Spring naar bijdragen
synthia

Hoe oud wordt een cavia ongeveer?

Recommended Posts

Mijn cavia's zijn op het moment....

Luna - 5 jaar

Katrien - 6 jaar

Cici - 4,5 jaar

Charlie - 4,5 jaar

Amy - bijna 5 jaar

Roosje - 3,5 jaar

Elmo - 4 jaar

Er zijn nog drie cavia's overleden, twee waren 5 geworden en een 4 jaar. Ik heb ook cavia's gehad die erg vroeg waren overleden, een peruuf al na anderhalf jaar. het is best raar, ik heb gefokte en rasloze cavia's zitten... De een wordt wel oud en de ander niet. Zoals Katrien, alweer 6 jaar, terwijl die echt van een hele slechte fokker komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn 1ste caaf was 4 geworden maar die hebben we moeten laten inslapen omdat hij ziek was:(

ik denk een jaar of 6/7

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn cavia is 5 geworden, hij was niet meer zo actief als vroeger, en toen er een grote hagelbui neerviel, is hij niet optijd in een van zijn schuilhokjes geraakt.

de dierenarts vermoeden dat er een paar flinke hagelstenen de oorzaak zijn incombinatie met zijn leeftijd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De leeftijden die cavia's gemiddeld nog halen zijn de laatste jaren terug gelopen en ik sluit me bij Phlox aan dat het veel met de doorfok te maken heeft.

Ook lijkt het wel dat hoe 'beter' je voor je caafs probeert te zorgen, hoe eerder ze ertussenuit piepen. Mijn oudste beer was ruim vijf toen hij stierf. Mijn oudste cavia op dit moment is een zeugje van vier jaar. Verder ken ik zelf in mijn vriendenkring maar 1 cavia die de 8 heeft gehaald, de meeste gaan toch wel tussen de 4 en de 5 jaar maar net zo makkelijk met twee jaar..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik mijn hele leven al zaagsel..../houtmot.

Mijn cavia's zijn bijna allemaal 7+ geworden. 2 van 9.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in het totaal 4 cavia's. waarvan er 2 zijn overleden. 1 kwam bij iemand thuis vandaan en is 1 jaar en 2 maanden geworden (een week na een casteratie)

De andere is denk een halfjaar geworden. Hij kwam bij een opvang vandaan en die hadden een nestje. Het zeugje zat bij zijn baas bij heel veel andere cavia's dus denk dat er sprake is geweest van inteelt en helaas heeft hij een kort, maar hopelijk een gelukkig leven gehad.

De cavia's die ik nog heb:

1 is pas uit de opvang en is 2 a 3 jaar

de ander heb ik ergens anders vandaan en is 4 a 5 weken oud.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klinkt misschien een beetje cru, maar ik zou liever cavia's hebben die een geweldig, maar vrij kort leven hebben gehad, dan een lang, miezerig leventje.

Dus leeftijd zegt niet alles, vind ik.

Maar ik begrijp dat het voor jonge kinderen niet leuk is als hun huisdier snel overlijdt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites