Spring naar bijdragen
kungfama

Bodembedekking onderzoek

Recommended Posts

hoi hoi

Ik ben bezig met een onderzoek naar bodembedekking voor kleine huisdieren. Mijn vraag voor jullie is:

Waar moet een goede bodembedekking aan voldoen?

Alvast bedankt voor de reacties

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmm beetje dubbel topic dit, maar ik snap dat je het van zowel de konijnenhouders als de knaagdierhouders wil weten dus ik laat het gewoon lekker staan :whistle:

Even een quote van mijn reactie in het andere topic:

Het ligt er een beetje aan hoe je de bodembedekker gebruikt

Wat ik in de konijnentoiletjes gebruik is zaagsel, dit gebruik ik omdat het goedkoop is en goed vocht op neemt.

Voor de binnenkonijnen gebruik ik aubiose, dure bodembedekker maar ons konijn bruintje krijgt anders last van zijn luchtwegen.

Voor de buitenkonijnen gebruik ik stro, dat is lekker warm, goedkoop en ze vinden het zelf een fijne bodembedekker (graven, nestjes maken etc).

Voor de hamsters gebruik ik Russel Rabbit bedding. Zaagsel schijnt slecht te zijn voor je huisdieren, en deze bedding vind ik fijne, zachte bodembedekker voor de hamsters. Hier kunnen ze ook lekker holletjes en nestjes in maken en het is zacht voor als een van de hamsters zich een van de tralies naar beneden laat vallen.

De toiletbakjes van de hamsters zijn gevuld met chinchillazand, dit was eigenlijk bedoeld om in te rollen voor een goede vacht, maar het bleek dat ze het fijne toiletbodem vonden, dus ja.

Ik denk dat er geen beste bodembedekker is, ik gebruik voor elk hok en elk dier wat bij dat dier het best past. Er zijn zoveel mogelijkheden dat je het soms zelf ook niet allemaal weet.

Waar een bodembedekker aan moet voldoen? Over het algemeen dit (in volgorde van wat voor mij belangrijk is gezet):

- het dier moet zich er prettig in voelen (kunnen graven of nestjes maken of wat het dier dan ook fijn vind)

- niet te stoffig

- het moet toch in een zeker mate vocht opnemen (hoewel ik voor alle dieren aparte toiletjes heb met andere bodembedekkers er in)

- in handzame pakketten te krijgen (niet dat je uren staat te rukken aan het stro om het uit de verpakking te krijgen)

- eventueel is goedkoop ook een optie, als iets goedkoops goed bevalt waarom dan iets duurs gebruiken. Maar als goedkoop niet werkt kies ik toch voor duur en beter voor het dier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .