Ga naar inhoud

Inentingen


Seara

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds begin deze week een nieuw konijntje en ik ga er vanuit dat deze niet geënt is.

De dierenarts zei tegen mij dat ik best met hem kon wachten tot de entdag. Deze is over +- 3 maanden. Nu ben ik best wel panisch wat betreft Myxomatose en VHS. Ondanks dat het een binnenkonijn is.

Nu las ik laatst dat de grootste verspreider van, ik dacht, myxomatose de vlo is.

Doe ik er dan verstandig aan om Lolo (het nieuwe konijn dus) de komende drie maanden te ontvlooien voordat hij geënt wordt? Of loopt hij alsnog evenveel risico iets op te lopen.

Ik heb hem overigens voor deze maand al vlooienmiddel gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook altijd geleerd dat muggen de grootste boosdoeners zijn, maar vlooien verspreiden het inderdaad ook.

Als je er zo bang voor bent, kun je denk ik beter gewoon enten. Preventief ontvlooien bij konijnen is niet nodig en ook niet heel erg gezond. Je kunt over drie maanden wel weer enten, omdat de enting voor myxomatose maar een maand werkzaam is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag van de week een vlo lopen, en toen ik dat las heb ik 'm toch maar preventief behandelt. Ik had het middeltje hier nog liggen wat eigenlijk voor Demi bedoelt was.

Dan voor deze enkele keer. Ik ga over de entingen nadenken. Volgens de dierenarts was het niet zo zeer nodig en kon het die drie maanden ook wel wachten, maar toch ben ik er panisch over ='D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jou DA zegt, klopt eigenlijk niet...

Rond deze periode heerst er meestal op verschillende plekken myx.

Pas binnen 3 maanden enten, maakt dat je konijn pas daarna beschermd zal zijn.

Ontvlooien heeft totaal geen zin omdat het idd meestal om muggen gaat. En muggen kunnen ook gewoon binnen komen.

Voor VHD maakt het al helemaal niet uit of je een binnen of buiten konijn hebt. Meestal heb je daar te maken met een indirecte besmetting. Waarbij wij als mens mogelijk het virus overdragen door bijvb besmet schoeisel.

Hoe oud is je konijntje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .