Spring naar bijdragen
Amatjuh

Aanschaf gerbils

Recommended Posts

Ik ben er al een tijdje over aan het denken om gerbils aan te schaffen. Ik ben me aan het inlezen hier op BB. Ik heb het nog niet overleg met vriendlief dus het is nog niet definitief ;)

Maar nu heb ik nog een paar vragen:

- Weet iemand een hobby fokker in limburg? Ik heb op marktplaats gekeken, maar kan daar niks vinden. Ik was niet van plan om er 100 km voor te gaan rijden. Ik weet dat ze ze wel in de dierenwinkel hebben, maar daar wil ik ze liever niet kopen.

- Als ik het goed begrijp maakt het geslacht niet zo veel uit? Zolang het maar van hetzelfde geslacht is? Hoeveel gerbils kun je dan het beste bij elkaar zetten?

- Met welke koppels heb je het minste kans op vechten? Of heeft dat niet met geslacht te maken (zoals bij konijnen).

- Wat voor kleuren heb je allemaal? Of is het vaak een mix en niet echt een raskleur zeg maar.

Ohja ik zit in de nachtdienst, niet dat jullie denk van wat zit die nu nog te doen zo laat ;)

Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook alvast zitten rondneuzen voor een aquarium. Nu heb ik de volgende afmetingen gevonden, welke is het beste?

- 60 x 30 x 30

- 80 x 40 x 40

- 100 x 40 x 40

- 100 x 45 x 45

Ze kosten allemaal niet meer dan 25 euro.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neem je aquarium groot genoeg, je kan zeker hier wel de goede afmetingen vinden.

Als ik me niet vergis, is een koppeltje vrouwtjes het gemakkelijkste te houden. Zorg dat je ze op de juiste manier koppelt als ze nog niet samen zitten.

Kijk goed of je effectief 2 vrouwtjes hebt! (maar dat zal normaalgezien geen prob zijn als ze van een fokker komen)

Ik heb nog een kooi staan mocht je interesse hebben, maar ik ben wel van Belgie.

Succes!

http://www.bunnybunch.nl/knaagdieren/gerbils.html

http://www.bunnybunch.nl/knaagdieren/gerbils-koppelen.html

http://www.bunnybunch.nl/knaagdieren/tips-voor-de-inrichting-van-een-gerbilkooi.html

http://www.bunnybunch.nl/community/hamsters-gerbils/35972-goede-fokker-gerbils.html

http://www.bunnybunch.nl/community/vraag-aanbod/36744-gerbilkooi-koop.html

bewerkt door Vanessa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier op BB had ik al gelezen over gerbils. Daar staat het volgende:

Het loopoppervlak van de kooi mag voor de eerste twee gerbils minimaal 800 cm2 per gerbil zijn. Voor iedere gerbil daarna nog een extra 500 cm2. Meer dan twee gerbils in een bak is overigens sowieso niet aan te raden voor beginners. Als je twee gerbils in een bak houdt, mag de bak vanaf 1600 cm2 in theorie onbeperkt groot. Bij meer dan twee gerbils is het minimum ook echt het absolute maximum. Een 100 cm2 kleiner kan zelfs meer goed dan kwaad doen.

Daarom vroeg ik me af of het aquarium van 1 m lang niet te groot is? Wat is eigenlijk het probleem als het te groot is ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus die van 1m kan ik beter niet pakken?

Als ik er 2 wil dan mag de bak onbeperkt groot, maar bij meer dan 2 aan de maten houden, als ik het goed begrijp?

Hoeveel gerbils kun je het best samen zetten? Als ik er 3 of 4 neem, dan hebben ze nog een maatje mocht er 1 dood gaan. Maar hebben ze meer kans op vechten als ze met meerdere bij elkaar zitten?

Pff moeilijk zeg..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou alleen voor twee gerrbils gaan. Als er eentje dood gaat zou ik dan gewoon een nieuw vriendje kopen. Het is namelijk zo dat er bij een groep gerbils snel mis kan gaan zonder dat je het door hebt (alleen voor de mensen die zeer ervaren zijn, die zien veel eerder dat er iets mis is). Het komt dan ook redelijk vaak voor dat er ineens eentje vermoord is door de rest van de groep. Bij twee gerbils gebeurd dit veel minder!

Je kan gewoon een aqua nemen van een meter hoor. Ik heb een terra van 80 x 40, maar ik wil uiteindelijk groter gaan naar een meter.

qua kleuren heb je heel veel keuze. Maa rik zou niet te snel af gaan op kleur... Er zijn maar weinig goede hobbyfokkers en als je dan ook nog gaat selecteren op kleur kan je lang wachten. Ik heb egen idee of er een goeie fokker zit in Limburg... Ik moet zelf ook een uur reizen voor een nieuwe gerbil (of nouja, mijn vader...), dat is het dichtbij voor mij. Maar ja dan heb je ook wat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb al wat meer gevonden:

Om te kijken of je hok groot genoeg is, kan je een berekening gebruiken.

Voor de eerste 2 gerbils, moet je uitgaan van een oppervlak van 800 cm2 per gerbil.

Dus 2 x 800 cm2 = 1600 cm2.

Voor elke gerbil extra (vanaf 3 stuks) reken je 500 cm2.

Dus stel je hebt 4 gerbils:

2 x 800 cm2 = 1600 cm2 + 2x 500 cm2= 1000 cm2 is totaal = 2600 cm2.

Voor 4 gerbils heb je dus een oppervlak nodig van minimaal en maximaal 2600 cm2.

De minimale maat, is ook gelijk de maximale maat, om territoriumdrift uit te sluiten.

Echter maakt het voor 2 gerbils niet uit hoe groot de kooi is, als hij maar groter is dan 1600 cm2.

Dat komt dan ongeveer neer op:

2 gerbils: min. 40x40

3 gerbils: 70x30

4 gerbils: 70x 40 of 60x50

Dus dan zal ik die van 1 m lang maar afzeggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou alleen voor twee gerrbils gaan. Als er eentje dood gaat zou ik dan gewoon een nieuw vriendje kopen. Het is namelijk zo dat er bij een groep gerbils snel mis kan gaan zonder dat je het door hebt (alleen voor de mensen die zeer ervaren zijn, die zien veel eerder dat er iets mis is). Het komt dan ook redelijk vaak voor dat er ineens eentje vermoord is door de rest van de groep. Bij twee gerbils gebeurd dit veel minder!

Je kan gewoon een aqua nemen van een meter hoor. Ik heb een terra van 80 x 40, maar ik wil uiteindelijk groter gaan naar een meter.

qua kleuren heb je heel veel keuze. Maa rik zou niet te snel af gaan op kleur... Er zijn maar weinig goede hobbyfokkers en als je dan ook nog gaat selecteren op kleur kan je lang wachten. Ik heb egen idee of er een goeie fokker zit in Limburg... Ik moet zelf ook een uur reizen voor een nieuwe gerbil (of nouja, mijn vader...), dat is het dichtbij voor mij. Maar ja dan heb je ook wat.

Oke dankje! Dus beter 2 gerbils dan. Zijn ze redelijk makkelijk te koppelen, mocht er 1 dood gaan? En dan is 2 mannetjes het best of niet?

Ik kan echt niks vinden van een gerbil fokker in limburg :( Ik heb me aangemeld bij 2 forums, misschien dat ik daar nog niets te weten kom.

Dus toch gaan voor de bak van 1m.

Deze man heeft de bak zelf gemaakt, maar is te dun voor als aquarium gebruikt te worden. Ik mag hem voor 20 euro op komen halen.

http://dieren.marktplaats.nl/knaagdieren-en-konijnen-hokken-en-kooien/341638348-aquarium-100x45x45cm-voor-knaagdieren.html

En dan heb ik deze nog, daar zit ook een onderkast bij en het is een juwel aquarium. Die mag ik voor 25 euro komen halen. Ik heb nog gevraagd om een foto.

http://dieren.marktplaats.nl/vissen-aquaria-en-toebehoren/343691523-juwel-aquarium-lek-op-naad-1-00-0-40-0-40.html

Welke zou jij nemen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb twee vrouwtjes maar twee mannen gaat ook goed. Je moet wel de tijd nemen voor het koppelen, mijn eerste koppeling was in een week klaar maar de tweede koppeling duurde twee maanden...

Ik zou persoonlijk gaan voor een hobbyfokker. Ik heb voorheen gerbils gehad uit dierenwinkels en slechte fokkers, maar ik merk echt dat die gerbils minder tam zijn en drukker zijn. Gerbils van een hobbyfokker zijn al tam en meer mensgericht vind ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

pfooeee.. geen idee. ik heb er nu nog maar 1 dus is sowiesow groot genoeg. volgensmij 70 x 40 x 40 ofzo.

En qua tam en karakter, ik geloof dat vrouwtjes iets dominanter zijn dan mannetjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil ook heel graag een gerbil van een hobbyfokker, maar ik kan er echt geen vinden..

Ohja hoe maken jullie verdiepingen in het aqua?

En kan het kwaad als de bak voor het raam staat? Hebben ze daar last van? Natuurlijk doe ik in de zomer de rolluik een beetje naar beneden.

Ik hoop dat het aqua met die kast eronder er goed uitziet, dan ga ik voor die. Is wel zo handig, kun je meteen je spullen in doen en de gerbils zitten op ooghoogte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat te denken om van hout iets te knutselen, maar ik weet niet hoe erg ze daaraan gaan knagen?

Soort van U vorm maar dan omgedraaid en dan daarop het bakje met voer en een zandbakje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spijtig dat ik het niet eerder wist, anders kreeg je een stevige houten gerbilkooi (annex salontafel) gratis en voor niets van mij.

Er hebben 10 jaar gerbils in gewoond en ze hebben nooit gevochten of het kapotgeknaagd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mijn gerbils (2 vrouwen) in een aquarium wonen.

We hebben als bodembedekking speelzand en een gedeelte stro (russel bedding)

ze zijn gek op tunnels maken en we verschonen ongeveer 1 keer in de 2 maanden.

We hebben er een looprad in en wat tunneltjes (wcrol etc) let erop dat je ook een bovenkant maakt op je bak aangezien ze er anders uitspringen. Mijn gerbils springen niet en klauteren dus ook niet echt maar je kan van hout gewoon een verhooginkje in elkaar flansen en daar het eten op zetten. Ik leg het eten ook vaak gewoon op het stro dat ze het zelf moeten zoeken.

Let erop dat ze ook een beetje kunnen graven dus dat de bak wel hoog genoeg is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spijtig dat ik het niet eerder wist, anders kreeg je een stevige houten gerbilkooi (annex salontafel) gratis en voor niets van mij.

Er hebben 10 jaar gerbils in gewoond en ze hebben nooit gevochten of het kapotgeknaagd.

Dat is inderdaad jammer :yes: Ik zoek nog wel even verder.

Maar een houten gerbilkooi, knagen ze dat niet kapot?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb mijn gerbils (2 vrouwen) in een aquarium wonen.

We hebben als bodembedekking speelzand en een gedeelte stro (russel bedding)

ze zijn gek op tunnels maken en we verschonen ongeveer 1 keer in de 2 maanden.

We hebben er een looprad in en wat tunneltjes (wcrol etc) let erop dat je ook een bovenkant maakt op je bak aangezien ze er anders uitspringen. Mijn gerbils springen niet en klauteren dus ook niet echt maar je kan van hout gewoon een verhooginkje in elkaar flansen en daar het eten op zetten. Ik leg het eten ook vaak gewoon op het stro dat ze het zelf moeten zoeken.

Let erop dat ze ook een beetje kunnen graven dus dat de bak wel hoog genoeg is.

Russelbedding heb ik hier ook al voor mijn konijnen, hooi en stro ook natuurlijk. Een looprad en speeltjes moet ik ook nog aanschaffen, maar ik wil eerst een aquarium hebben, dan weet ik hoe ik het in kan richten.

En van een deksel erop, dat wist ik al.

Ik heb het nog eens nagemeten en 1m lang wordt toch te groot. Dus ik ga nu voor een aquarium van 80x40x40cm, nu er nog 1 vinden ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites