Ga naar inhoud

Olvarit?


steefss

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb een konijn wat bijgevoerd moet worden omdat hij wat mager is, (11,5 jaar) en heb nu van de dierenarts het advies gekregen om als mijn critical care op is, hem bij te voeren met olvarit met worteltjes of iets dergelijks. Nu ben ik wel benieuwd of een van jullie hier ook ervaring mee heeft? Ze schijnen het namelijk erg lekker te vinden, dus je hoeft niet te dwangvoederen.:mdr:

Ben benieuwd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwijfel of het heel veel zin heeft om Olvarite te geven.. Er zitten wel een hoop suikers in, maar verder niet heel veel voedingsstoffen. Als je hem bij wil voeren kun je denk ik toch beter voor Critical Care gaan denk ik.. Eventueel kun je het wel door de CC heen mengen, misschien dat hij het dan ook gewoon op eet.

Overigens geldt dat echt niet voor elk konijn hoor, ook Olvarite gaat er niet zo maar in.. Of laten we het zo zeggen, mijn ervaring is dat een konijn met een gezonde eetlust net zo lief een bordje Critical Care naar binnen werkt en dat een konijn dat zich niet goed voelt óók niet voor een wortelpapje valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het snuf gedwangvoederd met olvarit, en dat moest er echt met dwang in, hij vond het niets (hij was heel ziek). Maar veel voedingsstoffen zitten er niet in, vooral veel suikers. Bij snuf was het vooral om zijn darmen in werking te houden. Ze zijn nooit meer begonnen trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik dat ook alleen om te dwangvoeren en niet voor gewoon normale dagelijkse voeding.

Maar ja als die heel oud is zoals nu 11,5 jaar en hij vind het heerlijk en wil daarvan wel eten.

Moeilijk hoor, geen andere dingen die die ook lekker vind wat wel beter is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook misschien zou kunnen overwegen, klinkt heel dubbel voor een konijn van 11.5 jaar, is om eens Science junior te gebruiken. Daar zitten wat meer eiwitten in, hiermee moet je dan wel weer oppassen met het risico op plakpoep, maar het is bedoeld voor jonge konijnen die aardig wat energie verbruiken om te groeien/moederdieren die energie nodig hebben. Aangezien jouw konijn wat ouder en waarschijnlijk ook rustiger is, zal zijn lichaam dit gebruiken voor vetopslag. Ook kun je dingen bijvoeren als erwtenvlokken en zonnebloempitten.

Olvarit is leuk voor als het echt nodig is, maar je konijn zal er niet heel erg van aankomen. Daarnaast kan een konijn door de dwangvoeding zoveel stress krijgen dat het juist daardoor energie gaat verliezen. Ik zou een middel als dwangvoeding dus echt alleen gebruiken bij een konijn dat weigert te eten :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het niet nodig is, zou ik niet naar olvarit pakken. Het is in gevallen van nood heel handig, vooral ook omdat het makkelijk te krijgen is. Maar het is meer een noodmiddel voor als darmen stil liggen en je moet dwangvoeren. Ik zou dan nog eerder een papje van de eigen biks maken en dwangvoeren dan olvarit.

Maar als het gaat om aankomen, zijn er ook andere middelen hoor! Zorg voor hoogwaardige voeding, geef voldoende, voer bij met groenvoer en kies dan juist voor de calorierijke soorten zoals inderdaad wortel, maar ook paprika, spruitjes etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben bij de dierenarts geweest, voor antobiotica en oogzalf, vanwege een ontsteking in zijn wang en een oogontsteking. Maar hij is gewoon te mager.. Hij eet nu gewoon zijn eigen voer en hooi maar moet daarnaast zo snel mogelijk op zijn oude gewicht komen. Dus ik heb voor de eerste dag(en) critical care gekregen en kon volgens de dierenarts daarna overstappen op elke dag een beetje olvarit wortel. Alleen om bij te voeren dus, dwangvoederen is niet aan de orde.

Ik durf op dit moment eigenlijk niet van voer te veranderen, omdat hij een kieskeurige eter is. Heb hem een tijdje op science selective gehad, maar dat eet ie gewoon heel slecht. Dus daar wil ik me nu hij mager is gewoon even niet aan wagen.. Nu heeft hij gemengd voer waar hij gewoon alles van op eet.

Dwangvoeren vind ik niet erg, maar ik vind het gewoon zielig, hij wil gewoon echt niet in de houtgreep gelegd worden en ik wil hem die stress gewoon besparen op deze leeftijd, dus vandaar dat ik hem zoveel mogelijk zelf wil laten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft hem niet over te zetten voor ander voer, je kunt ander voer gaan bijgeven. Hoe komt hij trouwens aan de wang en oogontsteking? Dit klinkt namelijk als gevolg van haken op de kiezen, waardoor een konijn slechter gaat eten en dus ook af gaat vallen. Is het gebit gecontroleerd en vooral ook de achterste kiezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, pijnstilling zal het konijn ook wel fijn vinden, daar kan de eetlust wel iets minder van worden. Maar zet gewoon een fijn buffet voor hem neer waarmee je verschillende dingen aanbied, en doe er ook wat bewuste dikmakers tussen. Let wel goed op zijn ontlasting natuurlijk, en introduceer niet teveel vreemde dingen in 1x.

Ik heb destijds ook een van mijn konijnen van 990 gram weer naar 1250 gram moeten krijgen omdat hij erg was afgevallen door haken op de kiezen, dat was geen pretje. Met een dagelijkse portie olvarit wortel ga je dit niet redden, er is wel wat meer voor nodig en het kan wat tijd gaan kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn konijntje werd ziek en kon niet meer 'vast' voedsel eten, nog gepureerd. Ik moet hem ook dwangvoeden met een injectiespuit (zonder naald natuurlijk). Hij kreeg ook babyvoeding op aanraden van de arts. Let op: wel alleen de worteltjes geven, in vele babyvoeding zit gemengde groenten en aardappel en dat is erg slecht voor het beestje. In de fruithapjes zit heeel veel suiker, dus wees daar voorzichtig mee. Mijn konijn vond het heerlijk!!!!!!! Toen hij weer kon eten, zat hij nog steeds elke avond te wachten op zijn spuitje. Dat kreeg hij natuurlijk niet meer, te veel is ook niet goed. Zodra het beter gaat, toch weer proberen over te stappen op vast voedsel. Wel met mate, omdat de darmen daar anders op reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .