Spring naar bijdragen
synthia

Hoe oud wordt een cavia ongeveer?

Recommended Posts

Hallo,

Mijn neefje heeft van een vriendje 2 cavia;s overgenomen. Mijn tante vroeg zich af hoe oud een cavia eigenlijk kan worden. Ze weet niet hoe oud deze cavia's zijn. (dit ging ze navragen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee niet echt met verzorging te maken.

Ze worden gewoon niet veel ouder.

Bij veel fokkers worden ze ook maar rond de 4...met een paar uitzondering van 5~

En die zitten er vaak beter bij dan bij niet fokkers :)

Heb er zelf ooit 1 gehad die 8 is geworden. Maar die zat er lang niet zo goed bij als hoe ik ze nu heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een wisselwerking van goede verzorging en de tijden die veranderd zijn, bij veel caafs zie je dat ze met 3 al echt oud zijn. Ze beginnen dat al af te takelen, ik heb er 1 van 7 maar die is fitter dan mijn zeug van 4.

Toch worden ze hier erg goed verzorgd!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het meer met de doorfok te maken heeft. Er wordt zelden gekeken naar de achtergrond als mensen gaan fokken. Ik lees af en toe met kromme tenen, dat we voor de lol een nestje nemen..... Leuk toch?! Een beer en zeug bij elkaar en dan niet weten dat een zeug direct na de bevalling nagedekt kan worden, zeugjes met 4 weken vruchtbaar zijn en beertjes met 4 weken kunnen dekken....

Zo krijg je behoorlijke inteelt en het komt meer voor dan je denkt.

Ook hier lees ik regelmatig dat mensen caafs nemen, maar er de ballen verstand van hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat bedoelde ik inderdaar Phlox "de tijden zijn veranderd". Er zijn zoveel mensen die zomaar caafs fokken, want o het is toch zo schattig.. Ik merk dat mijn oude gladhaar beer, veel sterker is dan bijvoorbeeld mijn zeugje (afstandsdier afkomstig uit dierenwinkel). Het scheelt 3 jaar, in het nadeel van mijn zeug

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die 8 is geworden zat er echt slecht bij vergeleken met de caafs die ik nu heb (wisten toen niet beter is ook al 10 jaar terug ofzo)

1x in de 2-3 weken verschoond 50x70 hokkie, geen maatje (die vechten had hij wel gehad)

Maar waardoor die 8+ is geworden? Was een "boerderij" cavia....Dus was buiten gehuisvest.

Dat scheelde ook een hoop.

En dan heb je ook nog dingen als satijn dat nu in elk ras voorkomt .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij worden ze gemiddeld denk ik iets ouder dan een jaar of zes, tenzij ze echt iets hebben. Mijn beer die ik nu heb is ongeveer 6,5 jaar en in november is zijn vriendinnetje op 6 jarige leeftijd overleden. In juli is zijn andere vriendinnetje overleden op ruim 8 jarige leeftijd. Daarnaast is een caviazeugje op 7 jarige leeftijd overleden en mijn eerste caviabeer op 5 jarige leeftijd. Dit heb ik eigelijk ook wel gezien bij de caviaatjes van mijn zussen die bij die van mij in het hok zaten. Natuurlijk heb je er altijd wel eentje bij zitten die eerder sterft door ziekte of een afwijking.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb bij mezelf de meeste cavia's verloren op 3-4 jarige leeftijd.

Hier krijgen ze de perfecte verzorging dus daar ligt het niet aan.

Momenteel heb ik er zelf wel een paar van 4 - 5 jaar zitten ook.

Hier in de opvang is de oudste momenteel bijna 7 jaar.

Onlangs vernam ik ook weer van 2 beren die via de opvang herplaatst werden dat ze plots dood in hun hokje lagen (aparte gevallen) Zij waren ook rond de 3 jaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt haast wel wanneer ze eenzaam/alleen wonen ouder worden?

Want diegene die alleen leefden werden hier 6 en 8.

Maar liever dat ze met z'n 2en samen zitten en 4 worden, dan eenzaam 8 jaar lopen weg te kwijnen :)

Leeftijd is ook niet alles, wel mooi meegenomen.

Ben benieuwd hoe oud de caafs worden die ik momenteel heb. de oudste zijn nu 1 jaar en 2-3 maanden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier hebben mijn caviaatjes die dus gemiddeld 6 jaar worden, eigelijk altijd een vriendje of vriendinnetje gehad of meerdere. Ik heb bij mij het idee dat de diertjes die jonger stierven 'vroeger' (toen ik nog bij mn ouders woonde), stierven aan de gevolgen van zaagsel gebruik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zaagsel is vaak vrij stoffig en kan giftige stoffen bevatten (zaagsel van naaldbomen) misschien dat Emytje daar op doelt? Je kunt in elk geval beter geen zaagsel gebruiken, voor welk dier dan ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen je hebt meerdere soorten zaagsel natuurlijk....veel gebruiken plosplan zaagsel wat minder stoffig schijnt te zijn en minder te stinken.

Alleen ik had weer 3 pakken Hemperade gehaald :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zaagsel is wat anders dan houtkrullen. Zaagsel is zeker erg stoffig en veel te fijn. Houtkrullen van Plospan is praktisch stofvrij. Aan elke bodembedekking zit nadelen. Hemperade vind ik te stoffig en te hard. Het is heel persoonlijk wat je prettig vindt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites