Spring naar bijdragen
MamavanBastiaan

Hallo Ik ben de Mama van Bastiaan en nieuw en wil me graag even voorstellen.

Recommended Posts

Hoi hoi,

Ik ben de Mama van Bastiaan(5jr) Mijn naam is Anne-Marie.

Sinds vorige week hebben we een jong konijn gekocht een Rammetje.Hij heet Pluisje en is een erg lief konijn,hij komt 1 keer per dag ook even binnen en dan speelt mijn zoontje met hem en hijs helemaal tervreden.

Vandaag hebben we voor Pluisje toch een konijntje bij gehaald want helemaal alleen in het hokje is ook zielig vonden we.

Dat konijntje heet ukkie.(vrouwtje oftewel voedster)

Ze zitten nu samen in het hok maar onze pluis valt nog wel aan...is dat normaal ? Hij bijt niet echt maar likt wel enzo Het nieuwe konijntje is nog erg bang.Gaat dit wel goed? Wat moet ik doen als het niet goed gaat?

Ik hoop dat iemand me daar mee kan helpen en we hopen nog heel veel plezier te hebben van onze nijntjes.

Groetjes Anne-Marie

Ik zal in de loop vd week nog wat fotoos plaatsen ect moet eerst ff alles hier bekijken hoe het werkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo moeder van bastiaan ;)

Leuk dat jullie een konijntje hebben genomen en wat super dat er een vrouwtje bij is gekomen konijnen zijn namelijk gezelschapsdieren en vinden het super als er nijntje is om mee te knuffen!

Hoe oud is het Pluisje en hoe oud is Ukkie?

Groetjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom hier op BB!

Hoe oud zijn de konijntjes nu? Hebben jullie ze direct samen gezet in het hok van Pluis? Hoe zou nl. kunnen dat hij dit als zijn 'domein' ziet, en Ukkie daarom probeert aan te vallen. Anderzijds is likken wel een teken dat ze elkaar accepteren.

Houd even in de gaten of het echt een rammetje en een voedster is. Zo ja, dan is het belangrijk ze tijdig te scheiden zodat het rammetje de voedster niet kan bevruchten. Rammetjes zijn vanaf een maand of 3 vruchtbaar, voedsters vanaf een maand of 4.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat jullie er nog een konijntje bijgenomen hebben als maatje voor Pluisje en wat goed dat je hier voor informatie komt...

Complimenten !

We zien wel anders, dat mensen pas komen als er iets loos is en dat loopt dan soms niet fijn af..

De raad van Dollie is SUPERbelangrijk !

Haal het rammetje weg vóór hij geslachtrijp is..

Na de castratie kan je hen dan weer samen zetten...

Dan nog wat belangrijke zaken:

Blijf beide dieren goed controleren op hun geslacht.

Je gaat namelijk niet de eerste wezen die een voedster kocht, dat later een ram bleek te zijn (en andersom) met alle vervelende gevolgen van dien.....

Bij jonge konijntjes is het vaak slecht zien welk geslacht het is en heb je de konijntjes uit een dierenwinkel of tuincentrum, dan is hun toezegging al helemaal niet betrouwbaar.

Verder mogen ze nu nog volop van binnen naar buiten, maar wanneer het straks echt koud gaat worden en binnen warm, dan is dat heen en weer van de konijnen geen goed idee meer...

Dan zitten ze met hun dikke wintervacht in een warme kamer of met hun niet goed ontwikkelde wintervacht in de koude nacht.

Nou ja, voor het begin is dit wel weer voldoende informatie hè..

Laat Bastiaan maar lekker genieten van zijn konijntjes en houd er rekening mee dat jij er straks vooral voor zal mogen zorgen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ohhhhhhhhh....ja erg is dat... :$

Maar het had wel van Dollie kunnen zijn......toch ?

Die is net zo slim..

...voordeel dat je als moderator je eigen berichten oeverloos kan aanpassen... :bounce:

bewerkt door ZaZa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Allemaal !!

Super bedankt voor de informatie.

Ik zal even jullie vraagjes beantwoorden.

Pluisje is van 27 juli en Ukkie is nu 9 weekjes dacht de verkoopster...

Pluisje is een dwerg hollander en ukkie is een dwergje.

Hellaas kan ik de konijntjes niet scheiden ik heb zo'n hok met boven eten en slapen en onder met trapje kunnen ze naar beneden om in het gras te gaan.

ook is pluis nog niet gecastreerd dat willen we wel gaan doen.

Goed trouwens om te weten dat ze in de winter niet teveel meer naar binnen mogen ivm de vacht,maar ik heb er al wel aangedacht om als het echt koud word ze in de bijkeuken te doen anders vind ik dat echt zielig.

Weet nu alleen niet nu watik met Ukkie moet doen...maar als het echt niet gaat ...moet ie dan terug???

Mijn zoontje is helemaal door het dolle heen met de nijntjes en is super lief en zacht met ze.

En dat mama er voor moet zorgen vind ze helemaal niet erg hihihih

We hebben trouwens ook nog 2 labradors en die zijnook erg lief met de nijntjes.

Groetjes en super bedankt voor de tips en reackties ik ga het hier zekers naar mijn zin krijgen want dit is echt een hele mooie site!!!

Anne-Marie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan is Pluisje nog geen 7 weken ? En je hebt hem al een week..

Laat me raden: dierenwinkel/tuincentrum konijntjes ? :bounce:

Vat dit niet persoonlijk op of als kritiek op jou; (eerder kritiek op het meisje van de dierenwinkel)

maar ga er dan maar van uit dat het nog helemaal niet zeker is dat je een ram en een voedster hebt..

Je voedster is ouder hè. Zorg dan helemaal dat je ram over hooguit 4 weken apart gezet moet worden van je voedster..(en dan maar hopen dat de geboortedatum klopt)

Hij wordt dan namelijk geslachtsrijp, zij ook want zij is ouder..maar nog veel te jong om kindjes te krijgen. Dat zal de dood van alle jongen en evt van haarzelf kunnen betekenen.

Je zal dus serieus moeten kijken naar een oplossing om hen apart te kunnen houden tot hij gecastreerd is..Heeft niemand iets te leen ? Een simpel hok van Marktplaats of uit de plaatselijke krant ?

Er zijn dierenartsen die het doen met 5 maanden..maar gelukkig voor jou, ook al in enkele gevallen zodra de balletjes ingedaald zijn.

Ook zijn niet alle dierenartsen..Hier op BB hebben we een lijst samengesteld met dierenartsen per provincie die leden konijnkundig vonden: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

2 konijntjes..hahaha..geweldig, maar het kost wat zweetdruppels..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

OOOhhhhh ja das erg en je hebt helemaal gelijk want ik heb eens zitten kijken over de konijntjes (dat vindik niet erg profesioneel vd winkel wat ergggg....)

Trouwens Ukkie is vandaag erbij gekomen Pluisje had ik al een week(pluisje is dus 7 weekjes)en Ukkie mss nog wel jonger....vind dit zo zielig en voelme er echt rot onder.

Ik ga morgen gelijk wat regelen en ook even naar de dierenzaak want dit vind ik echt niet kunnen.

Bedankt voor je snelle krabbel terug.

Groetjess Anne-Marie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerlijke mening....je weet niks zeker en dieren winkel betekend vaak ook geen dwerg konijnen....

( als jouw foto klopt) reken maar op 3 kilo volwassen.

Advies beiden scheiden tot de ram geholpen is....

Dan pas 2 weken na die ingreep koppelen op neutraal terein. zie meer op forum koppelen.

Ram vruchtbaar 12 weken voedster met 15 weken tegenwoordig.

En konijnen worden zo weg gerukt bij hun moeder en te jong bij de dierenwinkel verkocht...

Dus kijk of ze ook goed drinken( zet er een waterbak bij)

bewerkt door bunny ranch chanty

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pluisje is dus al met 6 en misschien wel minder weken bij de moeder vandaan gehaald, dat is echt véél te jong....

Helaas komt dat met grote regelmaat voor bij dierenwinkel konijntjes..

Wij zijn ook vooral voorstander dat mensen hun konijnjtes halen bij een konijnenopvang..In iedere provincie zitten er wel een aantal en die zijn echt afgeladen met konijntjes die een goed huisje zoeken...jonge konijntjes..oude..stelletjes..noem het en ze hebben het.

Voordeel van zo'n opvang is dat ze 9 van de 10 keer wel juiste informatie geven..

Maar goed..De dierenwinkel dus.

Ehm...

Belangrijk..Dierenwinkel konijntjes zijn nogal eens ondervoed (ook dat nog)

Je moet ze dus echt goed in de gaten gaan houden, helemaal nu ze nog zo enorm jong zijn..

Wat moet je dan in de gaten houden ?

Dat ze mooie keutels hebben..Bij plakpoep en diarree direkt aan de bel trekken !

Dat ze eten en drinken...Als ze daarmee stoppen en lusteloos worden; Direkt aan de bel trekken !

En verder kan het geen kwaad hier veel te lezen over de zorg voor te jonge (dierenwinkel)konijntjes.

We hebben een zoekfunctie..

Ik stuur de link van dit topic even naar iemand van BB toe die je misschien wat gerichter raad kan geven over de voeding..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En niet onverstandig ook is om op zoek te gaan naar een konijnkundige dierenarts. We hebben een lijst op bunnybunch met welke dierenartsen konijnkundig zijn. Nu denk je misschien wat maakt dat nu uit elke dierenarts weet wel wat van konijnen. Ja inderdaad weet wel wat, maar ik (en zo zijn er meer) ben 2 konijnen verloren door onkundigheid van een dierenartsenpraktijk. Of de dood hen echt bespaard had kunnen worden valt altijd te betwijfelen, maar de zorg had in ieder geval stukken beter gekund. Er is dus wel een degelijk verschil tussen een gewone dierenarts en een dierenarts die zich echt in konijnen verdiept en daar ook bijscholing over volgt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor alle nuttige info,

Pluisje heb ik al een worm kuurtje gedaan morgen wou ik pas Ukkie doen omdat hij eerst moest wennen vandaag.

Vd week ga ik ook naar de dierenarts waar ik ook veel kom voor mijn honden en dat is een goede arts want ze doen ook veel kleine huisdieren.

Maarik ga nu eerst even de nijntjes scheiden want vind het zo zielig.

Jullie horen nog van mij hoe het is gegaan.

heel erg bedankt!!! Trusten allemaalxxx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hoi, ik moest van Zaza even in dit topic komen kijken :). Je hebt nu dus 2 redelijk jonge dierenwinkelkonijntjes waar je zo te lezen wel wat hulp en advies bij kunt gebruiken, dan zit je op bunnybunch wel op het goede adres. Pas wel op, het houden van konijnen kan verslavend worden ;).

Je hebt pluisje een wormenkuur gegeven, welk middel is dat? De wormenkuren die in dierenwinkels worden verkocht zijn namelijk vrijwel niet effectief tegen de wormen die veelal bij konijnen voorkomen, het middel dat bij konijnen goed werkt is Panacur en dat is alleen via dierenartsen te verkrijgen.

De voeding, wat geef je de konijnen nu? Welk voer, hoeveel gram per dag, hoeveel hooi eten ze, geef je al groenvoer en zo ja, wat voor groenvoer? Wat voor gewicht hebben de 2 ukjes? Heeft de dierenwinkel je misschien ook een knaagsteen/zoutsteen aangesmeerd omdat het goed zou zijn voor het gebit? Gelijk weggooien, de grootste onzin die er bestaat en nog ontzettend slecht voor ze ook.

Ik wil je ook adviseren om echt goed op te letten bij de dierenarts, wees niet voor 1 gat te vangen als het aankomt op de titel dierenarts als het gaat om diergeneeskunde bij konijnen. Konijnen en andere kleine huisdieren als knaagdieren zijn namelijk nog altijd een zeer beperkt onderdeel van de opleiding tot dierenarts. Je kunt met enkele simpele vragen al uitvinden in hoeverre jouw dierenarts kennis heeft van konijnen. Vraag maar eens op welke leeftijd het rammetje gecastreerd kan worden (vanaf 3a4 maanden, mits de ballen goed zijn ingedaald!), hoe lang de ram nog vruchtbaar is na castratie (2 weken), welke narcose er gebruikt word (gasnarcose of narcose via de oorvene), of een konijn moet vasten voor een narcose (absoluut niet, een konijn kan niet overgeven want het heeft deze reflex niet) en wat een dierenarts doet bij een gasaanval (absoluut géén medicatie geven die de darmen tot rust brengen, juist darmstimulerende middelen geven).

Er komt nu in een keer heel veel informatie op je af, en je zult misschien ook wel even denken "help, waar ben ik aan begonnen". Het komt allemaal echt wel goed, vergeet vooral niet te genieten van de konijnen. Het is zó ontzettend leuk en ze zijn groot voor je er erg in hebt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Hier ff een updeetje van mij wat ik jullie beloofde.

Ik had dus gisteren een nieuw knijntje gekocht voor onze kleine pluis(ram)

Maar pluis deed heel dominant tegen ukkie en het ging niet goed ook al was het een vrouwtje.

Ze hebben vanacht wel tegen elkaar aangeslapen dus dat ging nog wel goed,maar zo gauw ukkie wou gaan lopen dan kwam hij in de aanval.Ik heb gisteren laat nog ff met mijn zusje gechat en die zei gelijk breng hem morgen maar bij mij.Dus daar is ze nu liefdevol opgevangen en ik weet zeker dat dat goed komt.Haar konijn is nog maar net een half jaartje overleden ( ouderdom) En ze wou toch wel weer een knijntje.Mijn zoontje was wel een beetje verdrietig en ik ook maar het is wel even de beste oplossing en ik weet nu zeker dat er goed voor gezorgd word en we kunnen haar nog elke week zien.De winkel heb ik gebeld en heb ze gezegd dat ze niet diervriendelijk zijn en dat ze me op zijn minst beter hadden kunnen informeren.Dat vonden ze niet leuk...maar ben wel opgelucht dat ik het gezegd heb want ik heb de hele nacht erbijna niet van geslapen.

Groetjes Anne-Marie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, en het konijntje wat je nu hebt blijft die alleen?

Je moet volgens mij ook pas met 4 maanden koppelen.

En ik dacht dat je ze uit elkaar ging halen ? En dan later weer terugkoppelen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Je moet volgens mij ook pas met 4 maanden koppelen.

Beide konijnen waren in dit geval jonger dan 4 maanden. Dan kan je best proberen ze bij elkaar te zetten hoor. De 4 maanden is meer als 1 van de konijnen al ouder is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beide konijnen waren in dit geval jonger dan 4 maanden. Dan kan je best proberen ze bij elkaar te zetten hoor. De 4 maanden is meer als 1 van de konijnen al ouder is.

Geen handige tip Emilyrose......oorsprong topic lezen?

Het ging dus niet de een joeg de ander op daar naast spreken we hier over een ram en een voedster.

Waarvan de ram nog geholpen moet worden en over 4 weken vermoedelijk gezien leeftijd? al vruchtbaar is.

Ik hoop dat je met je eigen konijnen ook niet dit soort acties onderneemt nu je er 16 hebt begreep ik?

Deze bewuste voedster zou weer gekoppeld kunnen worden als ze 4 maanden is aan de ram die dan geholpen moet zijn .

2 weken na zijn operatie op neutraal terein.

bewerkt door bunny ranch chanty

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
De raad van Dollie is SUPERbelangrijk !

Sjonge, ben ik eens te lui om te reageren, geef ik nog supergoede raad ook.. :he:

Nou ja, de rest heeft allemaal wél supergoede raad gegeven, dus ik hoef lekker alleen nog: Van harte welkom op BB! Te zeggen :yes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Geen handige tip Emilyrose......oorsprong topic lezen?

Het ging dus niet de een joeg de ander op daar naast spreken we hier over een ram en een voedster.

Waarvan de ram nog geholpen moet worden en over 4 weken vermoedelijk gezien leeftijd? al vruchtbaar is.

Ik hoop dat je met je eigen konijnen ook niet dit soort acties onderneemt nu je er 16 hebt begreep ik?

Deze bewuste voedster zou weer gekoppeld kunnen worden als ze 4 maanden is aan de ram die dan geholpen moet zijn .

2 weken na zijn operatie op neutraal terein.

Ik had misschien iets uitgebreider moeten reageren, dat klopt. Ik heb de rest van het topic gelezen en reageerde alleen even op de 4 maanden regel. Maar ben met je eens dat mensen dit verkeerd kunnen lezen. Ik had er even bij moeten zetten dat ik het in dit geval niet over deze konijnen had.

Sinds wanneer heb ik 16 konijnen? Bij mijn weten heb ik er echt maar 5 hoor. Dus waar je dat vandaan haalt weet ik niet. Daarbij zijn mijn heren netjes gecastreerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik had misschien iets uitgebreider moeten reageren, dat klopt. Ik heb de rest van het topic gelezen en reageerde alleen even op de 4 maanden regel. Maar ben met je eens dat mensen dit verkeerd kunnen lezen. Ik had er even bij moeten zetten dat ik het in dit geval niet over deze konijnen had.

Sinds wanneer heb ik 16 konijnen? Bij mijn weten heb ik er echt maar 5 hoor. Dus waar je dat vandaan haalt weet ik niet. Daarbij zijn mijn heren netjes gecastreerd.

foutje van mij dat is Tamara!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites