Ga naar inhoud

Koppelen, bang konijn, bijten in kont van ander..

Cleo en Jackson
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

Zoals de titel al zegt, ik loop tegen wat probleempjes aan in de koppeling van mijn konijnen.

Ik zal ze even kort beschrijven:

Cleo: Voedster ongeveer 7mnd oud heb haar sinds zij 9 weken oud was.

Jackson: Gecastreerde ram ongeveer 4mnd oud, sinds vorige week zondag bij mij, heb hem van het hangorenparadijs.

Nu ging de koppeling vrij goed, in de neutrale ruimte, er vlogen wat haren en Cleo vond hem in het begin een beetje eng. Maar na 2 dagen ging het goed, ze wasten elkaar en sliepen tegen elkaar aan, niets aan de hand. Het weekend(na 6 dagen) zijn ze vanaf de neutrale ruimte naar de huiskamer gegaan Deze kamer had ik helemaal schoongemaakt met dettol. En ook dat ging goed, ze gingen samen de kamer verkennen en hun hok was hun plekje. Maar vanmorgen kwam ik in de huiskamer en zag ik overal stro, en plukken haar van Jackson. Cleo heeft een wondje op/in haar hoor en Jackson heeft een klein plekje bij zijn ooglid en zat snel te ademen. En Cleo rent steeds achter Jackson aan waarna hij helemaal in paniek rondrent.

Ik heb even om hem tot rust te laten komen het trapje uit het hok gehaald en over het trapgat gehangen om te zien of hij nog at, drinkt en gewoon zodat hij en zij even tot rust kunnen komen(ongeveer een uurtje) . Nu heb ik ze nog even los laten lopen in de kamer maar hij rent voor haar weg, of zij gaat naar hem toe wast hem en dat laat hij toe waarna zij in zijn kont bijt en hij weer keihard wegrent. Ook laat hij keutels overal en stampt hij(ik weet dat hij dus bang is voor haar). Verder is lijkt het of zij gewoon vrolijk rondjes aan het rennen is..

Vooral het bijten in zijn kont is het probleem denk ik, en dat hij zo bang is voor haar..

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de geruststellende gedachte dat het daarna ook nog goed kan komen, heb de opvang gebeld zij gaf aan dat ik hier op het forum kon plaatsen en ze uit elkaar en over een week weer proberen, dat wordt dan het weekend zodat ik weer ruim de tijd heb, jammer dat het koppelen zo'n stress geeft zij zit nu in de kooi en hij loopt los in de kamer, het werd me te gek dat hij zo bang is! Kan nu alleen het hok (2 verdiepingen) in 2x 1 verdieping verkleinen zodat ze beiden eigen ruimte hebben. heb nog wel het oude hok van Cleo waar ik een van de 2 in kan zetten.

Ik las ook dat het kon komen door haar hormonen wat Aniek ook al aangaf en ik las in een andere topic, kont bijten(laatste bericht 5 mei 2010).. Zou castratie bij mijn voedster helpen in dat geval? Want dat is anders ook nog een optie(wel een dure en een optie waar ik iets later aan wil beginnen).. hoop zo dat ze weer lief samen kunne zijn, want ze waren heel lief samen, en ben na een week al best gehecht aan Jackson..

Nog meer mensen tips?

aangepast door Cleo en Jackson
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je beschrijft is eigenlijk inderdaad pure dominantie van mevrouw...een pittige tante..

Castratie kan helpen...maar ook ik vind dat best een dure gok...

Die afweging zal je dus zelf moeten maken..Je hebt er toch bepaalde verwachtingen van en wat als dat tegenvalt ?

Het is wel zo dat je de eerste tijd van een koppeling altijd rekening mag houden met het feit dat het toch niet lijkt te gaan zoals het in eerste instantie leek te gaan.....

In jullie geval ?

Ik zou gaan voor wat Sieben al aangegeven heeft...Even rust en dan weer opnieuw...

Je kan ook kiezen, even bedenken wat voor jou het beste voelt, om je konijnen niet te koppelen in een neutrale ruimte, maar om hen met de hokken naast elkaar te zetten en zo te laten wennen...Je kan hen dan zelf van hok wisselen..

Maar goed..een koppeling is ook vooral iets waar jij zelf een goed gevoel over hebt omdat jij naar je konijnen kan kijken wat het best bij hen zou kunnen passen..............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals bedankt, heb ze nu even apart in hokken zitten, ze gaan vanavond naar de neutrale ruimte waar ik ze met de hokken tegen elkaar aan zet en dan ga ik ze alsnog elke dag wisselen. Dan blijven ze wel in elkaars geur.. En dan ga ik ze het weekend denk ik weer echt koppelen, in de vorm van samen los lopen in de studeerkamer, dan wil ik dat een week doen en dan eerst nog in de aparte hokken slapen maar naast elkaar (of kan ik ze dan beter meteen samen echt samen laten in hun hok, dat ik dat goed schoonmaak?) en dan uiteindelijk weer als goed gaat in 1 hok samen naar de woonkamer en daar ook weer schoonmaken. Vind het wel jammer dat ze nu dan niet echt de mogelijkheid hebben tot loslopen, normaal lopen mijn nijnen zo'n 3 uur los per dag in de woonkamer(het zijn binnennijnen). Zodat ze lekker kunnen rennen, relaxen bij mij op de bank zitten en hun pootjes strekken!

Wel apart dat zij inene dominant is, in het begin was zij super bang voor hem, en uiteindelijk kwam hij met laag hoofdje(onderdanig) naar haar toe en waste ze hem, en hij haar en ging het goed. Maar goed nu is het inene anders.. 'vrouwen en hormonen ook altijd:P'

Baal dat dit me zo veel stress geeft maar heb nog steeds hoop omdat het eerst ook een weekje goed ging. En anders nog de optie haar te castreren, helpt ook meteen tegen baarmoederkanker..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is vaak zo hoor...regelmatig blijkt de ram bij koppeling de angsthaas te zijn, maar na een dag of twee trekt dat dan weer bij..

Dat je nu ineens een andere kant van haar ziet, tja...hormonen...een vent in the house...dan gaan vrouwen zich ineens anders gedragen he...

Koppeling IS gewoon spannend...voor konijn én voor baas !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je de weg naar BunnyBunch hebt gevonden, hier zitten veel mensen met ook ervaring, omdat ik op mijn werk zat kon ik er ook niet veel dieper op in gaan dan de algemene tips.

Ik vermoed ook dat ze de eerste keer schijnzwanger zal worden zoals ik aangaf, dus niet raar kijken als ze straks een nestje gaat maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi,

Ik heb zoals het advies van jullie was, ze nu in 2 hokken in de woonkamer(de plek waar ze moeten komen te zitten) zitten. Sinds gister al. Naast elkaar, ze snuffelen lief aan elkaar en gaan hun eigen gang.. En heb ze net rond 8 uur gewisseld van hok, wat ik dan morgen ook rond die tijd weer ga doen.

Alleen nu vroeg ik me af kan ik ze ook loslaten lopen in de woonkamer, om en om? zodat ze wel hun pootjes kunnen strekken? of kan ik er beter voor kiezen dat pas zaterdag weer tegelijk samen te doen? en ze dan echt meteen te koppelen? (Cleo is wel gewend iedere dag zo'n 3 uur los te lopen) Of kan ik ze beter samen met hokken tegen elkaar iin de studeerkamer zetten(dit was de neutrale koppelruimte) en ze daar dan om en om los laten lopen en koppelen.

Als het echt haar hormonen zijn die parten spelen denk ik echt hard na over een castratie bij haar, hoop zo dat ze weer lief zijn voor elkaar!

Hoop op jullie adviezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze gewoon even om en om los laten lopen zodat ze wat energie kwijt kunnen, anders heb je straks een koppeling met 2 hyperactieve konijnen die zoveel energie hebben dat jij het niet meer bij kunt houden :P. Zolang je het koppelen straks weer op een neutrale ruimte doet moet het wel goed gaan komen!

Hoe ze nu op elkaar reageren via de kooien klinkt in ieder geval al erg positief!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi!

Ten eerste bedankt voor je reactie!

Oké en in neutrale ruimte loslopen, en koppelen in de huiskamer waar ze nu dan al ruim een week naast elkaar in kooien zitten, en ze daar dan koppelen is dat ook een optie? Alles is schoongemaakt voordat ze daar samen kwamen te zitten, voor het niet meer ging. Is dat een optie? Qant ik heb gekozen voor de 2e optie van ZaZa ze koppelen in de woonkamer met de 2 hokken naast elkaar.

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze wel op een neutrale ruimte koppelen, loslopen kan op zich ook wel op een niet-neutrale ruimte, mits je het geen probleem vind om zo af en toe wat gesproei tegen te komen. Het koppelen kun je beter wel op een neutrale ruimte doen, je bent ze nu continu aan elkaar aan het laten wennen en dan is het juist van belang dat het bij de "confrontatie" wel op een neutrale ruimte plaats zal gaan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben tot nu toe beiden nog niet gesproeid deze anderhalve week dus hoop dat dat zo blijft, maar anders ga ik flink aan de schoonmaak meteen. Maar ik zal ze dan om en om los laten lopen in de huiskamer, ze koppelen in de neutrale ruimte(schoongemaakte studeerkamer waar ze ook al eerder werden gekoppeld tot week geleden en het goed ging) En nog steeds wisselen van hok!

Dankjewel Lianne!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo de koppeling is vandaag weer begonnen. Ze zitten weer in de studeerkamer.. Zij ging als eerste naar hem toe.. En natuurlijk beet ze binnen 1minuut weer in zijn kont.. hij weer bang maar ze nemen beiden steeds even rust, hij drinkt water en heb hem zelfs languit zien liggen.. Verder eet zij hooi en ook zij drinkt tussendoor. Heb wel al wat plukken bruin haar(van mijn ram dus) zien vliegen maar heb nog geen echt gevecht gezien, dus verwacht geen wondjes o.i.d. Verder zie ik haar meerder malen binkies maken.. Is dat goed in deze context?

Ik hoop zo dat het vandaag goed gaat! En ik zal vast nog vragen vandaag hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor !

Dat klinkt als normaal koppelgedrag....

Laat hen daar zo lang mogelijk zitten...hopelijk kan dat..en haal hen niet uit elkaar zolang het zoals nu gaat.

Geduld hebben en hen de tijd geven is echt een toverwoord bij koppelingen...

Hij neemt én krijgt de gelegenheid om te rusten..Er worden binkies gemaakt.

Buiten de normale koppelstress om, zijn ze dus behoorlijk relaxed..

Geen idee hoe groot de studeerruimte is ?

Te veel ruimte maakt wel dat ze zich kunnen verstoppen of elkaar kunnen ontlopen, wat de koppeling weer verstoord...

Heb je hen ook al tegelijk eten gegeven ?

Eten ze dan samen ? Laten ze dat toe van elkaar ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoihoi!

Vanacht hebben ze met in- en uitloop van de 2 hokken(waar ze afwisselind in zaten de afgelopen dagen) op de studeerkamer gezeten, heb alles afgezet met hele hoge kartonnen dozen en ook op de hokken dozen neergezet zodat ze elkaar konden ontlopen wanneer ze wilden. Maar toen ik vanmorgen eten kwam geven zaten ze samen in 1 hok!

Het gaat dus weer goed, ze eten samen en zij was hem steeds! Verder liggen ze nu heel lief samen! Zij languit op haar zij, en hij als een bolletje met zijn hoofd op haar schouder. Ik heb hem haar ook al zien wassen, maar dat gebeurd veeeeeeeeeel minder.

Ik zie het weer zonnig tegemoet! Ik hoop dat het dit keer wel zo blijft! Ga vanmiddag het hok weer helemaal schoonmaken en dan hoop ik dat ze daar vanavond samen in kunnen. En ze van de week naar de woonkamer kunnen en het dan wel goed blijft gaan.

Verder zie ik nog steeds wel dat zij hem in zijn kont bijt zodra ze daar komt met hem wassen. Hij zet een stap opzij en biedt dan zijn hoofdje weer aan om zich te laten wassen.

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha Dankjewel! Het observeren van mijn nijntjes is ook erg leuk!

Verder bijt ze nu nog steeds in zn kont waarna hij een kleinstukje wegspringt. Maar ik zie het vrij positief in:D gezien ze nu naast elkaar liggen te suffen. Hij met zijn oogjes half dicht en zij met de oogjes wat verder open, maar zie haar sowieso minder vaak met oogjes dicht.. Gister lag zij echt languit op haar zij, en hij met zijn hoofdje op haar schouder! *smelt*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .