Ga naar inhoud

scheef hoofd


iris-juventus

Aanbevolen berichten

mijn konijn heeft een scheef hoofd ben er maandag mee naar de dokter geweest en die zei dat het middenoorontsteking was. maar nu helpt de ab nog steeds niet dus ik ben bang dat het e. cuniculi is. ik ben al naar verschillende zaken geweest voor panacur. maar welke panacur moet ik nou precies hebbben. je hebt ook voor geiten enso maar dat is veels te sterk voor konijnen. mijn moeder wilt dat ik hem laat inslapen ik heb het gevoel dat ik hem nog kan helpen en wil er alles aan doen om hem beter te maken.

gr iris

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeker niet laten inslapen.

Ik stel voor dat je even contact opneemt met mintaka (lid hier)

stuur haar een pm en vraag haar eventjes naar haar dierenarts.

Mintaka heeft namelijk een nijntje met e.cuniculi en die dierenarts Inge Thas denk ik dat ze heet kent er hopen van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evenwichtsziekte / Scheve kop-ziekte

Je konijn kan van de ene op de andere dag een scheef kopje hebben, ook kan hij daarbij problemen hebben met zijn evenwicht. Hij valt dan steeds om en heeft moeite om overeind te komen. Hij gedraagt zich alsof hij dronken is! Dit kan een middenoorontsteking zijn, die veroorzaakt is door een bacterie. Je moet hier zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan!! Hoe eerder dit behandeld wordt hoe beter. Je konijn heeft hier vreemd genoeg weinig of geen pijn van, maar hij ziet er wel heel zielig uit.

Vaak zal je konijn niet meer zelf kunnen eten omdat hij steeds omvalt, je zult hem dan moeten voeren. Zorg ook dat hij zich niet kan bezeren, stop hem voorlopig in een niet al te grote kooi en leg wat zachte dingen tegen de tralies aan zodat hij zich niet beschadigt als hij omvalt.

Na 4 of 5 dagen antibioticum gaat zijn kop soms al weer wat rechter staan, maar je moet minimaal 3 weken doorgaan met de medicijnen om de ziekte te kunnen genezen.

Als je konijn niet op het antibioticum reageert, kan de ziekte veroorzaakt worden door de parasiet e.cuniculi. Deze parasiet reageert niet op antibioticum. De dierenarts zal dan ook een kuur met fenbendazol, bijv. Panacur moeten geven. Panacur is een antiworm-middel, maar het kan ook e.cuniculi doden.

Scheve kop....

Op een gegeven moment kan hij krom als een wokkel worden. Dit is meestal tijdelijk dus ook dan de moed niet opgeven.

Een konijn met scheve kop ziekte heeft vaak wel honger en dorst, maar kan het zelf niet dus moet je hem het voedsel en het drinken voorhouden, het hooi bij zijn kop leggen. Vooral groenvoer wil een konijn met scheve kop ziekte graag uit je hand eten. Kan je konijn helemaal niet zelf eten, dan zul je moeten dwangvoeren tot je konijn zelf weer kan eten. Zorg er altijd voor dat je konijn de hele dag kan eten, dus niet alleen maar één keer per dag eten geven.

...want hij heeft best honger!

Soms knapt een konijn niet direct op, en wordt de toestand eerst erger. Je konijn kan helemaal kromtrekken en niet meer overeind komen. Dat is een heel erg naar gezicht, maar dan is het een kwestie van volhouden. Zolang je konijn wil blijven eten, of het dwangvoer wil doorslikken, is er goede hoop op genezing.

De meeste konijnen worden weer helemaal beter, sommige blijven een klein beetje of soms erg een scheef kopje houden, maar hebben daar verder helemaal geen last van.

Tip: Als je hem optilt wordt de duizeligheid nog erger en zal hij zich helemaal om zijn as gaan draaien. Het risico dat je hem nu laat vallen is heel groot. Zet hem daarom eerst op een flinke handdoek en pak hem een beetje in. Til hem dan pas op en houd hem stevig tegen je aan. Probeer zijn kopje zo recht mogelijk te houden, des te minder last heeft hij van zijn duizeligheid. Til je konijn zolang hij de ziekte heeft zo min mogelijk op.

Bron: konijnen cd, stichtingkonijnenbelangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik ben donateur/vrijwilligster van stichting konijnenbelangen, en heb toen een cd-rom gekregen met heel veel "super" informatie. Over ziektes, speelgoed, waarom konijnen iets doen etc.

Je kan hem trouwens ook gewoon kopen, op de site van konijnenbelangen, steun je de konijntjes ook nog ff :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry ben druk geweest met het nijntje. hij heeft nu panacur en ik ben er mee naar een konijnkundige dierenarts geweest. die zei dat het er nog goed uitzag en dat hij nog genoeg hoop had. hij heeft nu panacur en nog een AB. verder een vitamine b prik gehad en nog een prik voor de zenuwen. hij is nu al 40 gram aangekomen in een dag tijd dus ik zie het wel weer zonnig in. gr iris

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry ben druk geweest met het nijntje. hij heeft nu panacur en ik ben er mee naar een konijnkundige dierenarts geweest. die zei dat het er nog goed uitzag en dat hij nog genoeg hoop had. hij heeft nu panacur en nog een AB. verder een vitamine b prik gehad en nog een prik voor de zenuwen. hij is nu al 40 gram aangekomen in een dag tijd dus ik zie het wel weer zonnig in. gr iris

Hoi Iris,

Dat is voor nu goed nieuws! Is het op de kop liggen en het scheve koppie al ietsje verbeterd? Die panacur moet heel lang gegeven worden. Langer dan 4 weken ben ik bang. Heb je inmiddels panacur van de da gekregen? Die paar ml die je had zijn niet genoeg hoor.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha, Iris, dat is goed nieuws! hoera hoera hoera! ik ben blij dat die DA er blijkbaar wat meer van afwist! Ben je naar die Da in Lichtervoorde geweest?

ik heb Toendra destijds zes weken moeten behandelen trouwens, dus inderdaad zou ik na die maand toch nog voor wat extra medicatie gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .