Ga naar inhoud

Verslikt in eten


nrg50

Aanbevolen berichten

Vanmorgen heeft ons konijn Kirby zich denk ik verslikt in haar eten. Ik gaf biks (bij de DA gekocht) die ze altijd krijgt. Na een paar tellen loopt ze weg van de bak, wat ik erg vreemd vond, want ze heeft altijd ontzettende trek. Ze begon een soort te hikken, net zo'n geluid als wij maken, en best regelmatig, en er kwam bruin sluim uit dr bekje. Ik heb de DA gebeld, en die zei het even aan te kijken en proberen in dr bekje te kijken. Dat ging dus niet, ze liet me er echt niet bij, en bleef maar hikken en slijm uitspugen. Ik ben gelijk naar de DA gereden, die hier om de hoek is, en die hebben naar haar gekeken.

Eenmaal daar deed ze dat hikken niet meer, en er kwam ook geen slijm meer (zal je altijd zien). Die DA heeft met een kijkertje in dr bek gekeken, maar zag niets. Merkte wel dat ze wat overdreven adem haalde.

Nu heeft ze dus de hele dag niets gegeten en gedronken, en zit stil in een hoekje. Ik heb haar er even uit gehaald, maar dat helpt niets. Ze wil zelfs geen snoep, waar ze altijd erg gek op is.

Weet iemand wat ik nu het beste kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat eng!! Het is op zich goed afgelopen... bij echt verslikken had ze dood kunnen gaan. Weet je wat ik denk dat er aan de hand is? Dat ze heel erg geschrokken is toen ze bijna stikte en dat ze nu gas heeft in haar buik van de stres. Je hebt eigenlijk een antigasmiddel nodig... Misschien heeft de avondapotheek aeropax? Het is ook erg verstandig om nu opnieuw naar de dierenarts (da) te gaan. Hij kan in elk geval cisaral of prepulsid geven zodat de darmen aan het werk gaan en hopelijk het gas eruit werken. En hij kan pijnstiller geven.

Houd je konijntje nu goed warm! Zet haar in een vervoersbox ofzo met een kruik in een handdoek en als ze erg koud is nog een handdoek erover heen. Onder je trui tegen je aan kan ook..

Ik begrijp dat ze al uren niets heeft gegeten? Dan raad ik je van harte aan om wat ors te geven. 200ml gekookt en afgekoeld water mengen met 1 theelepel suiker en 1/4 (een kwart) theelepel zout. Daar kan ze wat van opkikkeren. Kleine beetjes (paar ml) voeren om het half uur ofzo. Het kan zijn dat ze koude vloeistof weigert. Maar ook naar de da hoor!

Oh ja welkom hier op dit forum :)

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ors is dus dat mengsel van water?

Die stomme DA was eerst steeds in gesprek en is nu dicht, dus dat wordt dat morgen.

Ik vind het echt een slechte DA, want ze hebben alleen een beetje gekeken, verder niets, niets gezegd ofzo, en nu zit ik met de ellende :(

Straks overleeft ze het niet ofzo :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had je bericht daarnet gelezen en wist niet goed wat ik ermee aanmoest, ik dacht misschien heeft ze pijn en eet daarom niet? Maar de verklaring van Mysteriemys zou wel eens kunnen kloppen. Ik zou als ik jou was dus ook nr de apotheek van wacht gaan en aeropax gaan halen. Nog beter is dat je de da van wacht belt, want als het idd gas is, kan het heel erg snel gaan...

Veel succes alleszins!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de wacht gebeld, en daar schiet ik ook niets mee op. Komt niet eens met dat toedienen van dat watermengsel, pas nadat ik zei dat het op het forum gezegd was zei ze van ja, dat kan je doen. En dat ws de slokdarm een beetje beschadigd is en het daardoor komt.

Het is echt balen, want vanmorgen koste me al 18,50, nu weer 20 euro voor een telefoontje waar ik niets aan heb, morhen terug naar de DA weer minimaal 18,50, en mijn vriend krijgt er de balen van dat het zo veel geld kost :( En nu nog maar hopen dat ze het overleeft. Het andere konijntje, Charly, zit dr de hele tijd te likken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Helaas, meerdere dingen quoten lukt niet. Ja, je nijntje zou dood kunnen gaan maar daar gaan we even alles aan doen om dat te vermijden! Het zou te erg zijn.

Heb je de da die dienst heeft gesproken? Er is altijd een dienstdoend arts.. als hij zegt dat het kan wachten dan heeft hij geen verstand van konijnen. Deze da's hebben dat dat wel en zijn 24/7 bereikbaar voor crisisdingen en dat is het!

Spoed?

Dierenkliniek Ermelo is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar voor spoedgevallen. Bel 0341-553325 en u krijgt direct een dierenarts van Dierenkliniek Ermelo aan de lijn of u krijgt een nummer in het geval dat de dierenarts "mobiel" is. U wordt altijd geholpen door een dierenarts van Dierenkliniek Ermelo op de kliniek aan de Horsterweg 66 te Ermelo.

****Mevrouw Carriere is konijnkundig.

drs. E.J. de Boer ******is ook konijnkundig. Andere artsen iets minder.

drs. D. van Driel

JW. Frisostraat 1

3583 JR Utrecht.

tel. 030-2109000 24 uur per dag

* Probeer nog apotheken te bereiken! Zit je in Nederland of België? In Belgie moet je kestomatine baby of Sili-met-san zien te krijgen dat bevat net als aeropax (Nl) een stof die tegen gas werkt (simethicon).

* In de apotheek moet je toch kamille kunnen krijgen? Kamillethee (beetje warm geven) helpt tegen buikpijn omdat het krampen vermindert. Ook tegen buikpijn werkt venkelthee (zaad) en anders thee van karweizaadjes.

* Verder heeft de apotheek de echte asperine, die met acetosal en die kun je in noodgevallen geven (niet na een operatie!) De dosering acetylsalicylzuur die een konijn kan krijgen is 50 tot maximaal

100 mg/kg. lichaamsgewicht, oraal, tweemaal daags. Pijnstilling is heel erg belangrijk nu.

Bel anders je hele kennissenkring af voor echte asperine en kamillethee :)

* Heb je peterselie in de tuin of ken je iemand dan kun je kijken of je konijn een hapje peterselie lust. Peterselie helpt tegen gas.

* je kunt je handen om de buik leggen, dat is warm en helpt ontspannen. Ook kun je de buik masseren. Ik zal kijken of ik je daar info over kan mailen.

Doe het anders op je gevoel. Wel zachtjes!

* Als je rescueremedy (een bachflowerremedie) in huis hebt geef haar dat dan om te ontspannen.

* Je konijntje heeft toch ook wat eten nodig! De darmen zijn leeg nu en die gaan daar stil van liggen. Een darm die stil ligt daar gaan konijnen dood van.

Dus elk uur een hapje eten erin! Een paar mililiter. Neem biks, laat die wellen in water of kamillethee en voer dat met een spuitje. Insteken vanaf de zijkant van de mond. Als het niet lukt mail dan nog even op dit forum.

Let wel even op hoe de buik is. Er mag geen bult zijn net na de ribbenkast want dat duidt op gas in de maag. En ja een maag die vol is daar past niet zoveel meer bij. Als dat zo is moet je in de auto springen en naar een da gaan al is die 100 km verderop.

Dat ze het watermengsel zo goed neemt :) dat is een teken dat ze het heel hard nodig heeft en dat ze vecht voor haar leventje. Super!!!!!!! Die 20 euro voor dat telefoontje dat snap ik niet zo goed. Dat is toch te dol?! Ik zou maar zeggen dat je een groot probleem had (hebt) en dat HIJ niet bereikbaar was. Ik vind dat je dat niet moet betalen eigenlijk ..

Dat Charly haar likt komt omdat hij voelt dat ze ziek is. Het is verzorgend en zo zijn konijnen.. Lief hè?!!!! :)

Heel veel succes! Je moet aan het werk..

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

succes, wat de mensen hierboven zeggen zijn erg goede tips, vberder wil ik er nog even bij melden dat je je konijntje naar binnen moet halen want die moet nu warm zitten. Blijf de komende dagen goed alert op de ademhaling want verslikkingen kunnen longontstekingen geven als er vocht in de longen is gekomen.

succes met je nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

succes, wat de mensen hierboven zeggen zijn erg goede tips, vberder wil ik er nog even bij melden dat je je konijntje naar binnen moet halen want die moet nu warm zitten. Blijf de komende dagen goed alert op de ademhaling want verslikkingen kunnen longontstekingen geven als er vocht in de longen is gekomen.

succes met je nijn!

Ja, echt helemaal mee eens!! Als er longontsteking zou volgen dan is het aangewezen antibiotica baytril. Maar hopelijk komt het niet zover hè? Eerst dit overwinnen :) Kom op!

Nathalie, succes met je drukte! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kirby zit altijd al binnen, omdat ze nog jong is. Ze heeft gister goed gedronken van het mengsel, en zelf wat biks uit het bakje gegeten. Vanmorgen ging ze ook zelf wat biks eten, en heb haar weer het watermengsel gegeven. Ze heeft ook 2 stukjes appel op, en is al veel levendiger als gisteren. Ze eet ook van het hooi. Ik denk dat het nu vanzelf weer goed komt....

Echt heel erg bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was nog aan iets anders aan het denken... Hoe komt het eigenlijk dat een konijn zich verslikt? Moet daar een reden voor zijn of is dat net zoals bij ons mensen, beetje te snel gegeten?

Goed dat het weer beter gaat en idd in de gaten houden hoor!

Het kan ook zonder reden hoor, dat een brokje niet goed gekauwd is en overdwars komt te zitten, of een hooitje in de keel blijft steken, zo gek is dat niet. Dieren kunnen zich net zo goed verslikken als mensen.

Probeer altijd het voorwerp dat de keel blokkeert te verwijderen als dat mogelijk is, en stikt je konijn echt, dan kun je ook mond op mond beademing proberen (zal binnenkort een uitleg typen).

Overigens kan het idd zijn dat ze van stress niet lekker was, maar het niet eten en drinken kan ook goed zijn omdat de keel van het konijntje gewoon erg veel pijn doet! Zoals de assistente ook al zei zal de slokdarm best beschadigd kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Kirby gaat het nu goed, ze eet en drinkt zelf weer. Alleen gaat Charly, die bij haar in 1 hok zit nu steeds op haar rijden. Komt dat misschien omdat ze verzwakt is? Ik heb bij de DA de geslachten laten checken, en het zijn echt allebij meiden. Ik heb Charly nu maar even apart gezet, want Kirby vind het echt niet leuk, en doet ook niets terug. Ze rent alleen maar hard weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze gaan nu weer gewoon lief met elkaar om. Charly likt Kirby weer, net als daarvoor. Vanmorgen wilde Kirby alleen weer niet eten, maar ik ben gauw wortels gaan kopen, en ze eet nu al de hele dag, ook van het hooi. Blijft nog wel ff oppassen zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoop dat kirbiy gauw weer de oude is,je zal wel flink geschrokken zijn!tevens wil ik zeggen dat onze dierenarts wellensink in nijkerk ook erg goed is,24 uur per dag bereikbaar en telefonsich altijd klaar om je te woord te staan met tips,ideeen en zev,en als t echt niet goed is gaan we vaak meteen llangs en worden dan ook meteen geholpen.alleen als de da jou belt kost t geld andersom niet!en ze hebben denk ik wel 4 of 5 klinieken waar ej altijd te recht kan in de omgeving van ons dorp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen gaat Charly, die bij haar in 1 hok zit nu steeds op haar rijden. Komt dat misschien omdat ze verzwakt is? Ik heb bij de DA de geslachten laten checken, en het zijn echt allebij meiden. Ik heb Charly nu maar even apart gezet, want Kirby vind het echt niet leuk, en doet ook niets terug. Ze rent alleen maar hard weg.

------------------------------------------------------------

Nou ze gaan nu weer gewoon lief met elkaar om. Charly likt Kirby weer, net als daarvoor.

Wat fijn!! Eerder schreef je dat je misschien dacht dat het op elkaar rijden kwam omdat Kirby verzwakt was. Dat zie je heel goed :) De onderlinge rangorde van konijnen verandert als het leidingevende konijn uitvalt door ziekte. Daarom ging Charly in dit geval op Kirby rijden. Dat doen ze ook als ze rams zijn en dat had ook gekund, ik weet alleen niet of voedsters dan onderling ook gaan rijden eigenlijk. Hier rijdt dan de voedster op de ram: "Toe nou!!"

Ik ben blij voor je dat het weer in orde is tussen die twee. Uitelkaar halen doe je heel gemakkelijk maar het is de vraag of ze daarna nog weer samen kunnen dan. Soms gaan ze dan vechten en komt het niet meer goed.

Dat wegrennen wat je beschreef hoort ook helemaal bij harrewarren om de rangorde. Ik zag dit eerder bij mijn kleine konijntjes die werden opgevoed door pa Dixy: "Hier ligt een grens, ik ben de baas!" vond hij maar de kleintjes wilden niet zo luisteren en renden heel hard weg. Niet omdat ze bang waren wat ik eerst even dacht. Nee, als ze wegrenden voordat pa er aan kwam dan kon hij ze niets "zeggen". Want communiceren met 'iemand' die niet te bereiken is dat gaat niet. Pure dwarsigheid dus, een beetje puberaal ook een heel erg konijns. Als je dat eenmaal doorhebt dan zijn dat soort acties erg vermakelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn allebei pubers ja, dus kan wel kloppen.

Ik moest vandaag helaas weer werken, dus kon niet op Kirby letten. Gelukkig is mijn vriend om 3 uur thuis, en hij gaat dan gelijk kijken hoe het met haar gaat. Als het nog niet beter is, denk ik dat ik toch maar naar de DA ga voor een antibiotica kuurtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .