Spring naar bijdragen
Nouk

Tips voor vachtverzorging van Teddy widder konijn

Recommended Posts

Hangt ervanaf wat je met kort bedoelt.

Als je maar een cm haar laat staan, is de isolerende werking van het haar weg.

Haal je enkel de punten eraf, zodat hij mooi is, maar niet halfkaal,

dan zal zijn vacht hem nog steeds warmhouden.

Ik zou alleszins niet te kort knippen, enkel er af halen wat echt eraf moet.

Dit klopt niet.. Als je 1 tot 2 centimeter laat staan, is de vacht lang genoeg om het konijntje ook in de winter gewoon warm te houden. :)

Mijn angora's (en waarschijnlijk bij mijn teddy dit jaar ook) hadden in de winter ook altijd maar 1 tot 2 centimeter haar staan en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

heeft er iemand misschien een afbeelding van hoe kort je een teddy kan doen,

Mijn ouders hebben namelijk een teddy maar die heeft heel erg vaak "last van haar vachtje" hiermee bedoel ik dat haar oogjes geirriteerd zijn mede dankzij het haar en dat ze hele vieze voeten en kontje krijgt wat je er bijna niet meer uitkrijgt. Nou vraag ik dit omdat het konijntje een beetje een koukluim lijkt te zijn. ze heeft ook vaak koude oortjes...

Ik wil haar dus niet kort maken als ik haar daardoor eigenlijjk belemmer... Sorry als ik verschrikkelijke leekvragen stel, maar ben helemaal niet bekend in het teddywereldje:P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit klopt niet.. Als je 1 tot 2 centimeter laat staan, is de vacht lang genoeg om het konijntje ook in de winter gewoon warm te houden. :)

Mijn angora's (en waarschijnlijk bij mijn teddy dit jaar ook) hadden in de winter ook altijd maar 1 tot 2 centimeter haar staan en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Ik kan me best voorstellen dat één cm genoeg is, maar op 'n centimeter komt het niet aan wat betreft vachtverzorging, of je nu één cm of twee of drie cm kamt, dat blijft hetzelfde, dus ik ben er toch voorstander van het haar iets langer te laten. Kan me moeilijk voorstellen dat een vacht van ocharme één cm even warm en knus is als eentje van drie cm.

Maar ik zeg dit naar mijn gevoel, want ik heb geen ervaring met langharige konijnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@mystique, ja dat heb ik idd ook. het ziet er nu zo lekker warm uit voor hem, Maar ik ga morgen zijn haren een beetje bijknippen. Bedankt voor de tip!.

Ik zou wel een foto maken als het klaar voor het resultaat:mdr::bunny1: hahah!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn tw heeft altijd grote klitten onder zijn kin en aan de zijkant van zijn hoofd. echt grote klitten maar hij vind het niets als ik daar met een kammetje of schaartje het weg wilt knippen . iemand ook die dit heeft?

ik weet niet hoe ik die weg krijg :s

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die klitten onder zijn kin kun je proberen weg te knippen terwijl jij (of iemand anders) iets lekkers boven je nijn houdt. Wilgentakken zijn hier erg handig voor. Onderwijl je nijn eet kun je voorzichtig wat weg knippen.

De klitten aan de zijkant kam ik altijd voorzichtg weg terwijl Rambo naast me op de bank ligt, hij geniet dan echt van het gekam. Maar dan moet je maar net een heel makkelijk konijn hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zijn vandaag met ons meisje naar de 'kapper' geweest (zie eerdere berichten hierover)! Arm ding, ze vond het helemaal niet leuk en het baasje was mogelijk nog gestresster! Maar, die man wist wel van aanpakken en zei ook meteen dat hij niet wilde scheren, omdat dit het huidje zou beschadigen. Hij was heel streng tegen onze nijn, maar gelukkig ging het heel snel en was hij binnen een half uur klaar. Ik heb nu ook goed gezien hoe hij het deed, en ben tot de conclusie gekomen dat ik veel te voorzichtig ben geweest. Ons pluizebolletje was wel bang, maar leek echt geen pijn te hebben, gelukkig. Ik kwam overigens thuis nog wel een dikke klit aan de zijkant tegen, maar nu weet dát ik het eruit kan kammen en hóe ik het moet doen.

In ieder geval, we hebben nu een nieuw konijn en genoeg materiaal om een bontjas van te maken ;-) Echt, ze is nu gehalveerd, zóveel haar kwam eruit. Nesthaar, volgens de man van de trimsalon.

Dus Blue, misschien is een trimsalon voor jou ook een optie? Ik was ook helemaal radeloos en ik voel me nu echt opgelucht dat ik niet meer met scharen aan de slag hoef.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan me best voorstellen dat één cm genoeg is, maar op 'n centimeter komt het niet aan wat betreft vachtverzorging, of je nu één cm of twee of drie cm kamt, dat blijft hetzelfde, dus ik ben er toch voorstander van het haar iets langer te laten. Kan me moeilijk voorstellen dat een vacht van ocharme één cm even warm en knus is als eentje van drie cm.

Maar ik zeg dit naar mijn gevoel, want ik heb geen ervaring met langharige konijnen.

Of je 1 of 3 centimeter kamt is dus wél een verschil.

Met drie centimeter had 1 van mijn angora's écht last van haar eigen vacht, met 1 centimer dus niet en was ze ook veel bewegelijker. Een angora/goede teddy heeft een dikke ondervacht, als je dus minimaal 1 tot 2 centimer laat staan, heb je nergends problemen mee.

Mijn teddy zal ook gewoon kort gaan van de winter, zodat ook hij lekker in de sneeuw kan rennen, wan met ijsklonten rennen is ook niet alles.

Één van mijn angora's liet ik wel langer in de winter, bij haar gingen ook in de vacht amper ijsklonten hangen, ideaal, maar dat zou bij mijn andere angora en bij mijn teddy nu gewoon niet kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wij zijn vandaag met ons meisje naar de 'kapper' geweest (zie eerdere berichten hierover)! Arm ding, ze vond het helemaal niet leuk en het baasje was mogelijk nog gestresster! Maar, die man wist wel van aanpakken en zei ook meteen dat hij niet wilde scheren, omdat dit het huidje zou beschadigen. Hij was heel streng tegen onze nijn, maar gelukkig ging het heel snel en was hij binnen een half uur klaar. Ik heb nu ook goed gezien hoe hij het deed, en ben tot de conclusie gekomen dat ik veel te voorzichtig ben geweest. Ons pluizebolletje was wel bang, maar leek echt geen pijn te hebben, gelukkig. Ik kwam overigens thuis nog wel een dikke klit aan de zijkant tegen, maar nu weet dát ik het eruit kan kammen en hóe ik het moet doen.

In ieder geval, we hebben nu een nieuw konijn en genoeg materiaal om een bontjas van te maken ;-) Echt, ze is nu gehalveerd, zóveel haar kwam eruit. Nesthaar, volgens de man van de trimsalon.

Dus Blue, misschien is een trimsalon voor jou ook een optie? Ik was ook helemaal radeloos en ik voel me nu echt opgelucht dat ik niet meer met scharen aan de slag hoef.

Fijn dat het zo goed gegaan is. Heeft de trimmer de knopen eruit gekamd of ze weggeknipt? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of je 1 of 3 centimeter kamt is dus wél een verschil.

Met drie centimeter had 1 van mijn angora's écht last van haar eigen vacht, met 1 centimer dus niet en was ze ook veel bewegelijker. Een angora/goede teddy heeft een dikke ondervacht, als je dus minimaal 1 tot 2 centimer laat staan, heb je nergends problemen mee.

Mijn teddy zal ook gewoon kort gaan van de winter, zodat ook hij lekker in de sneeuw kan rennen, wan met ijsklonten rennen is ook niet alles.

Één van mijn angora's liet ik wel langer in de winter, bij haar gingen ook in de vacht amper ijsklonten hangen, ideaal, maar dat zou bij mijn andere angora en bij mijn teddy nu gewoon niet kunnen.

je maakt alleen 1 grote fout, een teddy is geen angora en hebben een andere soort onderwol

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fijn dat het zo goed gegaan is. Heeft de trimmer de knopen eruit gekamd of ze weggeknipt? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

De trimmer heeft de knopen eruit gekamd. Het ging nog vrij gemakkelijk ook, terwijl het echt flinke klitten waren die al leken te vervilten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

heeft er nu ook iemand een foto van hoever je nu kan knippen enzo... want deze teddy, zoals hierboven te lezen heeft het echt snel koud ofso... ik ben zo bang dat ik het alleen maar erger maak....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan je de vacht goed onderhouden? En laat het diertje het kammen goed toe?

Dan zou ik er niet te veel af knippen, enkel wat echt te lang is, bv het rokje waar strooisel blijft in hangen.

Mocht het nu een klittenbol zijn die zich niet laat kammen, dan kan je veel korter gaan.

Ik kan je geen foto geven, want ik heb zelf alleen kortharigen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee dat is het juist, het is een schat van een konijn en ondanks dat ze niet altijd stil wil blijven zitten vind ze het redelijk best, alleen ze is zo verschrikkelijk snel vies bijv om de kontje, ook is ze niet zindelijk dus alles ligt in de hele bak en daar gaat zij weer op liggen. die zooi krijg je er echt niet meer uit...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan mag je het kontje lekker kort knippen, net als andere plukken die vlug vuil worden.

Van een blote kont gaat ze echt geen kou krijgen, als de rest maar lekker knus is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .