Ga naar inhoud

Konijn plots dood


Seara

Aanbevolen berichten

Vanmiddag op stage is er een konijn plotseling overleden.

Ik zag het konijn laatst al een keer zitten met het koppie omhoog. Ik vond het niet helemaal zoals het hoorde maar ook niet heel erg verdacht omdat het nijn een aardige wam had. Ik weet ook niet of dit te maken heeft met het incident van vandaag. Of het een voorteken was oid..

Ik zet de konijntjes van mijn stage elke morgen los op een stukje gras, zodat ze lekker een beetje de benen kunnen strekken. Ze zijn allemaal te dik en kunnen die extra beweging dus wel gebruiken.

Aan het eind van de middag pak ik de konijntjes weer op en zet ze terug in hun hok. Zo ook vandaag.

Als eerst pakte ik het gevlekte konijn. Terwijl ik d'r vast had begon ze een beetje te hijgen met het bekkie open. Ik zeg tegen een van de beheerders "Het konijn doet een beetje raar", waarop ze antwoord "Dat is inderdaad niet goed, ik zal meteen de veearts even bellen. Ik loop verder naar het hok, de beheerder loopt richting telefoon.

Onderweg naar het hok begint het konijn ineens heel wild te spartelen en te doen. Ik loop dus zo snel mogelijk naar dat hok omdat ik d'r amper hield.

Ik zette haar zo snel mogelijk in het hok en zodra ik haar neerzette, ging ze er bij liggen. Ze begon helemaal te piepen, ze kreeg gewoon geen lucht meer.

Ik snel naar binnen gegaan, naar de beheerder "Ze doet nu wel erg raar!!", dus de beheerder loopt weer mee naar het konijn en zodra we bij het hok zijn ademt ze zo'n beetje al d'r laatste adem uit.

Ze is dus echt binnen zeer korte tijd doodgegaan aan een benauwdheid (?)

Het beestje was +- 5, dus nog geen oudje.

Misschien verder belangrijk om te weten dat ze overgewicht had en echt een flinke wam had hangen onder d'r kin.

Ik vraag me dus heel erg af wat hier gebeurt kan zijn, ze is echt zeeeeerr snel overleden! :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wammen zegt niet per se iets over overgewicht, bijna alle voedsters hebben een wam.

Misschien een hartstilstand? Is ze plotseling ergens van geschrokken?

En een veearts is niet hetzelfde als een dierenarts he.. in ieder geval lijkt me niet dat die verstand heeft van konijnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zij was echt wel te dik.

Ik weet wel hoe een te dik konijn er uit ziet, ondanks de wam.

Ik meld de wam erbij omdat die echt gigantisch was. Misschien heeft het ermee te maken.

En zij bellen daar de veearts wat voor hun ook de dierenarts is, dus deze zal er blijkbaar wel verstand van hebben. Ze bellen niet iemand op zonder het verstand ervan.

Maar goed, ik heb vrij weinig aan je antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spartelen en meteen daarna het piepen en meteen sterven doen mij meteen aan een hartaanval denken.

Een troost is alvast dat het een snelle, pijnloze dood is.

Maar wàt er precies aan het diertje mankeerde, dat weet ik niet. Misschien inderdaad het overgewicht.

Veel te dikke mensen hebben ook meer kans op een hartaanval, he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg toch ook niet dat het konijn niet dik was, ik zeg dat alleen een wam niks zegt over dik zijn.

Overgewicht, slechte conditie, misschien slechte voeding? Bij mensen zijn dit risico factoren voor een hartinfarct, misschien ook voor een konijn?

Merkte je verder nog iets raars aan haar? Minder eten of anders eten? Anders uitziende keutels?

Het is ook lastig zo te zeggen wat er is, als je het precies wil weten zou je autopsie moeten laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaah, het is een konijn van de boerderij, die laten geen autopsie doen.

Verder is me niks raars opgemerkt, behalve dat ze haar kopje omhoog in de lucht hield. Maar ik vond het niet heel verdacht gedrag. Dacht dat misschien haar wam haar in de weg zat.

Dat een wam niets zegt over dikheid weet ik ook wel.

Maar die wam was echt ZOO groot. Ik had nog nooit zo'n wam gezien, dus vond het nodig dit erbij te vermelden.

Qua voeding kreeg ze gemengd voer (geen idee welk merk), niet het beste voer maar daar heb ik natuurlijk niets over te zeggen. Verklaard wel het overgewicht van de konijnen daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet haast wel zeker dat dit een hartinfarct is. Heb veel verhalen over gehoord en zelf

ook al een keer meegemaakt.Heb ons konijn proberen te reanimeren door hartmassage en

mond op mond beademing te geven.Het konijn heeft het niet gered helaas.Voel me nog steeds

schuldig hierover.

Veel groeten

Danielle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .