Ga naar inhoud

Vent heeft een natte neus


Marjoke

Aanbevolen berichten

Ik heb al eerder een topic met vragen over snot geplaatst omdat ik dacht daqt ons Venteke dat had. Maar na enige info gelezen te hebben bleek van niet. Nu merk ik dat het erger wordt en maak ik me behoorlijk ongerust. Vent zijn neusje is altijd nat, zijn voorpootjes niet. Het is ook geen dik snot, het is eerder water. Nu heb ik gelezen dat je echinacea D6 in het drinken moet doen om de weerstand te verhogen en dat het dan beter zal gaan. Nu is mijn vraag, zal ik dat gewoon kopen bij de apotheker en doen? Of zou ik naar de DA gaan? Mijn moeder wil dat spul eerst proberen omdat ze het niet nodig vindt. Hij is ook nog wel erg levendig en eet goed. Hoewel hij precies wel wat slechter gezind is dan vroeger. Hij gromd soms en bijt soms als het hem niet aan staat. (ik weet niet of het daardoor komt natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je zeker dat het niet alleen water van zijn drinkfles is?

Falco heeft dat soms ook, mr hij heeft een schoteltje ,dus dan is het normaal dat zijn neus soms nat is. Als het geen snot is ,zoals jij zegt denk ik toch eerder daaraan... Of is dat nu helemaal gek?

Je was vorige keer toch met hem nr de da geweest hé?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rochelt ie ook als je naar zijn longen luisterd?

Want als het snot is en het is doorgetrokken kan je dat aan zijn longen horen.

Ik persoonlijk zou ermee naar de da gaan.

En inderdaad wat caroline zegt, van een waterbak kunnen ze ook een natte neus krijgen.

Hier zie ik de jongen soms bijna hun halve hoofd in het water stoppen als ze drinken hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is dat in ieder geval positief.

Als je namelijk zijn longen zou horen is de kans zeer groot dat als ie snot heeft het naar de longen door getrokken zou zijn en dan is snelle actie van belang.

Maar als ie regelmatig niest, heb je dan al eens verschillende bodem bedekkingen geprobeerd?

Misschien is ie ergens allergies voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger zat hij op krollen, nu op aubiose. Maargoed, ik heb gisteravond toch nog naar de DA gebeld, en die kon niet zeker weten dat echinacea genoeg zou zijn, dus heb ik gelijk een afspraak gemaakt. Ik mag er sebiet om 9 uur heen. Ook Sippi (kat) heeft plots sinds gisteren hoestbijen gekregen. Ze hoest dan heel erg en daarna begint ze heel zwaar te ademen. Alsof ze iets op haar longen heeft ofzo.. Die nemen we sebiet dan toch maar ineens mee naar de DA. Gisteren hebben onze paarden ookal allebei een beurt van de DA gekregen. Bijou had tekenbeten die gelukkig niet ontstoken waren, maar hadden we een dag gewacht was het wel gebeurd, en Angel moet 3 weken stilstaan omdat de rand van haar pees geïrriteerd is.. Ineens alle 4 de diertjes tegelijk zeg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ventje heeft wel degelijk een beetje snot, maar het is gelukkig nog niet op zijn longen geslagen. Ik moet hem gedurende 8 dagen druppeltjes antibiotica (baytril) geven en hij heeft ook een spuitje(weet niet meer juist wat, maar ook een antibioticum) gehad. Ik moet hem goed int oog houden en vooral zien dat hij geen diaree krijgt. Als het na 8 dagen niet beter is moet ik terugbellen. Sippi heeft eigelijk ongeveer hetzelfde. Ze moet wel degelijk hoesten en heeft snot, dat niet uit haar neus komt, maar het zit wel in de neusholten en het is ook bij haar nog niet op de longen geslagen gelukkig. De DA zei dat de kat het zou kunnen overgekregen hebben van het konijn, maar het kan ook toeval zijn. Sippi moet eke dag 2 tabletjes (Norclav) krijgen en bij de DA heeft ze ook een spuitje gehad. Ook gedurende 8 dagen. Bij Sippi moet het echt genezen. Maar bij een konijn blijft het in het lichaam zitten. Misschien zelfs voor de rest van zijn leven, maar das niet zo erg, want elk konijn heeft die bacteriën. Het kan zelfs zijn dat als hij nu geneest dat hij het nog eens terug kan krijgen. Maar dan moeten we gewoon dezelfde behandeling doen.

Het was wel zielig want we moesten met de auto naar de DA en Sippi was autoziek geworden. Ze had gewoon gebraakt in haar reismandje. En ze was echt super agressief bij de DA. Grommen, bijten, krabben en echt willen aanvallen. Het was zelfs onmogelijk om haar temperatuur te meten.. Vent daarintegen was super braaf en lief! Hihi..

Dus nu hopen dat alles goed komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ventje heeft wel degelijk een beetje snot, maar het is gelukkig nog niet op zijn longen geslagen. Ik moet hem gedurende 8 dagen druppeltjes antibiotica (baytril) geven en hij heeft ook een spuitje(weet niet meer juist wat, maar ook een antibioticum) gehad. Ik moet hem goed int oog houden en vooral zien dat hij geen diaree krijgt. Als het na 8 dagen niet beter is moet ik terugbellen. Sippi heeft eigelijk ongeveer hetzelfde. Ze moet wel degelijk hoesten en heeft snot, dat niet uit haar neus komt, maar het zit wel in de neusholten en het is ook bij haar nog niet op de longen geslagen gelukkig. De DA zei dat de kat het zou kunnen overgekregen hebben van het konijn, maar het kan ook toeval zijn. Sippi moet eke dag 2 tabletjes (Norclav) krijgen en bij de DA heeft ze ook een spuitje gehad. Ook gedurende 8 dagen. Bij Sippi moet het echt genezen. Maar bij een konijn blijft het in het lichaam zitten. Misschien zelfs voor de rest van zijn leven, maar das niet zo erg, want elk konijn heeft die bacteriën. Het kan zelfs zijn dat als hij nu geneest dat hij het nog eens terug kan krijgen. Maar dan moeten we gewoon dezelfde behandeling doen.

Het was wel zielig want we moesten met de auto naar de DA en Sippi was autoziek geworden. Ze had gewoon gebraakt in haar reismandje. En ze was echt super agressief bij de DA. Grommen, bijten, krabben en echt willen aanvallen. Het was zelfs onmogelijk om haar temperatuur te meten.. Vent daarintegen was super braaf en lief! Hihi..

Dus nu hopen dat alles goed komt!

Hoi Marjoke,

Je zou heel goed naast de ab echinacea erbij kunnen geven omdat weerstand heel erg bepalend is in dit geval. Dat zou je in de toekomst ook kunnen doen. Dus bij de eerste nies of iets natte neus direct echinacea geven. Dat kan erger voorkomen.

Zelf zou ik niet steeds weer baytril kuurtjes geven als dit terug zou komen. Echte snot, waar ze flink ziek van zijn (dan zijn de voorpoten nat en vliegen de klodders in het rond) wordt veroorzaakt door pasteurella en die is inderdaad altijd wel aanwezig in een konijn. Maar je kunt pas weten of het echt 'snot' is na een kweek. Die kweek moet heel erg hoog/diep uit de neusholte worden genomen omdat daar de ziekmakende bacterie te vinden is. Zo'n onderzoek gaat onder narcose. Daarbij wordt dan ook gekeken voor welke ab de bacterie gevoelig is zodat je direct de goede ab kan geven.

Als een konijn echt snot heeft is langdurig antibiotica nodig.

Het is goed om Ventje na de ab-kuur een probiotica te geven om de darmflora die last heeft van de ab snel te herstellen. Weerstand en darmflora hebben alles met elkaar te maken. Je kent die malle reclame vast wel dat weerstand in je buik zit enzo.. beetje erg zeurderig vind ik persoonlijk :) en goed eten is stap 1 maargoed het is dus wel waar..

Ik vond deze link nog veel duidelijkheid verschaft. Dat pasteurella ook verantwoordelijk is voor sore-hocks is inmiddels achterhaald. Verder klopt het aardig dacht ik. Pasteurellose bij het konijn

Ik hoorde deze week een verhaal over een konijn met altijd en eeuwig een snotneus, jarenlang tot het naar binnen verhuisde. Daarna is de kwaal nooit meer teruggekomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je nu dat ik tijdens de antibiotica-kuur ook nog eens echinacea moet geven? Of enkel als het later nog eens opduikt?

Echinacea en antibiotica bijt elkaar niet. Je kunt dit homeopatische middel er nu dus naast geven. Niet alle homeopatische middelen kun je zomaar op eigen houtje inzetten maar echinacea mag wel mits er een weerstandsprobleem is en dat is er! Middelen preventief geven aan dieren die niets mankeren is nooit een goed idee. Maar als in de toekomst jou snotgevoelige nijntje weer gaat niezen is echinacea wel een goed idee en als het helpt is dat beter dan weken later voor antibiotica moeten gaan toch?

Eigenlijk is de pasteurellabacterie, als die al oorzaak is van de natte neus, niet de oorzaak van de kwaal. De oorzaak is de weerstand die niet goed is. Met echinacea pak je dus de oorzaak aan! Alleen is het ziektebeeld nu al zo erg gevorderd dat ab inzetten nodig is. Je schreef toch al weken geleden over zijn neus? Toen had je al echinacea kunnen geven als je dat in huis had gehad. Beterschap!

Trouwens, reageert hij op de ab? Dat kun je in 24 -36 uur wel merken. Het kan ook een andere oorzaak hebben.. Als het een allergie is , een verstopte traanbuis of aan de oogharen ligt dan begin je niets met ab. Echinacea weet ik niet in die gevallen. Het heeft meer werkingen dan alleen de weerstand verhogen maar ik ken ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het moment zie ik nog niet veel verschil. Ik ben er gistermorgend mee begonnen (dus hij heeft de ab nog maar 2 keer gehad). Hij heeft geen diarree en eet nog bijzonder goed. Dus.. :)

Ik hou jullie op de hoogte.

Bij Sippi gaat het al wel iets beter denk ik. Ze hoest minder vaak en haar ontstoken oogje(was ik nog vergeten te vertellen) is al veel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .