Spring naar bijdragen
Zeeuws Nijntje

zandbak als speelgoed?

Recommended Posts

Sorry voor de misschien domme vraag, maar ik heb al een paar keer gelezen over een zandbakje als speelgoed voor de konijntjes? Wat doen ze er dan mee? En hoe maak je dat? gebruik je dan speelzand wat je bij een tuincentrum koopt of moet ik hiervoor naar een dierenspeciaalzaak? Waar doe ik dat dan in? het plastic toiletje wordt hier gewoon op zijn kop gegooid als ik het niet vastzet.... hoe groot moet het ongeveer zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste konijntjes vinden het super om in een zandbak te graven! Of om gewoon languit in te liggen...

Gewoon speelzand is goed.

Het kan in een plastic onderbak van een kooi, in een houten bak, in een plastic opbergbak, eigenlijk in gelijk welke bak... Zitten je nijntjes binnen of buiten? Als ze binnen zitten zou ik een bak nemen waarvan de rand hoog genoeg is, want er zal wel wat zand rondstuiven! Buiten vind ik persoonlijk rondstuivend zand niet zo'n probleem

Probeer eerst even om wat zand in een kartonnen doos te doen, zo weet je zeker dat je konijntjes het leuk vinden voor je een bak gaat aanschaffen.

Voor de afmetingen zou ik zeggen: zorg dat je konijntjes er minimum languit kunnen liggen, groter is ook altijd goed.

Mijn konijntjes hebben geen zandbak, maar een hele ren waarin ze kunnen graven. Dit hebben ze nog niet zo lang, maar ik zie wel wat ze gemist hebben! Hier hebben ze super veel plezier in het graven!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn nijnen heb ik een klein kittenkattenbakje die ik nog had staan gegegeven, gevuld met speelzand,, nou ze vindn het GEWELDIG! Flappie gaat er uitgebreid in rollen en op zijn rug erin liggen, geen gezicht. Snuffie ligt er languit in of gaat erin graven. Als de grote ren straks klaar is ga ik een gewone kattenbak zonder kap neerzetten met zand gevuld. Dat is net wat groter, maar ze hebben wel nog meer zandspeelruimte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook aan het nadenken over een zandbak en denk erover om zo'n kinderding aan te schaffen. Zo'n blauwe schelp, zeg maar.

Daar zit ook een deksel op en dat leek mij wel practisch. Dat ik hem dan op hele natte dagen kan afsluiten.

Wat ik me wel afvraag: gaan de nijnen daar niet vreselijk in poepen en plassen en wordt het dan een vieze bende?

Wat zijn daar de ervaringen mee?

Een relatief kleine bak is natuurlijk makkelijk te verschonen, maar zo'n groot ding ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier heeft bikkel de blauwe schelp met 2 zakken speelzand van de gamma!! Een Succes!!

Ik heb er een filmpje van bij fotohoekje...weet niet hoe ik dat naar hier kan kopieren....dus moet je even zoeken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nu een ander zandbakje gehaald bij de kruidvat. Gewoon een vrij diepe afwasteil (ik heb dwergen). Ik heb ook ff nieuw speelzand gehaald bij e bouwmarkt. Ik was 2,50 kwijt voor 25 kg! Nou daar kun je met een niet te grote zandbak heel wat keren verschonen. Ik heb trouwens gemerkt dat mijn konijnen er NIET in keutelen en toen ik daarstraks het droge oude zand weggooide, was het schoon, en volledig door en door droog dus kennelijk plassen ze er niet in. Na een regenbui droogt het vanzelf weer op, geen probleem. Ik dek het niet af, ik giet het water grotendeels er gewoon uit.

Ja, als je de ruimte hebt, zou ik ook een grote zandbak kopen, maar dan geen lelijke blauwe schelp maar gewoon een mooie houten met deksel, ziet er mooier uit vind ik, zeker in een konijnenren (wat natuurlijker)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
De meeste konijntjes vinden het super om in een zandbak te graven! Of om gewoon languit in te liggen...

Gewoon speelzand is goed.

Het kan in een plastic onderbak van een kooi, in een houten bak, in een plastic opbergbak, eigenlijk in gelijk welke bak... Zitten je nijntjes binnen of buiten? Als ze binnen zitten zou ik een bak nemen waarvan de rand hoog genoeg is, want er zal wel wat zand rondstuiven! Buiten vind ik persoonlijk rondstuivend zand niet zo'n probleem

Probeer eerst even om wat zand in een kartonnen doos te doen, zo weet je zeker dat je konijntjes het leuk vinden voor je een bak gaat aanschaffen.

Voor de afmetingen zou ik zeggen: zorg dat je konijntjes er minimum languit kunnen liggen, groter is ook altijd goed.

Mijn konijntjes hebben geen zandbak, maar een hele ren waarin ze kunnen graven. Dit hebben ze nog niet zo lang, maar ik zie wel wat ze gemist hebben! Hier hebben ze super veel plezier in het graven!

\

Ik heb dat ook. Zandbak is geweldig voor konijnen. :yes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, ze eten het zand niet op. Ze vinden heerlijk om erin te rollen, graven, liggen.. maar voornamelijk lekker gek doen!! :)

Wat een leuk filmpje! Het lijkt op sommige momenten bijna wel versneld afgespeeld! Hihi!!! Ik ga ook eens kijken of ik zoiets kan gaan doen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hier een negatieve zandbak ervaring,

2 Fransoosen + een zandbak met speelzand,

de ene dame gaat eerst in de zandbak en dan hangt heel der kin vol zand,

vervolgens gaat ze drinken waarbij ze met der kop in de waterbak duikt en dan word het een

grote kleverige massa die in de knoop gaat zitten wat nat blijft en rode huidirritatie veroorzaakt!!!

dus voor deze dames helaas geen zandbak meer voorlopig

ik heb trouwens houten hondenhokken maat berner sennen dus gebruik geen drinkflessen maar bakken op het moment

vandaar dat ze met der kop in de waterbak hangt :P een keertje iets maken in de hokken waar ik drinkflessen in kan hangen

dan heeft ze dit probleem niet meer en kan ze misschien weer in de zandbak spelen haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mijn konijnen heb ik een ren, deze is ingegraven in de tuin en gevuld met zand. Ze vinden het echt heerlijk! Op de bodem zijn stiekem een paar stenen verboren, al dat graven is dan gelijk goed voor de nageltjes. nadeel is dat het zand wel vies wordt. Meestal gebruiken ze het nachthokje als w.c. maar daar schuiven ze het wel eens uit. Eens per jaar doe ik daarom nieuw zand in de ren. Zand kun je trouwens heel goedkoop bij een afgraving of aannemer kopen, dat scheelt echt veel met de zakken van de intratuin. je moet dan wel een aanhangertje oid hebben want het komt niet in mooie zakken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen mijn konijnen tijdelijk buiten zaten had ik ze ook een zandbakje gegeven. Eerst vonden ze dat heerlijk, maar na een week of zo gebruikten ze het alleen als toilet en werd er niet meer in gegraven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een zandbak kun je ook creeëren door naar de bouwmarkt te gaan en voor €12,49 een lekbak voor je wasmachine te kopen. Die te vullen met een zak speelzand van 25kilo voor €1,99. En je zandbak is klaar voor gebruik. Alleen zijn de zijkanten niet heel hoog, dus ik zou er ook een stoffer en blik bij aanschaffen ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rifca,

Wij willen ook een ren maken en die met zand vullen... Hoe heb je die ren gemaakt?

Bij ons ligt het projectje al een tijdje stil, omdat het niet lukte met ons eerste plan.

Onze tuin lag eerst vol met tegels, en die hebben we eruit gehaald omdat we onze tuin anders wilden.

Vorige zomer hebben onze konijntjes heerlijk in het zand gespeeld en gegraven.

Dat willen we weer mogelijk maken voor ze in zo'n ren...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook een ren met zand.

Die is een 20 cm? uitgegraven, gaas op de grond aan de zijkanten omhoog gevouwen en vast gemaakt aan de onderkant van de ren.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd!:mdr:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je!

Als het wat minder warm is gaan we er aan werken...

Het stukje waar het moet komen staat namelijk tot een uur of half 4 in de zon.

De konijnen komen er (als het klaar is) ook niet in als de zon er vol op schijnt hoor....

Niet met deze hitte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vroeg me af he, als ze in die zandbak spelen.. en dan voor namelijk voor de konijnen met rechtopstaande oortjes..gaat er dan geen zand in hun oortjes? En als dat gebeurd is dat erg?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik vroeg me af he, als ze in die zandbak spelen.. en dan voor namelijk voor de konijnen met rechtopstaande oortjes..gaat er dan geen zand in hun oortjes? En als dat gebeurd is dat erg?

Tja ik heb hangoren, dus bij mij zal het er zowieso niet makkelijk, maar als je kinderen in de zandbak spelen ga je je daar toch ook niet druk over maken? Nee, ik zou daar nou echt niet over nadenken....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites