Spring naar bijdragen
Zeeuws Nijntje

Zeeuws nijntje

Recommended Posts

Als het gaat om twee konijntjes uit hetzelfde nest of in elk geval van dezelfde leeftijd, moet je ze uitelkaar halen op het moment dat de ram geslachtsrijp wordt, dat is met drie maanden. Je zou dan inderdaad een binnenkooi kunnen aanschaffen en hem daar tijdelijk in houden. Je kunt ook een tweeverdiepingshok kopen en één konijntje boven laten zitten en eentje onder, dat gebeurt hier ook wel veel. Alleen een ren wil inderdaad niet echt, je zult er dan toch een schuilhokje in moeten zetten.

En wat ook wel gebeurt, is dat mensen eerst een rammetje nemen en die laten castreren en dan pas een vrouwtje. Maar het vrouwtje moet wél vier maanden zijn voor ze gekoppelt kan worden dus dat is ook niet altijd even handig, bovendien kan ik me voorstellen dat het voor je kinderen leuker is om gewoon gelijk twee konijntjes te nemen.

Lastig hè, konijnen houden.. :P

Het is nu al lastig, en dan heb ik nog helemaal niets!, geen hok, geen konijnen! WHAHHHH....hihi...

Nee hoor, we hebben er enorm veel zin in met zn allen, dus dat komt wel goed, het zijn (denk ik) gewoon ff de praktische opstart"problemen".

We hebben nu een dubbelhok op het oog, met zo'n loopplankje naar beneden (snap je wat ik bedoel), maar ik weet niet of je dat af kunt sluiten, en dan nog zit er geen nachthok onderin, dus of ik daar echt iets mee opschiet...

Maar als ik het goed begrepen heb is het mannetje met 3 en het vrouwtje met 4 maanden geslachtsrijp, dus al ik een dierenarts vind die van de ram als hij 3 maanden is een ex-ram wil maken dan ben ik er toch, of niet????

Mijn dochter vroeg zich af waarom het mannetje "pas" met 3 maanden geholpen kan worden.......uuhhh...geen idee.... Zij kwam met het idee om een reismandje met een deken om de buitenkant dan tijdelijk als nachthok te gebruiken, zou dat kunnen?????

Wat een vragen weer he....sorry hoor....maar ik wil het zo graag GOED doen....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het algemeen kun je zulke hokken niet standaard afsluiten, maar je kunt er zelf natuurlijk wel tijdelijk een plankje overheen timmeren oid. En heel slim van je dochter :yes: dat is een prima oplossing. Stro erin en dan wil dat heel goed, zeker in de zomer wel.

Als je een dierenarts vindt die het mannetje in elk geval vóór hij 3,5 maand is wil helpen, is het opgelost inderdaad, dan hoeven ze hooguit voor de castratie zelf een paar daagjes uit elkaar en misschien dat niet eens. Een rammetje kan pas geholpen worden als zijn balletjes ingedaald zijn, vaak is dat wel met drie maanden. Als ze nog niet in gedaald zijn, moeten ze uit de buik gehaalt worden en dat is natuurlijk een veel zwaardere ingreep, dus logischerwijs wachten dierenartsen liever tot de balletjes gewoon vanzelf indalen. Het risico van de narcose zou wel iets groter zijn als ze nog jong zijn, het kan dus wel zijn dat je dierenarts het daarom liever nog niet doet.

En stel liever te veel vragen, dan te weinig!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, het moet echt niet gekker gaan worden....

Ik heb wat dierenartsen hier in de omgeving gebeld, castreren doen ze "pas" vanaf 5 a 6 maanden, dat betekent dat de konijntjes AL DIE TIJD apart moeten zitten, ja zeg, dat schiet toch niet op, zitten ze nog niet gezellig samen!

Dus ik ben nog eens wat gaan rondzoeken, heb een asiel in de buurt gebeld en wat wil het geval, afgelopen dinsdag zijn daar 4 konijntjes gedumpt! 2 koppeltjes! Deze zijn niet schuw, ze weten alleen niet hoe oud ze precies zijn (tja, dan vieren we hun verjaardag maar op dierendag...hihi...), nu manlief zover zien te krijgen dat we morgenochtend even kunnen gaan kijken. Ik weet zeker dat de kinderen direct verkocht zijn ;-)

Ze moeten nog wel 2 weken in het asiel blijven (wett regels), maar goed, wij moeten nog hok ed kopen...

Ga vanmiddag nog een ander asiel bellen, eens horen wat ze daar hebben.

Maar grote kans dat het dus toch een koppeltje uit de opvang wordt!

Oja, aangezien de konijntjes gedumpt zijn, weten ze niet of ze al ingeënt zijn, weet iemand van jullie toevallig of het kwaad kan als ze "dubbel" gevaccineerd worden???????

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk het niet hoor. Bovendien, als ze echt gedumpt zijn, lijkt me dat de kans heeel klein is dat ze recent geënt zijn eerlijk gezegt. Vind ik een vreemde logica namelijk, eerst je konijn keurig in laten enten en 'm vervolgens doodleuk dumpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk het niet hoor. Bovendien, als ze echt gedumpt zijn, lijkt me dat de kans heeel klein is dat ze recent geënt zijn eerlijk gezegt. Vind ik een vreemde logica namelijk, eerst je konijn keurig in laten enten en 'm vervolgens doodleuk dumpen.

Daar heb je op zich wel gelijk in, maar 1 van de medewerksters van het asiel had paar weken geleden precies dezelfde diertjes op internet te koop gezien, advertentie is alleen weg....het zou kunnen dat ze ingeënt zijn (verkoopt misschien sneller?), maar ik denk het ook van niet hoor, maar ik vroeg het me gewoon af of het kwaad kan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de KP5new als hok en daar kun je het klepje naar beneden wel afsluiten, kan ooit erg handig zijn. Als je het van een andere kooi wilt weten zou ik gewoon even de leverancier bellen/mailen.

Succes morgen in de opvang! Pas maar op dat je niet met 10 konijnen terug komt want ze zijn allemaal leuk ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb de KP5new als hok en daar kun je het klepje naar beneden wel afsluiten, kan ooit erg handig zijn. Als je het van een andere kooi wilt weten zou ik gewoon even de leverancier bellen/mailen.

Succes morgen in de opvang! Pas maar op dat je niet met 10 konijnen terug komt want ze zijn allemaal leuk ;)

Zal denk ik inderdaad niet makkelijk zijn om maar 1 koppeltje uit te zoeken, aangezien dit koppel samen met 1 ander koppel is gedumpt, tja, zie dan maar eens een keuze te maken. Maar we hebben 1 duidelijke rem, en dat is dat we op dit moment in onze tuin gewoon geen ruimte voor een groter of tweede hok hebben, maar goed, dan nog...ben bang dat ze allemaal zo lief zijn....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wil de stroom van goede raad niet onderbreken, maar..

Overtuig je er van dat je van dat koppeltje een gecastreerde ram krijgt én een voedster.

Als de rammen namelijk niet gecastreerd zijn, zit je met jongen...

Verder is Roosendaal vanuit Zeeland geen wereldreis...

En daar zit ook een opvang mèt koppels ! De link: http://www.konijnenopvang-dierenparadijs.nl/koppel.html

Eindhoven heeft ook een opvang..Nah ja, alle opvangen staan hier: http://www.bunnybunch.nl/opvangen--en-asiels.html

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er vanmorgen toen ik belde al naar gevraagd en er zou een dierenarts naar gekeken hebben en die zou geen balletjes hebben gezien, maar dat zou ook door de stress door een ram op dat moment ingetrokken kunnen worden. Een van de medewerksters (is er morgenochtend ook) zou zelf ook konijnen hebben en die zal morgen ook nog even kijken is gezegd. Maar ja, hoe kan ik het nou ECHT zeker weten dat het mannetje gecastreerd is????

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

welkom op bunnybunch!!!!:mdr:

en volgens mij kan je het zelf niet echt zien of een rammetje gecastreerd is.. sorry maar IK weet het niet

misschien weten anderen nog wel een antwoord op je vraag!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat zou ik ook niet weten.. Je schreef dat een medewerkster van het asiel deze konijntjes al op Marktplaats had zien staan, hoe werden ze daar aangeboden dan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb er vanmorgen toen ik belde al naar gevraagd en er zou een dierenarts naar gekeken hebben en die zou geen balletjes hebben gezien, maar dat zou ook door de stress door een ram op dat moment ingetrokken kunnen worden. Een van de medewerksters (is er morgenochtend ook) zou zelf ook konijnen hebben en die zal morgen ook nog even kijken is gezegd. Maar ja, hoe kan ik het nou ECHT zeker weten dat het mannetje gecastreerd is????

Vragen wie die dierenarts is en hem even bellen..

Vinden ze niet vreemd hoor....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites