Spring naar bijdragen
Nouk

Tips voor vachtverzorging van Teddy widder konijn

Recommended Posts

Hallo bunners:bunny2:,

Ik zou graag met teddy widder:bunny1: baasjes tips willen uitdelen over de vachtverzorging enz.

Zelf knip ik (met een babynagelschaartje, met een bolle voorkant) de kleine klitjes weg, want deze krijg ik er niet uit met borstellen.

Ik gebruike een zachte borstel en een hardere borstel.

Ik doe het nu op de "standaard manier", maar misschien heeft iemand wel tips waardoor het makkelijker gaat en leuker wordt voor mijn Nijn:he:.

bewerkt door Nouk
niet duidelijk getypt:P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mijn teddy widder gebruik ik zo'n konijnen borsteltje en een konijnen kam met de kam haal ik alle klitjes en viezigheid eruit.

en met het borsteltje maak ik haar vachtje weer mooi :D en met een een schaar waar we onze hond zijn haar voor zijn ogen mee weg knipte gebruik ik nu voor mijn teddy widder haar oogjes mooi vrij te houden ( ze rend anders nog wel eens tegen de deur of muur op :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik knip de klitjes er meestal ook direct uit als ik ze niet makkelijk uitgekamt krijgt. Dat scheelt een hoop voor je konijn.

Ik kam met een konijnenborsteltje. Daar doe ik eigenlijk alles mee.

Meestal krijgen ze naderhand ook wat lekkers :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn teddy's gaan elke 2 maand kaal. Lekker kort.. Ik merk dat ze zich er veel vrijer door voelen. Dribbel krijgt altijd rasta's in zijn haar dus die knip ik eruit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahhah leuk om allemaal te lezen :D!!

@ Sascha: groeit het haar snel weer aan dan? want van de zomer zat ik zo te twijfellen om het net als bij jou konijn kort te knippen.... maar was te bang dat het langzaam aan groeide, omdat hij een buiten bunner is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij knippen Rambo ook eens in de 2 maanden lekker kort. Het lijkt wel of hij ook veel actiever is zonder die nos haar (Rambo is een Teddy Widder).

Je staat er versteld van hoe snel het haar groeit< na 2 maanden is het echt wel weer nodig. In de winter knippen we ook want het is een binnenkonijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jep.. Hier dus ook. Ik heb alleen gister iets naars ontdekt. Mijn Sammemeis had een klit op haar neusje! Heb hem heel voorzichtig weggeknipt.. Het was echt al vervild en niet te zien. Ook had ze 2 klitten bij haar wangetjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké, nou ik heb bij Mick gisteren de kuif en bij de wangen zijn haren weggeknipt. Hij zag echt helemaal niets meer.:aww:

Ja idd sommige klitten zie je soms echt niet:mad:.... Dan voel ik me altijd zo schuldig... Had ik maar beter gekeken en eerder weggeknipt/geborsteld

bewerkt door Nouk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik probeer gewoon regelmatig te kammen met een fijn borsteltje (origineel bedoeld voor honden) die borstel zag ik dat de fokster gebruikte.

Knippen heb ik zelf nog niet overwogen. Alleen bij het kontje van wolk knip ik de poep eruit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

als je de vacht elke 2 maand moet knippen omdat die zo hard groeit is dat geen teddy vacht.

Een teddy vacht knip je en komt pas bij de volgende verharing in lengte terug.

Groeit het sneller terug zit er angora bloed in

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
als je de vacht elke 2 maand moet knippen omdat die zo hard groeit is dat geen teddy vacht.

Een teddy vacht knip je en komt pas bij de volgende verharing in lengte terug.

Groeit het sneller terug zit er angora bloed in

Dat is wat ik dacht. Maar ik weet niet hoe snel een teddy vacht groeit. Enig idee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
zoals ik al zei, die groeit pas weer aan bij de volgende verharing dus kan afhankelijk van welke periode in het jaar maanden duren

sorry had niet goed gelezen. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja inderdaad die keutels onder de staat:beurk: verschrikkelijk hahahah..

Mick heeft ook altijd zoveel klitten in zijn liezen en onder bij zijn buik/ellebogen. meneer vind het leuk om zijn vacht (net na een mooie borstel beurt) lekker te gaan likken. met als gevolg dat er kleine klitjes ontstaan op zijn rug:bounce::bounce::bunny1:. Maar die heb ik er gelukkig er zo uit!

Oke, als ik mick net voor de warme zomer knip^^ dan heeft hij in de winter weer lekker zijn dikke vacht terug:$ toch? zoals ik dat lees... ahhaha

bewerkt door Nouk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Help, ik ben een beetje wanhopig!

We hebben onze teddy nu een paar maandjes, en we zijn er nu achter hoeveel klitten ze heeft! We hadden ze eerder al gevoeld (bij de staart en aan de zijkanten), maar niet in de gaten dat dit klitten zijn. Volgens mij zijn ze 'vervild', zoals ik dat hier las? Ik kan me niet voorstellen dat onze fokster haar niet goed heeft verzorgd, maar wij kunnen ons haast ook niet voorstellen dat die klitten er bij ons pas in zijn gekomen, aangezien we haar echt vaak borstelen (1x in de 3 dagen). De haren klitten ook echt heel snel, na een dag heeft ze allemaal kleine klitjes, maar die gaan er gelukkig nog wel uit. Maar die dikke klitten dus niet! Het zit ook erg dicht op de huid, dus zelfs knippen lukt niet (wat de fokster ook adviseerde). Ik vind het zo zielig en voel me zo schuldig! Wat moet ik doen? Is scheren bij de dierenarts of zo een optie?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je tot op de huid gekamd of geborsteld? Als je alleen bovenop kamt lijkt het alsof je konijn netjes gekamd is, maar onderaan, tegen de huid heb je de klitten, of matten. Als het alleen klitten zijn, dus kleinere knoopjes, kan je die eruit knippen. Als het matten zijn, dus als de vacht als een cocon tegen de huid aanzit, zal ze kaal moeten. Dat moet er echt af, anders word het alleen maar erger en erger. Als je voorzichtig te werk gaat en kleine stukjes per keer losknipt, lukt het vast wel met een schaar. Anders moet je eens bij een hondenkapster langsgaan, dan kan jij het konijn rustig houden en kan zij de klitten eruit knippen. Troost je, het haar groeit altijd terug.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaak is het probleem inderdaad dat het alleen "oppervlakkig" gekamt wordt. Het lijkt mooi maar eronder zitten veel klitten.. Als je haar al een paar maanden hebt, lijkt het me helaas sterk dat ze ze bij de fokker al had. Ik zou, wat Mystique zegt, inderdaad eens op zoek naar een hondentrimmer en je probleem daar voorleggen. Dan alles er af en het dan echt goed bij houden, daar heeft een trimmer vast ook tips voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, wij weten het ook niet. We dachten het al vanaf het begin gevoeld te hebben, maar niet in de gaten gehad wat het was. Maar eigenlijk kunnen we het ons ook niet voorstellen, omdat we de indruk hadden dat deze fokster erg goed voor haar dieren zorgt. Dus waarschijnlijk hebben wij zelf niet goed geborsteld, mede ook omdat onze Teddy erg angstig is. :-(

Ik ben nu al een paar dagen bezig met kammen en knippen, zo'n 1 á 2 uur per dag, dus het is eigenlijk gewoon niet te doen. Ik vrees dat een hondentrimmer nog de enige oplossing is. Bah, wat zielig! Ik schaam me dood.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou niet meer verderprutsen met kam en borstel. Je konijntje is al angstig aangelegd, als je hem dan nog eens uren per dag gaat 'martelen' met kam en borstel, zal dat niet helpen. Sowieso is het toch te laat, die klitten krijg je er niet meer uitgeborsteld. Op die paar dagen komt het nu ook niet meer aan. Zoek een trimmer die je wil helpen, laat alle klitten eraf knippen en begin dàn met kammen. Dan begin je met een korte vacht, vlug gedaan, diertje geen pijn, diertje leert dat borstelen niet erg is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helemaal mee eens. Bedankt voor de tips, ik heb al een hondentrimmer in de buurt gevonden. Even kijken of ik er ook één vindt die toevallig ervaring met konijnen heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ervaring met konijnen zullen ze vast niet hebben, het zijn nu eenmaal geen courante klanten.

Maar een hondentrimmer die van dieren houdt, zal je graag verder helpen.

Laat ons weten, he, hoe het afgelopen is. Misschien een fotootje 'voor en na'?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik knip Pluis altijd bij rond zijn ogen, en onder zijn pootjes en bij zijn kontje. Voor de rest laat ik zijn vacht wel aardig lang maar knip het altijd wel iets bij anders blijft er erg veel stro en viezigheid inzitten, ook komen er dan veel sneller klitten. Ik kam hem ongeveer 2x per week, maar soms vergeet ik het ook wel een keertje en dan is het ook geen ramp. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik moet mick (teddy) echt elke dag kammen en nalopen op klitten, meneer is zo'n wildebras:bounce: hahah.

Maar is het een optie dat ik mijn nijn nu (begin de winter) wat korter knip, ondanks dat het nu weer ligt vriest 's nachts. Hij is een buiten bunner. Maar mijn vraag is nu eindelijk:$, wordt het niet te koud voor hem als ik nu zijn langere vacht kort knip?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hangt ervanaf wat je met kort bedoelt.

Als je maar een cm haar laat staan, is de isolerende werking van het haar weg.

Haal je enkel de punten eraf, zodat hij mooi is, maar niet halfkaal,

dan zal zijn vacht hem nog steeds warmhouden.

Ik zou alleszins niet te kort knippen, enkel er af halen wat echt eraf moet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .