Ga naar inhoud

Mijn konijn eet zich vol in de tuin


Julia

Aanbevolen berichten

Als het mooi weer is en als we thuis zijn mag ons konijn los lopen in de tuin. Alle gaten en kieren zijn dicht gemaakt en de giftige planten zijn afgeschermd. Hij eet zich alleen vol met onkruid en planten terwijl hij wel genoeg biks en hooi heeft staan. Omdat hij niet elke dag in de tuin mag/kan lopen vroeg ik me af of dit wel goed is. Op de site heb ik namelijk gelezen dat je groen voer moet opbouwen. Wij vinden het ook niet leuk voor het konijn om hem dan maar helemaal niet meer buiten te laten want zo kan hij mooi de beentjes strekken.

Voordat mensen vallen over het feit dat we maar één konijn hebben hij is nog maar 10 weken en kan nog niet gecastreerd worden. Zodra hij de juiste leeftijd heeft laten we hem castreren en gaan we in een opvang opzoek naar een vriendinnetje.

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn tuin 'probleem'. Guus heeft verder geen plakpoep en ik vind weinig tot geen blindedarm keutels. Hij heef de eerste dagen 2 keer plakpoep gehad maar daarna niet meer. Ik denk dat dit kwam door de stress van het verhuizen en het verlaten van zijn moeder en broertjes en zusjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je zou kunnen doen is hem in elk geval op de dagen dat hij niet buiten komt, een redelijke portie groen geven. Mijn konijnen krijgen elke dag zo'n 800 gram groente en lopen daarbij ook heel veel los en eten zich dan ook vol, voornamelijk aan gras en ook wel wat onkruid en planten hier en daar. Dit vind ik niet erg want dit is in principe nog gezonder dan hooi, konijnen zijn gemaakt om gras te eten.

Momenteel zijn beide konijnen ziek, eentje eet nauwelijks en daarom staat er eigenlijk 24/7 van alles aan eten, waaronder een bak groen die ik bij blijf vullen. Hij eet nu redelijk daardoor, maar mijn voedster vreet zich helemaal vol aan groen, ik denk haast dat ze nu nog meer eet in haar eentje aan groen dan normaal samen. Ze heeft echter nergens last van omdat ze al behoorlijk wat gewend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als hij geen plakpoep heeft en ook niet krijgt als hij buiten is geweest, dan zou ik me geen zorgen maken. dat opbouwen van groenvoer is namelijk vanwege het risico op darmproblemen.

je kunt hem de overige dagen, zoals dollie al schreef, wel wat groen uit de tuin geven. gewoon plukken en in zijn kooi doen. maar als je konijn nergens last van heeft zou ik hem lekker buiten laten wanneer dat kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 jaren later...
Op 28-7-2010 at 16:35 zei Chani:

als hij geen plakpoep heeft en ook niet krijgt als hij buiten is geweest, dan zou ik me geen zorgen maken. dat opbouwen van groenvoer is namelijk vanwege het risico op darmproblemen.

je kunt hem de overige dagen, zoals dollie al schreef, wel wat groen uit de tuin geven. gewoon plukken en in zijn kooi doen. maar als je konijn nergens last van heeft zou ik hem lekker buiten laten wanneer dat kan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .