Ga naar inhoud

Help... Martin niet lekker...


busylizzzy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Tijdje niet hier geweest, het is allemaal heel druk. Mia is weer aan de beterende hand, nog wel een opening van de mond naar buiten, maar die is niet open of ontstoken.

Nu Martin...

Ongeveer een uurtje geleden vond ik hem een beetje apatisch. Ik haalde iets lekkers voor de nijntjes te eten en hij reageerde er bijna niet op. Heb hem opgepakt en buikje voelt iets opgeblazen. Heb hem toen gemasseerd. Hierna keutelde hij en at hij voorzichtig iets. Echter werd het niet veel beter en ik had nog van de vorige operatie cisaral drops liggen en heb hem hier de toen voorgeschreven dosis gegeven.

Bij het geven zag ik opeens dat zijn buitenste stifttandjes weer terug zijn gegroeid achter zijn bovenste voortandjes langs. Hier baal ik van want 1,5 week terug ben ik bij de DA geweest en heb specifiek gevraagd of hij naar de tanden van Martin zou willen kijken ivm snel vorming van haakjes. Hij heeft gekeken en vertelde dat de haakjes minimaal waren en het zeker nog niet de moeite waard was om ze af te vijlen.

Wat nu? Ik heb geen pijnstiller in huis, en een consult bij de dierenarts gaat me een voortuin kosten... De dierenarts waar ik de beste ervaringen mee heb, zit in Apeldoorn en is nu helemaal niet voor mij te bereiken.

Toch maar bellen met de dierenarts hier? het staat me namelijk erg tegen, vorige keer kreeg ik de reactie: kom maar niet langs, als hij dood gaat kan ik daar ook niets aan doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, net weer terug. Hij was nog mooi op temperatuur, maag niet over vult, en nog darmgeluiden. Hij heeft een pijnstiller en medicatie om de darmen op gang te houden sc gekregen, en cisaral mee voor thuis. Tandjes verder in orde, 2 kleine plekjes gevijld. Nu thuis beweegt hij al iets meer, dwang voeren tot hij zelf weer wil eten. Pff... wat een avond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, hij eet zelf af en toe wat, beetje hooi, paar brokjes. Vooral zacht voedsel lijkt beter te gaan: beetje appel, witlof, wortelloof, venkel. Hij is nog steeds heel stilletjes, maar komt wel in beweging als ik hem roep en komt af en toe om knuffels vragen. Hij blijft gelukkig lekker warm en blijft keutelen. Ik voed hem toch nog een beetje bij. Buikje is wel weer helemaal soepel, was gisteren toch wel ietsjes opgezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo terug van de winkel; witlof, wortelloof, venkel, peterselie en basilicum: die is wel even zoet! ;) Lekker allemaal extra nat gemaakt, krijgt hij voldoende vocht binnen. Ik denk echt dat hij pijn in zijn bekje heeft: vandaar dat hij geen harde dingen/hooi wil eten. Helaas dwangvoeren voor de vezels dus..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang hij goed groente eet zou ik niet dwangvoeren hoor, die bevatten ook wel genoeg vezels om de darmen op gang te houden.. Je zou wel kunnen proberen om het dwangvoer van een schaaltje/lepeltje te geven, zodat hij het wel binnen krijgt maar jij niet hoeft te dwangvoeren. Je kunt dan ook een papje van zijn SSjes maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net ook een wortelhapje gehaald, babyhapje om te mengen met het dwangvoer. Hopelijk wil hij er dan wel een beetje van eten, want het papje van zijn brokjes word niet aangeraakt. Geen verbetering, maar gelukkig ook geen verslechtering. Het is zo moeilijk dat hij niet kan vertellen wat er mis is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen ben ik een aantal dagen verder en lijjkt het eindelijk wat beter te gaan met Martin. Hij heeft nogsteeds niet echt veel zin in eten, maar is wat levendiger etc. helaas heb ik nu bij Mia een nieuw abcess ontdekt... weet nu niet goed of ik met de spoedlijn moet bellen, wil het liefste maandag ochtend gelijk een afspraak, maar ik weet niet hoe ze zullen reageren als ik daar nu voor bel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bellen... wat kan het jou schelen wat een da vindt over wanneer jij belt? Het is jouw Mia en jij bent bezorgd. Dat is genoeg reden. En als de da het niet leuk vindt dat jij vandaag belt, had-ie maar geen dierenarts moeten worden maar secretaresse op een kantoor

wat betreft Martin.. hij heeft in korte tijd dus 2x problemen gehad met zijn gebit, waarbij bij beide keren hij problemen had met brokken eten. Dan kan er angst ontstaan om brokken te gaan eten, puur uit angst voor de pijn. Je zult hem dus weer opnieuw moeten wennen aan hard voer..

Mijn konijn heeft een vergelijkbaar probleem met brokken gehad. Het duurde hier bijna een maand voordat hij weer normaal brokken at.. In de tussentijd zijn brokken gemengd met water tot een papje, brokjes fijngestampt tot schilfers en elke dag een stukje brood.. eerst zacht brood, en later broodkorst..

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje,

Heb idd gebeld. Het verschil met de reactie die ik van de week hier in Deventer kreeg was erg groot! De dienstdoende DA was erg lief en stelde alle juiste vragen. Omdat ze nu gewoon goed eet, kan ik het beste wachten tot maandag zodat de DA die haar eerder heeft behandeld naar haar kan kijken. (Laatste checkup was nog geen maand geleden, toen niets te zien, vorige week ook nog niet...)

Martin heeft nu betere pijnstilling gekregen en heeft vanochtend voor het eerst weer zijn brokjes gegeten! :) Daar ben ik wel weer erg blij mee. Ik houd ze allebei goed in de gaten en weet nu dat ik altijd terug kan bellen naar mijn DA met vragen, gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .