Spring naar bijdragen
Stéphanie87

Hoe oud wordt een Franse Hangoor?

Recommended Posts

Ik lees nu steeds verschillende berichten. Ik weet dat een Franse Hangoor over het algemeen iets minder oud wordt dan kleinere konijnen, maar ik lees nu dat ze vanaf 3 3,5 al gaan aftakelen en dat 4,5 al echt heel oud is. http://www.allesoverfransehangoren.nl/leeftijdvandefransehangoor.html

Hier op BB lees ik dat 8 tot 10 het maximum is.

Dat ligt dus wel een beetje ver uit elkaar. Wat is de gemiddelde leeftijd van een Franse Hangoor en wat is zo'n beetje het maximum?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klopt inderdaad dat er veel verschillende berichten daarover te vinden zijn... Zelf lijkt me een jaar of 4 wel erg jong hoor.. Maar ze zullen denk ik inderdaad niet zo oud worden als bijv. NHD's. En het ligt er natuurlijk ook aan hoe ze gehuisvest zijn, wat ze te eten krijgen, enzvoort. Misschien moet BRC ons maar even raad geven, denk dat zij het antwoord wel heeft.

Jooeehoeeeeee...!! BRC?!!!!!! :mdr:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, de gemiddelde levensverwachting voor een "gewoon" konijn in Nederland ligt ook niet erg hoog.. Dus de vraag is ook, is die 4 jaar een gemiddelde of een "dit zou toch wel moeten kunnen" leeftijd. We schrijven immers wel allemaal dat kleinere konijnen wel tien jaar moeten kunnen worden, maar eigenlijk is mijn ervaring tot nu toe anders. (En de manier waarop ik voor mijn konijnen zorg is de laatste jaren ook behoorlijk veranderd, dus ik hoop ook van harte dat we de zeven ruim voorbij gaan, maar tot nu toe ligt de gemiddelde leeftijd van "Dollie's konijnen" ook maar ergens rond de vier..)

Ik denk trouwens dat het de FH en zijn leeftijdsverwachting ook geen goed doet dat het zo'n populair ras is momenteel..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat overgewicht ook bijdraagt aan waarom Fransen jong sterven.

Veel Fransen hebben overgewicht en dat is natuurlijk ook niet echt bevordelijk voor de gezondheid.

Hoe oud ze worden heb ik zelf geen idee van. Ik hoop heel oud. Zorg in elk geval dat die van mij geen overgewicht hebben, scheelt alweer een risico.

bewerkt door Danja

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ojee, de mijne wordt in januari 3 jaar (als het klopt dat hij 1 jaar was toen ik hem kocht). Ook Rintje had de laatste keer overgewicht. En dat is ook voor zijn achterpootjes een flinke extra belasting. Ik let nu extra op wat hij eet, want bewegen mag hij genoeg. Alleen is hij het type luie Fransoos. Mijn andere dartelt altijd wel rond. Ik hoop toch dat ze ouder worden dan de hier gestelde 4 jaar !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou me niet te erg vastpinnen op zo'n cijfertje hoor. Geniet lekker van je beestjes en maak je niet teveel zorgen.

Zoals Dollie al zei: we weten niet eens waar dat cijfertje vandaan komt..

En al was het zo dat de meesten maar de leeftijd van 4 halen, dan wil dat nog niet zeggen dat ze niet ouder kúnnen worden.

Over dat overgewicht..het is goed om hem niet teveel eten te geven en te zorgen dat hij kan bewegen, maar dat doe je al. Hoewel overgewicht niet echt gezond is, wil ook dat niet alles zeggen hoor.

Vroeger hadden wij thuis konijntjes die gemengd voer kregen, zelden hooi etc. en daar zitten ook heel wat nijntjes tussen die héél oud (ouder dan 10)zijn geworden. Het zegt dus niet altijd wat.

Maak je dus niet teveel zorgen, daar schiet je niets mee op ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is wel zo dat de echt grote konijnenrassen wat minder oud worden dan de wat kleinere rassen.

Zo ken ik een hollandertje dat 18 geworden is, maar de oudste vlaamse reus die ik ken was 8.

De gemiddelde leeftijd van een konijn ligt tussen de 2,6 en 3,3 jaar, ik las laatst dat het weer onderzocht was. Als je het zo bekijkt is zou je een konijn van ouder dan 4 jaar dus inderdaad bejaard kunnen noemen... ik vind zelf mijn konijntjes van 7 jaar nog niet senior, alleen die van 10 begint nu wat ouderdomsverschijnselen te vertonen... Het is maar net hoe je het zelf uitlegt denk ik.

Ik denk dat het gemiddelde konijn in nederland ook verschilt van het gemiddelde konijn op bunnybunch ;)

Wij kunnen wel eens met eigen gemiddeldes komen denk ik haha ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overgewicht hebben ze hier gelukkig niet. Bij de inentingen zei de dierenarts dat ze allemaal erg mooi op gewicht waren. Ze zei ook dat ze dat niet vaak zag. Meestal zijn ze te dik. Gelukkig hier niet.

Het gemiddelde van de konijnen in Nederland ligt inderdaad erg laag. Maar ja daar telt ook alles bij mee. Ook alle konijnen die veel te vroeg sterven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dan nog, ook als je die niet mee rekent.. Heb hier zelf ook drie konijnen gehad die maar drie zijn geworden. Eén daarvan was een pechvogel, maar bij de andere twee vrees ik dat de verzorging een grote rol heeft gespeelt en dan vrees ik ook nog dat mijn konijnen het qua ruimte en aandacht gemiddeld toch beter hadden..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het klopt inderdaad dat er veel verschillende berichten daarover te vinden zijn... Zelf lijkt me een jaar of 4 wel erg jong hoor.. Maar ze zullen denk ik inderdaad niet zo oud worden als bijv. NHD's. En het ligt er natuurlijk ook aan hoe ze gehuisvest zijn, wat ze te eten krijgen, enzvoort. Misschien moet BRC ons maar even raad geven, denk dat zij het antwoord wel heeft.

Jooeehoeeeeee...!! BRC?!!!!!! :mdr:

Jaa hier ben ik....

Een Fransoos gezond op gewicht met geen ziekte onder de leden zou zeker 8 tot 10 jaar moeten kunnen worden.

Een klein konijn zoals nhd kan met gemak 10 tot 14 jaar worden, ook hier bij geld gezond gewicht en geen ziekte onder de leden.

Waarom worden konijnen maar 2,6 a 3,3 jaar, 9 van de 10 konijnen sterven aan ziekte, darmverstopping, gas, foute tanden, kiezen,

onkundigheid dierenarts, overgewicht, Maden, hartaanval

Niet alleen onkunde dierenarts, maar het ook niet zien van de eigenaren dat het konijn ziek is of stopt met eten en of drinken is echt van belang wil je konijn deze leeftijd behalen.

Mijn oudste Frans nu is 5 jaar in goede gezondheid

Mijn oudste NHD's 10,9,9,8 jaar ( Bejaarden groep)

Mijn oudste NHD ooit een ongeholpen fok voedster is 18 jaar geworden, haar ram is 17 jaar geworden.

Al deze dieren zitten op gezond gewicht en beslist geen overgewicht.( dit is de voornamelijkste reden waarop konijnen oud kunnen worden)

In mijn ogen zit een konijn met 7 jaar nog in de bloei van hun leven tussen 10 en14 jaar worden ze echt oud.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hihi ik had van mijn dierenarts te horen gekregen dat het ook eraan licht waar ze leven. Leven ze buiten met veel ren ruimte worden ze ouder bij ons hebben ze 2 stallen hij zij dat dat" een mooi hok is kwa grote". Ik heb ook gehoord van hem dat ze 5 tot 8 jaar kunnen worden maar je moet niet letten op dat cijfertje maar op je konijn/konijnen. Oja en een maatje voor hem werkt ook heb er zelf ook 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .