Ga naar inhoud

Nagels


MaartenK

Aanbevolen berichten

Ik kom uit Zwolle centrum en moet voor het eerst nagels knippen. Ayla heeft donkere nagels en zij is erg bang. Wimpie is tam en heeft lichte nagels. Toevallig iemand uit de omgeving met advies waar ik het beste hulp en uitleg kan krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor je gekopieerd van internet, misschien dat je hier een beetje wat aan hebt?:

Nagels knippen

Konijnennagels groeien net als bij mensen altijd door. In de natuur slijten die nagels bij het lopen graven, maar tamme konijnen hebben vaak niet genoeg mogelijkheden om hun nagels te slijten. De nagels worden te lang waardoor het konijn niet goed meer kan lopen of de nagels breken te kort af en gaan bloeden. Om dit te voorkomen zullen de nagels regelmatig moeten worden geknipt. Hoe vaak dit moet hang van een aantal dingen af zoals de ondergrond waarop het konijn loopt, hoe lang hij per dag uit zijn hok mag en hoe veel hij graaft.

nagelknippen.jpgWanneer is een nagel te lang?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst iets over de nagels vertellen. Konijnennagels zijn rond en van binnen hol. Aan de basis van de nagel is deze holte gevuld met bloed en een zenuweind. Dit heet het 'leven'. Bij konijnen met witte nagels is dit leven goed te zien. Bij konijnen met donkere nagels kan je het alleen zien als je er een zaklantaarn achter houdt.

Een goede konijnennagel is een paar millimeter langer dan het leven. Een nagel die langer is zorgt ervoor dat het konijn niet meer prettig kan lopen en moet dus geknipt worden. Als je het leven niet (goed) kunt zien, kan je ook de haargrens aanhouden. Wanneer de nagels langer zijn dan de haren van de tenen moeten ze geknipt worden.

Benodigdheden

Allereerst heb je natuurlijk iets nodig om de nagels mee te knippen. Bij de dierenwinkel zijn verschillende soorten nagelschaartjes of nagelguillotines te koop. Ook bij de webshop van de Hoge Hoed kan je nagelschaartjes kopen.

Je kan ook een grote teennagelknipper voor mensen gebruiken. Het is moeilijk te zeggen wat het beste is, dat hangt af van wat jij het prettigst vind werken. Belangrijk is dat de knipper scherp is en de nagel goed afknipt zonder dat hij splijt.

Bij konijnen met donkere nagels kan een zaklantaarn goed van pas komen. Hiermee kan je het leven beter zien.

Verder is het handig om je konijn stevig in een handdoek te wikkelen en daar steeds 1 poot uit laat steken. Hierdoor zal je konijn rustiger blijven en kan je gemakkelijker de nagels knippen.

Wanneer je onervaren bent met het knippen, of het een beetje eng vind, is het handig als je met zijn tweeën bent. Eén houdt het konijn beet, en de ander knipt de nagels.

Nagels knippen

Hou het konijn en zijn poot goed beet. De voetzolen van een konijn zijn erg kietelig en het nagels knippen is een vreemd gevoel, dus je hebt kans dat hij zijn poot zal proberen terug te trekken.

Knip altijd een paar millimeter boven het leven. Als je het leven niet goed kunt zien kan je het beste de haargrens aanhouden. Wanneer je de juiste knipplaats hebt gevonden knip dan in één snelle beweging de nagel door.

Een konijn heeft aan zijn voorpoten 5 nagels. Vier aan de voorkant en nog eentje aan de onderkant van de voorpoot als een soort duimnagel.

Let op: aan de achterpoten heeft een konijn altijd maar 4 nagels.

Nagels knippen doet geen pijn, behalve als je in het leven knipt. Wanneer dat gebeurt komt er bloed uit de nagel. Dit is misschien even schrikken, maar op zich geen grote ramp. Ontsmet de wond met wat betadine en hou er een watje of gaasje tegenaan totdat het bloeden stopt. In het leven knippen is pijnlijk voor het konijn, dus probeer het zo veel mogelijk te voorkomen door eerst goed te kijken waar je knipt.

Bij een konijn met te lange nagels kunnen de nagels vergroeien. Ze gaan dan krom staan. Probeer zulke nagels zo kort mogelijk te knippen, maar let op het leven. Kromme nagels moeten goed bijgehouden worden omdat ze nog slechter afslijten dan normale nagels en er lastig zijn om op te lopen. Wanneer je een vergroeide nagel goed bijhoud, zal hij op den duur weer in een normale stand komen.

copyright © 2007 - Stichting Konijnenopvang 'de Hoge Hoed'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het vorige week ook voor het eerst gedaan. Het was echt nodig en ik vond het onnodig om daarvoor naar de DA te gaan.

Mijn Saar houdt ook niet van oppakken en gedoe aan haar lijf maar of ik het nu doe of een DA, het zal toch ff moeten gebeuren.

Hoe heb ik heb gedaan (komt heel erg overeen met de tekst die Roos1995 heeft gestuurd);

- Ik heb gezorgd dat alles klaarlag, schaartje + handdoek.

- Saar uit haar hok gepakt, eerst rustig tegen haar gepraat

- Op de handdoek gezet en dan vliegensvlug die strak om haar heen wikkelen, zo strak dat ze eigenlijk net niks meer kan doen.

- Toen heb ik haar in 1 beweging op haar rug gelegd op de schoot van mijn vriend.

- Na een paar seconden werd ze rustig omdat ze op haar rug lag en kon ik zo pootje voor pootje uit de handdoek halen en de nageltjes knippen.

Ik weet dat ze het draaien op hun rug zeker niet prettig vinden maar ik denk dat als ik dat niet gedaan had het geen doen had geweest. Als ik tijdens het gewoon aaien te veel aan haar pluk dan wordt ze al nerveus. Ik denk dus dat dit voor mijn Saar het beste was. Al met al was het eigenlijk zo gebeurd en viel het mij hartstikke mee. In elk geval en stuk minder stress voor haar dan dat ik met haar naar de DA had gemoeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik laat liever wat meer eraan zitten dan zoals op het plaatje, grenzend aan het bloedvat.

Ik laat er misschien nog 4mm aan zitten.

Ik heb ook een bang konijn met donkere nagels maar die is rustig als ik haar vast pak.

En ik heb een wit konijn met doorzichtige nagels. Deze is drukker op schoot maar ik doe gewoon rustig 1 poot per keer. En het is even uitvinden hoe je ze het beste vast kan pakken.

Hoe ik mijn konijn met donkere nagels knip doe ik bij alle dieren zo, ook waar ik het wel kan zien. Ik zet mijn schaar op de nagel en dan zet ik alleen maar druk. Dus je knipt het niet meteen door maar je zet er heel zachtjes wat druk op en als je voelt dat ze haar poot weg trekt, zit je te ver. Dan doe je hem een paar mm verder en dan probeer je het weer, net zolang ze haar poot niet weg trekt.

Heb hier nog nooit problemen door gehad maar ik kan begrijpen dat als je konijn niet stil wil blijven zitten, dat het wat lastiger is.

Ik ga er altijd bij zitten. Ben zelf rechtshandig. Dan zet ik mijn konijn met de kop naar rechts op schoot en dan begin ik eerst met zijn/haar linker voorpoot. Die hou ik gewoon omhoog (over zijn/haar rug heen). Daarna doe ik de linker achterpoot. Dit lukt ook nog gewoon zo over hem/haar heen. Ik pak dan gewoon de poot met mijn linker hand vast en dan zo dat hij ook niet weg glipt als hij kracht zet.

Daarna draai ik hem om zodat hij met zijn kop naar links wijst. Dan pak ik zijn rechter voorpoot (over zijn rug heen). Dan buig ik deze naar achteren, zodat hij naar de rechterkant van mij wijst, langs het lichaam. Ze zullen vaak proberen om hun pootjes weer terug te trekken maar dat is een kwestie van goed vasthouden. Dan kun je makkelijk de nagels vrij krijgen om te knippen. Daarna doe ik de laatste, rechter achterpoot. Deze buig ik ook naar achteren zodat het knippen makkelijker gaat.

Misschien dat er een makkelijkere manier is, zoals je konijn rustig houden op zijn/haar rug maar omdat mijn konijnen dat absoluut niet willen doe ik dat ook niet. Dan doe ik zelf liever wat meer moeite..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip ze ook zelf. Deken in de aanslag om ze in te wikkelen, zaklantaarn voor donkere nageltjes en een eeuwig geduld. Soms zet ik ze tussendoor op de grond om te lopen en doe dan 1st de ander, dan is die op de grond weer wat rustiger en kun je zijn/haar pootjes daarna weer wat beter doen zonder een gestresst konijn. Ik hou de nageltjes ook wat langer als op het plaatje en knip ze gewoon wat vaker. Dan heb je ook geen risico's dat je in het leven zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat bij de inentingen de nagels knippen, 2 keer per jaar. Ik heb binnenkonijnen die af en toe buiten lopen. Toch is 2 x per jaar knippen hier genoeg.

De dierenarts heeft overigens een heel handige greep om de konijnen zonder handdoek vast te houden. Ze houdt een konijn tegen zich aan op de onderzoekstafel. Een voor een pakt ze een pootje. Volgens haar blijft een konijn rustiger als het met 3 pootjes vaste grond voelt. Superhandig, het lijkt te werken, maar ik doe het haar nog niet na..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft overigens een heel handige greep om de konijnen zonder handdoek vast te houden. Ze houdt een konijn tegen zich aan op de onderzoekstafel. Een voor een pakt ze een pootje. Volgens haar blijft een konijn rustiger als het met 3 pootjes vaste grond voelt. Superhandig, het lijkt te werken, maar ik doe het haar nog niet na..

De dierenarts kan dat zo makkelijk omdat ze zo'n handige behandeltrafel heeft. Die kan je lekker hoog zetten zodat je het konijn tegen je aan kunt houden bij het knippen. Het is een stuk lastiger als je het op een lagere tafel moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook naar dierenarts De Beer gaan, die zit in de Emmastraat, vlakbij de Jumbo/Ysselhallen. Dan betaal je wel consult, maar ze kunnen het je ook leren. Volgens mij hebben ze ook spreekuur bij de dierenassistente, wat goedkoper is dan een afspraak bij de dokter.

Die assistente-spreekuren zijn volgens mij ook bedoeld voor dit soort dingen.

Als je ze zelf knipt, zorg dan wel dat je een goede nageltang hebt, niet zo'n klein schaartje voor de cavia en zeker niet de nagelknipper die je zelf gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .