Ga naar inhoud

Met Rose naar de DA...


Gast

Aanbevolen berichten

  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gelukkig dacht mijn DA daar niet aan, wij hebben afgesproken dat als ze gaat tollen en dat meer dan één dag aanhoudt, dat daar de grens ligt. Ik ben er vannacht een aantal keer uit geweest, dan hoorde ik een klap en schrok ik wakker. Ze verliest dus wel af en toe haar evenwicht. Ze heeft vannacht een paar keer gegeten (uit mijn hand) en wat gedronken. Het begon gisteravond met vijf kleine keutels en nu liggen er een heleboel meer, maar ook klein. Ze loopt nieuwsgierig rond, wast zichzelf maar ze zit ook stil in een hoekje. Haar hoofd staat af en toe schever dan gisteren, maar ze kan 'm ook redelijk recht houden.

Vanmiddag kijken of ze panacur wil hebben, uit zichzelf. En anders spuit ik het wel op een stukje witlof of zoiets. Als ze beter wordt, kan haar hoofdje toch ook weer recht/normaal gaan staan? Het is bij haar (nog) niet zo erg als de foto's die ik op Google zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik heb net gebeld en ik kan metacam krijgen. Duplo/enrofloxoral geven ze zelden, omdat het vaak niet om een bacteriële infectie gaat. En daarna nog even wat groenten halen. Ze at en dronk net wel een beetje uit zichzelf, dus dat is sowieso fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook nog met je DA zou kunnen bespreken, is het gebruik van een kortwerkend corticosteroïd (zoals dexamethason). Dit wordt bij EC vaker gebruikt als er sprake is van neurologische symptomen.

Het voornaamste wat dexa doet, is de zwelling en ontsteking verminderen. Bij EC krijg je vaak zwelling in de hersenen en dat kan de neurologische symptomen veroorzaken.

Moest je dit gaan geven, dan mag je de dagen dat je het geeft wel zeker geen Metacam gebruiken. Aangezien corticosteroïden en een NSAID (zoals Metacam) nooit gecombineerd mogen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik inderdaad gelezen op de website van Wilheminapark (zonder de uitleg waarom dan). Ze heeft net ook uit zichzelf gegeten. Voor ik wegging (moest werken) wat witlof neergelegd en toen ik terug kwam was dat op. Ze heeft net ook een stukje wortelchips gehad en over de hele dag kleine beetjes SS (soms eet ze het uit zichzelf, soms uit mijn hand). Merk wel dat ze vaak gaat liggen/zitten tegen iets aan, bijvoorbeeld naast/tegen de kast. Misschien is het toeval hoor, maar het kan ook lijken dat ze daar tegenaan steunt. Zweven met haar hoofd doet ze trouwens niet meer, alleen haar hoofd staat een beetje scheef. Geen rare dingen met haar ogen (moest ik ook op letten, of die heen en weer gingen tikken zeg maar).

Loes, ik had wel gelezen over drie dagen die injecties geven. Mijn DA heeft hier niets over gezegd. Denk je dat dat nu nodig is? In dat geval zal ik het zeker even bespreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even goed gekeken en dacht dat ik het mij inbeeldde, maar nee - Rose houdt haar hoofd alweer een stukje rechter. Bijna helemaal recht. Kan dat zo snel gaan? Of moet ik niet te vroeg juichen? Ze had helaas wel wat keutels die aan elkaar geplakt zaten (geen BD-keutels, gewone keutels) maar eet wel al beter en meer uit zichzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, af en toe houdt ze 'm ook weer net zo scheef als gisteren.. Maar ze kan 'm dus ook rechter houden. Geen achteruitgang inderdaad! Al denk ik dat ik komende weken nog vaak een boos konijn heb, medicijnen krijgen vindt ze maar niks. Als je nou kon uitleggen dat het belangrijk is hè?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm dat gaat mijn pet een beetje te boven.. :he: was ook gewoon benieuwd hoor, was absoluut niet van plan je tegen te spreken!

Ik ben niet zo goed op de hoogte als Zwarte Panter, maar ik kan je wel van een aantal termen de "gewone-mensen-vertaling" geven ;) Ik weet niet welke termen je al kent, dus ik geef ze gewoon allemaal!

NSAID's zijn een groep medicijnen: non steroid anti inflammatory drug

inhibitie is remming

synthese is productie

prostanoiden zijn een groep stoffen die het lichaam zelf produceert o.a. om pijnsignalen door te geven

toxiciteit is giftigheid

gastro-intestinaal is "betreffende het maag-darm-kanaal"

Beide medicijnen werken dus op dezelfde stoffen, waardoor ze elkaar versterken of elkaars functie beinvloeden. (Correct me if I'm wrong ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, af en toe houdt ze 'm ook weer net zo scheef als gisteren.. Maar ze kan 'm dus ook rechter houden. Geen achteruitgang inderdaad! Al denk ik dat ik komende weken nog vaak een boos konijn heb, medicijnen krijgen vindt ze maar niks. Als je nou kon uitleggen dat het belangrijk is hè?

Hee, een hoopvolle situatie dus! We zijn volgens mij wel toe aan een EC-geval dat goed afloopt, hier op BB!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo goed op de hoogte als Zwarte Panter, maar ik kan je wel van een aantal termen de "gewone-mensen-vertaling" geven ;) Ik weet niet welke termen je al kent, dus ik geef ze gewoon allemaal!

NSAID's zijn een groep medicijnen: non steroid anti inflammatory drug

inhibitie is remming

synthese is productie

prostanoiden zijn een groep stoffen die het lichaam zelf produceert o.a. om pijnsignalen door te geven

toxiciteit is giftigheid

gastro-intestinaal is "betreffende het maag-darm-kanaal"

Beide medicijnen werken dus op dezelfde stoffen, waardoor ze elkaar versterken of elkaars functie beinvloeden. (Correct me if I'm wrong ;) )

Die had ik al wel door :he: maar bedankt voor de vertaling! Grappig, was eigenlijk best al een eind gekomen qua betekenissen van de woorden zelf. :glasses: Alleen prostanoiden heb ik nog nooit van gehoord :rofl:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook nog met je DA zou kunnen bespreken, is het gebruik van een kortwerkend corticosteroïd (zoals dexamethason). Dit wordt bij EC vaker gebruikt als er sprake is van neurologische symptomen.

Het voornaamste wat dexa doet, is de zwelling en ontsteking verminderen. Bij EC krijg je vaak zwelling in de hersenen en dat kan de neurologische symptomen veroorzaken.

Moest je dit gaan geven, dan mag je de dagen dat je het geeft wel zeker geen Metacam gebruiken. Aangezien corticosteroïden en een NSAID (zoals Metacam) nooit gecombineerd mogen worden.

idd, heb ik ook moeten doen, ik weet niet wat ik moest geven omdat het drie kant en klare injecties waren die ik meekreeg.

Mijn nijn zat ook altijd gepropt tegen een zijkant, om zijn hoofd steun te geven.

Medicijnen smeer ik meestal gewoon op hun snoet, dan krijgen ze het wel binnen, want zelfs ziek kunnen ze behoorlijk tegen spartelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loes, ik had wel gelezen over drie dagen die injecties geven. Mijn DA heeft hier niets over gezegd. Denk je dat dat nu nodig is? In dat geval zal ik het zeker even bespreken.

Dat vind ik een moeilijke...

Persoonlijk vind ik het moeilijk om het exacte punt te bepalen waarop je in een behandeling tegen EC (met neurologische symptomen) zou kiezen om een corticosteroïd te geven (zeker aangezien ik het konijn niet zie en ik natuurlijk geen DA ben).

Maar ik vind het in dit geval wel de moeite waard om met je DA te bespreken.

@Dollie: Sorry dat mijn uitleg niet zo duidelijk was. Had al geprobeerd om het op een eenvoudige manier uit te leggen, maar dat is zo te zien niet helemaal gelukt.

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info Loes, zal dan nog wel even contact opnemen met mijn DA en overleggen. :) Zal ook nog even de foto's uploaden van afgelopen dagen en misschien nog even een filmpje maken. Heb nu ook elke dag gecontroleerd of ze haar plas niet laat lopen (droge binnenkant van de benen/billen) maar nu ziet het er toch een beetje vochtig uit. Niet kletsnat, maar wel alsof er plas overheen is gegaan. Goed in de gaten houden dus, maar vrees dat we er een probleem/symptoom bij krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .