Ga naar inhoud

ernstige darmproblemen konijn help


cookiemonster

Aanbevolen berichten

Mijn 4 jaar oude teddy widder konijn heeft nu sinds een jaar of 2,5 ( na een logeerparty) blijvend last van diarree .

Ik ben hiermee 2,5 jaar terug meteen naar de dierenarts geweest maar die dacht niks aan de hand. Inderdaad ging het ook na een week of 2 weer over.

Alleen nu is het sinds een jaar toch weer regelmatig terug ( weer een bezoek aan de dierenarts , speciale voeding die niet werkte )

de laatste weken is het echter veel erger dan ooit , nu ook afgewisseld met af en toe grote hopen keutels ( en daar bedoel ik mee echt een grote brok aan elkaar vastzittende keutels ) die soms ook echt niet te harden stinken !

Af en toe is mijn konijn wat rustig maar zodra ze dan haar darmen weer leeg heeft is ze weer helemaal actief en speels dus het is niet dat ze lusteloos is , dat gaf de dierenarts ook het idee dat het vast niets ernstig was.

Ik let erop dat er altijd hooi , water aanwezig is. Ze krijgt netjes zelfde hoeveelheid biks ( van zelfde merk als toen ik haar kreeg) een klein stukje hard brood en als ze een paar dagen geen diarree meer heeft langzaam weer wat groenvoer ( klein stukje wortel e.d.)

Ik heb al diverse dingen geprobeerd maar niks schijnt te helpen.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen en ik vind het zo vreselijk sneu.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Is het slim om een echt goed darmonderzoek te laten doen bij een dierenarts ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit zijn blinde darm keutels, die heeft ieder konijn. meestal eten ze deze op maar soms laten ze ze welees liggen. ik vind dit er niet zo raar uitzien maar als je het echt niet vertrouwd zou ik even naar de dierenarts gaan. deze kunnen idd ernorm stinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee zo ziet de ontlasting er niet uit ( ik weet dat dat 'normale' ontlasting is )

het is echt diarree afgewisseld met HARDE grote aan elkaargeklonterde keutelhopen.

hooi kan mijn konijn onbeperkt eten , ik heb zo'n hooibal in haar kooi hangen ( met 2 verschillende soorten kruidenhooi) en daar eet ze elke dag van want dat vind ze lekker. ( maar hoeveel precies kan ik je niet vertellen ene dag meer dan de andere)

De biks is het eigen huismerk van discus

Link naar reactie
Delen op andere sites

wellicht heeft ze af en toe last van verstopping. Wellicht door haren, dat zou ook verklaren waarom de keutels aan elkaar vast zitten. regelmatig borstelen helpt nog wel eens, en je hebt volgens mij ook speciale spulletjes tegen verharing, ik weet alleen even niet hoe dat heet. dan passeren de haren beter door de darm.

Brood zou ik niet meer geven, dat is helemaal niet gezond voor een konijn. En als je groenvoer geeft, zou ik ook niet voor wortel kiezen. Dat bevat best wat suiker en is niet goed als je konijn al gevoelige darmen heeft.

Probeer liever iets als witlof of andijvie en bouw dit heel langzaam op. Begin eens met een stukje ter grootte van een postzegel en kijk hoe het de volgende dag gaat. Maar begin daar pas mee als de plakpoep weg is.

Ook kun je eens kijken wat de samenstelling van het voer is wat je geeft. WEllicht bevat dat teveel vet, calcium, zout of eiwit, en dat is ook niet gezond. Je kunt als de samenstelling niet goed is, beter kiezen voor een biks als Hope Farms Supertrio, of als je konijn last van de darmen blijft houden Science Selective kiezen. Dat is iets duurder, maar wel veel beter voor konijnen met gevoelige darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal eens zonder wortel proberen

witlof kan ze iig niet tegen

haren zou je toch moeten zien zitten bij ontlasting? Ik borstel al vaak en knip haar ook juist vanwege het gevaar van teveel haar binnenkrijgen met wassen e.d.

heeeeel af en toe zie ik wel zo'n streng die aan elkaar zit met haren maar verder nooit.

ik heb prozyme is dat net zoiets als protexin ?

ik zal eens op zoek gaan naar de samenstelling van het discusvoer ik neem aan dat hier ergens op het forum wel te vinden is waar je op moet letten en wat de beste samenstelling/hoeveelheid voor bepaalde stoffen is

bedankt alvast

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedoelde inderdaad prozyme!

haren zie je niet altijd, hangt een beetje van de hoeveelheid keutels af.

maar je ziet het vaak wel als je de keutels openbreekt. dan zie je haren zitten in het binnenste.

kenmerkend is wel dat de keutels dus aan elkaar vast zitten terwijl ze niet nat zijn, maar droog zoals gewone keutels. vaak lijkt het op een ketting.

maar breekt het anders maar eens open, dan zie je het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

we zijn inmiddels weer een paar maanden verder en mijn kleine monstertje is sinds april op dieet . geen wortel meer , geen mini stukjes brood. maar wel elke dag wat verse kruiden

de oude brokjes zijn de deur uit en ik heb hope farm supertrio aangeschaft ( meer dan een week heeft het geduurt voor ze de brokken wilde eten maar tegenwoordig kan ze niet wachten tot dinertime hahahahah) en .......... ze is diarree vrij !

dus namens mijn kleine monstertje en mij bedankt voor jullie adviezen en tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .