Ga naar inhoud

Konijn stinkt


noemsi

Aanbevolen berichten

Ik merk het nu al een tijdje aan mijn konijn. Ze stinkt heel erg naar poep.

Ik heb haar al helemaal gecheckt en ze ziet er gezond uit. Geen plakpoep of urine plekken op haar lijfje maar toch als ze bij me in de buurt komt ruikt ze naar poep.

Ik weet zeker dat het niet de kooi is want de andere 2 ruiken niet naar poep.

Mijn moeder dacht dat ze misschien uit haar bekje zou stinken en stelde voor mint blaadjes in haar drinkwater te doen.

Kan dat?

Of heeft iemand een andere oplossing.

oooh ja ze eet ook wel veel haar op. Van zichzelf maar ook van de andere 2 konijnen. Ik weet niet of dat invloed heeft op de stank.

En het gaat om een voedster van 1 jaar oud, niet gecastreerd (de andere voedster en de ram die ik heb zijn wel alletwee gecastreerd).

aangepast door noemsi
extra info erbij gezet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ruik je blindedarmkeutels? Want de gewone keutels stinken niet (of ik ruik het al niet meer ;) ).

Eet ze genoeg hooi en krijgt ze niet te veel biks?

Je kunt munt overigens gewoon zo aan je konijn geven dat hoef je niet in het drinkwater te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helpt het dan ook tegen een slechte adem?

Ze krijgt volgens mij niet teveel biks.

Ze krijgen ongeveer 150 gram met zijn drieen. Zij is zelf ongeveer 2 kilo. De ram ook en de andere voedster is 2,5 kilo. Dus de biks is eerder te weinig dan teveel naar mijn idee.

Hooi eten ze nu door het warme weer wat minder maar ze stonk voordat het zo warm was ook al.

Ik ruik haar juist als ze bij me komt om te knuffelen enzo. Ruik je dan ook de blindedarmkeutels? Want het ruikt inderdaad wel een beetje daarnaar maar ik ruik niet de poepjes maar alleen haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De biks is inderdaad prima, tenminste als het gewone biks is. Als je SS geeft moet het minder.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een konijn die uit haar mond ruikt.. misschien een kies die aan het rotten is of zo?

Als je zo geen vervuiling ziet aan de vacht lijkt het me niet waarschijnlijk dat het van poep of urine komt die geur.

Stinkt haar vacht of komt het uit haar mond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer Kaspar Faunafood. Ze stink uit haar mond en haar vachtje.

Nu dan natuurlijk weer even niet, maar merendeel van de tijd wel. Maar ze likt haar vacht natuurlijk wel. Dus daar zou haar vachtje door kunnen ruiken.

Zou het misschien kunnen komen door de vermindering van groenvoer?

Dat zij daar meer op reageerd dan die andere 2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen horen gewoon niet te stinken. Ik zou niet weten waar het door komt maar door vermindering van groenvoer.. lijkt me sterkt.

Hier stinken alleen de keutels bijvoorbeeld na een operatie, dan zijn ze wat plakkerig en donker. Voor de rest stinkt hier geen konijn.

Zijn haar keutels wel normaal?

Misschien toch eens naar haar kiezen laten kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is niet net geopereerd ofzo. Ze is juist de enige in de groep die nog niet onder het mes is geweest.

Haar keutels zijn naar mijn idee wel normaal.

Kan het ook een kies zijn als ze niet altijd naar poep ruikt.

Ik heb nl net ff aan haar geroken en ze ruikt nu dan weer niet, maar gisteren dan weer wel.

Of zal het dan toch misschien wel liggen aan dat ze net haar poep heeft gegeten en dan mij komt pesten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op deze site kun je kijken of de keutels normaal zijn

http://www.dierenforum.nl/forum/website.php?page_id=23&web_id=874

Ik weet niet of je het kunt ruiken als een konijn BDK heeft gegeten.. ik zie ze het hier ook nooit doen dus het moet al heel vroeg in de ochtend gebeuren. Ik heb ze ook bijna nooit op schoot de konijnen, dus ik zou het niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze ruiken gewoon naar konijn vind ik, mijn ram heeft wel een sterkere geur. Maar niet naar poep of plas.

1 koppel is zindelijk dus die zitten sowieso niet met hun poten in de poep en plas.

Mijn andere koppel is niet zindelijk, maar ik verschoon het hok 2 keer per week met aubiose dus dat valt ook wel mee. Ze hebben in ieder geval geen natte poten, urine gaat branden dus daar moet je voor opletten. Maar de poten zijn wel een beetje gelig.

Maar goed de TS zei dat het konijn schoon was dus..

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke als ik die site bekijk dan heeft ze juist goede keutels.

Ik heb ze trouwens ook niet op schoot hoor. Maar ze lopen los door de kamer en ik zit dan op de grond. Dan komt ze vaak even buurten en dan ruik ik al dat zij het is.

Als het een rotte kies zou moeten zijn zou ze dan ook niet qua gedrag iets anders moeten zijn. Ze is namelijk nog gewoon super vrolijk, eet goed, drinkt goed en wil ook nog steeds knuffelen enzo.

Ik zie ook nooit bdk liggen hoor maar overdag zie ik haar nog wel eens een drolletje opeten. Dit zijn dan gewoon de normale keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoeft niet, want mijn konijn had ook een losse kies (kwam de DA achter toen ze gebit na keek tijdens castratie) en ik heb helemaal niks gemerkt aan haar. Ze at normaal, had geen pijn, was gewoon zoals altijd. Dus je hoeft er niks aan te merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze likt trouwens ook de andere konijnen maar die stinken niet.

Die ruiken gewoon naar konijn. Maar ja zij nu even ook.

Ze heeft wel wat gelige pootjes (ze is een wit konijn) maar dan zou ze juist naar plas moeten ruiken lijkt mij en niet naar poep.

En haar pootjes zijn wel gewoon droog. Dus dat zal niet de oorzaak zijn.

aangepast door noemsi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook wel eens gehad dat er een vieze lucht bij me konijntje hing.

Na een grondige inspectie, merkte ik dat ze bij het kontje 2 ruimte's/huidplooitjes had zitten waar wat opdroogde urine e.d. zat,toen ik dat ging schoonmaken was de lucht helemaal niet te harden!!

Dus nu houd ik dat in de gaten, en maak ik dat zo af en toe goed schoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde meegemaakt hoor! Knijster stonk ook in het begin. Ik vroeg me af waar dit vandaan kwam en kwam er inderdaad achter dat het probleem bij zijn kontje zat: het rook naar blindedarmkeutels. Er was alleen niets te zien en alles zag er schoon uit.

Het probleem is bij mij vanzelf verdwenen. Het enige wat ik kan bedenken zijn de volgende vragen:

- Hoe vaak maak je het hok of het toiletje schoon?

- Hoe vaak zie je haar zichzelf wassen?

- Misschien dan toch de biks veranderen (misschien is ze gevoeliger met haar darmpjes)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook wel eens gehad dat er een vieze lucht bij me konijntje hing.

Na een grondige inspectie, merkte ik dat ze bij het kontje 2 ruimte's/huidplooitjes had zitten waar wat opdroogde urine e.d. zat,toen ik dat ging schoonmaken was de lucht helemaal niet te harden!!

Dus nu houd ik dat in de gaten, en maak ik dat zo af en toe goed schoon.

Dit zijn gewoon de geurklieren die je zoveel mogelijk met rust moet laten.

Hier herkennen konijnen elkaar o.a. aan..

Als ik iets sterks ruik dan zijn het de bkd van Bunny. Maar sinds ze op SS zit heeft ze dit niet meer, geen plakpoep meer.

Fauna voer is volgens mij een standaard voer, het ziet er tenminste goedkoop uit (doorzichtige zak met etiketje) maar of de samenstelling goed is weet ik niet. Dan zou je moeten opschrijven wat erin zit en dan kan vast en zeker iemand hier controleren of dit goed voer is.

Mijn konijnen eten trouwens niet minder hooi met dit warme weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn stonk af en toe uit haar bekje. Heb ik ook tegen de DA gezegd bij een check-up, maar die zei dat het konijn helemaal in orde was. Pas een jaar later bleek dat de bult bij haar kaak die volgens hen een verdikking van het bot was, een kaakabces bleek te zijn wat er in totaal 2 jaar gezeten heeft! Maar dat rook niet naar poep. Gewoon naar slechte adem.

Mijn konijn had wel af en toe plakpoep en dan stonk haar poep heel erg en die lucht hing dan ook wel een beetje om haar heen. Maar een gezonde voedster ruikt juist lekker. Hooguit een beetje naar hooi. (Als ze zo vaak in de poep en plas staan dat het in hun pootjes trekt moet je misschien toch vaker het hok of de WC bak verschonen??)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde meegemaakt hoor! Knijster stonk ook in het begin. Ik vroeg me af waar dit vandaan kwam en kwam er inderdaad achter dat het probleem bij zijn kontje zat: het rook naar blindedarmkeutels. Er was alleen niets te zien en alles zag er schoon uit.

Het probleem is bij mij vanzelf verdwenen. Het enige wat ik kan bedenken zijn de volgende vragen:

- Hoe vaak maak je het hok of het toiletje schoon?

- Hoe vaak zie je haar zichzelf wassen?

- Misschien dan toch de biks veranderen (misschien is ze gevoeliger met haar darmpjes)?

- ik maak het toiletje om de dag schoon (ze hebben een kattenbak als toilet).

- Ze wast zichzelf netjes elke dag.

- De biks die ze krijgt kreeg ze bij de vorige eigenaar ook. Die kon me verder weinig vertellen over haar verleden. Dus daar weet ik verder niets vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .