Spring naar bijdragen
raylaatje

verzorging langharige konijnen

Recommended Posts

Hey,

Kijk anders even op deze site, http://www.angorakonijn.nl/ Staat heel veel info op. Ook over knippen, klitten, vachtsoorten enz.

Ik knip wel iets anders dan raylaatje omdat ik jouw manier erg tijdrovend vind. Ik knip zoals op de site staat. Schaar met blad op de huid leggen en dan lange banen knippen, zo knip je niet in de huid en wordt het allemaal mooi gelijkmatig (na een paar keer oefenen ;))

Ik heb best veel aan de site gehad! Staat echt erg veel op!

Oja, ook een plekje bij angorakonijnen waar vaak snel klitten ontstaan is achter de oren!

Ik heb die site ook nog nooit bekeken, zal hem someteen ook even gaan doorlezen.

Wat vond je tijdrovend? Het eerst om de tepeltjes heen knippen? Ik knip de rest ook gewoon in lange stroken hoor, maar je zult niet de eerste zijn wie toch, desondanks het schuinhouden van de schaar toch in een tepeltje knipt. of vond je het van de staart naar de kop plukje voor plukje kammen tijdrovend? Zo lang duurt dat niet hoor, als je het bijhoud ben je er binnen een minuut doorheen. Zo weet ik in ieder geval wel zeker dat ik alles gehad heb. Als ik gewoon met de kam vanuit de oren, naar de kont toe ga kammen, weet ik niét zeker of ik elk plukje van de ondervacht wel gehad heb.

nóg een plekje waar snel klitten onstaan is nét boven het staartje, dus niet midden op de kont, maar echt het plukje wat net boven het staartje zit.

bewerkt door raylaatje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh neehoor, ik dacht dat je de vacht plukje voor plukje knipte! En dat gaat wel heel erg lang duren..

Ik heb idd wel eens in Bo geknipt, niet leuk.. Maar ik hield mijn schaar toen ook anders vast, moest een klit wegknippen inderdaad net boven zijn staartje!

En borstelen is idd zo gedaan als je het goed bij houd!

Ik gebruik trouwens een varkensharen borstel, bevalt heel goed!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, ik heb hem besteld via de angora site. Mensen die met angora's naar shows gaan gebruiken hem ook veel. Ik vind hem erg fijn! (mag ook wel.. ding was hardstikke duur:s)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het ook afhankelijk is van hoe de vacht is, bij het ene konijn zal die borstel dus wel werken en bij de andere wat minder. Je moet gewoon gebruiken wat je zelf fijn vind..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt.. Al moet je met sommige ook weer uitkijken. Je hebt van die ijzeren met omgebogen uiteindes, weet niet of je die kent? Maar zulke trekken heel veel onderwol los. En dat is ook weer niet goed wil je de vacht optimaal houden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgensm ij heb ik die voor mijn hond en die is ook juist bedoeld om de (losse) onderwol er uit te trekken. (Ik heb een Dwerg Schnauzer en geen Angora achtige hond hè haha.. Dus dat is een heel ander verhaal..)

22ae0a4f.jpg

Bedoel je die? (Links dan hè..)

Hij werkt uitstekend om de losse onderwol (die er bij Schnauzer niet uitvalt maar in de vacht blijft zitten) eruit te halen maar persoonlijk (heb dan wel geen ervaring met langharige konijnen) zou ik zoiets echt niet bij een angora gebruiken idnerdaad.

bewerkt door Dollie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee, ik bedoel zo een http://www.zooplus.nl/bilder/1/1482_trixie_softbuerste_1.jpg

De fokker waar ik mijn eerste langharige konijntje vandaan had raadde mij deze aan. Was een dwergangora. Maar bij de grote zag ik gewoon de vacht achteruit gaan! Dus toen via de vereniging een borstel besteld. Ze bleken zeer geliefd en ik had de laatste! Ze worden niet meer gemaakt geloof ik.. Maar mijn ram heeft echt een enorm dikke vacht, kom er amper doorheen met de schaar. Maar de borstel werkt heel goed! Een van varkensharen dus..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja vond hem opzich ook wel fijn, je kwam goed door de vacht heen. Maar ik trok er ook zoveel mee los. Vond het een beetje zonde. Helemaal bij Saar want die heeft al niet zoveel onderwol!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een teddy wider gekregen en die houd ik kort in het haar.

Ze loopt buiten en heeft stro in haar hok.

Wij zijn eigenlijk vrij laks in kammen maar hou het wel in de gaten.

Daarom hou ik haar ook kort in de vacht.

Dat lange haar vind ik maar niks.

Waarom neem je dan een teddy hoor ik jullie vragen die heb ik gekregen en heb geen nee gezegd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jij had toch ook een angora kruising? Of bedoel je die ook.

Zat me inderdaad af te vragen waarom je er dan een zou nemen ;) Maar als je ze netjes kort houd zien ze er ook nog heel leuk uit vind ik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo allemaal,

ik krijg over 2 weken een teddy dwerg konijntje, ik heb al veel gelezen over vacht verzorging maar nergens staat duidelijk of je ze nou wel of niet moet knippen. op de ene site staat van wel en op de andere van niet en op weer een andere hebben ze het er niet over.:s ik vraag me af wat jullie doen.

groetjes:mdr:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Ik knip alleen bij de billen het haar kort. De rest laat ik lekker zoals het is. Mocht ze ondanks het borstelen wel klitten krijgen dan knip ik die er wel uit.

Mijn konijn is trouwens rasloos, maar heeft wel lang haar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja klopt dat is die kruising daarvan.

Maar noem haar met even met gemak een teddy.

Persoonlijk vind ik ze veel leuker zo kort in het haar.

En als ik mijn nijntje zo zie is veel levendiger met kortere vacht dan met langere vacht.

Dus dan is het makkelijk lekker kort houden.

Net zo'n rasta bunny hahaha maar dan zonder de knopen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik laat het ook nooit superlang groeien, vind dat een beetje sneu. Lijkt me veels te warm en hinderlijk voor ze. Zodra ik merk dat ze veel meer liggen te slapen en slomer worden gaat het er weer vanaf! En ik merk het ook aan de bank en onze kleren, als die helemaal onder het haar zitten is het ook wel weer mooi geweest ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .