Spring naar bijdragen
Volucria

Hondje stopt niet met overgeven, help!

Recommended Posts

Ons hondje Kimsy is 12 jaar en geeft al sinds half één vannacht non-stop over... Er zit niks van eten meer bij, het is alleen maar wit slijm en één plasje zag wat rossig :( Mijn moeder heeft haar vanmorgen een pilletje Motilium gegeven op aanraden van mijn tante S. (zij had dat probleem vroeger ook wel eens met haar hond als ze waren gaan wandelen en de hond had iets opgegeten onderweg, Motilium loste dat zo op). Dat is vier uur geleden en ze geeft nog altijd over! Ik zit alleen nog te wachten tot m'n moeder op middagpauze komt, dan ga ik sito presto naar de dierenarts...

Ze had ook diarree maar dat is gestopt, ze geeft nog wel over en zit er erg slapjes bij, ze beweegt nog amper. Normaal is ze ook wel vrij rustig, maar als je haar wat lekkers geeft springt ze op je af en als je de achterdeur opendoet staat zij als eerste buiten. Nu blijft ze gewoon zitten en zieltogend kijken...

Ik weet niet of het er wat mee te maken kan hebben, maar ze heeft twee dagen ofzo geleden van tante M. een dik bot gekregen (ik denk van varken) om de vleesrestjes af te knagen. Dat heeft ze eerder nooit gekregen omdat de hond van een andere tante, tante H., wél regelmatig botten kreeg, uiteindelijk een botsplinter doorslikte en die splinter heeft haar darmen geperforeerd, waardoor die hond gestorven is. Maar Kimsy knaagde daar dus gretig aan, en nu ben ik aan één kant bang dat zij ook een splinter heeft binnengekregen, maar aan de andere kant zou ik denken dat het geen twee dagen duurt voor ze daar last van krijgt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat dacht je ervan om met spoed naar de DA te gaan?

Een andere oplossing zie ik ook niet..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is ze geloof ik ook al van plan, aangezien er staat "sito presto naar de dierenarts"...

Lijkt me inderdaad erg verstandig, want dit beestje lijkt me erg ziek!

Probeer in elk geval het hondje niks meer per os te geven, ook geen water, want hoe meer het overgeeft, hoe meer het uitdroogt. Het zal een infuus nodig hebben.

bewerkt door Rian

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, ik ga vertrekken zodra ik kan, maar eerst moet m'n moeder thuis zijn van haar werk... Zonder auto geraak ik er niet, ik kan de reiskoffer van het beestje niet achterop de fiets binden voor zo'n lange afstand.

Ze eet of drinkt sowieso niks meer, ze zit daar maar. Ik heb haar zelfs niet meer zien neerliggen. Ik ga meteen voelen of haar buikje opgeblazen lijkt, een paar uur geleden voelde ik niks abnormaals. Volgens internet kan wit slijm braken duiden op een maagtorsie, maar er stond bij dat dat bijna alleen bij grote honden voorkwam, terwijl de onze een lhasa apso (lijkt op een shih-tzu) is :s

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je niet met de bus? Is er niemand anders die je wilt brengen? Het dier is al zo lang ziek en ernstig verzwakt..

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er stopt geen bus in de buurt van de DA :s Heb hem net opgebeld maar hij was er niet, hij gaat terugbellen zodra hij er weer is.

Ik ben net beneden gaan kijken, ze ligt in haar nestje (dat tegelijk de reiskoffer is) te slapen en beweegt niet als je haar aait. Ik zie haar buik wel op en neer gaan dus ze ademt, maar ik kan er niet aan voelen zoals ze nu ligt en ik kan haar er zo ook niet uithalen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zal zich behoorlijk ellendig voelen.. Is er geen andere DA?

Ik zou alles op alles zetten voor het te laat is, van mijn part moest ik lopend..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een taxi dan.. Zet je precies voor de deur af. Ja, kost wel wat maar dit beestje heeft echt medische zorg nodig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Serieus, fiets, maan moeders tot extreme haast of bel de dierenambulance.

Bij torsie zal je hond niet braken, de gang naar de maag is immers afgesloten (en er uit ook), hoogstens slijm kokhalzen. Ook is het dan binnen een paar uur game over.

Andere opties kunnen zijn: parvo of een tumor. Een tumor die er al lang zit en je nooit iets van gemerkt hebt kan in 24 uur zodanig groot worden dat bv de darmen aan de kant gedrukt worden en alles in de maag dus via boven er uit komt.

Grootste en zeer reele gevaar op dit moment is uitdroging, het arme ding moet zsm aan een vochtinfuus.

Dus: pak de fiets, bel een buur, maar doe iets om zo snel mogelijk bij een dierenarts te komen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze verlegt zich vaak in haar nest, lijkt mij een slecht teken, alsof ze nog steeds last heeft van haar buik. DA is pas in de late namiddag terug, ik ga meteen een ander nummer opzoeken :s

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

das idd te laat, er moet haast wel een andere da in de buurt zijn?

ik duim voor je!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn er andere, maar m'n moeder wil niet dat ik er een andere contacteer omdat de vaste dierenarts heel haar dossier heeft, alles weet van vorige problemen en haar haar inentingen nog moet geven... En ze vindt er niet zo veel spoed achter zitten omdat Kimsy ondertussen uit haar nest gekomen is en terug zwakjes rondloopt + omdat het een oud beestje is wil ze, als er iets ernstigs is en ze geopereerd moet worden, de hond laten inslapen ipv opereren...

Ze heeft sinds ik dit topic gestart heb niet meer overgegeven, dat lijkt gelukkig voorbij. Kan ik bij een andere DA ook de inentingen laten zetten of moet ik daarvoor apart naar de vaste DA?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat nu vooral om vocht.

Je kunt dat als volgt bekijken bedacht ik mij net: pak een stuk nekvel en trek dat wat omhoog. Als het netjes terugveert is het goed, maar als het heel langzaam terug veert dan is de hond uitgedroogd.

Ik snap je moeder wel, de medische historie van het dier + dat die da het dier kent komt zeker van pas. Goed teken ieg dat de hond weer wat beweegt!

Maar nogsteeds geld: zsm dierenarts, ik weet niet wat die doet de hele middag...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

eh enne owja.

Ik vermoed zo dat je met inentingen toch even moet wachten tot kimsy zich weer beter voelt.

jemig wel een opluchting dat het beter lijkt te gaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit dier heeft toch echt dringend hulp nodig, ik snap niet dat je moeder zo denkt.

Ik ben in nood ook weleens naar een andere DA (gelopen) omdat ik geen vervoer had, er geen bussen reden en mijn vaste dierenarts niet op zijn werk kon komen ( door de sneeuw).

Niet afwachten, maar actie ondernemen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop dat het goedkomt met je hondje. Het zou best kunnen dat het door het bot komt, kan ook iets anders zijn, maar ga op eender welke manier zo vlug mogelijk bij een DA. Het doet er in feite niet toe dat je bij een andere DA gaat, die haar dossier niet kent, dit is een noodgeval. Dat ze twee jaar geleden een oorontsteking heeft gehad bv. doet er in dit geval niet toe. Ongeacht wat je moeder zegt.

We zijn nu al een paar uur verder, weet je al iets?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog altijd niks gehoord van de dierenarts, maar wel uitdrukkelijk verbod gekregen om er een andere te zoeken... Hondje lijkt er uit zichzelf bovenop te komen, ze loopt weer rond en drinkt af en toe. Ik heb ongeveer een uur geleden nog eens aan haar buik gevoeld en ik voel niks abnormaals.

Nu vraag ik me serieus af wat voor ongezonde obsessie mijn moeder heeft met die DA. Ofwel zit ze er gewoon geen zak mee in dat er iets aan de hand zou kunnen zijn. "Ik ga toch ook niet meteen naar de dokter rennen als ik overgeef?" Nee, want bij een hond kan je zeker wel even makkelijk weten wat er aan de hand is...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, die ouders he ...

Op dat gebied had ik wel geluk, mijn ouders vertrouwden op mijn mening en gingen naar de DA telkens ik iets vermoedde.

Goed dat het hondje zich al wat beter voelt, ik denk niet dat ze nu meteen nog zal sterven aan wat ze heeft, want mocht het een maagkanteling zijn, of bv een maagbloeding door een stukje bot, dan zou ze nu al veel slechter zijn of al gestorven zijn.

Maar toch maar eens langs de DA proberen te gaan hoor, zo vlug mogelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moeder is er net mee vertrokken, gelukkig... Ze wou er zelf mee gaan, want dan kon ze "als het nodig is om bepaalde beslissingen te maken, die zelf maken".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En jij mocht niet mee? Of wou je niet mee?

Nu maar hopen, he, dat het goed komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet eigenlijk voor m'n tweede zit studeren :/

Ze zijn inmiddels terug, bleek dat de hond zwaar allergisch is aan botten en dat het dus inderdaad door dat ene bot kwam, maar het is niet dodelijk. Zijn hele verteringssysteem is wel ontstoken, daar hebben we nu medicatie voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allergisch voor botten? Tsja, ik ben geen kenner op het gebied van hondengeneeskunde maar ik vind het nogal.... vreemd, zal ik maar zeggen :erf: En als ik dan vanuit je andere topic lees hoe deze da over konijnen praat dan heb ik echt het idee dat je hier met Beun de Haas te maken hebt :frown:

Even terzijde: honden mogen NOOIT rauw varkensvlees eten (katten ook niet trouwens). Zij kunnen daar de ziekte van Aujesky van krijgen, hoewel dat met vlees uit de EU niet zo snel zal gebeuren. Dit is een dodelijke ziekte waar geen genezing voor mogelijk is. Overgeven is trouwens geen symptoom van deze ziekte ;) En botten mag je enkel en alleen geven als ze rauw zijn, NOOIT verhitte botten geven aan een hond (of kat) omdat dit kan splinteren. Rauw bot geeft niet zulke scherpe splinters en wordt gewoon verteerd door het maag-darmstelsel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .