Ga naar inhoud

Langzaam eten..


Cisl0oveGeryon

Aanbevolen berichten

Hallo!

Mij valt op dat Mis Dior de laatste tijd wat rustiger is! Ik vond kettingkeutels (naja, dat kan ik het niet noemen, eerder misvormde pikzwarte keutels waar een beetje haar uit stak) en ik heb zo een gevoel dat ze van haar komen. Dit was trouwens al een paar dagen terug, toen ben ik begonnen met zonnebloemolie en verse ananas(sap) en nu vind ik ze niet meer. Als ik ze eten geef stormen alle 4 de konijnen eropaf, dus inclusief Mis Dior, maar ze eet veel langzamer en net wilde ze geen worteltjes en geen komkommer.. (Maar ze rende er wel op af)

Ik kan niet controlleren of ze genoeg drinkt of hooi eet, aangezien ze met ze 4en zijn maar het is natuurlijk wel belangrijk dat ze genoeg blijft drinken. Ook vandaar dus worteltjes en komkommers omdat dat erg vochtig is, maar dat wilt ze dus niet.. Op het cavia voer stormde ze ook op af, maar dat eet ze langzaam. Haar buik voelt niet hard maar ik vind haar wel dunner geworden, of het lijkt maar zo.. Misschien iets met haar tanden aan de hand? Wat zou ik nu doen? Kan ik haar water geven met een spuitje? En ik ga haar ook apart eten geven.

Wel word ze geschat op zo een 7/8 jaar door de dierenarts (niet konijnkundig) en heeft ze pas de laatste 1.5 jaar een goed leven.. Daarvoor werd ze verwaarloosd. Maar natuurlijk schuif ik niks op der leeftijd af, dat zou ik nooit doen. Dus eigelijk is dit wel een beetje nutteloze informatie. Wel heeft ze een beetje staar al zei de dierenarts, ze loopt ok best voorzichtiger dan eerst. Kan het zijn dat dat erger word? Maar hier kan toch niks aan gedaan worden? Of mischien nog last van verharen? Ik ga in ieder geval weer beginnen met zonnebloemolie of hoe dat ook mag heten. En de keutels (van alle 4 de konijnen) zijn zwarter dan normaal, terwijl ze niet minder hooi eten.. Iemand enig idee waarom? Drinken ze niet genoeg?

Morgen dierenarts of nog even aankijken? En wat kan ik nu doen allemaal? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst maar even over de keuteltjes van alle vier: Zitten ze soms veel op het gras? Daar zou het nl. ook van kunnen komen.

Over Mis Dior: Klinkt toch een beetje als een gebitsprobleem, ik zou morgen even heen gaan. Ze eet wel biks? Misschien dat je haar wat uit de hand kunt voeren om te kijken of ze dat echt goed eet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze zitten niet veel op gras, bijna nooit eigelijk. Mij klinkt het ook als een gebitsprobleem, maar toen ik net naar haar toe ging om worteltjes te geven, waren de andere in het hok en toen ging ze wel eten! Alleen ik denk dat het aan haar ogen ligt.. Ze moet echt zoeken naar de worteltjes alsof ze ze niet kan vinden.. Toen de anderen kwamen werd ze bangig, ze werd aan de kant gesmeten en werd toen erg voorzichtig. Ze was wel aan het zoeken naar de wortelstukjes maar als ze tegen een ander konijn aankwam ging ze even aan de kant.. Ook voor mij is ze de laatste tijd veel banger. Als ik aankom duikt ze in elkaar in een hoekje in het hok. Ik denk toch dat het ook aan haar ogen kan liggen. De dierenarts zei dat ze behoorlijk wat staar had en datr ze daarom ook waarschijnlijk al 8 jaar oud is, en dat zou goed kunnen. Ik vraag aan me moeder of we morgen even langs de da kunnen gaan voor haar ogen en gebit (en natuurlijk gewoon andere dingen ook)

Het biks is op, naja op was het niet, maar de deksel was niet goed gesloten, is een deel nat geworden dus nu doen ze het op caviavoer (zijn ze helemaal aan gewend, want ze krijgen altijd een paar korrels van mij), zometeen even bix halen. Kan ander hooi ook een oorzaak zijn van de keutels? In een week tijd hebben ze 3 verschillende hooisorrten gehad. Hun eigen hooi, toen hooi voor de paarden wat heel anders was, en toen nog ander hooi, wat erg verschilde van hun normale hooi, maar het zag er wel lekkerder uit!

Uit de hand voeren gaat niet lukken, dan is ze erg bang en durft niks te eten. Maar ze eet dus wel bix, die grote gekleurde korrels van de cavia's (bare ofzoiets) maar dat doet ze langzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .