Spring naar bijdragen
Amatjuh

Aanschaf gerbils

Recommended Posts

Het was zodanig gemaakt dat ze er wel aan konden knagen, maar niet kapotknagen. Ze konden onmogelijk ontsnappen.

@Marie-Louise: 1 keer in de 2 maanden verversen? Dat gaat toch vreselijk ruiken???

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe het ook maar 1 x in de 2 maandne hoor, en vooral nu ze alleen zit.

Bij mij ruikt het helemaal niet, het is zelfs niet eens heel vies.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ligt natuurlijk ook aan je bodembedekking, ik gebruikte voorheen altijd speelzand met zaagsel en hooi gemengd, maar na 2 weken begon je het al te ruiken, nu gebruik ik alleen zaagsel met hooi, bevalt me prima en mijn meisjes vinden het ook leuk, een win/win situatie, haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

....

Als ik me niet vergis, is een koppeltje vrouwtjes het gemakkelijkste te houden.

...

ik denk juist van niet, aangezien de vrouwen juist meer 'nestbescherming' hebben. (natuurlijk gaan mijn 2 mannetjes weer lekker irri doen, en willen niet samen :sarcastic:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Twee mannen of twee vrouwen maakt niet uit hoor. Ik heb alleen nog maar vrouwtjes gehad samen, geen problemen gehad. Dat nestbescherming is toch alleen als ze een nestje hebben denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Max. 2 gerbils bij elkaar zetten. Echt niet meer.

Geslacht maakt niet zo heel veel uit, maar volgens mij zijn mannetjes over het algemeen makkelijker, omdat vrouwtjes territorialer zijn. Maar ik heb zelf gewoon vrouwtjes.

Ik zou het grootste aquarium nemen als je die kwijt kunt, hebben ze lekker veel speel- en bewegingsruimte. Die bepaalde maten zijn alleen bedoeld voor meer dan 2 gerbils, iets wat absoluut af te raden is.

Hobbyfoksters zijn er genoeg, even goed zoeken. En tja, je moet er wel wat voor over hebben. Mijn gerbils kwamen altijd uit Friesland (en ik woon in Haarlem).

Op gerbil.nl kun je meer informatie over gerbils vinden en ook hobbyfokkers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een kooi van 1 m krijg ik hier iet kwijt, dus het wordt 80x45x45.

Is zaagsel als bodembedekking niet te stoffig? Voor konijnen is zaagsel giftig is dit voor gerbils niet dan?

Ik zat zelf te denken aan russel bedding, cotton comfort en hooi?

Dan worden het dus 2 gerbils, geslacht maakt me verder niet veel uit. Ik heb echt al op alle sites waar ze ze ook maar kunnen aanbieden en om google gekeken, maar kan niks vinden. Nou ja ik heb 1 iemand gevonden die had 3 gerbils maar wist het geslacht niet (vond het moeilijk om te zien). En ik had het idee dat het ook gewoon een koppeltje van de dierenwinkel was. Wat is dat het verschil of ik ze bij de dierenwinkel haal of pups van een koppel van de dierenwinkel? Er is toch evenveel kans op dat er iets mogelijk mis is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ik merk vooral het verschil met tam zijn zeg maar. De eerste 4 gerbils die ik heb gehad kwamen uit de dierenwinkel en waren helemaal niet tam, dat moest ik eerst voor elkaar zien te krijgen (wat ook nog maar de vraag was, daar kan veel tijd in gaan zitten). De laatste twee gerbils die ik heb (nu dus) komen van hobbyfokkers vandaan, daar zijn ze al tam gemaakt. Ze zijn een stuk rustiger ook. Je kan ze direct oppakken enzo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat merk ik inderdaad ook, mijn gerbils (een van Mileena uit Den Haag en een van Safira uit Delft) zijn veel rustiger dan mijn andere 2 gerbils (uit de dierenwinkel) ik raad je ook aan om ze echt van een hobbyfokker vandaan te halen, zij laten ook vaak de ouders zien en hebben er echt veel meer verstand van dan iemand uit de dierenwinkel (ik heb het idee dat ze je in de dierenwinkel van alles proberen aan te smeren).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm ja dat is natuurlijk ook wel weer zo. In de dierenwinkel staat de bak ook afgedekt, dus de gerbils komen nauwelijks in contact met mensenhanden.

Iemand enig idee waar ik een fokker kan vinden dan in limburg of brabant? Ik heb me echt suf gezocht. Ik ga vannacht nog wel verder kijken. Maar als iemand het weet, hoor ik het graag :mdr:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal straks of morgen wel even voor je kijken.

Overigens gebruik ik nu als bodembedekking hennepvezel. Stoft niet en is net zo zacht, en een stevige bodembedekking in combinatie met hooi voor mooie gangenstelsels e.d.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf nu nachtdienst, dus ik ga dadelijk ook nog het internet afzoeken.

Ik heb mogelijk een aquarium gevonden van 80x30 cm, de hoogte weet ik niet, heb ik nog gevraagd.

Maar opzich is iets van russel bedding of aubiose met hooi voldoende dan? Mij lijkt cotton comfort ook wel fijn om gangen mee te maken of niet?

Hoe hoog moet die bodembedekking ongeveer zijn? Ik zie ook wel eens mensen die maar een hele dunne bodem hebben, maar het is beter als ze wat te graven hebben lijkt me? 20 cm ofzo?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb wel een fokker gevonden, maar volgens mij levert die alleen aan dierenwinkels. Wat vinden jullie ervan als je de site bekijkt? Ik heb een mailtje gestuurd of hij ze ook gewoon zo verkoopt.

http://www.rebas.nl/bedrijfsinformatie/hoe_het_begon/index.php

Ik heb al een mail terug van die man. Hij zei dat ik Alice Langeveld maar eens moest mailen, dat schijnt de beste fokker te zijn van Nederland. En volgens mij woont ze in brabant, dus dat zou mooi zijn :yes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je Alice googled heeft ze wel allemaal prijzen gewonnen met haar gerbils.

Het is wel in brabant, maar dan nog 1,5 u rijden, pff het zit ook niet mee met de zoektocht ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

oke dan, hij kost maar 15 euro en het is hier vlak in de buurt, dus dat lijkt me wel een deal ;)

Ik heb nog even na gevraagd voor de zekerheid of er ook niks stuk aan is, en dan is de koop rond. Dan kan ik me gaan buigen over de inrichting.

Ik heb trouwens nog een reactie terug gehad van die mensen die een nestje hadden, maar de geslachten niet goed konden zien. De ouders komen van hobbyfokkers in de buurt, dus niet rechtstreeks van de dierenwinkel. Ik heb gevraagd waar die hobbyfokkers dan ergens zitten. Misschien dat ik dan 1 gerbil van hun neem en 1 van een andere hobbyfokker. Ik wil graag 2 gerbils in verschillende kleuren en hun hadden maar 1 kleur. (lijkt op de foto op duifgrijs/lilac met rode ogen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites