Spring naar bijdragen
Zeeuws Nijntje

Zeeuws nijntje

Recommended Posts

hallo allemaal,

Ik zal mij even netjes voorstellen, ik ben nieuw op dit forum.

Ik woon in Zeeland en heb 2 kinderen die heel graag een konijntje willen, nu wil het toeval dat hun moeder (ikke dus...) vroeger ook altijd een konijntje had willen hebben, dus gaan er, als alles goed gaat, binnenkort 2 konijntjes hier komen. Ik wil mijn kinderen graag helpen met de verzorging van de konijnen, maar zal zeker de verantwoordelijkheid als volwassene/ouder hierin nemen. Ik weet dat er konijnenliefhebbers zullen zijn die niet blij zijn met "weer zo'n kind dat een konijn krijgt", maar ik laat de verzorging van het konijntje echt niet helemaal alleen aan mijn kinderen over, dat wil ik niet en dat kan ik niet (daarvoor vind ik ze zelf veel te lieve en mooie diertjes!)

Maar omdat ik nog nooit eerder een konijn heb gehad, zal ik de komende tijd vast heeeeeel veel vragen hebben en ik hoop op dit forum daarmee terecht te kunnen.

Ik zal mijn uiterste best doen alle vragen onder het juiste forum te plaatsen, mocht ik iets niet volgens de regels doen, dan hoor ik dat graag!

Tot zover voor nu, en hopelijk tot later!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom hier....en om met de deur in huis te vallen:

Super dat je er 2 neemt....en nog beter dat je als ouder de verantwoording neemt én je van te voren in leest !

Tip: Geen idee hoe oud je kinderen zijn, maar betrek ze bij dit forum en in je zoektocht naar info over de konijntjes....

Er komen 2 konijntjes bij jullie wonen..

Heb je al iets gelezen over welk geslacht je hen wilt en dat je hen ook beter samen kan laten leven ? (als koppel)

En..Waar had je het idee om de konijntjes halen ? (dierenwinkel, fokker, opvang)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

jemig, had net een heel verhaal als antwoord gemaakt, kan ik weer opnieuw beginnen.....

maar goed, ik heb 2 kinderen, dochter van 8 en zoon van 5. Ze willen graag allebei hun eigen konijntje in een eigen hok. Ik weet dat een koppel (ex-ram met voedster) beter is, maar dit is nu om mee te beginnen zeg maar. Ik hoop nl dat het mij zo goed gaat bevallen dat het een soort hobby van mij gaat worden (niet het fokken, maar het houden van).

Mijn dochter is al druk bezig met informatie verzamelen (bibliotheek, op school) en neemt het echt heel serieus, mijn zoontje zal echt heel veel hulp nodig hebben, maar dat doe ik graag!

Ik denk dat we de konijnen zullen halen bij een fokker, maar dat is een beetje afhankelijk waar ik kan vinden wat de kinderen graag willen. Ze willen een dwergkonijntje (geen hangoor), mijn zoontje wil graag een donkere kleur, mijn dochter een lichte, geslacht maakt niets uit. Ze zullen in ieder geval buiten komen (mijn man is allergisch voor dieren, dus het heeft nogal wat moeite gekost om hem zover te krijgen dat de kinderen toch een dier mogen, we hebben wel een aquarium, maar dat is TOCH anders!!!), dus wil ook nog een soort ren gaan kopen, maar eerst hok en konijn! Ik kijk ook al tijdje op het forum of ik iets zie, ben al druk bezig. Mocht je tips hebben dan hoor ik het graag, ik straks kijken of ik op deze site kan terugvinden hoe ik een hok in moet richten (bodembedekking ed).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou je dan toch aanraden om, als de konijnen 4 maanden zijn of ouder, ze aan elkaar te koppelen (wel de ram laten castreren). Of voor ieder konijn een maatje van het andere geslacht erbij te halen. Maar dan kan je geen jonkie erbij zetten. Een konijn moet minimaal 4 maanden zijn om gekoppeld te worden, anders kan hij/zij zich niet verweren tegen het andere konijn.

Het maakt niet uit hoeveel aandacht jij en je kinderen aan de konijnen geven. Het zijn groepsdieren. Met een maatje hebben ze 24 u per dag aandacht. Die kun jij niet geven. Ook spelen ze met elkaar, liggen ze tegen elkaar, wassen ze elkaar en eten ze samen. Een konijn is veel gelukkiger met een maatje.

Waar je ook kunt kijken voor leuke konijnen is bij een opvang.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie! Ik heb hier in de buurt al bij de opvang gekeken, maar daar zitten nu voornamelijk dieren die nogal angstig zijn. Met heel veel zorg er liefde komt het wel weer goed, maar dat lijkt me nou niet echt ideaal om mee te beginnen, wie weet in een later stadium.

Ik was wel al van plan om de beestjes in de ren samen te zetten, bedankt voor de tip dat ze dan minimaal 4 maanden moeten zijn, dat wist ik nog niet!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is dus net het probleem..

Je kunt konijnen niet alleen in de ren bij elkaar zetten. Ze zullen steeds opnieuw de rangorde gaan bepalen, wat resulteert in rijden op elkaar en jagen achter elkaar.

Dus of ze dienen aan elkaar gekoppeld te worden en ook de hele tijd samen te zitten. Of je moet ze om de beurt in de ren laten lopen..

Je bedoeling zijn vast goed daar twijfel ik niet aan, maar een maatje is echt heel belangrijk voor een konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom willen de kinderen eigenlijk twee konijnen in een apart hok? Voor de konijnen is het juist veel fijner om samen te zitten! Hoop wel dat je daar nog even goed over na denkt, konijnen zijn echt groepsdieren en ik vind het persoonlijk niet kunnen om ze apart te houden, zéker als je er toch graag twee wil. Ik snap op zich dat het leuker is als je echt 'jouw' konijn in 'jouw' hok hebt zitten, maar ik denk dat het ook belangrijk is je kinderen ook te leren dat je juist naar de behoefte van het dier moet kijken en niet naar die van jezelf.

En houdt er rekening mee dat konijnen, ook als je ze van kleins af aan hebt, over het algemeen niet écht knuffeldieren zijn. Dat dat geen teleurstelling wordt..

In elk geval, van harte welkom op BB! Houdt je ons op de hoogte? Als de konijntjes er zijn, willen we graaag foto's zien! :whistle2::P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook goed om te weten is dat konijnen er over het algemeen niet van houden om opgepakt te worden. Konijnen zijn prooidieren en in het wild zou oppakken hun dood betekenen. Als je ze oppakt beginnen ze dus tegen te werken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jemig, het gaat allemaal ineens heel snel, wat een reacties, wat een informatie, echt super!

Oke, even stand van zaken, mijn dochter kwam net uit school, had in een boek over konijnen gelezen dat ze beter niet alleen kunnen zitten. Kinderen zijn nu echt overtuigd we dus nu 1 hok met 2 konijnen gaan nemen (pfoeh, das ook geregeld!). Maar nu, is een hok als de KT1 groot genoeg voor 2 konijntjes? Ik kan hier in de buurt Thrianta konijntjes kopen, ze hebben nu nog 2 rammen en 1 voedster, zitten bij elkaar in 1 nest, mogen wel al weg, zijn 9 weken oud nu. Welke combinatie kan ik het beste maken? 2 rammen of 1 ram en 1 voedster? Vanaf wanneer zijn ze vruchtbaar? Dus wanneer moet ik de ram laten castreren want ik zit niet op kleintjes te wachten eerlijk gezegd! (misschien ooit eens, maar nu nog even niet!). Wat betreft het hok, kan ik die gewoon op de tegels zetten en dan een losse ren op het grasveld? Ivm de zon kan het hok alleen op de tegels staan. Ik hoop dat jullie mij weer kunnen helpen en mij niet al te lastig vinden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom!

Het beste neem je 1 ram en 1 voedster, de ram laten casteren met 4(?) maanden, hier zijn nog genoeg kenners die je dat precies kunnen zeggen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vermoeden had ik al, maar vanaf wanneer zijn een ram en een voedster vruchtbaar? Ik heb begrepen dat als je een mannetje laat castreren hij nog wel even vruchtbaar is? Hoe moet ik dat dan aanpakken als ze samen in een hok zitten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het mannetje met drie maanden laat castreren is er niks aan de hand, een voedster is met vier maanden vruchtbaar. Anders zou ik ze met drie maanden uit elkaar halen en dan kunnen ze twee weken na de castratie weer koppelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat de kinderen ook zijn overtuigd van 2 konijnen samen in een hok!

Wat misschien handig is, is om een binnenkooi aan te schaffen. Hier kun je de ram dan tijdelijk in doen en na de castratie nog 2 weken. Deze hokken zijn niet zo duur en is altijd handig, in geval van nood/ziekte.

Ik heb zelf nu deze http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooi_ren/cavias/honderttwintig_cm/65376 Heb die plastic hooiruif overigens wel weggegooid.

Het hok vind ik wat aan de kleine kant.. je zou eventueel wel nog een grotere ren erom heen kunnen maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fijn dat de kinderen ook zijn overtuigd van 2 konijnen samen in een hok!

Wat misschien handig is, is om een binnenkooi aan te schaffen. Hier kun je de ram dan tijdelijk in doen en na de castratie nog 2 weken. Deze hokken zijn niet zo duur en is altijd handig, in geval van nood/ziekte.

Ik heb zelf nu deze http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooi_ren/cavias/honderttwintig_cm/65376 Heb die plastic hooiruif overigens wel weggegooid.

Het hok vind ik wat aan de kleine kant.. je zou eventueel wel nog een grotere ren erom heen kunnen maken.

Bedoel je dat ik vanaf het moment dat we de konijntjes kopen het mannetje gelijk apart moet zetten tot 2 weken na castratie? Kreeg ook al tip om m in een ren te zetten, maar ja, wat doe ik dan 's nachts? lastig zeg! Maar ik ben toch niet de enige die hier tegenaan loop? Hoe hebben anderen dat dan opgelost????

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het gaat om twee konijntjes uit hetzelfde nest of in elk geval van dezelfde leeftijd, moet je ze uitelkaar halen op het moment dat de ram geslachtsrijp wordt, dat is met drie maanden. Je zou dan inderdaad een binnenkooi kunnen aanschaffen en hem daar tijdelijk in houden. Je kunt ook een tweeverdiepingshok kopen en één konijntje boven laten zitten en eentje onder, dat gebeurt hier ook wel veel. Alleen een ren wil inderdaad niet echt, je zult er dan toch een schuilhokje in moeten zetten.

En wat ook wel gebeurt, is dat mensen eerst een rammetje nemen en die laten castreren en dan pas een vrouwtje. Maar het vrouwtje moet wél vier maanden zijn voor ze gekoppelt kan worden dus dat is ook niet altijd even handig, bovendien kan ik me voorstellen dat het voor je kinderen leuker is om gewoon gelijk twee konijntjes te nemen.

Lastig hè, konijnen houden.. :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites