Ga naar inhoud

(opgroeien op ) alleen groente/fruit geen bix


Jikke

Aanbevolen berichten

Na een overpeinzing hier thuis deze vraag: Kunnen jonge konijnen opgroeien met alleen groente en fruit? Ik denk van wel maar geen idee hoe je dan zit qua hoeveelheden en verhouding groente/fruit. Daarnaast natuurlijk altijd hooi, water en ook gras, melkriet enz.

Zit namelijk al heel lang na te denken om nog meer groente/fruit te gaan voeren en nog minder bix. Nu is de jongste hier 9 maanden dus niet echt jong meer maar stel dat ik weer eens een jong konijntje neem (niet aan de orde nu) kunnen ze van jongst af aan alleen groente/fruit eten en geen bix?

Voorlopig (lees maar gerust hele winter) heb ik nog bix dus krijgen ze dat ook maar van de zomer lijkt het me niet meer nodig. Ze krijgen nu met 2 vlamen en 3 dwergen per dag 200 gram bix en de rest hooi en groente/fruit.

Zijn er hier mensen die dat al doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buren laten hun konijnen alleen op gras leven en onbeperkt hooi en af en toe groenten en fruit.

Zelf geef ik ook niet veel biks en ze doen er prima op, 50 gram voor 2 konijnen van 2,5 kg en 2,7 kg.

SS is 15 gram per lichaamsgewicht, dus ik zou eigenlijk 78 gram moeten geven in plaats van 50 gram

Link naar reactie
Delen op andere sites

toevallig had ik op bol.com een heel oud boek over konijnen houden besteld (2ehands)

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/konijnen-houden-als-liefhebberij/666788720/index.html

(ben ongeveer alle boeken over konijnen aan het verzamelen)

het is een heeel oud boek 1962 maar wel heel interessant. beetje bedoeld voor het fokken van raskonijnen, maar hier staat heel veel in over voeding en heel uitgebreid beschreven. over de voeding verbaasde ik me omdat men in die tijd gras/groenvoer/hooi als hoofdvoer voerde en bix/gemengdvoer was toen net in opkomst maar werd eigenlijk alleen in de winter gevoerd waarneer er weinig goed groenvoer/grassen en kruiden waren (althans zo vertellen ze het in dit boek) In dit boek beschouwen ze krachtvoer meer een beetje als noodvoer. dus blijkbaar kon het vroeger wel waarom nu dan niet?

maargoed stamt uit 1962 dus ja of het echt beter is dan de voer methode's van nu weet ik niet... als je erover zit te denken is dit boek wel een aanrader

Link naar reactie
Delen op andere sites

toevallig had ik op bol.com een heel oud boek over konijnen houden besteld (2ehands)

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/konijnen-houden-als-liefhebberij/666788720/index.html

(ben ongeveer alle boeken over konijnen aan het verzamelen)

het is een heeel oud boek 1962 maar wel heel interessant. beetje bedoeld voor het fokken van raskonijnen, maar hier staat heel veel in over voeding en heel uitgebreid beschreven. over de voeding verbaasde ik me omdat men in die tijd gras/groenvoer/hooi als hoofdvoer voerde en bix/gemengdvoer was toen net in opkomst maar werd eigenlijk alleen in de winter gevoerd waarneer er weinig goed groenvoer/grassen en kruiden waren (althans zo vertellen ze het in dit boek) In dit boek beschouwen ze krachtvoer meer een beetje als noodvoer. dus blijkbaar kon het vroeger wel waarom nu dan niet?

maargoed stamt uit 1962 dus ja of het echt beter is dan de voer methode's van nu weet ik niet... als je erover zit te denken is dit boek wel een aanrader

Waarom kon het vroeger wel en nu niet....

In de bix zitten toevoegingen speciaal afgestemd op de behoeften van konijnen

.

Bix is gemaakt van gras, granen ect...o.a vitamine D,E koper...dit zijn stoffen die een konijn nodig heeft.

Konijnen worden nu ook veel ouder dan vroeger.

Fruit komt normaal niet in een konijnen dieet voor....vroeger gaven ze enkel gras en groenten.

In dat gras zat vroeger veel meer dan nu.

Reden andere manier van bemesten dan nu.

In de natuur weet een wild konijn percies wat hij moet eten.

Dat is met tamme konijnen anders enkel gras is niet voldoende.

Ik heb ooit een konijn gezien die 7 jaar lang enkel andijvi te eten kreeg.....zonder water.( in de opvang)

Dat had hij overleeft maar helaas miste dit dier dus danig veel stoffen dat hij niet gezond was.

En ingeslapen moest worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe hebben konijnen niet per se biks nodig, maar dan moeten ze wel genoeg gras, hooi en groenten krijgen.

Ik weet wel dat Pip van Dollie in het begin ook geen biks at (omdat ze nog heel jong was) en dus groot is geworden met groenten en hooi.

Dat klopt niet helemaal, want Pip kreeg Critical Care.. Bovendien krijgt een "normaal" konijn van die leeftijd ook geen biks, maar moedermelk. Pip was vrij laat met biks maar niet extreem denk ik.

Mijn konijnen zitten, net als die van jou, op een beperkte hoeveelheid biks en veel groente, gedroogde planten en kruiden, verschillende soorten hooi en gras. Ik heb een tijdje minder biks gegeven dan nu, maar voor mijn voedstertje (toen acht maanden) was dat op dat moment te weinig. Tien gram (voor hun beiden samen dan hè) extra en het probleem was opgelost, ze zitten (zaten) nu op 40 gram voor iets minder dan 4kg konijn, allebei perfect op gewicht. Minder dan dit "kan" voor mijn konijnen dus blijkbaar niet.

Nu heb ik er een jong voedstertje bij en die eet met de pot mee, krijgt ook 20 gram en de hele mikmak aan groenten etc. (Nu dus 60 gram voor bijna 4 kg volwassen konijn plus waarschijnlijk tussen de 1,5 - 2 kg konijn straks.) Voor ik haar aan de rest gekoppelt heb kreeg ze 60 gram SS plus een beetje groente. Nu voer ik haar zo'n 20 gram SS bij (40 gram in totaal dus) en blijft ze net zo goed groeien als eerst. De groenten, kruiden etc "vervangen" dus 20 gram SS. Maar ik zou het niet aandurven om haar geen biks te geven of net zo veel als de anderen. Als ze nu te veel mist kan dat voor de rest van haar leven voor problemen zorgen. Ik haal haar er gewoon even tussenuit om haar bij te voeren, anders moet ik ze allemaal meer geven en dan kan ik mijn konijnen het hok uit rollen..... Ik ben nog wel aan het kijken wanneer ik het af ga bouwen, ik hou haar gewicht ook gewoon goed in de gaten.

Ik denk dat het wel kan, in het wild eten ze immers ook geen biks. Maar dan moet je echt precies weten wat ze moeten hebben en hoeveel, waar dat in zit etc.. Je kunt dan niet "gewoon" wat groenten geven. Sowieso moet het een grote hoeveelheid zijn denk ik, maar ook veel soorten en alles moet in verhouding zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zelf ook niet proberen om geen biks te geven hoor, maar daar gaat het nu niet om.

De vraag is of het kan. Ik denk wel dat het kan, maar dan moet je inderdaad heeel goed gaan kijken wat de voedingsbehoefte van een konijn is en een heel uitgebalanceerd dieet van groenten/kruiden etc geven.

Het lijkt mij nogal een hoop werk omdat precies uit te zoeken (als het al mogelijk is om daar achter te komen).

Ben wel benieuwd waarom de TS denk dat een konijn in de zomer geen biks nodig heeft? En wat precies de reden is dat ze alleen groenten wil gaan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn honden eten ook alleen vers vlees (rauw dus) en groenten/fruit. Puur natuur dus. Mijn kat helaas niet helemaal maar zit ook vaak aan kvv of aan muizen (vangt ze zelf en hoeft ze echt geen moeite voor te doen hier er zitten er dit jaar veel).

En dan ga je vanzelf verder denken, waarom de nijnen ook niet?

In de zomer denk ik al sneller geen bix voeren omdat er dan veel meer gras e.d. is dan in de winter en het is dan veel warmer waardoor al dat extra's in bix ook niet nodig is.

het zal idd veel uitzoekwerk zijn in het begin maar op het moment dat je het hebt is het zo gedaan. Zelf ben ik dagelijks ook wel even bezig met mijn eten dus waarom ook niet met het eten van mijn dieren denk ik dan maar (zolang het beter voor hun is!). Voor mijn honden heeft het ook uren en dagen en weken gekost en nog steek ik er regelmatig uren in maar over voeding voor mijn honden hoeft niemand me meer wat wijs proberen te maken! Kat minder in verdiept maar gaat voro een groot deel al mee met de honden alleen is de samenstelling wat anders en de behoeften aan sommige dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat uitzoeken an sich is het probleem niet; die moeite wil ik ook wel doen. Beter gezegt: Ik heb het geprobeert, maar zo makkelijk is het nog niet. Er is bar weinig over te vinden, behalve dan dat er wel dierenartsen zijn die beweren dat een konijn op alleen hooi ook wel moet overleven etc. Maar onderbouwd is dat niet bepaald..

Deels is het ook gewoon uit te proberen denk ik. Groente opvoeren, biks naar beneden, gewichten/conditie in de gaten houden, keuteltjes blijven bekijken en vergelijken.. En dan zou ik gewoon voor veel variatie gaan, veel verschillende groenten, verschillende soorten hooi, gedroogde kruiden en planten. (Dat is wat ík zou doen hè.. Dat is niet perse de beste aanpak..) Alleen het punt met sommige dingen is dat je die niet in het gewicht terug ziet, maar dat die wel voor problemen zorgen op de lange termijn.. Te veel of te weinig calcium (al kan ik je daarvan wel vertellen hoeveel het ong. moet zijn) bijvoorbeeld, kan enorm schadelijk zijn. En zo zullen er ongetwijfeld meer dingen zijn.

Op zich zou ik het best willen proberen, maar het staat wel vast dat ik dan meer groenten moet voeren, want ik weet al dat ze met deze hoeveelheid eten (maar minder biks) niet op gewicht blijven. En meer groenten geven.. Voorlopig word me (mijn ouders) dat iets te duur. Bovendien is dit voor mij(n konijnen) wel een goede balans. Ik geloof ook niet dat er in konijnenbrokken zo veel rommel zit als in hond/kattenbrok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je moet gaan voor de beste biks, Bunny Basics/T van Oxbow. Die is op basis van Timothy hooi en dat ligt nog het dichts bij de natuur van alle brokken. Maar het blijft een brok en daar is niks natuurlijks aan.

Ik zou het zelf niet durven, om de reden die Dollie ook aangeeft, je weet niet wat voor effect het heeft op de lange termijn voor het konijn. Simpel weg omdat er maar zeer weinig mensen (ik ken er geen eigenlijk) zijn die hun konijn helemaal geen biks geven en je ook niks weet over de gevolgen hiervan. Het is wel bekend welke soorten biks slecht zijn voor de gezondheid en hoe oud konijnen ongeveer kunnen worden met een goede biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ooh mijn grootvader vertelde altijd dat in "zijn" tijd de konijnen enkel hooi hadden en oud brood, en dat ze in de zomer extra paardebloem kregen en ook nog de resten van de groenten. En dit waren serieuze slachtkonijnen ;)

ik raad t niet aan, maar praktish gezien kan een konijn leven op alleen hooi en groenvoer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar wil ik toch een kleine kanttekening maken.. Die serieuze slachtkonijnen van vroeger, die hoefden geen jaren mee te gaan. Gingen ze dood, dan gingen ze dood. Sterker nog, als het echt slachtkonijnen waren, hadden ze sowieso niet zo'n lang leven. En van onze konijnen is het natuurlijk wel de bedoeling dat ze nog een poosje bij ons zijn.

Daarom vind ik dit ook wel lastig, want wat zijn de gevolgen op de lange termijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gevolgen op langer termijn weet je pas als je het met een ehele grote groep konijnen uit probeerd. Want je kan nooit van een aantal individuen af gaan omdat zeker niet alle dieren gezond oud worden. Ik ga sowieso in de winter niet overschakelen maar neig er toch naar om het te gaan doen met de volwassen dieren in elk geval (heb ook geen jonge) en alles goed in de gaten te houden. 200 gram bix voor 3 dwergen en 2 vlamen is al bijna niets en dat gaat ook goed dus de stap is niet zo groot als ik langzaam af bouw in de zomer. Wel zal ik rekening moeten houden met meer planten/kruiden in de tuin zetten die ze kunnen eten naast het groenvoer wat ik koop voor de grote variatie. Werkt het niet dan is het snel weer terug gezet. Of bix gaan geven om de dag ofzo eerst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, natuurlijk weet je pas wat de gevolgen op lange termijn zijn als je het op een grote groep uitprobeert en die ook heel goed in de gaten houdt. EN die vergelijkt met een groep die wel biks krijgt. Maar zoiets is naar mijn weten nog nooit gedaan, zie het ook niet gauw gebeuren.. Dan kun je er voor kiezen om het niet te doen, of je kunt er voor kiezen om het zelf te proberen. Zo te zien ga ik voor de eerste en jij voor de tweede.. :P succes ermee! :yes: laat je nog eens weten hoe het gaat als je begonnen bent? Ben wel benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .