Ga naar inhoud

Prei


Joiice&Charliie

Aanbevolen berichten

Hallo ;)

Ik ben net naar de markt geweest achter groenvoer voor mijn 2 schatjes :)

& Daar kreeg ik niet alleen groen(ten) mee, maar ook 2.3 kilo(!) prei. Ik wist niet of dit giftig was, dus nam ik het mee & keek ik dan hier in de lijst.

Maar nu zie ik dat prei tussen giftige planten staat. Is het echt zo giftig? Of kan ik er een heel klein beetje van geven? Ik vind het heel erg jammer om zo veel prei weg te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen mogen inderdaad geen prei (of andere ui-achtigen zoals knoflook&bieslook) hebben. Medirabbit heeft er een stuk over:

Kunnen konijnen ui of knoflook eten ?

Deze vraag wordt soms gesteld, als een konijn wordt geplaagd door intestinale parasitische wormen, huidparasieten, of te een hoge waarden van serumglucose vertoont.

Het is bekend dat veel beesten een hemolytische (= bloedoplossing) bloedarmoede of een anafylactische reactie (allergische reactie die tot bloedklontering leidt) krijgen, nadat ze ui gegeten hebben (katten, schapen, honden, paarden, en ander vee), die de dood tot gevolg kan hebben.

Het feit dat herbivoren een hemolyse reactie ontwikkelen is interessant met betrekking tot konijnen. Al deze dieren hebben namelijk bacteriën in hun pensmaag, of in hun blindedarm. Deze bacteriën kunnen een hemolyse reactie teweegbrengen (zoals waargenomen bij schapen).

En anafylactische reactie wordt bij konijnen niet als onmogelijk beschouwd, na het eten van ui. Er bestaat slechts één artikel hierover, maar het schijnt onmogelijk te zijn dit rapport te verkrijgen.

Het is verder bekend dat ui een immunosuppressief effect bij konijnen heeft, hetgeen op zichzelf al een goede rede is om geen ui of knoflook in het voedsel van konijnen toe te voegen.

Verdere Informatie:

Chisty MM, Quddus R, Islam B, Khan BR. Effect of onion extract on immune response in rabbits. Bangladesh Med Res Counc Bull. 1996;22(2):81-5.

Selim HM, Yamato O, Tajima M, Maede Y. Rumen bacteria are involved in the onset of onion-induced hemolytic anemia in sheep. J Vet Med Sci. 1999;61(4):369-74.

Vyas DS, Acharya RP, Dadhich AP, Godhwani JL, Purohit VS. Effect of Allium cepa (onion) on immune response in rabbit. Indian J Physiol Pharmacol. 1983;27(3):259-60.

http://www.medirabbit.com/NL/GI_problems/Voedsel/Ui.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

O prei lekker hoor.

Morgen word het hier gegeten met ham, ei piepers en dan in een ovenschaal met daarover geraspte kaas

Nu ga ik m'n moeder dit ook eens laten proberen! Als wij prei eten is het op z'n boers, gekookte prei met gekookte aardappelen en een lap vlees of worst... Op die manier smaakt prei nogal saai, maar als ik het zo hoor begin ik zowaar zin te krijgen in die groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .