Ga naar inhoud

konijn met binnenoorontsteking en evenwichtstoornis


jolanda1966

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum en wil graag jullie mening horen.

Vrijdag j.l. kwam ik uit mijn werk en vond ik één van mijn konijnen met een schuddende kop en evenwichtsproblemen. s morgens was er nog niks aan de hand

Ik heb hem onmiddeliijk opgepakt en ben naar de weekend dierenarts gereden.

Hij is nagekeken en er zat in elk geval een ontsteking in zijn oor.

Ik heb Baytrill en Metacam gekregen en een zalf voor zijn oor.

Het ergste was dat hij om zijn lengteas aan het tollen was en helemaal door de bench heentolde. Dat ging de hele nacht zo door.

Ik dacht dat het einde in zicht was dus de arts gebeld en gevraagd of het niet beter was dit te stoppen.

Hij vond dat ik het nog even aan moet kijken en moet blijven dwangvoeren en medicatie toe blijven dienen

Ik ben ook gister teruggeweest bij mijn eigen dierenarts en die denkt ook dat het beter kan worden als ik maar een lange adem hou.

Ik wil hem alle kansen geven die hij verdiend dus ik blijf hem dwangvoeren (hij eet echt niet zelf behalve een stukje appel of lof.

Het is een heel groot konijn van bijna 6 kilo die zich echt niet makkelijk laat dwingen maar goed de aanhouder wint en het meeste gaat er wel in

Heeft iemand ervaring.

Ik ben namelijk heel benieuwd wanneer dat tollen moet gaan stoppen. Ik weet dat hij waarschijnlijk een scheef hoofd blijft houden maar kan hij daar dan wel zelf mee gaan eten en zo.

Ik heb de dierenarts ook gevraagd maar die zei, dat het afwachten blijft.

Misschien is het een beetje een onsamenhangend verhaal geworden,sorry hiervoor maar ik ben echt hopeloosl. Hopelijk kan iemand me iets meer vertellen uit ervaring.

Het liefst ook iemand bij wie zijn konijn het wel heeft gehaald en hoe zijn leven er nu uitziet.

Groetjes jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is e. cuniculi.... Er zit een parasiet in de hersenen en als je konijn niet met panacuur word behandeld zal hij overlijden. Ik zou nu nog naar de DA gaan om panacur op te halen (je moet het 2 weken minimaal geven).

Mijn konijn had dit ook... Gelukkig wist de DA dat dit e cuniculi was en heb ik haar behandeld met panacur, ze is er weer bovenop gekomen! Maar als ik iets later was geweest dan had ze nu niet meer geleefd en dat terwijl ze nog niet eens aan te rond tollen was! Ze hield alleen haar hoofdje scheef... Ik twijfel of het bij jou konijn nog goed komt maar als ze nu de juiste medicatie krijgt, dus panacur, dan heeft ze nog wel een kans ;)

Mar echt ga nu nog naar de DA want anders redt ze het denk ik niet! En ik denk dat je ook een andere DA moet zoeken, eentje die konijnkundig is, aangezien dit toch wel hele duidelijke sypmtomen zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is e. cuniculi.... Er zit een parasiet in de hersenen en als je konijn niet met panacuur word behandeld zal hij overlijden. Ik zou nu nog naar de DA gaan om panacur op te halen (je moet het 2 weken minimaal geven).

Dit kán E. cuniculi zijn en dat is toch net even wat anders... Het kan ook wél een binnenoorontsteking zijn. In zo'n geval zou voor beide behandeld moeten worden.

Je moet dus, zoals Margot zegt, ook Panacur gaan geven. Vier weken. ;) meer uitleg over E. cuniculi vind je hier: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Het is wel belangrijk dat je ook doorgaat met de antibiotica en dus ook met Panacur begint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Bianca,

Lief van je reactie.

Ik ben ook elke ochtend weer bang dat hij er niet meer is.

Maar ik ben zo trots op mijn kerel. Hij vecht dat het een lieve lust is.

Ik heb hem pas 5 maanden als maatje voor mijn vlaamse reus en hij heeft al zoveel meegemaakt in zijn jonge leven.

Hij is gered uit een erbarmelijke situratie. Hij is 5,5 kilo en zat in een hok van een dwergkonijn. Hij had vachtmijt en was bijna kaal. Hij is bij een konijnenopvang terechtgekomen waar ze hem helemaal hebben opgelapt. Toen werd hij geplaatst bij een koppel konijnen waar een heleboel ruimte was voor hem. Maar hij vond de vrouwen (terwijl hij gecastreerd is) wel erg leuk en dat pikte de andere mannetjes niet goed dus het werd vechten. Dus moest hij terug naar de opvang.

Toen is hij bij mij gekomen. Na een maand kwam de vachtmijt terug maar gelukkig was ik er vroeg bij en zijn vacht herstelde snel. Toen kreeg hij oorontsteking met allemaal pus onder die lange hangoren. Ook hier 3 weken voor behandeld met zalven en druppels e.d.

En nu dit,,,,,,,,,,,, Dit is wel het rotste wat hem kan overkomen geloof ik.

Maar ik vecht met hem door. Zijn voer eet hij niet zelfstandig. Wel groente en fruit.

De recovery vindt hij niet zo lekker dus meng ik het met olvarit babyvoeding wortel of puur fruit en dan gaat het erin als pap.

Ik hoop zo dat hij hier bovenop komt en dan eindelijk een leuk konijnenleven kan gaan vieren met zijn vlaamse vriendin Ze zijn zo gek op elkaar.

groetjes jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit soort gevallen altijd panacur en antibiotica gebruiken.

Ik ben zelf wel overtuigd van een oorontsteking maar beide ziekte beelden lijken op elkaar.

Normaal moet de ab op dag 6 wel resultaat geven bij oorontsteking.

Kopje kan dan ook weer goed komen of iets schuinblijven.

zie je geen verbetering met 6 dagen moet je meer aan EC gaan denkenen door behandelen ab afmaken en panacur door blijven geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik geef hem nu dagelijks baytril, metacam en panacur. Ik heb voor zeker 40 dagen in huis van alles. En ik las zelfs dat je 90 dagen moet geven. Nou, dan doen we dat.

Ik hoop alleen dat hij binnenkort zelf voer gaat eten. Ik geeft hem nu nog steeds dwangvoer, ook een keer 's nachts omdat er voor mijn gevoel anders te lang tussen zit

Soms zit hij ineens wel met zijn kop een beetje recht maar als hij dan gaat bewegen is hij nog steeds zijn evenwicht kwijt en valt hij om.

Tollen doet hij ook nog wel maar eigenlijk alleen als hij schrikt of een te snelle plotselinge beweging maakt.

Ik heb alleen nog een vraag (misschien al te positief gedacht). Sam is een buitenkonijn samen met vlaamse vriendin LouLou.

Stel nou dat hij over een aantal weken opknapt. Kan hij dan naar buiten? Is die overgang van binnen naar buiten dan niet te koud voor hem? Ben dit eigenlijk vergeten te vragen aan de DA. Ik heb hem natuurlijk hals over kop naar binnen gehaald. Hij slaapt nu naast mij in de slaapkamer in een softbench. Dan kan ik hem s nachts een beetje in de gaten houden dat hij niet te veel rolt en nog een keer voeren.

gr jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij met een dag of 6 opknapt en het oorontsteking blijkt te zijn kan hij nog terug naar buiten.( wel volledig ab blijven geven tot 12 dagen)

Bij EC is de behandeling langer en heeft warmte een positieve invloed op het herstel.

Dan kan hij dus niet naar buiten.

Ab niet langer geven dan 12 dagen.( Baytril) max is echt 14 dagen

Het tast de darmflora aan namelijk.

Panacur kan geen kwaad.

hier nog 2 filmpjes van EC.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3668035694996809863#

Het opvallende is dat een konijn met EC vaak wel eet.

http://video.google.com/videoplay?docid=4950345485762191538#

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .