Ga naar inhoud

Snot


Seara

Aanbevolen berichten

Heeeee!

Afgelopen maandag viel mij op dat Demi wat rare geluidjes maakte. Ook zag ik dat zij snot in d'r rechter neusvleugel had. Later die avond was dit verdwenen. Rondom d'r rechter neusvleugel was het nog wel een beetje nattig.

De volgende dag, 's avonds, viel mij dit weer op, weer een beetje snot.

Dag dag daarop, vandaag dus, heb ik een afspraak gemaakt met de dierenarts voor donderdagochtend a.s.

Nu wist deze niet wat "snot" was. Zal zij het mogelijk wel onder de naam Pasteurella Multocida kennen, dat het enkel in de volksmond snot wordt genoemd?

Daarnaast vraag ik mij af, gaat het in dit geval om snot? Ik ben er verder niet bekend mee en ken de symptomen ook niet. Dat was gewoon het eerste wat in mij opkwam.

En als laatste; hoe wordt snot behandelt? Mocht mijn dierenarts niet konijnkundig genoeg zijn, dat ik niet één of ander verkeerd middeltje meekrijg wat toch niet zal aanslaan.

Demi eet overigens nog heel goed en is verder levendig. Mocht dat toch veranderen gaat ze natuurlijk eerder richting dierenarts.

x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot wordt behandeld met AB, ligt er maar net aan met wélke. Mijn voedster heeft eerst een duploinjectie gehad en later ehh.. Baytril? Enrofloxoral? 't Is allemaal één pot nat.. :P

En mijn DA noemde snot ook gewoon snot, ik zou het toch een beetje vreemd vinden als een DA het niet kent.. Maar ik neem aan dat je de afspraak gemaakt hebt met de assistente.. Misschien dat zij niet weet wat snot is, maar de DA wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken ook een praktijk waar de DA-en regelmatig zelf aan de telefoon zitten.. Dacht alleen dat de ene een assistente was, want ze begon over panacur tegen een middenoorontsteking te kletsen etc.. Bleek later dus een DA te zijn. Ben er maar niet meer heen gegaan.. ;)

Maar over het algemeen zullen het assistentes zijn en wat die daar soms zitten te doen.... (Zo belde ik vandaag om te vragen naar castratie kosten, van een ram. Een mannetjeskonijn, heb ik er nog maar bij gezegt. Maar mevrouw had alleen "ram" gehoord blijkbaar en de DA zou mij terug bellen, dus als hij belt, zeg ik dat ik had gevraagd naar de kosten van de castratie van een konijn.. Konijn? Hij had hier staan dat ik wat over de castratie van een schaap wilde weten.....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De assistentes lijken wel meer niet te weten ;) Konijnenrassen kennen ze ook niet en is het allemaal een lief klein konijntje.

Wolkje is vandaag met ab > sulfatrim drops begonnen tegen snot. Met 5 a 7 dagen moet er al verbetering in zitten.

Je kunt het ook zien aan de pootjes. Vieze voorpootjes door het wassen van de neus.

Wat zei jou da aangezien het alweer donderdag is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de DA verteld dat ik op zondagvond en maandag een snottebel zag hangen maar op dinsdag en woensdag en de donderdagmorgen was er eigenlijk niets meer te zien. Hij heeft haar verder helemaal nagekeken en alles was verder in orde. Voor de zekerheid heeft ze een kuurtje met baytrill meegekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot wordt veroorzaakt door de pasteulla-bacterie en kan zich op verschillende manieren uiten zoals bijv. pusophopingen in de oorholtes, snot in de neusjes, witte sliertjes in de oogjes.

Er zijn verschillende medicijnen die de pasteurella-bacterie kunnen bestrijden zoals Enrofloxoral, Baytril, Duplocilline, Procpen.

Als je je konijn optijd hiervoor behandelt genezen ze meestal heel goed hiervan.

Maar het kan ook chronisch worden, waardoor het regelmatig kan terugkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tegenwoordig is snot een naam voor meerdere bacteriën,

vroeger was dit dus gewoon alleen Pasteurella, maar nu zijn er meer bacteriën bij gekomen, onder andere pseudomonas sp.

(dit hadden mijn konijnen) het verschil zie je niet, ik zou een test laten doen van het snot, en dan kunnen ze kijken of het bepaalde bacteriën bevat, op basis daarvan kan je dan goed een kuur uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heeft Reusje ook Snot

Ze heeft eerst een rimadyl injectie gekregen waarbij ze ook een kuur heeft gekregen genaamd bactrimel.

Waarvan ze 2x daags 3cc moet nemen.

Het is al stukken minder maar nog niet helemaal weg, maar haar kuur moet eerst worden opgemaakt.

Alsnog zal ze volgende week even meegaan naar de DA voor een controlen en de vaccinaties zijn dan ook.

Alleen even kijken of ze de vaccinatie mag krijgen ondanks haar AB..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .