Ga naar inhoud

Please!!! Snel reageeren


SanneLOVEmijnnijntjes

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal ik vermoed dat mijn konijn gas heeft waarschijnlijk heeft hij besjes gegeten en nu gas gekregen help wat moet ik doen!!! ik zag ook een nat neusje... de da is pas om half 5 open help me alsje blieft!!

zijn oren voelen ook koud aan.. Moet ik hem naar binnen halen enheel snel weer opwarmen? en zijn buikje masseeren als ik dat doe dan gaat het borrelen dus dat is gelukkig goed maar ik weet van voo r naar achter masseren toch? en moet ik hem dwangvoeren en ik heb geen spuit help me !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kan je nog doen?

Een buitenkonijn moet onmiddellijk naar binnen gehaald worden en warm gehouden.

Dit geldt ook voor binnenkonijnen, zorg dus dat je een warmwaterkruik o.i.d. bij de hand hebt.

Wat eveneens kan helpen bij gas is een buikmassage maar let op! Die moet wel met de nodige voorzichtigheid gebeuren om geen organen te beschadigen. Alleen met de vingertoppen! Dit zal helpen de pijn en het ongemak te verlichten en zet de darmen aan tot bewegen. Als je merkt dat je konijn het niet prettig vindt, en rusteloos wordt, dan stoppen. Als je konijn doodstil blijft zitten is dit een teken dat hij het prettig vindt. Je kunt ietsje steviger gaan masseren, let op de reactie van je konijn. Hoor je tijdens massage of na het geven van het antigasmiddel harde borrelende geluiden, dan is dat een teken dat er beweging in het gas komt.

Probeer van tijd tot tijd of hij al wil eten of drinken. Als het al enkele uren geleden is dat hij gegeten of gedronken heeft, mag je voorzichtig water in zijn bekje spuiten en wat dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maagmassage

Een konijn kan niet boeren, daarom moet gas wat zich in de maag bevindt via de maagpoort naar de darm. Dan door de darm naar de anus en zo als (stinkende) windjes het lichaam verlaten. Dit is niet eenvoudig. Door massage kan geprobeerd worden het gas via de maagpoort richting darm te duwen. De maag wordt van linksonder naar rechtsboven gemasseerd. De beweging mag niet te zacht zijn, maar ook absoluut niet te stevig om de tere maag niet te beschadigen. Voor de massage zet je je konijn met de rug naar je toe op schoot, leg je handen om de borst. De opening van de maag naar de darmen zit rechtsboven op de rug van het konijn. Als je de vingers van de rechterhand op de maag legt en je rechterduim bovenop de rug, dan kun je met je vingers masseren en voel je (hopelijk) de luchtbellen onder je duim door naar de darmen gaan. Als het gas weg kan zal de druk op de maag afnemen. Je zult de maag steeds moeten blijven masseren opdat het gas niet weer de maag zal vullen. Tussendoor heeft het dier rustpauzes nodig. De reactie van je konijn op de massage is zeer belangrijk. Als de massage helpt, zal het dier wat gaan ontspannen. Een warmtebron onder of tegen de buik kan helpen het gas af te voeren en geeft verlichting van pijn. Wanneer er iets ruimte in de maag is, kunnen Primperan of Cisaraldrops en pijnstiller wel oraal toegediend worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet mogelijk telefonisch contact te hebben met de assistente

Hoe gaat het nu

Hopelijk gaat het gauw over want het is niet leuk als je moet wachten tot je naar een dierenarts kan terwijl je zo gauw mogelijk wil dat je konijn geholpen wordt

Ben blij dat er hier wat in de buurt zitten

Is de dierenambulance geen optie bij ons kost dat ongeveer 12 euro dacht ik

Sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb wel een speel spuitje gevonden die water spuit als je hem vult zou het daar mee kunnen?

Ja als het ermee lukt dan kan het toch

Gelukkig worden zijn oren warmer dat is het belangrijkste op temperatuur houden nu:yes:

Ik vindt het heel knap van je dat je zo zelf toch al het belangrijkste doet voor je konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenartsen die niet bekend zijn met simeticon grijpen vaak naar het middel Buscopan. Dit is echter geen middel tegen gas, maar een middel tegen koliek. Buscopan is een darmontspannend middel, het vermindert krampen en daardoor ook de pijn. Voordeel van dit middel is dus dat het konijn even een adempauze in zijn pijn krijgt. Het nadeel is echter dat het de darmen ontspant, wat de situatie voor een konijn slechter maakt. Het is namelijk juist belangrijk dat de darmen gestimuleerd worden tot bewegen, zodat het gas afgevoerd kan worden. Buscopan kan het gas niet afvoeren, dus het gas blijft gewoon zitten en kan zelfs erger worden. Sommige dierenartsen dienen antibioticum toe, met het doel de gasveroorzakende bacteriën te doden. Theoretisch lijkt dit een goede actie, maar in de praktijk werkt dit niet. Als antibioticum geven het enige is wat de dierenarts doet, dan is de kans zeer groot dat het konijn sterft.

Gas bij konijnen kan uitmonden in trommelzucht, dit is een extreme gasophoping in de buik. Het is een gevreesd verschijnsel wat meestal fataal afloopt. Dit stadium moet voorkomen worden, en dat kan alleen maar als het gas zo snel mogelijk afgevoerd wordt.

Is gas in de buik bij mensen en kinderen heel pijnlijk, bij konijnen kan het ook nog levensbedreigend zijn.

Wat is simeticon.

Simeticon is een andere naam voor 'dimeticon om in te nemen', het is een veilig "mensenmiddel" wat ook bij baby’s gebruikt kan worden die lijden aan gas in de buik.

Simeticon is een gasvormingremmend middel, verder verandert het de oppervlaktespanning van de gasbellen, waardoor deze beter in staat zijn het lichaam te verlaten.

Simeticon is vrij, dus zonder recept, verkrijgbaar. Het is onschadelijk en heeft geen invloed op het darmweefsel of de darmflora. Het werkt uitsluitend in op gas. Je kunt niet overdoseren met simeticon, en het heeft geen invloed op eventuele andere medicijnen die het konijn krijgt. Andere anti-gasmiddelen mogen dan ook niet bij konijnen gebruikt worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de DA al wel open is, maak dan vast een afspraak voor zodra je vader je kan brengen. En als het weer achteruit gaat, ga dan even langs bij buren die jullie kennen om te vragen of daar niet iemand is die even kan rijden. Want dit is echt een hele kritieke situatie, maar verder vind ik ook dat je het heel goed doet. Maar een goeie DA is wel heel erg nodig nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .