Spring naar bijdragen
Evee

Hoe oud is jouw rat geworden?

Hoe oud is jouw rat geworden (bij meerdere ratten gemiddelde levensduur invullen)  

76 stemmen

1. 1. Hoe oud is jouw rat geworden (bij meerdere ratten gemiddelde levensduur invullen)

• 0 tot 0,5 jaar oud
      1
    • 0,5 tot 1 jaar oud
      0
    • 1 tot 1,5 jaar oud
      3
    • 1,5 tot 2 jaar oud
      10
    • 2 tot 2,5 jaar oud
      11
    • 2,5 tot 3 jaar oud
      8
    • 3 tot 3,5 jaar oud
      4
    • 3,5 tot 4 jaar oud
      3
    • 4 tot 4,5 jaar oud
      2
    • 4,5 tot 5 jaar oud
      1
    • ouder dan 5 jaar, namelijk...
      5
    • heb nooit een rat gehad
      28

Recommended Posts

Je hoort altijd dat ratten altijd maar erg kort leven, en vaak tumoren krijgen en dood gaan. Ik vraag me nou af of dat in de praktijk (onder de bunnybunchers) echt zo is, vandaar deze enquete.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb twee ratten gehad die 3 zijn geworden en 1 rat die iets meer dan 4 is geworden, maar was op het eind wel erg hoog bejaard, met doof en blindheid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen ratten gehad en ken ook geen mensen die ratten hebben.

Maar je leest wel eens op site's over tumoren inderdaad, wel zielig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb twee ratten gehad die beide ongveer op 2 jaar zijn gestorven en beide tumoren hadden.. Het waren wel naakte ratjes, weet niet of het daar iets mee te maken heeft eigelijk..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

wij hebben thuis twee ratjes van 2 jaar.

Een van de twee kreeg ineens ''borstkanker'' en kreeg dus een tumor, deze hebben we laten verwijderen, hij kwam weer terug, en weer laten verwijderen.

Nu is ze weer helemaal de oude!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vroeger wel eens een rat gekregen van iemand die ik nog net kon tegen houden om m in het bos los te laten

neee riep ik ik wil hem wel

maar dat was volgens mij al een oud beestje

ik heb er nog een half jaar van mogen genieten en toen is hij helaas gestorven

t was wel ene coole rat, ging overal mee naar toe..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ouste rat is bijna 4 geworden. Dat was Bram. Mijn jongste was Jelle die is nog geen 1 geworden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ratten worden gemiddeld 2 1/2 haar oud. Ik fok inmiddels 4 jaar ratten en ik heb ze al zo'n 11 jaar. Verhalen van ratten die ouder dan 3 zijn geworden vind ik inmiddels enorm moeilijk om te geloven en eerlijk gezegt doe ik dat dan ook niet. Meestal vergissen die mensen zich (no offense).

De rat is er helaas niet op gebouwd om ouder te worden. In het wild halen ze net de 1 1/2. Bij 2 1/2 is hun hartje gewoon op aan het raken en wanneer ze die leeftijd gezond en wel halen mag je al in je handen klappen.

Ratten zijn geweldige huisdieren en begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op de ratten die ik heb. Maar ze worden ontzettend snel oud, hebben snel ziektes en overlijden vaak veel te jong.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil je niet uit je dromen halen hoor Shazzlin maar ratten kunnen makkelijk over de 3 jaar worden.

De gemiddelde lengte van een tamme rat is 28 cm, inclusief de staart. Leeftijd: een tamme rat wordt gemiddeld 2-3 jaar oud. Oudere exemplaren zijn echter geen uitzondering. Er is zelfs een recordleeftijd van bijna 6 jaar bekend!

Dit stukje heb ik van (als het niet mag haal de link dan maar weg) Kleine knaagdieren: Tamme rat

en je kan het ook overal anders vinden. Haal in de bieb een boek over ratten en daar staat hetzelfde in. Kijk overal op internet en je ziet heel veel mensen die ratten van een jaar of 3, 4 hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In tegenstelling tot jou, help ik jou wel heel graag uit je dromen, want het wordt tijd dat alle misverstanden over ratten eens de prullenbak ingaan :shutup: Zoals ik al zei fok ik al 4 jaar ratten en heb ik ze al 11 jaar. Ik weet inmiddels dus écht wel hoe oud ze kunnen worden :yes: Helaas hebben de boeken niet zoveel wijsheid in pacht, er is op dit moment slechts 1 boek wat redelijk in de buurt komt van een fatsoenlijk rattenboek en dat is 'Tamme Ratten' van Judith Lissenberg. Maar ook daar staan misverstanden in.

Daarnaast zijn er helaas teveel websites met de verkeerde informatie. Vereniging van Samenwerkende Ratteries en Opvang - Home is 1 van de beste websites over ratten, daar vind je wel de juiste informatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

shazzlin ik vind het beetje raar om te zeggen dat je mensen uit die droom wilt hebben. Ik denk dat die mensen toch echt wel zelf weten hoe oud hun rat is geworden. Ik heb zelf geen ratten gehad. Maar het is net als met konijnen. Die kunnen best ouder dan 10 worden ook al worden de meeste niet zo oud.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

1,5 jaar is mijn rat geworden.

ze had luchtwegenproblemen en daar konden ze helemaal niks meer aand oen ook niet met medicijnen, dus uiteindelijkl heb ik haar met pijn in me hart moeten laten inslapen :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
In tegenstelling tot jou, help ik jou wel heel graag uit je dromen, want het wordt tijd dat alle misverstanden over ratten eens de prullenbak ingaan :shutup:

Ik moet helaas voor de mensen die 'Shazzlin' ongelijk geven haar bewering beamen. Er zijn zéker wel ratten die ouder dan 3 jaar worden, maar het zijn er erg weinig. Shazzlin wil alleen aangeven dat er veel mensen zijn die zich vergissen in de leeftijd die hun ratje werkelijk behaald heeft... En dat gebeurd inderdaad heel erg veel. Ik beaam wat Shazzlin hier schrijft omdat ik zelf de afgelopen 7 jaar ratten gefokt heb (Rattery Saona). Ik wist het niet, maar na dit topic weet ik dat ik met een collegafokker te maken heb :bunny3:

Shazzlin heeft al een goede link gegeven, maar ik kan mensen die interesse hebben in tamme ratten ook zeker aanraden eens op haar eigen site rond te neuzen (aangezien die wel up to date is, in tegenstelling tot de mijne op het moment) :$

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

wil me nergens mee bemoeien enzo...hebook niks met ratten en was gewoon eens wat aan tlezen omdat ik me verveel..... maar dat ze gemiddeld 2,5 jaar worden wil toch zeggen dat dit een gemidelde is van een aantal genomen ratten. en wil dus niet zeggen dat alle ratten maar 2,5 jaar of niet ouder dan 2,5 jaar worden....... dus gemiddeld genomen. dat ze dus wel degelijk ouder kunnen worden is volgens mij ok nergens gezegd.. maar goed waar bemoei ik me mee... dacht geef ook even mijn mening!!! maar das dus wat ik eruit lees! succes ermee

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt helemaal gelijk. De ene rat haalt de 2 jaar niet en de ander wordt ruim 3. Zo heb ik er een gehad (en ik heb de afgelopen 10 jaar meer dan 100 ratten gehad :blink:) die 3 jaar en 3 weken werd, en er zijn echt wel gevallen bekend van ratten die nog ouder werden. Dan nogmaals is het echt uitzonderlijk (helaas, want het zijn superleuke huisdieren!) dat ratten zo oud worden :bunny1:...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

Onze Odie heeft de leeftijd van 3.5 jaar gehaald. Toen hebben we hem helaas en met zeer veel verdriet moeten laten inslapen. Hij was ziek. Maar hij heeft een zeer goed leven gehad. Hij liep altijd los door het huis. Was zindelijk. En liep ook wel eens over het aanrecht hier. Toevallig had mijn moeder toen kippenbouten liggen, ging die rat ervandoor met die bouten. Hij verdween zo achter het gordijntje van het keukenraam :mdr:. Hoezo, jagersinstinct :mdr:.

lfs Sonja:meuh:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn ratjes koen en kris zijn ook oud geworden

kris was 2,5 geworden en koen heeft toen nog ruim een jaar geleefd,en is 3,5 geworden,hij was toen wel erg bejaard en ik heb hem toen ook in laten slapen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .