Ga naar inhoud

wat zou dit zijn??


mousie

Aanbevolen berichten

mijn vriendin die heeft een kruising hangoor en die is al een poosje heel erg rustig. heel sloom, ze heeft hem de hele dag uit de kooi en springt ie wel es in het rond. maar sinds gister komt hij zijn hokje haast niet uit.

ze maakt zich wat zorgen.. ik weet wel dat je naar de da moet gaan als je het niet vertrouwd maar wil eerst hier even vragen..

waar zou hij last van kunnen hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

"hij haart ook erg uit overal...heeft het daar ook mee te maken??? ze heeft de da gebeld, die belt straks terug"

------------------------------------------------------

Ooh dan weet ik het al ben ik bang, al ben ik geen da he?! Let op de keuteltjes... zijn die iets kleiner, iets donkerder en zijn die minder dan eerst?

Misschien zelfs puntig van vorm?

Ik denk heel hard aan verstopping nu wat perfect past bij die verminderde activiteit. Vertraagde darmwerking maakt een konijn sloom in doen en laten!

Vocht is heel belangrijk nu! En er moet eten in en medicatie als het klopt dus he. Als het verstopping is. Lees asjeblieft dit artikel:

http://www.konijnen.nl/ziekten/haarbal.htm

En als je meer huiswerk wilt ;-) Deze: http://www.konijnen.nl/ziekten/darmimmobiliteit.htm

De da zou verstopping moeten kunnen constateren. Heel belangrijk is dat hij de maag voelt. Daar kan maar beter geen prop zitten. Antibiotica geven in dit geval, er zijn artsen die dat doen.., zou ik als het mijn konijn was niet laten gebeuren. Verstopping gaat vaak hand in hand met gasaanvallen dus aeropax in huis halen is een slim idee. Water (lauw) dwangvoeren helpt. Liefst meerdere keren per dag. In ernstige gevallen elk uur. Bij een verstopping in de maag mag je per keer maar heel weinig voeren anders past het niet.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

de da had nog gebeld maar zei verder niks , ja ze moest maar met hem langskomen. kon ook wel schurft zijn..

maar ik las haar net dit artikel voor en het klopt dus he? kleine harde keuteltjes ,minder eten...

ze geeft hem nu komkommer en belt morgen maar weer de da.

heel erg bedankt mysterymeis!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mousie,

Komkommer droogt uit... :( Veel natte groenten geven dus niet drogen na het wassen, vooral geen biks, wel hooi en als hij niet eet moet je dwangvoeren maarja biks is niet zo goed in dit geval dus dan zou je Science recovery moeten gaan voeren. Koop je bij de da in hele kleine zakjes en het is erg duur helaas. Een andere oplossing is Science selective kopen in de dierenwinkel (groene zak) van Supreme en dat laten wellen in vocht. Daar zitten meer vezels in en dat is beter dan gewone biks waar beduidend minder vezels in zitten.

Laat haar het diertje vanavond/vannacht nog vocht geven. Lauw water is goed, kamillethee, venkelthee tegen buikpijn of brandnetelthee en vooral ook ors.

(200ml water gekookt en tot lauw/warm afgekoeld + 1 theelepel suiker en 1/4 (een kwart) theelepel zout of iets van de apotheek/da)

Verder kan ze voor nood morgen een verse (!) niet superrijpe (ivm suikers) ananas kopen en het konijn een paar ml vers ananassap geven. De rest invriezen want oud sap werkt niet. Dit sap bevat een enzyme wat de voedselmassa rond de haren afbreekt. Prozyme, een poeder met dat enzym erin is oneindig veel beter omdat die suikers daar niet in zitten en je bestelt het op konijnen.nl. Het is heel lang houdbaar en echt iets voor in de EHBO doos. Laxeermiddel is erg belangrijk nu om te geven, dat las je hopelijk? Geen paraffine (eenmalig kan maar verder niet!) maar wel laxatract of tractonorm. Je kunt net zo makkelijk een laxeersiroop op basis van lactulose in de apotheek halen. Dat is hetzelfde maar veel goedkoper. 1 ml per kg konijn geven. 3 tot 2 x daags.

De da zou morgen cisaral en primperan mee moeten geven! Een injectie primperid ter plekke en dan primperan als drank om thuis oraal te geven. En verder een laxeermiddel en hij zou een vochtinfuus moeten geven. Om deze dingen kun je vragen/smeken of er op staan.. (sorry maar ik heb niet het idee dat deze da speciaal heel veel van konijnen weet als ik zijn antwoord lees).

Het zachtjes masseren van de buik kan weleens helpen. Wees voorbereid op een eventuele gasaanval. Dat krijg je vaak bij verstopping. Ik hoop niet dat het gebeurt.

Zo dat was even in een notedop.. Succes!

Ohja,

het klopt dus he? kleine harde keuteltjes ,minder eten...

Dat klopt helemaal. Heeft niets met schurft te maken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze is met hem naar de da geweest en constateerde wel mogelijk een verstopping maar kon het niet met zekerheid zeggen. voor de zekerheid paraffine meegekregen en een spuitje gehad. hij eet met mate.

als het morgen nog niet beter is laten ze een echo maken.

thanks for asking en moest mystermeis met name even hartelijk bedanken , dus bij deze :thankyou:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi :)

Heel, heel graag gedaan! Net als iedereen die reageert op vragen dacht ik eigenlijk. Maar kep nog nooit zo'n mooi bedankje gehad hihi. Ik zou niet weten hoe je dat moest doen..

Die echo is op zich een heel slim plan al verandert de aanpak er niet door. Ik lees dat het diertje matig eet.. dan heeft hij echt structureel darmstimulerende middelen nodig! (zie het artikel) En die paraffine is niet zo goed voor meerdaags gebruik. Het zorgt voor een laag om de verstopping in de darm heen waardoor de massa juist uitdroogt omdat er geen water meer in wordt opgenomen. Het wordt dan keihard en dan gaat het nooit meer over :( Verder is paraffine bij langer gebruik kankerverwekkend. Middelen op lactulosebasis zou je moeten geven bij een langerdurende verstopping. Met primperan, cisaral, laxeermiddel, prozyme, vocht en vezels gaat een darmverstopping over, alleen kan het wel 3 weken duren..

Bedankt voor de update! Het is altijd fijn om te lezen hoe het gaat.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .