Ga naar inhoud

GEzondheid logeer konijn, graag tips


Successie

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een logeerkonijn, dat van de dierenarts SS 'voorgeschreven' gekregen had wegens plakpoep. Daarvoor kreeg hij biks. Als ik nu naar de drollen kijk die er sinds gister liggen zijn ze donker en niet mooi rond. Volgens hun at hij wel hooi, maar ik heb nog geen hooi zien verminderen...

Het is een konijn van een jaar of 7, albino, ziet slecht hij draait steeds met zijn hoofd om te bekijken wat er nou aan de hand is. Verder waterige ogen, maar echt nat, want de haren eronder worden ook flink nat. Dit is zijn zwakker plek, hij krijgt er regelmatig iets voor.

Verder hele lelijke vacht, hij is in de rui, maar duidelijk niet geholpen met borstellen of haren plukken.

Verder ongecastreerd en zodra ik in de ren stap raakt hij helemaal opgewonden, hij zit namelijk best dichtbij mijn eigen konijnen en ruikt feromonen:penguin:

Het is niet mijn konijn waarbij ik zou zeggen, ik geef wat minder biks zodat hij mogelijk wel naar het hooi toe gaat.. maar wil wel graag, wat adviseren jullie?

Ondertussen zag ik ook al weer een beetje plakpoep op de stenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het konijn net bij jou aangekomen?

Ik heb vaker gehoord dat konijnen na vervoer (stressmoment) een dag darmproblemen hebben die daarna vrij snel overgaan. Het belangrijkste voor nu lijkt me dat het konijn tot rust komt.

Krijgt het konijn SS brokjes? Dan zou ik het dieet van het konijn niet veranderen. De hitte is een extra complicatie ivm verminderde eetlust. De SS brokjes hebben een hoog vezelgehalte, wat jij zult weten. Hiermee zou het toch goed moeten kunnen komen. Maar als het konijn gemengd voer of geen goede biks at, zou ik het konijn misschien wél op hooi (misschien ook SS brokjes) zetten.

Wat jij ook weet waarschijnlijk, groenvoer en fruit kunnen plakpoep veroorzaken. Daar zou ik heel matig mee zijn.

Voor het overige.. de vacht en de oogjes, ik zou er iets aan doen als het in mijn ogen dringend is. Anders zou ik even wachten tot het konijn tot rust is gekomen.

Hopelijk kun je hier iets mee.

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn is gister aangekomen en was dus net bij de dierenarts geweest (en net.... was niet deze week aan de hoeveelheid SS die al uit de zak was te zien). SS heeft wel veel vezels, maar is geen hooi, en heeft waarschijnlijk ook niet de hoeveelheid vezels van hooi?? (wegens de prijs heb ik me nooit in SS verdiept).

Het konijn is niet tot rust te krijgen, het is een ongecastreerd mannetje en zit constant op het punt waar hij het dichts bij mijn konijnen zit, en die hebben daar nu hun wc gemaakt zodat er nog meer geur is. Het konijn is een alleen levend konijn, dus het feit dat er nu konijnen in zijn buurt zitten is al helemaal nieuw.

De ogen zijn niet dringend, het is alleen vervelend dat het rond de ogen zo nat is, zeker omdat ik net las dat vliegen ook op natte vacht afkomen....

IK ben zelf eigenlijk best makkelijk geweest bij mijn konijnen, die kregen gewoon even geen biks meer (om de dag en minder) en toen ging het hooi wel op, maar na het verhaal van jouw konijn die niet aan de hooi ging durf ik het risico niet te nemen.

Die vacht pluk ik en borstel ik, want met dit weer zo veel vacht is gewoon TE zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt precies als het albino mannetje van mijn ouders. Ook die traanogen en slechte poep. Zodra die hier komt logeren betalen mijn broertje en zusje mee aan de DA, want mijn vader is een dwarskop en zal nooit gaan.

Maar dat konijn is ook al 11 jaar oud, en veel komt door de ouderdom... hij sleept ook met zijn achterpootje en kan zijn bips niet meer goed wassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je het hebt onthouden, de hongerstaking van mijn konijn wegens hooidieet:)

Ik zwéér bij SS brokjes voor deze niet hooi-eter. Hij doet het er uitstekend op. Nooit plakpoep, flinke keutels.

Science Selective bevat 19 procent vezels en Timothy Hooi, een hooisoort met een zeer hoog vezelgehalte, bevat 32 procent vezels.

Zo heb je een beetje een idee. Maar de ene vezel is de andere niet. De structuur is per vezel heel verschillend. Het zou best kunnen dat hooi de 'betere' vezels bevat.

Tja, dat op hooi zetten... Vertrouw ook op je gevoel en op wat je ziet. Dat is vanaf hier achter het scherm toch moeilijk. Het enige is dat rust mij heel belangrijk lijkt. Zeker met deze hitte.

Kun je het logeerkonijn scheiden van jouw konijnen en binnen zetten? Dan heb je ook minder kans op vliegenziekte, mits je een hor hebt of een klamboe over zijn leefruimte legt. Nog een zorg minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch leuke wetenschap die vezel vergelijking!

Ik kan hem binnen zetten, tot 2 augustus dan komt er een binnen konijn bij.... maar wel een idee.

Nu lopen de cavia's alleen los die ik te logeren heb. Ik merk (ook aan de cavia's die normaal buiten leven) dat dieren die buiten leven en je binnen zet binnen nog meer stress hebben omdat ze de geuren en geluiden helemaal niet kennen en snappen, maar proberen kan ik altijd.

Onder zijn hok staat de bodem van een ander hok, daar leg ik morgen 3 koelelementen onder, en als ik thuis kom ga ik het binnen in orde maken.

foto's voor meer duidelijkheid volgen..

..... Ook die traanogen en slechte poep..... Ik had ook ooit een albino, gelukkig nooit last van gehad! Ze ging ook vroegtijdig dood door het eten van een vetplant...., maar vind het zo sneu.... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, de wetenschap van vezel vergelijkingen. Ik heb het er wel eens met mijn dierenarts over gehad: kortere en langere vezels. Volgens haar is dierenvoeding een heel erg ingewikkeld verhaal.

Kun je de rennen buiten verder uit elkaar zetten? Misschien is dat een oplossing? Ik weet niet of dat zou kunnen helpen. Ik heb geen ervaring met logé's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan nog 1 paneel recht zetten, maar behalve zijn opwinding, gun ik hem ook wel contact met andere konijnen, de wind zal de geur toch wel mee voeren, en er is totaal geen agressie. Verder is het Buxy (de man) die de hele tijd in de hoek komt ruiken..

Dus het word of binnen of zo...

Aangzien de cavia's vandaag de hele vloer weer hebben onder gepist en gepoept moet ik eerst dweilen.

Ik ben trouwens maandag op de kinderboerderij de hele dag... alle hulp is welkom ( dus alle andere amsterdammers die maandag niets te doen hebben;)), want we hebben denk ik een stuk of 20 logeer konijnen en cavia's.. hoop zooooo dat het afkoelt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een zo op het oog ziek konijn niet naast jouw dierenzetten en al helemaal geen ongeholpen vent......

Dat is vragen om problemen.

Zijn voor pootjes zijn ook vies dus met dit dier is meer aan de hand!

Geef hem enkel ss hier moeten zijn darmen ook nog aan wenen en leer ook eens dat er konijnen zijn die simpel weg geen hooi eten!

Ook die heb ik hier op ss zitten zodat ze wel voldoende vezels krijgen.

Die sla ik echt geen bix over zodat ze hun hooi moeten eten....Op het oog lijkt dit dier ook erg mager ondanks de verharing.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voedster van Successie is gecastreerd.

Ik ben het eens met BRC dat het konijn er niet goed uit ziet en aan de magere kant lijkt. SS brokjes zou ik toch zeker niet minderen inderdaad. Heeft de eigenaar iets gezegd over besmettingsgevaar voor jouw konijnen? Wat mankeert het aan zijn oog? Hoe gaat het nu met zijn eetgedrag en keutels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef hem enkel ss hier moeten zijn darmen ook nog aan wenen en leer ook eens dat er konijnen zijn die simpel weg geen hooi eten!

Leer ook eens?? dat klinkt alsof je me dat al 100 keer vertelt hebt.

Ik zie op de foto dat hij er dun uit ziet, maar zo mager is hij niet hoor, er mag zelfs nog wel wat af, maar hij is niet goed in verhouding. Die vieze voorpoten heb ik ook gezien, ik zie dit konijn zich ook niet wassen. Die ogen zijn geen infectde zwakke plek van dit konijn, dit is iets wat blijft terug komen en waar hij zalf voor krijgt. Eigenlijk ga ik(misschien ten onrechte) er van uit dat het niet besmettelijk is. Dit konijn is slecht ziend en als de ogen zo zien zijn het gewoon slechte, beschadigde ogen, die chronisch geirriteerd zijn. Verder zijn mijn konijnen beide geholpen, dus ik ben niet bang voor nestjes. Ik heb specifiek naar zijn ogen gevraagt.

Ik ben blij met alle antwoorden, maar de felheid vind ik zo jammer. Mijn konijnen heeft het WEL geholpen om te stoppen met biks, Buxy at ook bijna geen hooi, en kijk hem nu.... Ik zei al dat ik het niet zou doen met dit konijn, maar vroeg wat wijsheid was... volgens zijn baasjes at hij namelijk wel hooi, maar vraag me af of ze hem echt eens van dichtbij bekijken.

Ook al lees ik die ook, en heb ik daar echt wel wat aan, ben ik nu alleen maar emotioneel door de manier waarop het gezegd word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind dat leer eens ook wel onaardig overkomen. waarom? ze vraagt toch alleen om hulp,

@sucessie: ik denk wel dat het beter is dat je hem geen contact laat hebben met jouw konijnen want hij ziet er inderdaad niet echt goed uit. oogjes vies en voorpootjes zijn inderdaad ook vies zo te zien. hebben ze daar niks over gezegd? zijn brokken zou ik laten zoals het was anders krijg je daar misschien ook nog moeilijkheden mee. kammen van zijn vacht is een goed idee. wat betreft zijn ontlasting: misschien eens telefonisch overleggen met de da of er heen gaan? hebben ze je geen geld daargelaten voor een evt dierenartsenbezoek?

ik heb 4 weken geleden voor 3 weken een logeerkonijn gehad en dat was ook een ongecastreerde ram die ik van pure ellende op een kamer apart heb moeten zetten omdat hij ook gigantisch opgewonden raakte van mijn konijnen toen ging het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 4 weken geleden voor 3 weken een logeerkonijn gehad en dat was ook een ongecastreerde ram die ik van pure ellende op een kamer apart heb moeten zetten omdat hij ook gigantisch opgewonden raakte van mijn konijnen toen ging het wel.
Bleef hij zo opgewonden of heb je het niet te lang afgewacht?? Toen ik thuis kwam lag hij lekker te slapen, maar heb de rest van de dag gemist omdat ik moest werken.

Ze waren dus naar de dierenarts geweest omdat ik een van mijn eisen is dat de dieren zijn ingeent, ik neem aan dat ze ook wel verteld hebben dat hij uit logeren ging... (ik klets de dierenarts altijd de oren van zijn kop..)

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, ga ik morgen bellen...

Ik neem morgen contact op met de dierenarts, heb de gegevens van hun dierenarts. Wat betreft de plakpoep, die valt wel mee, ik zag 3 kleine plakjes liggen, maar er liggen vooral (lelijke) vezelloze keutels.

Het is niet aan mij het te veranderen, misschien moet ik dat maar gewoon bedenken.

Thanks voor je (lieve) reactie, dat had ik even nodig, nu kan ik rustig naar bed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het inderdaad niet te lang afgewacht met die ram. hij heet goed en wel 1 dag op ong 2 meter afstand van mijn konijnen gezeten, toen nog een paar uur in mijn hal (ik heb maar een appartement met 1 slaapkamer) en toen is hij naar mijn moeder verhuisd. mijn moeder woont 1 etage hoger en de eigenaresse van het logeerkonijn is haar collega. mijn moeder heeft zelf ook 2 konijnen maar een slaapkamer over en daar hebben we hem neergezet. hij bleef opgewonden als wij in de buurt kwamen maar hij is ook veel aandacht gewend en een vent alleen. voor de rest lag hij lekker rustig. heb hun wel geadviseerd hem toch te castreren vanwege het continue rijden tegen alles wat je in zijn kooi steekt. en niet te vergeten de stank van hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de dierenarts gebeld waar dit konijn bekend is en het ging idd om een besmettelijke infectie. NIet door de lucht, alleen in direct contact. Ik heb de hele boel omgegooid en het konijn aan de andere kant van de tuin gezet. Het konijn is hierop (stress, weer alleen en in een nieuwe omgeving) slechter gaan functioneren... en ik heb hem beter leren kennen.

het konijn likt zichzelf niet goed, hij probeerd het maar krijgt zichzelf niet echt staande op zijn achterpoten en via de zijkant kan hij er niet bij (lijkt).

Hij ligt er maar een beetje bij, eet weinig, en dus geen hooi. Ik ga niet afwachten, ik heb een klein beetje Critical Care gegeven...

Hij keutelt ook weinig, als ik het vergelijk met mijn konijnen doet hij dat vanaf dag 1 al veel minder dan de mijne, de keutels zijn ook minder mooi, en af en toe 1 plakkeutel tussen door.

Ik weet echt niet wat het allemaal is..

Zo dun als hij op de foto is is hij niet hoor, ik kan hier en daar nog wel een rolletje beet pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me misschien ook wel te veel zorgen eht konijn is 7, en loopt rond als een opa, geen gehuppel en na een paar stappen liggen. Ook al was hij bij mijn konijnen in de buurt wat actiever...

Hij ligt nu in mijn keuken ook weer plat op zijn buik, alsof hij al jaren in mijn keuken komt.. tijd om te temperaturen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor mijn eigen spam, ik wilde het bericht veranderen maar moest binnen 5 minuten:P.

Ondertussen nog even gekeken naar de achterpootjes, nou ik weet wel waarom die de ene niet helemaal neer zet! De achterset teen nagel groeit naar boven, alsof het hele gewrichtje omgedraaid zit!... :s ooit van gehoord?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee nog niet van gehoord maar het lijkt mij wel kunnen als het nooit goed afslijt en niet geknipt word. wel goed dat je naar de da bent geweest. konijn toch maar apart houden al is het wel sneu als hij er van opknapte. maar dat risico kun je niet met je eigen nijnen nemen. ik heb ook critical care voor het geval dat in huis. vind het wel prettig idee. ik denk niet dat je je onnodig zorgen maakt jij kunt hem tenslotte observeren en beter op je gevoel afgaan. kijk alleen uit met dwangvoeren als je teveel geeft eet hij niet uit zichzelf. ik wil zoiets ook nog wel eens op een schoteltje erbij zetten en zien of hij vanzelf eet. diesel van mij eet het van een lepeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .