Ga naar inhoud

Konijn eet geen Voer


Mandy

Aanbevolen berichten

hallo.

mijn 2 zwarte nijnen eten bijna niets meer. heb al de dagelijks dosis gehalveerd. maar nog niets..

wel eten ze brood wortel en hooi. zijn levendig en keutels zijn rond en glimmend als ze er uitkomen dus normaal.

af en toe een korreltje. nu d8 ik kijk wel even aan. maar vanochtend gegeven en bakje nog vol.

dus maarw eer broodje gegeven en gaat prima. dat ze toch buikje vol maken.

buikjes zijn niet dik oogjes gezond. en verder geen rare urine of keutels dus. en tandjes nagekeken ook niets aan hand. en neusjes ook niet.

dus ik weet het niet is dit een soort puber fase ofzo... of zulle ze niet lekker vinde?

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze nog goed hooi eten hoef je je geen zorgen te maken hoor, zolang ze nog maar iets eten zal het nog wel met ze gaan.

Geef jij broodjes aan je konijnen? Dat is slecht hoor, gedroogde boterhammen (liefst bruine) mogen, en dan kleine stukjes omdat het echt dikmakers zijn.

Als je je konijnen te veel lekkers gaat voeren van "ze eten hun brokjes niet" snap ik dat ze blijven weigeren, op die manier worden ze beloond!

Zet ze maar gewoon op flink veel hooi, en zorg dat er wel brokken liggen, ff het wortel en brood weglaten gewoon een aantal dagen.

Als je meer afwijkend gedrag ziet is het verstandig even naar de dierenarts te gaan, dan kan het een medische oorzaak hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja tuurlijk verwend maar iedereen verwend ze konijn. maar ze krijgen een kwart sneetje per dag omdat ik weet dat ze er dik van worden. maja als ze hun bakje niet eten wil ik toch er iets in proppen met naar mijn idee beetje vezels. dus dan kom je op een broodje met korstjes. na en een kwart van een sneetje dat zet niet aan.

verder krijgen ze nooit wat.

dus daar ligt het niet aan.

wortel geef ik niet omdat die ene (pimpkie) nogal lastig is en niet opeet. en daardoor der zusje destemeer en die heeft dan weer diaree.. en het zijn van die teddy konijnen dus ik ben gestopt met nat voer. is te smerig elke keer die plakpoep uit die haren te krijgen...

dus het is hooi iets van 25 gram voer (ja meer eten ze toch niet ligt er avonds nog) en een kwart stukje brood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt niet helemaal lekker volgens mij... de meeste konijnen zijn gek op biks en als ze dat laten staan dan duidt dat meestal op een vertraagde darmwerking. Komen er minder keutels dan normaal? Er horen er echt wel 150 topt 200 per dag uit te rollen..

Wat Evee zegt is perfect. Hooi laten eten en geen brood, geen wortel of appel. Van hooi krijgen ze dorst dus hou ook het waterbakje in de gaten.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja na ik geef gewoon elke ochtend weer nieuw voer. maar ze doen er de hele dag over. nu eet ze wel weer wat meer. maar ik denk dat die ene vooral een mevrouw is die moeilijk tegen veranderingen kan. ik kreeg namelijk mijn bank en heb ze voor een nachtej even verplaatst naar ander kamertje. zodat die mensen alle ruimte hadden om de bank te plaatsen.

en dat was dus gister ochtend. gistermiddagw eer terug gezet. en ze is meteen weer beetje de ouwe haha kooi slopen enzo. hoop herrie en vanacht wakker gemaakt door gestamp.

maar eten doet ze wel alleen niet zoveel. maar nu zat ik te denken he.

ze is nu 6 maanden. kan het niet zijn dat ze nu iets minder voer nodig gaan hebben omdat ze wat ouder is, eerste maanden hebben ze toch meer voer nodig? gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

moya is nu 5 maanden oud, en ik ben haar al wat op dieet aan het zetten, volle bakjes zijn eigenlijk niet goed, en ook niet voor te lange tijd nodig, in het begin als ze flink groeien nog wel natuurlijk, maar als ze in de pubertijd komen beginnen ze dikker te worden, omdat ze meer eten dan ze eigenlijk nodig hebben. Daarom zeg ik ook altijd dat je vanaf 6 maanden het voer moet gaan inkorten tot een hoeveelheid van 20-25 gram per kilo lichaamsgewicht.

Maar meestal blijven konijnen wel veel eten, ook al hebben ze zoveel niet meer nodig, of ze worden selectief en eten alleen de lekkere dingen uit het voer op (bij gemengd voer) daarom kun je dus beter de hoeveelheid aan gaan passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mandy: "ja na ik geef gewoon elke ochtend weer nieuw voer. maar ze doen er de hele dag over. nu eet ze wel weer wat meer. "

****Als ze nu weer meer eet, actiever is en vooral meer blijft eten dan zat er toch niets niet helemaal lekker..

"maar ik denk dat die ene vooral een mevrouw is die moeilijk tegen veranderingen kan. ik kreeg namelijk mijn bank en heb ze voor een nachtej even verplaatst naar ander kamertje. zodat die mensen alle ruimte hadden om de bank te plaatsen.

en dat was dus gister ochtend. gistermiddagw eer terug gezet. en ze is meteen weer beetje de ouwe haha kooi slopen enzo. hoop herrie en vanacht wakker gemaakt door gestamp."

****Ja, dat zou heel goed kunnen!! Meestal neemt de eetlust af bij stres en worden de keutels ook kleiner en donkerder.

"maar eten doet ze wel alleen niet zoveel. maar nu zat ik te denken he.

ze is nu 6 maanden. kan het niet zijn dat ze nu iets minder voer nodig gaan hebben omdat ze wat ouder is, eerste maanden hebben ze toch meer voer nodig? "

****Ja, dat was ook al door mijn hoofd heengegegaan ;) Ik heb dat zelf ervaren bij mijn x-wildjes. Ineens waren ze een maand of zes en de eetlust nam duidelijk af! Er was niets mis, ze hadden gewoon minder nodig. De lengtegroei was eruit, de breedte groei moest toen nog wel komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze alleen bij uitzondering een bak voer vol voorbeeld als voedster jongen heeft.Maar alles krijgt afgepast voer hier.Ik wil beslist geen konijnen met over gewicht hebben.Vind ik zeker niet gezond.En het is een kleine moeite het in de gaten te houden.Dus een keer per dag bix als het op is klaar volgende dag weer.tussen door over de dag schijfje wortel en hooi is echt genoeg.Maar jonge konijnen hebben meer nodig om te groeien en na hun groei zul je ze moeten wegen het het voer er op aan moeten passen.

en dan is het normaal dat het bakje leeg is als je nieuw geeft.Geef je onbeperkt continue bix zal het konijn over gewicht krijgen wammen te top en zal ie minder lang leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen alleen een schijfje wortel en of een stukje hard brood,en wilgentakken.De nhd konijnen kunnen niet goed tegen vers groen vandaar.De andere rassen krijgen wel gras en ander groen voer.

Ik heb hier een NHD die bergen groen met veel smaak opeet. Hij is juist erg gevoelig voor plakpoep (zachte bd keutels die blijven hangen in de vacht) dus krijgt hij van mij nauwelijks biks en verder geen brood, wortel en appel meer vanwege de koolhydraten en suikers die daar teveel inzitten. Sinds dit dieet van groen, takken en hooi wat hij nu 3 weken krijgt gaat het erg goed met hem. De plakpoep is over.

Wat zijn de symptomen van een NHD die niet tegen groen kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik heb ook een echte nhd en die kan er niet tegen :) :) die geef ik wat wortel klein stukje en verder geen groente en hij ziet er ook niet minder gelukkig uit haha hij krijgt veel hooi en wat voer en als ik hem veel groen geef raakt hij aan de diaree... o ja en af en toe een stukje brood

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi mistery meis ik kan je wel vertellen veel ervaring met nhd te hebben .En na dat veel nhd in het verleden echt aan de race kak gingen van groen hier dus geen plak poep!!!! ben ik er mee gestop te voeren.konijn voeld zich niet goed en ik was ook niet blij.Het is specefiek voor dit ras.Waarom risico's nemen.Ik geef ze een speciaale bix met anticocc er in om ze te beschermen tegen diaree zodoende kunnen ze het schijfje wortel per dag wel hebben.

Maar inderdaad een andere hangoor niet ras zuiver zal het zeker wel kunnen hebben .Maar alleen maar groen en geen bix??? heb ik zo mijn twijfels over of dat goed is.De bix die ik geef zitten toch alle dingen in die het konijn gewoon nodig heeft.Dat is gewoon de bassis.Het is ook wel bekend dat konijnen van brood aan de diaree kunnen gaan vandaar met mate brood een afwisseling voor het schijfje wortel.Maar elk konijn soort is anders he zolang mijn nhd konijnen zeer oud worden met deze manier van voeren en ze blij en gelukkig zijn heeft hier niemand te klagen.Tuurlijk is een voedster die oud is zwaarder dan standaard maar 2 kilo komen ze hier echt niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je toevallig een foto van dat hangoortje van jouw???Een nhd ras zuiver die niet tegen groen kan loopt helemaal leeg met diaree dus geen plak poep.En als je er niet optijd bij bent drogen ze uit gevolgen zal je wel begrijpen.Je moet in z'n geval petreselie geven om hem eigelijk weer goed te krijgen.maar voor komen is beter dan genezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, nog geen foto in de pc helaas. Het is zo'n madagascarkleurige hangoor. Een kilo of 2. Helmaal raszuiver zal hij vast niet zijn. Het is een dierenwinkelexemplaar, wel afkomstig van een fokker. Hij kreeg zijn hele leven al lekker groen hij is nu 5 jaar en ik heb hem sinds een week of 3. Hij krijgt wel biks maar slechts een eetlepel. Eet hij lekker veel hooi erbij :) Hij zat op gemengd voer en dat is waarschijnlijk voor een groot deel oorzaak van de kwaal. In combinatie dan met appel, wortel en brood. Dik wordt hij niet van dit menu maar hij is veel actiever al dan in het begin en eet veel beter. De keutels zijn nu dubbel zo groot en bruin ipv zwart.

Cindy, ja biks bevat natuurlijk voedingsstoffen maar eigenlijk is het uitgevonden om konijnen snel op te kunnen fokken voor de slacht. Het is erg makkelijk om biks als basis te nemen maar je zou een konijn ook heel goed zonder biks in leven kunnen houden. Het is dan wel belangrijk om gevarieerd groenvoer te geven èn hooi van een goede kwaliteit te voeren (of gras).

Konijnen zijn er op zich op ingericht om te leven op een schraal menu. Het is gezonder voor ze dan een rijk menu met veel eiwitten. Maar dat zal met die NHD 's dan niet gaan. IK ben blij dat ze hier graag groen lusten. Het is intens genieten als ze smullen van een hapje verse paardebloem of een tamme kastanje of eikel. Ze doen er echt een moord voor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

met het bix verhaal ben ik het niet helemaal eens je hebt verschillende soorten en aangezien mijn nijnen top in conditie moeten zijn zal ik geen mest korrel geven wat voor slacht konijnen bedoeld is.En ja gemengd voer verklaard een hoop en verhuizing naar jouw toe.(stress) is ook een veroorzaker van plak poep.Heeft ze dan toevallig ook een tatoeage in de oren weet je gelijk wat voor een fokker het was een instand houdende fokker of een lol fokker met pretnesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik heb daarom mijn nhd helemaal uit getest wat ze wel kunnen hebben aan groen en wat niet.Vandaar ook de wilgen takken met het groen er aan kan geen kwaad en de wortel.Maar als ik ze een hele peen zou geven vinen ze zeker lekker maar moeten ze de volgende dag bekopen met plak poep dus vandaar alles aan groen met mate.Een soort compromie zeg maar.Maar elke dag zeker een flinke dot hooi heel belangerijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje over de NDH. Het is niet rottig bedoeld hoor, gewoon interesse.

Waarom worden de dierenwinkelkonijnen altijd afgeraden als deze veel sterker zijn. Waarom wil iemand een rasNDH als deze zo zwak zijn? Ik heb dus wel hangoortjes maar niet raszuiver. Denk ik.

Mijn konijnen krijgen ook redelijk veel groenvoer, maar hebben nergens last van. Ze genieten zo van wat ze krijgen en daarmee ik ook. Mijn konijnen krijgen elke ochtend en avond een kinderhandje bix. Ook al zijn ze jong. Geef ik ze dit onbeperkt, wat blijkbaar met opgroeiende konijnen mag, dan krijgen ze BD-keutels, die ze dan niet opeten bedoel ik. Verder onbeperkt hooi en kruidenhooi. Deze smaak wissel ik dus wel af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Pleuntje,

Ik ben het helemaal met je eens al vind ik wel dat je konijnen beter uit een opvang haalt. Tsja een NHD heeft zo zijn charmes, dat kan ik wel begrijpen. Bekijk anders eens een foto, het zijn naar mijn idee wel knuffelkonijnen, ze zien er lief en mooi uit.

Het is in mijn hoofd opgekomen dat als die dieren standaard niet tegen groen kunnen er misschien toch iets misgegaan is met fokken. Want ja een konijn dat van nature op gras leeft (gras is het hoofdvoedsel) wat niet tegen groen kan.. :unsure:

Ik weet niet hoe ze aan de NHD komen eigenlijk en van genetica weet ik niet veel meer dan de eerste lessen biologie lang geleden hihi maar ik geloof wel dat je soms onvoorziene (of ongewenste) eigenschappen krijgt als je selecteert op uiterlijke kenmerken. Denk aan tekkels met hun gevoeligheid voor hernia's, collies die vaak oogproblemen hebben, vechthonden die ontstekingen krijgen in huidplooien. Allerlei ongemakken te danken aan onze wensen mbt uiterlijk. Als het echt zo is dat dit probleem specifiek bij de NHD hoort dan zouden fokkers daarop moeten gaan fokken, om het weg te krijgen dus. Misschien doen ze dat ook al wel.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

een nhd is oorspronkelijk een miniatuur franse hangoor.Deze nhd waar het over gaat komt uit dieren winkel.als je weet welk groen ie wel kan verdragen geen probleem maar wel handig om te weten.En mix konijnen zijn vaak sterker.dieren winkel konijnen zijn vaak mix konijnen die te jong van moeders af komen en brood fok dus ja echt gezond zijn ze vaak niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .