe ik tegen konijnen aan kijk misschien of beter gezegd hoe ik er mee bezig ben. Maar daarom niet minder interessant. Een tak van konijnenhouderij waar ik nog wel eens wat meer van wil weten gewoon voor de verbreding van je eigen kennis en kijk op konijnen.

De kinderen op zo'n beurs tsja die kunnen er weinig aan doen zijn vooral de ouders die daar hun verantwoording niet voor nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het naar show gaan met een konijn dat je niet zelf gefokt heb niet strijken met de eer van een ander? het lijkt me waardevoller om je met je eigen konijnen naar een show te gaan om te zien hoe jou resultaten als fokker zijn. die heb je niet met een konijn van een ander want je hebt ze dan niet zelf gefokt. dan is het wel leuk om te horen of je een goed konijn hebt ja of nee maar meer heb je er dan niet aan want de resultaten zijn voor de fokker of zie ik dan verkeerd?

het is idd wat hilke zegt.

ik vind het wel een intressant onderwerp ook omdat ik me al een tijdje overal in het verdiepen ben.

zoals hoe je het ras kunt verbeteren en in stand houden en etc..

ik moet wel zeggen het valt allemaal niet mee als je die kennis op moet doen alleen dan kom je er niet daar heb je echt wel de ervaringen van ervaren fokkers voor nodig om het allemaal goed te leren en begrijpen.

als ik weer een autotje heb binnen kort en er is weer een show dan ga ik ook zekers kijken.

ik wou al eerder maar als je geen vervoer hebt dan valt dat niet mee, mijn schoonvader heeft ook geen auto meer die hebben ze totaallos gereden snacht op de parkeerplaats.:(

maar het lijkt me wel leuk om te zien idd omdat er dan zoveel rassen bij elkaar zijn en de ervaringen horen van andere fokkers etc..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou alles is z'n beetje wel gezegt...denk ik.

Ik ga 8 keer naar keuringen show's per jaar over het jaar uitgesmeerd.

3 jonge dieren keuringen van 1 dag, 2 keuringen van 1 dag en 3 grote shows van 3 dagen.

Ik voer mij dieren elke avond zelf, dat wordt altijd normaal daar gedaan en water 3 keer per dag minimaal.

Hooi elke ochtend en avond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is idd wat hilke zegt.

ik vind het wel een intressant onderwerp ook omdat ik me al een tijdje overal in het verdiepen ben.

zoals hoe je het ras kunt verbeteren en in stand houden en etc..

ik moet wel zeggen het valt allemaal niet mee als je die kennis op moet doen alleen dan kom je er niet daar heb je echt wel de ervaringen van ervaren fokkers voor nodig om het allemaal goed te leren en begrijpen.

als ik weer een autotje heb binnen kort en er is weer een show dan ga ik ook zekers kijken.

ik wou al eerder maar als je geen vervoer hebt dan valt dat niet mee, mijn schoonvader heeft ook geen auto meer die hebben ze totaallos gereden snacht op de parkeerplaats.:(

maar het lijkt me wel leuk om te zien idd omdat er dan zoveel rassen bij elkaar zijn en de ervaringen horen van andere fokkers etc..

Komend weekend in Schijndel, dat is vlakbij Boxtel (vrij, za, zo). Daar zitten dan 5 Duitse Hangoren van mij.

Het is dat Boxtel voor mij precies de andere kant van Schijndel is, anders had ik je onderweg wel opgepikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komend weekend in Schijndel, dat is vlakbij Boxtel (vrij, za, zo). Daar zitten dan 5 Duitse Hangoren van mij.

Het is dat Boxtel voor mij precies de andere kant van Schijndel is, anders had ik je onderweg wel opgepikt.

Bedankt.

Waar kan ik terug lezen hoelaat en waar enzo?

Misschien dat ik dan op mijn fiets ga is wel te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt.

Waar kan ik terug lezen hoelaat en waar enzo?

Misschien dat ik dan op mijn fiets ga is wel te doen.

Weet niet of dat terug te lezen is, omdat het van 2 verenigingen is, dat wordt volgens mij niet overal bekend gemaakt.

Maar... ik zal eens even het boekje erbij pakken....

Geopend voor publiek:

Zaterdag 13 november 10.00 uur tot 21.00 uur.

Zondag 14 november 10.00 uur tot 17.00 uur.

De Heikampen 5 in Schijndel

Zelf ben ik er zaterdag niet, zondag na 14.00 uur wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je of ESKV nog leden aanneemt omdat hun site niet u to date is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind die toewijding erg mooi om te zien. dat letten op kleine details om het ras goed in ere te houden en eventueel zelf verbeteren als je de keuringsrapporten leest (of soms meer ontcijfert) en dat als je zelf twee konijnen vergelijkt je hard moet zoeken voordat je het ziet. Gewoon omdat je er niet in thuis bent. Wat ik het mooist rexdwergje van de show vond had een 0 (of is het een O is eigenlijk logischer een O) na een korte uitleg van de grote rexxen fokker zie je dan toch waar het hem in zit. blijf dat sjiek vinden.

Dat vond ik ook wel apart, dan staan daar een stuk of tien "identieke" (zelfde ras, zelfde kleurslag) konijnen op een rij en dan heeft de één een veel slechtere beoordeling dan de ander, terwijl je, als je eventjes kijkt, haast wel wil zeggen "maar ze zijn toch allemaal hetzelfde?" en als je dan beter kijkt, zie je ook wel waar het 'm in zit. (Soms dan, soms heb ik ook zoiets van.. Nou, die kijkt toch véél liever.. :$ Eigenlijk denk ik aldoor, máár ze zijn toch allemaal schattig??! :angel::P)

Ik ga in januari in elk geval wel weer naar de Noordshow, nu hopelijk ook wat meer energie om wat langer rond te lopen.. Vind het zo leuk om al die rassen die je amper tegenkomt eens in het echt te bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en wat wil je daar nu mee zeggen dan? Ik geef toch ook aan dat als je goed kijkt en de verklaring voor de punten er bij hoort, je het verschil ook wel ziet? Mijn punt is juist dat het zo interessant is dat dieren die zo veel op elkaar lijken toch nog zo verschillend kunnen zijn.

Nou ja en dat mijn gevoel is van "geef die beestjes maar allemaal een voldoende anders is het toch ook zielig, ze zijn allemaal leuk!" wil niet zeggen dat ik verwacht dat ze ook zo beoordeeld worden, ik snap wel dat niet het zo werkt :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil volgend jaar naar een engelse show een weekend....daar hebben konijnen knuffels in de tt kooien lol en allemaal rossetten.

De keuring daar is meer zoals dolly zei op uiterlijk gericht. Ze zetten er 10 naast elkaar en steeds worden er dieren weg genomen zo blijft enkel de beste mooiste over. Meerdere keurmeesters beoordelen daar aan een tafel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) dan zitten ze iig niet alleen.

maar misschien iets voor de toekomst om daar ook eens te gaan kijken als de kinders wat groter zijn.

die engelse show klinkt ook mooi.

maar eerst maar eens zondag in schijndel kijken dat is dan de eerste show waar ik heen ga en hoop dat er daarna nog vele gaan volgen vooral als ik weer mobiel ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zodra ik de foto's online heb een link plaatsen waar de complete zuid oost drenthe show te erica deze week op te volgen is, van opbouw tot afbouw en alles daar tussen.

leuk ik ben benieuwt.

dan kun je ook een beetje zien hoe het allemaal in zijn werk gaat om zo'n show te organiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .