Ga naar inhoud

Krijgen ze teveel biks


jrjsieben

Aanbevolen berichten

Ik vindt dat mijn konijnen de laatste dagen weinig stro eten

Ze krijgen smorgens 25 gram biks per konijn

Smiddags groente Witlof broccelie winterpeen

Om 4 uur weer 25 gram biks per konijn

En dan savonds een flinke puk stro (er zit de hele dag stro in de ruif)

Maar sinds ik de groente opgebouwd heb eten ze het minder naar mijn idee

Als ik smorgens in het hok kwam was de stro bijna op

Nu ligt het er smorgens nog

De ram weegt2.1 kilo

De voedster 2.2 kilo

Is dit aan de zware kant ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja, hooi is om te happen en stro is om te stappen :P

Ze krijgen dus hooi. Okay. Ja, da's wel even belangrijk om te weten, want ik denk dat hooi een stuk smakelijker is dan stro. En ze doen dit dus sinds je groente geeft?

Mijn konijnen eten ook niet extreem veel hooi. Een ruifje per dag met z'n tweetjes misschien. Maar zij krijgen een grote bak groente, een bakje gedroogde kruiden, eten de hele dag gras.. En krijgen dus ook nog biks. Ik maak me er niet zo druk om. Zolang ze maar wel een beetje hooi blijven eten.

Je kunt ze altijd iets minder biks geven, ze krijgen niet te vee lals je naar hun gewichten kijkt, maar voor het ene konijn is 25 gram per kg nog te veel. (En voor het andere konijn veel te weinig.) Je kunt het altijd eens proberen om te kijken hoe ze reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef in de winter wel ietsje meer biks, althans, dat deed ik altijd, even kijken wat ik nu doe. Het kost ook een hoop energie om warm te blijven. Ze zijn hier ook nooit dikker geworden in de winter, van de extra biks.

Wat dat aangaat misschien niet het beste moment om te minderen.. Maar misschien dat 5 gram minder al genoeg is idd :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij reageren ze ook verschillend op ander hooi, dus dat zou ik inderdaad proberen. Bij mij vinden ze deze erg lekker:

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/hooi_strooisel/hooi/26477

Ze eten zich bij mij helemaal misselijk in dit hooi :mdr:. Vier grote hooibollen in een dag en een nacht. Ze zitten er vaak helemaal onder. Groente is bij mij 6 bladeren andijvie, 6 bladeren witlof, 4 schijfjes komkommer.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hooi heb ik ook, bestel altijd dat grote pak van 14 kg. Maar ik merk hierbij ook wel eens dat ze bij de ene pak het hooi lekkerder vinden als bij het andere.

Heb nu hooi bij de boer gehaald, maar eerst het andere hooi nog opmaken. Ben benieuwd of ze dat ook net zo lekker vinden. Kostte namelijk maar 5 euro voor baal van 20 kg ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .