Ga naar inhoud

Stampertje ziek (gas)


Meggy

Aanbevolen berichten

Stampertje is ziek, hij is pas ziek geweest en heeft toen een eetlustopwekker en baytril gehad, hij leek opgeknapt en at goed, was weer vrolijk aan het rondrennen en gisteren heeft ie nog de gang gesloopt(omdat ze nu niet in de tuin kunnen, laat ik ze elke dag in de gang rennen)

En nu zat hij ineens heel stil te rillen en eet niet meer...:(

Ik maak me zo'n zorgen om hem, ik heb hem pas een maand of twee en hij is nu al heel bijzonder voor me, ik vond konijnen nooit zo leuk, tot ik Stampertje kreeg, hij is echt geweldig en ik wil hem niet missen.

Om 13.00 u moet ik bij de DA zijn, heeft iemand hier nog tips wat ik met hem kan doen, kan ik hem misschien het beste binnen halen? en wat moet ik met zijn vriendinnetje doen, kan ze bij hem blijven,binnen heb ik niet genoeg plaats voor twee(voor Stampertje alleen is de caviakooi eigenlijk ook wat te klein, maar voor even kan het wel als hij ziek is...)

Ik maak me zo'n ontzettende zorgen om hem, hij is zo lief...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen hij pas ziek was wat waren toen de klachten?

Rillen is waarschijnlijk van de pijn :( Dring svp aan bij de dierenarts op pijnstilling indien hij dat niet van plan is om te geven. Een pijnstiller bij konijnen werkt veel korter dan bij andere dieren omdat konijnen een heel snelle stofwisseling hebben. Er zijn nog veel dierenartsen die dat niet weten. Ze krijgen namelijk niet veel over konijnen tijdens hun opleiding en konijnen wijken echt af van andere dieren zoals kat en hond enzo.

PIjnstilling bij konijnen werkt maximaal 12 uur geen 24 uur dus en zeker niet 2 dagen..

Probeer bij een apotheek, bel ze allemaal af(!) aeropax te krijgen tegen gas. Want het is aannemelijk dat Stampertje gas heeft. De pijn en het plotseling stoppen met eten zijn daar symptomen van. Okay ik ben geen da en ik zie hem nu niet voor me maar de kans is echt heel groot.

Ik hoop dat de dierenarts je goed kan helpen. Succes!

Ohja, warm houden is heel belangrijk. Hij kan best binnen in zijn eentje, alleen zijn konijnen zo dat ze soms na een tijdje hun maatje niet meer kennen! Dan kan ook van de da-geur komen maar sowieso zijn ze na zo'n 3 weken elkaar vergeten. Je kunt als je ze uit elkaar haalt ook gevechten krijgen als ze elkaar daarna weer ontmoeten. Heel handig is om ze elke dag even op ziekenbezoek te laten gaan. Buitenkonijn even naar binnen, dat kan wel en dan gezellig even loslopen. Loslopen is heel erg goed voor konijnen met gas of buikproblemen zoals bijv. verstopping. Door het lopen beweegt de darm en dat is heel goed voor de spijsvertering.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stampertje heeft idd gas, hij is daar kennelijk erg gevoelig voor ofzo, want dit is dus al de tweede keer...

Hij heeft drie spuiten gekregen, een pijnstiller, een eetlustopwekker en iets tegen het gas? hij voelde zich zichtbaar lekkerder.

Ik heb nu hooithee voor hem gemaakt(hij heeft wat plakpoep) en een potje wortel gehaald dat hij heel lekker vindt(hij wist niet hoe gauw hij het spuitje leeg moest hebben en hij likte mijn hand ook helemaal af(had wat geknoeid)

Hij heeft ook hooi zitten eten en hij was niet te koud zei de DA(39,1 kan dat kloppen?)

Hij zei dat ik hem binnen moet halen als het morgen niet wat beter is, maar als het niet nodig is liever niet, vanwege zijn vriendinnetje, dus als hij morgen niet uit zichzelf eet, haal ik hem binnen.

Ik denk dat ik hem maar geen groen meer geef(helemaal niet) want ik durf het gewoon niet aan, hij heeft de afgelopen dagen niks gehad, en daarvoor vrijwel niets, dus ik heb geen idee waar het aan kan liggen, maar ik durf het dus gewoon niet.

Wortel mocht ik wel gewoon geven, maar hij is echt helemaal gek op hooi, dat eet hij zoveel....

Ik hoop dat hij zich beter blijft voelen...Ik krijg hem nu al bijna niet meer te pakken als ik hem zijn medicijn moet geven, hij heeft al in de gaten dat ie het niet leuk vindt, dadelijk vindt ie me helemaal niet meer aardig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal morgen een update plaatsen..

Maak me zo'n zorgen om het mannetje, pff, dan heb ik toch liever dat een van de caafjes ziek is, (okee, is wat stom gezegd) daar heb ik meer verstand van...En weet ik beter wat ik eraan moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39.1 kan kloppen ja, konijnen hebben een wat hogere temperatuur dan mensen, dus 39.1 kan goed.

Maar zorg maar goed voor stampertje, het klinkt inderdaad als gas, ik hoop voor je dat hij er bovenop komt!

Als stampertje er gevoelig voor is raad ik je aan inderdaad aeropax of equate aan te schaffen, zodat je zelf al op tijd in kan grijpen als je het aan ziet komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

Wil je evt nog wat tips? Voor het geval dat.. komen ze :)

Je zou geen hooithee moeten geven. Dat helpt alleen bij echte diarree. In dit geval helpt het niet, het werkt averechts zelfs. (stoppend) Plakpoep is geen diarree en wordt veroorzaakt doordat de darmflora niet in balans is. Dat komt door teveel biks en wortel en appel! Hooi is perfect, wortel dus niet. Tenminste, een plakje wortel per dag mag wel maar sommige konijnen kunnen absoluut niet tegen meer..

De enorme behoefte aan wortelhapje duidt erop dat hij dorst had!!

In zo'n geval kun je ook eerst wat ors geven heeft de ervaring geleerd. Daar heeft hij dan behoefte aan.

Dat hij nu zoveel hooi eet komt omdat hij honger heeft gekregen van de injectie van de dierenarts (waarschijnijk primperid wat de maag en het voorste gedeelte van de darmen hard aan het werk zet!) en hij weet instinctief dat hooi nu goed voor hem is. Hooi bevat veel vezels waardoor de darmen lekker snel gaan werken en daar wordt hij beter van!

Ik ben helemaal met Evee eens dat je aeropax in huis zou kunnen halen. Het kan het verschil tussen leven en dood betekenen bij je konijn en dat middel helpt speciaal tegen gas! Equate bevat dezelfde werkzame stof en dat bestel je op konijnen.nl. Dat smaakt niet vies in tegenstelling tot aeropax en werkt veel gemakkelijker maar is korter houdbaar na openen.

Heel vaak worden dit soort regelmatig terugkerende gasaanvallen door wormen of coccidiose veroorzaakt. Het zou slim zijn om de keutels alsnog door de da te laten controleren op parasieten. Het is niet gezegd dat de parasieten altijd worden aangetroffen al zijn ze er wel. Heel soms zitten ze alleen in de blinde darm en dan vind je in de gewone keutels niets. Dus mocht je plakpoep kunnen veroveren dat is het heel zinnig om ook dat monstertje door da te laten bekijken.

Fijn dat hij weer eet en rondrent. Gas is altijd acuut. Je kunt hem nu als beter beschouwen. Ik hoop dat het niet terug komt!

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de week Aeropax bij de apotheek gehaald, je hebt er geen recept voor nodig ofzo. Dat dacht ik eerst wel, dus ik ging het helemaal moeilijk vragen, maar volgens de apotheekassistente is het nooit op recept geweest. Ze ging het trouwens helemaal op mijn account invoeren..:whistle: straks denkt mijn huisarts nog dat ik last heb van gas :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stampertje komt van een opvang en daar hebben ze hem helemaal nagekeken, hij had daar nergens last van, dus zou hij hier iets hebben moeten krijgen, dat kan...Misschien dat Snuffie dan ook iets van parasieten heeft maar er beter tegen kan ofzo?Is dat mogelijk?

De DA heeft me ook laten voelen hoe ik aan zijn buikje kan voelen dat ie er last van heeft.

Nu kan ik die aeropax of equate niet meer halen neem ik aan(te laat) is het evt mogelijk om dat bij de etos ofzo te halen, of kan dat echt alleen bij de apotheek?(dat meen ik gelezen te hebben)en kun je het evt mengen met iets dat ie wel lekker vindt?(wortelhapje?)

Ik zal als hij maandag nog plakpoep heeft wat naar de DA brengen, anders wordt het lastig(wat dat betreft mag het weekend fijn oprotten hoor, ze worden hier lijkt het altijd voor het weekend of in het weekend ziek:((

En de hooithee zal ik dan maar weghalen

Okay, hier antwoorden op je vragen :) Ja, het ene konijn is gevoeliger voor parasieten dan de ander. Heeft te maken met weerstand en darmwerking die onderling ook weer met elkaar samenhangen.

Aeropax kan de apotheek zeker bestellen. Drogist misschien. Aeropax kun je heel goed mengen in dwangvoer als je een tablet fijngemaakt hebt. Als je heen snel (nu) op konijnen.nl bestelt (equate) heb je het misschien morgen (ma) al. Maar het is nu toch niet meer acuut? Een goede aanvulling in geval van gas en een noodgreep als je geen antigasmiddel in huis hebt, is kamillethee voeren! Dat ontspant en werkt tegen krampen.

Die gasaanvallen komen voor bij parasitaire infecties maar zijn ook een symptoom van een verstoorde (blinde)darmflora en plakpoep is een direct gevolg van een verstoorde blindedarmflora (door teveel koolhydraten uit biks en wortel en suikers uit wortel en ander fruit). Toch blijft parasieten uitsluiten een goed idee hoor :)

@Lia: Diarree is niet hetzelfde als plakpoep. Diarree stroomt er echt uit en dan mag hooithee gegeven worden. Bij plakpoep is er geen echte diarree het zijn slechts de keutels uit de blinde darm die niet in orde zijn.De gewone keutels zijn dan wel goed. Hooithee werkt dan stoppend op de gewone (dunne en dikke darm) waar de gewone keutels worden gevormd, wat kans geeft op verstopping en gas.

Konijnen zijn echt bijzondere dieren! Zij scheiden het voedsel dat ze eten in grove vezels die direct weer eruit mogen en in fijne voedseldeeltjes die naar de blinde darm gaan en daar zitten bacteriën die helpen bij de vertering. Zij maken vitamine B en K en eiwitten. Er is alleen een probleempje.. na de blindedarm komt de einddarm. De enige weg die dan nog gevolgd kan worden is eruit! Maar dan krijgt het konijn die vitamines en eiwitten niet binnen :( dus is er maar één oplossing en dat is die keutel opeten! De grove vezels zijn erg belangrijk om de darmwerking op snelheid te houden. Zij gaan niet door de blindedarm, ze gaan erin en eruit om het zo te zeggen. Ik heb dit onlangs gelezen in een dierenartsartikel en ik vond het heel interessant om dit te weten. Dat die grove vezels er zo snel weer uit gaan dat is omdat een konijn als prooidier dan weinig energie kwijtraakt aan het meezeulen van die balast.

Slim geregeld van moeder natuur toch? Apart is wel dat een konijn snel weer nieuwe vezels moet eten voor de darmwerking.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is het met stampertje okee, ik houd hem wel heel erg in de gaten, ik wil gewoon ook zorgen dat ik iets in huis heb voor als ie het weer krijgt, dat geeft gewoon een rustiger gevoel...En het is natuurlijk voor hem beter.

Het valt me op dat ie gek is op pinda's trouwens...Die mag ie natuurlijk ook niet teveel, maar ja, zoveel zitten er ook niet in het voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .