Ga naar inhoud

Graag jullie ervaringen en advies.


Nijnko

Aanbevolen berichten

Toch hè.. Als ik "baarmoederontsteking" intyp hier, heb ik een paar pagina's met hits en een handjevol daarvan gaat ook écht over een baarmoederontsteking. (De rest zijn veelal topics over castratie en de zin en onzin daarvan..) Aan de ene kant zegt dat natuurlijk ook niet zo veel, maar toch wel íets? Dat er tussen al die konijnenliefhebbers zó weinig zijn die een konijn met een baarmoederontsteking hebben? Ja, er wordt hier ook relatief veel gecastreerd maar dat zijn ook lang niet alle konijnen en is ook zeker iets van de laatste tijd.

Als je een ander probleem kiest, dat bij konijnen veel voor komt/zou komen.. Neem E. cuniculi.. Dan krijg je veel en veel meer zoekresultaten en het gros daarvan gaat ook daadwerkelijk over "EC patientjes". Als baarmoederontstekingen werkelijk zo'n enorm probleem waren, dan zou je verwachten een "baarmoederontstekingbom" te zien op sites als BB.. Immers, mensen hebben een ziek konijn en zoeken daar dan info over.. En melden zich dan aan. Met E. cuniculi is dat wel duidelijk te zien. (En het is daarom maar de vraag of je, aan de hand van het aantal topics, echt conclusies kunt trekken over het aantal konijnen dat EC krijgt.)

Maar dat is dus niet zo. We horen hier amper over. En zoals ik al zei, er wordt veel gecastreerd hier.. Maar dat weten mensen ook pas als ze hier komen.. En ík ben hier gekomen omdat mijn konijn een medisch probleem had (E. cuniculi...... :')) en met mij nog vele anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit een konijn met baarmoeder onsteking gehad....

En dan heb ik ook vele konijnen, oudste voedster hier 18 jaar met baarmoeder.

Ik vind de operatie met 6 maanden een hele ingreep zou het pas rond een jaar laten doen.

Je hebt enkel ab gehad, een operatie zou beter geweest kunnen zijn....maar veel konijnen in die situatie als het al zo is....redden de operatie ook niet. En enkel met ab kun je het niet bestrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had ik een voedster die vrij dominant was en alles ondersproeide. Ik heb haar toen laten steriliseren (castreren) en bij de operatie bleek dat ze een beginnende baarmoederontsteking had. Nu zijn alle voedsters hier ook geholpen, om baarmoederontstekingen te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had ik een voedster die vrij dominant was en alles ondersproeide. Ik heb haar toen laten steriliseren (castreren) en bij de operatie bleek dat ze een beginnende baarmoederontsteking had. Nu zijn alle voedsters hier ook geholpen, om baarmoederontstekingen te voorkomen.

Geweldig!!! Jouw voedster heeft alle geluk van de wereld gehad, dat ze niet zieker is geworden van die baarmoederontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tumor is iets anders dan een ontsteking. Een tumor wordt veroorzaakt door een ongecontroleerde celdeling van lichaamseigen cellen. Bij een tumor helpt alleen weghalen (chemo voor konijnen bestaat helaas niet). Een ontsteking wordt veroorzaakt door een bacterie. Bij een ontsteking geef je antibiotica om de bacterie te doden en de ontsteking eronder te krijgen.

Castratie is de beste manier op de kans op baarmoederkanker en baarmoederontsteking zo klein mogelijk te maken. Als er al sprake is van kanker, dan is castratie dus ook het enige wat je kan doen.

Maar bij een ontsteking hangt het denk ik van de hevigheid van de onsteking en de algehele conditie van het konijn af of je meteen opereert of eerst probeert de ontsteking eronder te krijgen. Want ik ben geen DA, maar het lijkt mij dat als je gaat snijden in ontstoken vlees dan verspreid je de bacterie verder en is de kans op een post-operatieve ontsteking natuurlijk wel heel erg groot is. En dat je liever een redelijk gezond konijn opereert dan eentje die al doodziek is. En als dat zo is bij een tumor, heb je dus geen keuze, maar bij een ontsteking heb je die keuze wel.

Dus misschien dat iemand met meer veterinaire of geneeskundige kennis hier wat anders over te zeggen heeft, maar puur op basis van gezond verstand vind ik de keuze voor AB niet zo gek. Maar je zou bij een goede KKDA moeten zijn om hier met zekerheid antwoord op te kunnen krijgen.

Bianca, bedoel je dit bericht? Of bedoel je een ander bericht?

In bovenstaand bericht kan ik niet vinden, dat je gezegd hebt, dat baarmoederontstekingen veel voorkomen bij konijnen.

Volgens mij heb jij me verkeerd begrepen. Ik heb niet gezegd dat mijn vorige dierenarts een fout heeft gemaakt.

Het enigste waar ik toen een beetje een kater aan over heb gehouden, is aan die weekend-dierenarts, omdat hij Freiya niet wou inslapen.

Zij wou niet meer eten en dat is voor mij een teken geweest dat ze het opgaf. Ook zat ze te kniezen in een hoekje en ook dat

is een signaal geweest.

Ik ben alleen erg benieuwd wat mijn dierenarts gaat doen, als hij een konijn met een baarmoederontsteking moet behandelen en daarom ga ik hem dat de volgende keer vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .