Ga naar inhoud

Verzorging van konijnen tijdens een kleindiershow

Amatjuh
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik was vandaag met een paar BB-ers naar een kleindiershow geweest. Die show duurde 3 dagen en vandaag was de laatste dag.

Wat me opviel is dat er veel gestresste konijnen zaten die rondjes rennen in het kleine hokje, tralie knagen, natte neusjes enz. Ook had bijna geen enkel konijn hooi, is dat normaal?

Een aantal konijnen had het waterbakje eraf gesloopt (uit stress/verveling?) en had dus geen water.

Ook zag ik regelmatig blindedarmkeutels liggen.

Het ergste was nog 1 konijn, die had volgens het briefje een score van 92, dus toen was ie nog gezond. Toen wij langs liepen zagen we dat ze sleepte met de achterkant, haar achterpoot stond gestrekt en ze sleepte zich voort met haar voorpoten. Daar hebben we wel melding van gemaakt, maar toch..

En dan waren er nog kleine kinderen die langs de kooien afrenden waardoor de dieren daar nog gekker gingen doen. De kinderen lieten vogels schrikken en vonden dat erg leuk. Ouders van die kinderen waren nergens te bekennen. Ze hielden er net op tijd mee op anders hadden we er wat van gezegd.

Is het nu normaal dat er zo met dieren om wordt gegaan? Mij lijkt 3 dagen in zo'n klein hokje, rammen en voedsters langs elkaar, enorm stressvol voor de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

bah wat naar zeg!!

ik ben zelf nog nooit op zo'n show geweest.. maar ik denk eerlijkgezegt dat het er in de meeste gevallen wel zo aan toe gaat hoe jij beschrijft.

de fokker van brutus (duitse reuzen fokker) is ook met zijn dieren naar een keuring geweest in nl.. (waaronder brutus) hij beschreef het net zoals jou en hij vond t helemaal niks voor zijn dieren idd veel stress kleine hokkies lange dagen en niks te doen voor ze. helaas gaat dat zo en zul je er als fokker aan moeten geloven.

waarom kan dat niet anders?? je neemt zelf je konijnen mee, krijgt een tijd voor keuring en neemt ze weer mee naar huis. waarom moet t op deze manier? ookal gaat t al jaren op de manier van nu er kan toch wel eens verandering in komen?

trouwens hij vertelde dat er in duitsland wel anders aan toe gaat..(wat er anders gaat weet ik niet dus heb je ook niet veel aan)

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was ook maar 1 fokker te bekennen. Dan denk ik als het mijn konijnen waren was ik er elke dag en zorgde ik dat ze genoeg hooi, water en biks hadden. En als ze er stressig uitzagen, hup mee naar huis. Maar de konijnen moeten denk ik blijven voor de prijsuitreiking?

Inderdaad waaro, kan zoiets niet op 1 dag plaatsvinden, dat is al wat minder stressvol.

Ik was er vandaag naartoe gegaan omdat ik een ram wil aanschaffen voor bij mijn 2 voedsters en ik twijfelde tussen 2 rassen. Dus dit was natuurlijk een kans om alle rassen te zien en een keuze te maken. Vond het ook wel leuk om al die verschillende rassen te zien, maar ook erg zielig hoe ze erbij zaten. Ik sta er niet van de te kijken als het voor sommige konijnen de dood betekend zo'n show.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het eigenlijk wel mee vallen toen ik op de show was, eigenlijk was wat jij nu omschrijft precies zoals ik het verwachtte maar nee.. De meeste konijntjes waren rustig maar wel alert, veel kwamen ook wel even snuffelen of lieten zich over hun neusje aaien.. Er waren zelfs bij die op hun zij lagen te slapen! Er zaten wel konijnen tussen die vrij onrustig, een beetje hyper waren, maar de meerderheid was toch wel kalm. Ik stond er een beetje van te kijken. En dit was een grote show, met écht veel dieren.. (Mireille kan ons wel vertellen hoe veel. :yes:) Ik geloof dat het de laatste dag (van drie) was maar ben er niet helemaal zeker van.

Er zijn wel dingetjes die mij wat tegenstaan, dat alle dieren hetzelfde (maar ander voer dan gewend misschien) krijgen bijv. en hoewel de konijnen allemaal wel hooi hadden, zou ik er dan wat vaker een verse pluk in doen, dat soort dingen.. Ja, weet je, ik vind zulke dingen altijd een beetje lastig.. Zou ik mijn eigen konijnen daar drie dagen laten zitten? Nee, never nooit niet. Maar ja, eerlijk gezegt zou ik mijn konijnen aan veel BBers ook niet toe vertrouwen dus tsja.. Maar het viel mij wel mee, ik ben toen met gemengde gevoelens heen gegaan, leek me super om al die rassen eens in het echt te bewonderen, helemaal met de uitleg van Mireille er bij, maar ik had er ook wel een beetje een "ah wat zielig" idee bij, maar dat viel me heel erg mee dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hier hadden ze inderdaad ook allemaal hetzelfde voer. Maar echt geen hooi of een paar sprietjes.

Er waren ook wel een aantal konijnen die wel relaxed overkwamen zoals de vlaamse reuzen en alaska's. Eigenlijk alle konijnen kon ik daar over het neusje aaien, dus het is niet dat ze agressief waren of zo.

Ik weet ook niet hoeveel shows er worden afgegaan met dezelfde dieren?

En wie de konijnen moet voorzien van hooi, water en biks? De fokkers zelf of doet dat iemand van de organisatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit normaal voor een show, absoluut niet nee.

Elke dag voordat de show open gaat voor publiek wordt er daar waar nodig is verse bodem bedekking bijgevuld, daarnaast krijgt elk konijn een portie biks naar zijn formaat en een pluk hooi (afhankelijk hoe de kooien staan, in de kooi of tussen de kooien in als een soort ruif), dit wordt gedaan door de voerploeg welke bestaan uit fokkers die bekend zijn met de rassen die er zitten)

Fokkers zijn vrij om hun dieren zelf voer bij aan te vullen, bij ons op de show werden zo van 1 fokker vers voer en van een andere fokker speciale biks gevoerd, dit hangt natuurlijk wel van het formaat show en bestuur af. Bij 3400 konijnen zoals op de noordshow die dollie beschrijft kan je niet met elke fokker rekening houden, op een kleine show van 100 konijnen bv wel weer.

Dat konijnen andere biks krijgen levert geen problemen op, zelf ga ik elke dag naar de show als mijn dieren daar zitten, dieren die de biks weigeren te eten krijgen van mij aanvulling.

Daarnaast is het aan de fokker om zijn dieren aan de show gewend te maken en dieren die daar niet tegen kunnen thuis te laten.

Hier staat elke dag de radio aan wat ze went aan lawaai, maar dan nog zitten er stress kippen tussen en als fokker hoe mooi zo'n dier ook is laat je die thuis.

Water wordt meerdere keren per dag aangevuld, maar sommige dieren zijn nou eenmaal smeerders en omdat we op shows niet met waterflessen werken kan je verscheidene malen per dag het bakje weer ophangen.

De laatste dag van de show krijgen de dieren niet zoveel voer als de andere dagen omdat de fokkers thuis de dieren zelf voeren en dit ook weten dus dat ook doen.

Dus dat je op de laatste dag weinig hooi ziet liggen kan heel goed.

Wat het probleem is met sommige shows is de locatie, mag ik de gok doen dat deze show in een manege was?

Ik ben afgelopen vrijdag ook bij een show in een manege wezen kijken en daar was het ook een ramp, puur door zo'n natte manege zit het vocht in de zand bodem en stro en dergelijke trekt vocht aan. Sommige dieren zaten daar ook niet meer fit bij.

Dan is het aan de organisatie om de dieren in de ziekenboeg te zetten die elke tentoonstelling verplicht dient te hebben.

Gelukkig zijn er een hoop shows waar dit goed gaat, helaas ook enkele waar dit mis gaat.

Overigens is het aan ouders, publiek en mensen van de organisatie om kinderen op hun gedrag aan te spreken.

Mochten ze zich niet gedragen kan de organisatie besluiten ze te verwijderen

aangepast door Mireille
Link naar reactie
Delen op andere sites

zag nog een vraag.

Hoeveel shows er wordt afgegaan is dier afhankelijk.

De ene kan er beter tegen dan de andere en kan meer aan.

Hou rekening met 3 tot max 6 shows per dier per showseizoen (september tot eind januari)

Afhankelijk van de show worden de dieren op dinsdag of woensdag ingekooid, de volgende dag gekeurd, dan gaat de show open en op zaterdag middag mogen ze naar huis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was inderdaad in een manege ;)

Wij waren er om 10 uur vanmorgen en het duurde tot 16 uur. Het wil toch niet zeggen dat omdat het de laatste dat is dat ze dan 6 uur lang geen hooi krijgen? Dat ze geen of weinig biks geven kan ik inkomen. Maar hooi dient toch altijd tot de beschikking te zijn?

Van het bestuur heb ik niemand gezien, er zat alleen iemand aan de kassa en er liep 1 fokker rond van rexen. Aan die fokker hebben we ook het konijn laten zien wat sleepte met de achterkant. En die zou het doorgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een show financieel haalbaar te maken.

Je vraagt de fokker of onmogelijke hoge inzendbedragen, of bezoek doet een bijdrage daarin door de koffie, loodjes, catalogus, ect ect

Daarnaast om te zorgen dat de hobby leeft onder de mensen, te laten zien wat wij doen en wat er aan dieren is.

De konijnen, kippen en cavia's hebben hier absoluut geen problemen mee.

Goed voorbeeld dollie kan zich mijn dame nog vast wel herinneren die met 4 pootjes gestrekt heerlijk lag te slapen ondanks honderden bezoekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een rare vergelijking maar een honden show is toch ook maar één dag, of soms meerdere dagen maar dan zijn dat aantal rassen op de ene dag en een ander aantal op de andere dag en dan is de hond er alsnog maar één dag, daar betaald t publiek dan ook gewoon. waarom kan dat bij konijnen niet op één dan? ik snap je verhaal ook wel en dat er veel konijnen aan gewend. zijn ik vind t ook wel interessant en wil zelf ook eens kijken.

maar jij zegt dus de enige reden waarom die konijnen daar 3 dagen zitten is om geld.. en omdat t leeft onder de mensen maar dat kan ook op één dag lijkt me zeker als je ook meerdere shows hebt.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee om onze hobby kenbaar te maken en te kunnen financieren.

In de hoop er nieuwe mensen kennis te kunnen verschaffen.

En show van dat formaat levert een 600 euro minimaal op, dat zorgt er voor dat de organisatie alle dingen die men het hele jaar doet betaalbaar kan houden.

Daarnaast zijn shows een bijeenkomst voor fokkers die elkaar maanden lang niet zien en daar vergelijken en dingen bespreken.

Het is voor veel meer dan alleen geld, geld komt op de laatste plaats.

Maar ik denk dat dat lastig uit te leggen/te begrijpen valt als je geen fokker bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedenk daarnaast dat een honden show ook niet ter vergelijken valt met een kleindier show.

Honden betalen veel meer inschrijfgeld en daarnaast is de keuring belangrijk voor de fokker zijn stamboom toevoegingen.

De hondenwereld werkt heel anders met shows dan met de kleindierenwereld en is totaal niet vergelijkbaar

(en nu ga ik eerst even eten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoeveel maakt het ook uit of het één dag is of drie? Als de omstandigheden zijn zoals Amanda die beschrijft, vind ik één dag al te lang, als de omstandigheden zo zijn als ik die gezien heb en de konijnen op "stressbestendigheid" geselecteerd zijn, en dat zal in de meeste gevallen ook zo zijn denk ik, aangezien een dier dat zich niet goed voelt ook nooit het mooiste dier van de show zal zijn, lijkt mij dan, dan moeten drie dagen ook te doen zijn toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik denk dat dat lastig uit te leggen/te begrijpen valt als je geen fokker bent.

jawel want door jou uitleg begrijp ik t al een stuk beter..!

kijk ik ben daar niet in thuis heb t alleen gehoord van de fokker van brutus en die was daar ook niet over te spreken dat t 3 dagen lang moest en naar zijn zin zitten ze krap tsja zijn ook grote konijnen en t is zoiezo niet als thuis. maar ik ben wel op honden show's geweest en t eerste wat me dan hieraan opvalt is idd waarom 3 dagen. maar door jou uitleg begrijp ik t wel beter al ben ik geen fokker.

nog een vraagje (als je klaar bent met eten dan:p) jij zegt in manege's zijn de omstandigheden vaak slechter, maar ben jij wel genoodzaakt naar die show's te gaan of sla je die dan over??

ik moet idd zelf een keer gaan kijken is er ergens een soort kalender?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk zit een konijn op zo'n show niet zo groot als thuis, maar die 3 a 4 daagjes dat ze er zitten zullen ze niet minder om worden.

Uiteindelijk is dat maar een paar daagjes per jaar.

Waarom zijn manege's problematisch, nou vooral omdat het weer afhankelijk is.

Alhoewel het overdekt en binnen is heeft het weer toch veel invloed.

Zo ben ik dit jaar op een show geweest die heeft het normaal pico bello in orde, dit jaar was door de aanhoudende regen de bak ook verzadigd geraakt en echt een drama qua blubber achtig en vochtigheid.

Meestal kan de tentoonstellingsorganisatie hier weinig aan doen omdat je nou eenmaal weer afhankelijk bent.

Momenteel ben ik bezig met de laatste hand aan de oorkondes voor de jeugdleden van drenthe te leggen.

Komende week organiseren wij een grote show met een ruime 800 dieren waar de jeugdshow van drenthe bij onder gebracht is.

Dit kost ons qua huur meer dan een gewone manege, maar we zijn erg blij dat het hyppisch centrum ons wil huisvesten.

Een hyppisch centrum is klimaat gereguleerd, dus geen ellende van vochtige omstandigheden.

De reden waarom ik het moeilijk uit te leggen vind allemaal is omdat je als fokker toch bepaalde gevoelens anders hebt en je natuurlijk inzicht in het hele plaatje hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil me ook aan sluiten bij deze verenigingen zoals de kln.

ook omdat je niet eerder zelf met een show mee kunt doen.

daarbij ben ik me ontzettend veel aan het in lezen over oa verenigingen, shows en de franse hangoor.

maar hoe gaat het precies in zijn werk als je je wilt aansluiten?

kun je alleen met konijnen naar een show die je zelf hebt gefokt of kun je ook met konijnen naar een show die je bij een andere fokker hebt gekocht?

ik ben er heel erg naar geintresseert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het naar show gaan met een konijn dat je niet zelf gefokt heb niet strijken met de eer van een ander? het lijkt me waardevoller om je met je eigen konijnen naar een show te gaan om te zien hoe jou resultaten als fokker zijn. die heb je niet met een konijn van een ander want je hebt ze dan niet zelf gefokt. dan is het wel leuk om te horen of je een goed konijn hebt ja of nee maar meer heb je er dan niet aan want de resultaten zijn voor de fokker of zie ik dan verkeerd?

@ mireille thx voor je uitleg je hebt mijn vraagtekens weggenomen en ik ga ook eens kijken! al blijft t jammer dat de show waar amatjuh is geweest misschien minder goed is geweest, ook dat is jammer voor de kleindierenwereld want mensen knappen op zo'n show misschien af en dat is ook nadelig misschien voor show's waar alles wel goed geregeld is.

@dollie thx voor de site!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon er vandaag niks merken van natte blubber of zo, de vloer was afgedekt.

Het verhaal is wel duidelijk zo.

Ik vind het wel jammer dat het vandaag minder goed georganiseerd was dan het eigenlijk zou moeten. Als konijnenliefhebber let je toch wat meer op de dingen als voedsel en water, keutels en hoe de konijnen in hun hokjes zitten. Het wordt door een verenging georganiseerd, dus het zijn wel mensen met hart voor de dieren, dus ik snap dan niet hoe het eigenlijk kan dat ze er zo bij zaten vandaag.

Ik vond het op zich wel de ervaring waard om een keer naar zo'n show te gaan, prachtig om al die raskonijnen te zien.

Er hing ook een poster over een konijnenshow in Duitsland waar 12000 konijnen komen.. ben wel eens benieuwd hoe het er daar aan toe zal gaan.

Wordt een fokker eigenlijk gebeld of zo als een van zijn konijnen er stressig bij zit of niet fris/ziek oogt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch krijg ik sinds dat gebeuren in Zweden een beetje de kriebels van zó veel konijnen bij elkaar.. En dat waren niet eens 12000 konijnen.

(Was ook een konijnententoonstelling waar, ik meen, iets van 2000 konijnen in een sporthal zaten en het dak is ingestort..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .