Ga naar inhoud

Graag jullie ervaringen en advies.


Nijnko

Aanbevolen berichten

Sinds het plotselinge overlijden van Victor ben ik erachter gekomen, dat ik verdraaid weinig weet over de ziektes bij konijnen.

Ik weet wel iets over ziektes, die ze kunnen krijgen en die besmettelijk zijn en ook over hun stofwisseling en de problemen, die ze hiermee kunnen krijgen.

Lang geleden hebben we konijnen gehad, die mixomatose kregen, gruw er nu nog van.

En dan nog te bedenken, dat er een franse wetenschapper is geweest, die deze ziekte heeft uitgevonden om overlast van konijnen te bestrijden.

(Wat is er mis met hun natuurlijke vijanden, zoals vossen?)

Het is ons 1 keer gelukt om konijnen hierdoor heen te halen. Die werden uiteindelijk beter en waren de rest van hun resistent tegen myxomatose.

Advies gekregen van een fokker om onze konijnen te laten enten en we hadden water met lysol in de buurt van de hokken staan om muggen te verjagen.

Een hele tijd geleden heb ik een 3-jarige voedster verloren aan de gevolgen een baarmoederontsteking.

Freiya was verder kerngezond en had op het moment dat ze die ontsteking kreeg een hele goede conditie en gewicht.

De dierenarts schreef haar antibiotica voor. Dat weekend begon ze slechter te eten. Ze voelde zich hondsberoerd en ik kreeg het gevoel dat ze het begon op te geven.

Dus ik naar de weekend-dierenarts en ik heb hem gevraagd om haar te laten inslapen.

Hij vond het nog te vroeg, omdat ze nog zo'n goede conditie had.

Ze krijgt een injektie met antibiotica + een pijnstiller

Mijn gevoel klopte, s'morgens heb ik dood gevonden in haar kooi.

Ik vertel jullie dit, omdat ik nu vragen heb over de behandeling die ze heeft gekregen.

Bij katten en honden weet ik dat dierenartsen bij een baarmoederontsteking direkt gaan opereren en de hele baarmoeder+eierstokken direkt verwijderen.

Ik ben er altijd vanuit gegaan, dat dit moeilijk is bij konijnen en dat er complicaties kunnen optreden.

Wie weet hier iets meer over? En heeft dit ook meegemaakt met zijn of haar voedster?

Is antibiotica geven de juiste methode?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met baarmoederontsteking bij konijnen.

Wel heb ik mijn 3 voedster laten castreren, dus baarmoeder en eierstokken laten verwijderen om te voorkomen dat ze baarmoederkanker zullen krijgen. Een van mijn voedsters bleek een cyste te hebben en ze was toen iets van 8 maanden.

Volgens mij is castratie ook een oplossing bij baarmoederontsteking, maar ik weet niet of het met antibiotica helemaal weg te krijgen is. Anders is het wel logisch dat de DA dat eerst probeert want een castratie is best een redelijk heftige ingreep, maar voor een kundige dierenarts niet heel moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn 2 voedstertjes zijn ook allebei gecastreerd. Ze bleken wel alletwee tumoren te hebben in hun baarmoeder, maar de operatie is zonder complicaties verlopen. Ze waren wel allebei wat van leeftijd (4 en 7 jaar)

Ik twijfelde enorm om de stap te zetten, ivm de risico's maar bij mij is alles goedgegaan.

Jammer dat je meisje dan gestorven is aan baarmoederontsteking ik heb er geen ervaring mee, maar wees zeker dat je naar een konijnkundige dierenarts stapt.

Sterkte nog met het verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn knijntje (5 jaar) werden er ook baarmoedertumoren gevonden.

Ze is nu een weekenhalf geleden gecastreerd en het lijkt eindelijk beter te gaan met haar.

Mijn dierenarts raadt aan iedere voedster te castreren op de leeftijd van 1,5 jaar omdat er gewoon veel problemen vermeden kunnen worden.

Het is jammer dat ik dit nu pas weet, het had haar veel pijn kunnen besparen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tumor is iets anders dan een ontsteking. Een tumor wordt veroorzaakt door een ongecontroleerde celdeling van lichaamseigen cellen. Bij een tumor helpt alleen weghalen (chemo voor konijnen bestaat helaas niet). Een ontsteking wordt veroorzaakt door een bacterie. Bij een ontsteking geef je antibiotica om de bacterie te doden en de ontsteking eronder te krijgen.

Castratie is de beste manier op de kans op baarmoederkanker en baarmoederontsteking zo klein mogelijk te maken. Als er al sprake is van kanker, dan is castratie dus ook het enige wat je kan doen.

Maar bij een ontsteking hangt het denk ik van de hevigheid van de onsteking en de algehele conditie van het konijn af of je meteen opereert of eerst probeert de ontsteking eronder te krijgen. Want ik ben geen DA, maar het lijkt mij dat als je gaat snijden in ontstoken vlees dan verspreid je de bacterie verder en is de kans op een post-operatieve ontsteking natuurlijk wel heel erg groot is. En dat je liever een redelijk gezond konijn opereert dan eentje die al doodziek is. En als dat zo is bij een tumor, heb je dus geen keuze, maar bij een ontsteking heb je die keuze wel.

Dus misschien dat iemand met meer veterinaire of geneeskundige kennis hier wat anders over te zeggen heeft, maar puur op basis van gezond verstand vind ik de keuze voor AB niet zo gek. Maar je zou bij een goede KKDA moeten zijn om hier met zekerheid antwoord op te kunnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tumor is iets anders dan een ontsteking. Een tumor wordt veroorzaakt door een ongecontroleerde celdeling van lichaamseigen cellen. Bij een tumor helpt alleen weghalen (chemo voor konijnen bestaat helaas niet).

Nee, absoluut niet. Tumor is latijns voor zwelling. Stoot jij je hoofd over 5 minuten tegen dat keukenkastje, noem je dat ei op je hoofd, jawel, tumor. Een steenpuist? Tumor. Een atheroomcyste? Tumor.

De kenmerken van een ontsteking: tumor (zwelling), calor (warmte), dolor (pijn), rubor (roodheid) en functio leasa (functieverlies).

Kanker is ongecontroleerde celdeling, tumor absoluut niet.

. Een ontsteking wordt veroorzaakt door een bacterie. Bij een ontsteking geef je antibiotica om de bacterie te doden en de ontsteking eronder te krijgen.

Ook niet, een ontsteking is een reactie op een lichaamsvreemde prikkel. Deze prikkel kan naast micro-organismen, ook worden veroorzaakt door chemische prikkels (o.a. irriterende stoffen), fysische prikkels (hitte, straling etc) en auto-immuunziekte. Dus lang niet iedere ontsteking is met AB te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je zeker weten dat je konijn geen problemen met haar baarmoeder krijgt, dan moet je deze er gewoon uit laten halen. Mijn voedster is met acht maanden gecastreerd, heeft een weekje last gehad maar zal nóóit een baarmoederontsteking of wat dan ook kunnen krijgen. Het is een zware, dure ingreep, echt iets waar je goed over na moet denken, maar echt het overwegen waard. Lees hier anders eens een paar topics van door: http://www.bunnybunch.nl/community/tags/castratie%20voedster.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn knijntje (5 jaar) werden er ook baarmoedertumoren gevonden.

Ze is nu een weekenhalf geleden gecastreerd en het lijkt eindelijk beter te gaan met haar.

Mijn dierenarts raadt aan iedere voedster te castreren op de leeftijd van 1,5 jaar omdat er gewoon veel problemen vermeden kunnen worden.

Het is jammer dat ik dit nu pas weet, het had haar veel pijn kunnen besparen...

Het wordt aangeraden om dit te doen als de voedster tussen de 6 en 12 maanden is. Dat is de beste leeftijd om het te laten doen. Als een konijn ouder is kan het ook wel, maar dan zitten er meer risico's aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt aangeraden om dit te doen als de voedster tussen de 6 en 12 maanden is. Dat is de beste leeftijd om het te laten doen. Als een konijn ouder is kan het ook wel, maar dan zitten er meer risico's aan.

Ehm, tussen de zes maanden en twee jaar wordt aangeraden hoor..

Al zou ik het persoonlijk wel zo vroeg mogelijk doen. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, absoluut niet. Tumor is latijns voor zwelling. Stoot jij je hoofd over 5 minuten tegen dat keukenkastje, noem je dat ei op je hoofd, jawel, tumor. Een steenpuist? Tumor. Een atheroomcyste? Tumor.

De kenmerken van een ontsteking: tumor (zwelling), calor (warmte), dolor (pijn), rubor (roodheid) en functio leasa (functieverlies).

Kanker is ongecontroleerde celdeling, tumor absoluut niet.

Ook niet, een ontsteking is een reactie op een lichaamsvreemde prikkel. Deze prikkel kan naast micro-organismen, ook worden veroorzaakt door chemische prikkels (o.a. irriterende stoffen), fysische prikkels (hitte, straling etc) en auto-immuunziekte. Dus lang niet iedere ontsteking is met AB te behandelen.

Lianne, dat weet ik ook allemaal wel, maar ik probeerde het nog een beetje begrijpelijk uit te leggen aan de TS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste websites (zowel Nederlands als Engels) schrijven alleen over een "vanaf" leeftijd (namelijk zes maanden, al wordt in Engeland ook al eerder gecastreerd en ook Wilhelmina heeft het daar over) en als er al over een "tot" leeftijd geschreven wordt, is dit twee jaar.

Castratie is de oplossing voor dit gedrag. Vrouwtjes kunnen vanaf 6 maanden gecastreerd worden en het liefst voor het 2e jaar. Wanneer deze operatie na het 3e levensjaar uitgevoerd wordt, worden de risico's op problemen tijdens de operatie groter. Na de castratie duurt het nog een klein poosje voordat de hormonen verdwenen zijn. Om de wond goed te laten herstellen kan het beste 4 weken aangehouden worden. Al die tijd is het nodig dat ze optimaal contact hebben, en elkaar kunnen aanraken door het gaas. Onder toezicht kunnen ze wel steeds even bij elkaar, als u merkt dat ze daar troost uit putten.

http://www.konijnen.nl/ziekten/steril_castr.htm

En meer buikvet maakt de ingreep voor een dierenarts wat lastiger, maar is volgens mij verder geen probleem voor het konijn. Het risico van de ingreep/narcose wordt naar mate ze ouder worden wel groter en de kans dat er al problemen met de baarmoeder zijn, ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vet maakt het vinden en uithalen van de baarmoeder makkelijker. Bij een konijn dat jonger is dan 6 maanden is er weinig vet gevormd in het lichaam en zijn de baarmoeder en de eierstokken minder makkelijk uit de buikholte te halen. De eierstokophangbanden zijn bij een jong konijntje ook strakker, hierdoor krijg je de eierstokken lastiger in het beeld.

In tegenstelling tot bij de kat en de hond is het makkelijker om een ouder dier te steriliseren dan een jong dier.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/sterilisatie.html

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar mijn punt was dat ze het liefst de voedsters zo jong mogelijk castreren. En dat blijft ook zo. Mijn DA adviseert juist om het tussen 6-12 maanden te doen, dat is de meest gunstige leeftijd. Ja en mijn voedsters waren ook 1,5 jaar en dat is ook goed gegaan. Dus het kan ook allemaal wel alleen zijn de risico's op complicaties groter naar mate het konijn ouder wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar wat heeft buikvet daar dan mee te maken? Uiteindelijk is het voor elk dier een risico en zolang je voedster in goede conditie is, maakt het niet zo gek veel uit of ze nu 10 maanden is of 18.. En ik zie mezelf nog zeggen "Al zou ik het persoonlijk wel zo vroeg mogelijk doen" dus ik geloof niet dat ik ergens gezegt heb dat ik het oneens ben met je punt. Alleen de "ideale" leeftijd, dat hangt maar net af van wie je het vraagt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohh dollie ik ben zo blij met jouw stukje over die leeftijd. door omstandigheden is het er namelijk telkens niet van gekomen onze voedster te laten castreren. ze is nu 1,5 jaar en ik begon me al enorm schuldig te voelen dat ze nog steeds neit gecastreerd is.

maar ik heb voor over twee weken een afspraak gepland staan, dus het komt eraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee van mijn voedsters waren ook 1,5 jaar, is prima gegaan. Volgens mij zijn er zelfs mensen hier op BB die een voedster van 4 jaar nog zelfs hebben laten castreren. Dat kan ook prima, alleen worden de risico's op complicaties iets groter en het herstel misschien wat moeizamer. Maar als ik naar mijn eigen voedsters kijken waren die van 1,5 jaar er sneller bovenop dan mijn voedster van 8 maanden dus dat wil ook niet altijd wat zeggen.

Succes in ieder geval alvast met de operatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohh overigens.....wat die leeftijden betreft he....het is wel zo dat het beter is om vroeg te laten castreren omdat er dan nog geen problemen ontstaan zijn. ik bedoel....als je je dame pas na 6 jaar laat castreren heb je best kans dat er al een ontsteking of kanker aanwezig is, dus in die zin is het 'beter' om eerder te castreren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Omdat ik geen reactie heb gekregen, als het gaat om een baarmoederontsteking, ga ik er een beetje

vanuit dat het niet vaak voorkomt, dus Freiya heeft pech gehad, dat ze het wel gekregen heeft.

Jullie ervaringen met castraties vind ik erg interessant, ik wist niet eens, dat voedsters tumoren in

hun baarmoeder kunnen krijgen. Weer iets geleerd.

De volgende keer ga ik mijn DA vragen wat hij doet, zodra hij merkt dat een konijn een baarmoeder-

ontsteking heeft.

Nog een kleine toevoeging bij mijn verhaal over myxomatose.

Dit is al meer dan 30 jaar geleden en toen mijn ouders eenmaal wisten van die vaccinatie ertegen, hebben

wij altijd uit voorzorg onze konijnen laten enten.

De konijnen, die het toen gered hebben, waren hiertegen gevaccineert en hadden hierdoor een stuk weerstand

tegen de ziekte gekregen. Zij kregen het, omdat er op dat moment een epidemie heerste en pas in de herfst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baarmoederonstekingen komen juist wel heel vaak voor. Heb je mijn bericht niet gezien?

Als ik google dan zie ik dat de meeste sites en DA's aanraden de baarmoeder en eierstokken te verwijderen en dan nog AB na te geven. Maar hoe lang geleden was dat van die voedster? Want pas de afgelopen 5 tot 10 jaar is er meer kennis gekomen over medische problemen bij konijnen. 10 jaar geleden werd er nog bijna niet gesteriliseerd want niemand wist nog dat de kans op baarmoerderonsteking of tumoren zo groot was bij ongesteriliseerde voedsters. (Dat vertelde mijn DA tenminste).

Dus misschien deed je DA toen precies wat alle andere DA's ook gedaan zouden hebben. En misschien zou diezelfde DA nu ook wat anders doen. Of hij/zij vond je konijn te slecht om onder narcose te brengen.

Je zou het die DA alsnog moeten vragen.

Je kan dus niet zo zwart-wit zeggen dat die DA een fout gemaakt heeft aangezien je dus met heel veel factoren rekening moet houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .