Ga naar inhoud

Tanden knippen zelf doen?


mirjamspd

Aanbevolen berichten

Knippen sowieso niet doen. Tanden kunnen het best geslepen worden, en dat moet vaak weer onder narcose, en dat kun je niet zelf doen;)

En al kon je wel thuis knippen, zou ik het alsnog niet doen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal weer eens niet.

Kun je ze niet overtuigen van de gevaren, en dat het beter is om naar de DA te gaan? Hoe was diegene van plan het te gaan knippen trouwens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oké het leek mij zelf ook niet verstandig... maar een familielid van mij wou niet naar de DA dus nu gaat een kennis het zelf knippen :s

Dat is een goed idee*..

PS: Ik hoop wel dat je doof bent want het gegil van een konijn gaat door merg en been...

*(note voor de mensen die jaren lang op een eiland hebben geleefd zonder internet of vrolijk aapje als gezelschap: Dit is echt een mega slecht idee)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal jaar geleden, toen ik totaal geen verstand van konijnen had, knipte ik ook zelf de tanden van mijn konijn. Ik moest zo vaak naar de DA, toen heeft ze me geleerd het zelf te doen... Het ging prima, het was ook een makkelijk konijn.

Maar het is natuurlijk veel beter om de tanden eruit te laten halen, of het te laten slijpen.

(dat was ik ook van plan om te gaan doen, maar zo ver kwam het helaas niet)

Oja, ik zou het nu nooit meer zelf doen hoor, nu ik de gevaren ken!!!

aangepast door chan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik nou achterlijk ?? Je kan toch ook gewoon voorkomen dat je konijn te lange tanden krijgt :s

nou nee hoor, echt niet altijd. de meeste konijnen krijgen nooit lange tanden, omdat de stand van hun taden prima is en ze dus mooi afslijten. als de tanden scheef staan lukt dit niet, en dan moet je ze dus inkorten of laten verwijderen. daar kun je verder weinig aan voorkomen hoor. En ik wil je niet achterlijk noemen, maar het klopt dus niet wat je zegt ;)

zelf knippen KAN wel, toen ik ook nog geen verstand van konijnen had (niet dat ik dat nu wel heb, maar ik weet wel iets meer nu) heb ik een nijn met olifantstanden gehad en die knipte ik dus ook zelf. DAt is niet altijd goed gegaan, soms versplinterde de tand en dan zit de mnd van je konijn vol scherfjes zeg maar, en dat bloed dus ook. Schreeuwen deed hij niet hoor, want het knippen op zich, als je niet te kort knipt is niet pijnlijk. MAar goed, het diertje trekt eens met zijn kop en je rukt aan die tand en dan doet het wel heel veel pijn. Het is dus hoe dan ook echt een heel slecht idee om het zelf te doen, en de kans op problemen is veel groter en dan moet je alsnog naar een DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn hier op BB genoeg konijnen waarvan de tandjes zijn verwijderd. (Kan me zo 123 niet herinneren wie een tandloos konijntje heeft.) Ze kunnen nog prima eten etc, maar dan wel de groenten wat fijnsnijden. Scheelt jou een hoop ellende met elke keer onder narcose en moeten vijlen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders hebben zo'n 20 jaar geleden ook twee konijntjes gehad waarvan eentje olifantstanden had, mijn vader knipte die (na "les" van een DA) ook altijd zelf bij. Normaalste zaak van de wereld voor hen eigenlijk. Joy heeft ook wat gehad met zijn tandjes, maar dat heeft de DA bij geknipt oid.

Maar ja, inmiddels is er toch het een en ander veranderd.. Tenminste, ik weet niet hoe het toen zat met slijpen en verwijderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen ik dat nijntje had werd er al wel geslepen en verwijderd, maar dat is nog maar 8 jaar geleden ofzo. Alleen wist ik dat eerst zelf niet. Ben later wel naar een KKDA overgestapt en die vertelde mij erover, alleen omdat het konijntje in kwestie erg ziek was, was een narcose ook niet echt veilig. Kort daarna is hij twee keer ernstig ziek geworden en na de tweede keer overleden, dus toen was het niet meer nodig.

ik denk dat men 20 jaar geleden nog niet met zulke zaken bezig was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het ook niet, mijn ouders in elk geval niet, dus daarom zou ik het niet weten. :P Maar hetzelfde geldt voor het castreren van een ram.. Mijn hele familie is in de overtuiging dat konijnen gewoon bijna niet samen te houden zijn, omdat voedsters én rammen altijd gaan vechten. En je wil oo kgeen kleintjes. Denk maar niet dat er in onze familie nog een kater rondloopt met een compleet zaakje, maar het castreren van een konijn zou nooit bij ze opkomen.. (Nou ja, nu ze mijn konijnen zien wel, maar je moest eens horen wat ze er van vinden dat ik mijn voedster heb laten "steriliseren" :whistle2:)

Nou ja en met mijn buurman van tachtig moet je zulke dingen helemaal niet bespreken, die neemt geen konijnen meer omdat hij geen myx meer wil. Dat daar (tegenwoordig) een enting voor is begrijpt hij maar niet :P

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is Snuifje tandloos, eet & drinkt prima

Maar inderdaad zoals busylizzzy zegt, de groenten moet wat kleiner gesneden worden,

Ze is zelfs actiever dan voorheen, elke keer naar de DA om ze te laten slijpen bezorgde een hoop stress !

En Qua narcose dat verschilt per konijn, snuifje was naar de narcose ook weer helemaal prima, Alleen moest ze wel wat uit rusten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En Qua narcose dat verschilt per konijn, snuifje was naar de narcose ook weer helemaal prima, Alleen moest ze wel wat uit rusten natuurlijk.

narcose is voor een verder gezond dier meestal geen probleem natuurlijk, alleen was mijn toenmalige nijn naast zijn tandproblemen gewoon erg ziek. maar anders is er geen reden om de tanden niet te verwijderen. behalve de kosten inderdaad, maar als er bij het tandenknippen iets mis gaat en je moet met spoed naar een DA dan is dat ook duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kort antwoord: NEEEEEEEEE, niet doen!

En ik geloof best dat dat vroeger normaal was. Het is ook ooit normaal geweest om bij mensen tanden te trekken met een nijptang, of om koorts te behandelen met een aderlating, of om abortus te plegen met breinaalden. Maar nu weten (en kunnen) we beter, dus doen we dat niet meer!

Ik snap niet dat je ouders het 'te duur' vinden. Als je een huisdier neemt, of je kinderen een huisdier toestaat, dan moet je ook bereid zijn daar zo goed mogelijk voor te zorgen. Dat betekent dus ook dokken voor de DA als het nodig is! Konijnen hebben net zo veel gevoel als andere dieren en kunnen ook lijden. Hebben jullie ook honden of katten? Of ooit gehad? Behandelen ze die ook zelf als er wat mee is?

Ik vind het dierenmishandeling om een (huis)dier behoorlijke medische zorg te ontzeggen... maar dat is alleen maar mijn persoonlijke mening... :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het met je eens hoor Bianca, maar even goed lezen. Dit is niet het dier van Mirjam zelf ,maar van een vriendin (geloof ik) dus ik denk niet dat het helemaal terecht is om zoiets te zeggen.. Mirjam kan daar immers ook niks aan doen. Zeker aangezien ze nu zelf wel vaste klant is bij haar DA, geloof ik. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh okay, dan is dat niet tegen Mirjam maar tegen de ouders van die vriendin. Mag ze het uitprinten en aan hen overhandigen ;-)

Sorry, als jij je persoonlijk aangevallen voelde Mirjam, was niet de bedoeling (en ik had het eigenlijk ook tegen de ouders).

En dan zal Mirjam ook wel dezelfde boosheid voelen die ik voelde toen ik het las. Heel frustrerend. Soms zou je willen dat je in de VS woonde en gewoon de dierenbescherming op kon bellen. Helaas heeft Nederland heel weinig wetgeving over het verkeerd behandelen van dieren.

Zelfs voor het doodmartelen van een paard kun je geloof ik alleen een geldboete krijgen, dus voor konijnentanden knippen komen ze echt niet langs vrees ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is inderdaad niet mijn konijn, van mijn nichtje.., zelf wordt ik er ook erg boos van, ook omdat het toch een konijntje is waar ik vroeger wel mee gespeeld heb enz. het liefst in ik het konijntje terug, maar dat mag niet meer, en ik mag er ook niet meer konijnen bij :s

het zit een beetje in de familie volgensmij,

mijn vader is net zo.. maar mijn konijnen gaan wel naar de DA hoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij kun je op internet best stukken tekst vinden van dierenartsen waar duidelijk in staat beschreven waarom er niet geknipt moet worden. Misschien kun je dat uitprinten en laten lezen?

verder wil ik nog even zeggen dat mijn verhaal over het zelf knippen van de tanden niet bedoeld was om te zeggen dat het vroeger wel kon en dus nu ook. Het KON wel, en het kan nog steeds, maar het is absoluut niet goed. En dat was ook exact wat ik wilde zeggen, want als je gaat zoeken vind je best mensen die nu nog knippen en daarom zullen zeggen dat het best kan, en daarom wilde ik dat nuanceren door te zeggen dat het KAN, maar dat het absoluut niet goed is.

that being said zal ik even op zoek gaan naar een mooi artikel over tanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .