Ga naar inhoud

bloed? rode urine?


meroke

Aanbevolen berichten

Ik ben zopas erg geschrokken. Ik was even naar de winkel en toen ik terug kwam lag er een rood plasje in het hok. Ik heb ze meteen beiden grondig gecontrolleerd maar kon geen wondjes vinden.

Kan het bloed in de urine zijn? Ik heb het opgekuisd met een velletje keukenpapier dat rook wel wat naar urine.

Hoe komt dit? Moet ik me zorgen maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De urine van konijnen kan zowat elke kleur hebben, van bijna doorzichtig wit-geel tot donkerrood,

dit is oa afhankelijk van wat je konijntje gegeten heeft.

Als je hen gecontroleerd hebt en ze hebben geen wondjes kan je dat al uitsluiten.

Uiteraard kan alleen een dierenarts je hier 100% zekerheid in geven, door de urine te onderzoeken,

maar donkere urine is niet abnormaal bij konijnen. Maar wil je zeker zijn: naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze hebben hetzelfde gegeten wat ze anders krijgen, nl wortel, brocolli , witloof en wortelloof. Wel kregen ze redelijk veel wortelloof, meer dan anders. (omdat ik er heel veel heb liggen)

Het is de eerste keer dat ik dit zie, en het was ook niet in hun toiletje terwijl ze altijd zindelijk zijn.

Ik zal ze verder in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

of gewoon ff voor de zeker heid een kk da bellen of ff langs gaan je weet maar nooit omdat je zegt dat ze zindelijk zijn en het naast hun toiletje was als dat verder nooit gebeurt kan ze/hij ook ergens last van hebben.

je kunt beter 1 keer te veel contact met de da hebben dan te laat.

groetjes tamara.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de urine zo snel weer normaal is zal er wel niet veel aan de hand zijn. Maar hou in de gaten of ze misschien pijn hebben bij het plassen of andere symptomen van ziek zijn vertonen. Als ze last hebben van de blaas kan je dat soms ook zien aan het feit dat het kontje nat of vies is van de urine. Als dat allemaal niet zo, zal het wel door de wortel komen.

Hier is een heel mooi voorbeeld van hoe de kleur van konijnenurine eigenlijk niks zegt over of er wel of geen bloed inzit:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/konijn.html#anker5

Mocht je toch nog twijfelen dan zal je DA een plasje willen hebben om na te kijken, dus dan moet je wat urine opvangen (een heel gedoe!) en naar je DA brengen, die kan dan met een speciaal teststrookje zien of er bloed in zit of niet. Mocht dat positief zijn dan moet je misschien ook je konijn langs brengen, maar met je konijn naar de DA gaan en geen urine meenemen heeft niet zoveel zin.

Pas op voor dierenartsen die zonder urine te testen meteen antibiotica meegeven!!!! (heb ik ooit meegemaakt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .