Ga naar inhoud

Dierenarts


nniinnoo

Aanbevolen berichten

Ik was vanmiddag naar de dierenarts met bloompje en floortje.

Voor de inentingen natuurlijk. Voordat jullie gaan zeggen dat moet in het inentingstopic lees eerst even goed.

Mijn konijnen worden ook altijd gecontroleerd, vind ik zelf prettig.

Bij Floortje was alles goed. Alleen bij Bloompje zei de da dat ze beginnende haakjes had. De DA vond het nog te 'weinig'(ik weet niet hoe je het moet verwoorden) was om het te opereren.

Bloompje heeft er nog geen last van en eet heel goed. Nou lees ik van alles op internet over dwangvoederen na de operatie, pijnstillers geven na de operatie.

Ik kan niet echt heel veel vinden op BBcommunity als ik op haakjes zoek.

Kunnen jullie er me wat meer over vertellen en over dwangvoederen, pijnstillers geven.

Ik wil graag voorbereid zijn. Want je hoort steeds vaker verhalen van dat je zelf je konijn pijnstillers moet geven.

Graag dus advies en meer over haakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haakjes verwijderen gebeurt meestal onder een roesje en geen narcose. Ik heb het ook een keer gehad bij Moffel. Hij was erna een beetje suf maar 's avonds gewoon weer de oude, niet dwangvoer en pijnstilling nodig gehad. Wel antibiotica omdat het haakje in zn tandvlees een wondje had gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je niks vinden over haakjes? Dat lijkt me sterk, want het komt zo veel voor.

In elk geval.. Ik weet niet of het zo belangrijk is om bij haakjes dingen over pijnstilling en dwangvoer te weten. Het is wél heel belangrijk, dat je nu goed naar Bloompjes voeding kijkt. Haakjes worden deels veroorzaakt door een slechte stand van de kiezen en deels door een gebrek aan vezels.

Je moet dus zorgen dat ze veel vezels gaat eten, veel hooi en biks als Science Selective. Alleen dan kun je voorkomen dat de haakjes weggehaalt moeten worden.

En het is belangrijk goed in de gaten te houden of ze goed eet: Zodra ze minder goed eet moet je de haakjes weg laten halen. Dit gebeurt onder narcose maar is een simpele ingreep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je snel ingrijpt, dus gelijk als je ziet dat ze minder goed eet een afspraak maakt, hoeft het niet zo ver te komen. Het is misschien wel handig om dwangvoeding in huis te hebben voor het geval ze in het weekend stopt met eten, maar je weet eigenlijk nooit 100% zeker waardoor ze stoppen met eten, en als je dwangvoert bij een blokkade (waardoor ze ook kunnen stoppen met eten) kan dat heel gevaarlijk (zeg maar dodelijk) zijn. Dus eigenlijk moet je sowieso naar een dierenarts gaan als ze niet eet.

En het is gewoon heel belangrijk dat je de voeding aanpast, ik heb dat ook gedaan bij Indy en hij heeft nooit weer haakjes gekregen terwijl de dierenarts dacht dat ze er binnen een maand weer zouden zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je snel ingrijpt, dus gelijk als je ziet dat ze minder goed eet een afspraak maakt, hoeft het niet zo ver te komen. Het is misschien wel handig om dwangvoeding in huis te hebben voor het geval ze in het weekend stopt met eten, maar je weet eigenlijk nooit 100% zeker waardoor ze stoppen met eten, en als je dwangvoert bij een blokkade (waardoor ze ook kunnen stoppen met eten) kan dat heel gevaarlijk (zeg maar dodelijk) zijn. Dus eigenlijk moet je sowieso naar een dierenarts gaan als ze niet eet.

En het is gewoon heel belangrijk dat je de voeding aanpast, ik heb dat ook gedaan bij Indy en hij heeft nooit weer haakjes gekregen terwijl de dierenarts dacht dat ze er binnen een maand weer zouden zitten.

wat voor voeding moet je dan nemen,

hoe moet je dwangvoederen en wat heb je ervoor nodig.

Ik ben blij dat het niet floortje is, daar kan je niets bij doen, dus als het moet ook niet dwangvoederen.

Bloompje vind het niet leuk maaar vecht zich ook niet los

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je nodig bent. Een spuitje zonder naald (die kun je bij de (mensen)apotheek wel krijgen, of bij de dierenarts) en dwangvoeding. Daarvoor kun je speciale dwangvoeding nemen (Critical Care of Science Recovery, dit zijn zakjes met poeder waar je water bij moet doen) of je maakt een papje van je gewone biks, er gewoon water bij doen en zorgen dat het een papje wordt. Ik weet alleen niet of dit met elke biks kan, met Science Selective kan het wel. Voor nood kun je ook Olvarite Wortel (je weet wel, die babypapjes) geven, maar dit bevat veel suiker en weinig vezels dacht ik, dus ideaal is het niet. Het dwangvoerpapje doe je in het spuitje en spuit je in het bekkie van je konijntje.. Niet te veel per keer, ik weet niet hoeveel eigenlijk.

Maar heb je mijn waarschuwing wel gelezen? Je moet nooit zo maar gaan dwangvoeren als je konijn stopt met eten. Als je konijn stopt met eten, bel je een dierenarts (óók in het weekend kan dat) en leg je uit wat er aan de hand is. Je moet dan natuurlijk wel noemen dat je konijn beginnende haakjes had. Als er iets anders aan de hand is kan het heel gevaarlijk zijn om te dwangvoeren.

Maar het is natuurlijk wel goed om voorbereid te zijn en dwangvoer in huis te hebben. Als ze opeens slecht gaat eten, zou ik eerst proberen haar van een bordje of een lepeltje dwangvoer te laten eten, dus eerst kijken of ze het papje uit zichzelf wil eten. Als ze zelf nog wil eten maar dit niet kan (omdat het zeer doet aan haar kiesjes/in haar mondje) is het een ander verhaal, een bikspapje kan dan een oplossing zijn want dit is zachter en doet minder zeer. Hetzelfde geldt vaak voor groente, als ze haakjes hebben willen ze dat nog wel eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat heb ik gelezen.

Maar ik wil toh voorbereid zijn.

Alles weten . Is altijd handig.:$

Ik zal natuurlijk gelijk de DA bellen. Dat had mijn DA vandaag ookal gezegt. Dat ik meteen moest bellen en dat ze ook in het weekend dan meteen naar de DA kon. Maar ik wil het nodige voor het onodige weten het het gewoon weten.

Je zei eerder, als ik het goed kan terughalen dat je meer vezels moet geven. hoeveel moeten dat er zijn. ga ik eens kijken hoevel ik had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed voorbereid zijn is altijd goed hoor! Je wil niet weten hoe mijn nijnen-apotheek eruit ziet.

Tsja, zo veel mogelijk vezels.. Dus zorg dat ze echt veel hooi eet en stap het liefst ook over op Science Selective als je dat nog niet geeft, dat heeft bij Indy enorm geholpen. En veel groente. Wat geef je nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij de DA een proefzakje meegekregen van voer dat nog vezelrijker is dan Science Selective. Ik heb geen idee wat het kost, maar het zal wel niet goedkoop zijn ;)

Het heet Bunny Basics/T

Op basis van Timothy hooi

bevat 29% voedingsvezel, 14% proteine, 1,5% vet, 0,85% calcium

Enkel bij uw dierenarts verkrijgbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jups, het is euhh.. Duurder dan de SS bij The Hay Experts.. Maar ik geloof niet dat het zo duur was, als de SS in Nederland..

De samenstelling die je noemt klopt trouwens niet helemaal, zij werken (als enige helaas) met min. en max. gehaltes, de gehaltes die jij noemt zijn de maximum gehaltes. Maar dan nog is het qua samenstelling nog beter dan SS hoor, juist.

Waarschijnlijk was ik dit aan Indy gaan geven (vanwege het lage calcium gehalte, minimaal 0,35% tegenover een gemiddelde van 0,6% in SS) als hij niet..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de haken verwijderd zijn eten ze vaak van zelf weer juist goed...

Bedankt voor alle reacties. Deze hierboven stelt me toch weer gerust.

Bloompje eet goed, valt meteen op het groenvoer en hooi aan, dus dan is het nog goed:D

Ik ben wqeer blij en zij eet heerlijk, dus is ook blij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt ze ook op de biks aan? Groenvoer en hooi zijn makkelijker te eten, als ze wél daarop aanvalt en niet op de biks, is dat juist een teken dat er iets mis is. Misschien dat je haar dagelijks wat biks uit de hand kunt voeren, dat is sowieso wel leuk en dan merk je het gelijk als het haar niet meer lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heet Bunny Basics/T

Op basis van Timothy hooi

bevat 29% voedingsvezel, 14% proteine, 1,5% vet, 0,85% calcium

Enkel bij uw dierenarts verkrijgbaar.

In Engeland is het zo te bestellen, net als critical care.

Mocht het nodig zijn om te gaan dwangvoeren en je hebt de Science recovery, dan wil ik je nog het advies geven om er een paar lepeltjes "baby's eerste hapje wortel" erdoor te doen. de massa wordt dan wat smeuiger en zal makkelijke door het spuitje gaan.

op www.konijnen.nl onder kopje medisch staat veel informatie, ook over dwangvoeren. zo staat er een heel duidelijk plaatje van hoe je een spuitje moet afknippen om geschikt te maken voor dwangvoeding.

Mocht je konijn erg tegenstribbelen dan kun je hem op een handoek zetten en deze strak om hem heen doen zodat alleen xijn kopje eruit steekt(ook handig bij het geven van medicijnen zoals pijnstilling). Een konijn dat het gevoel heeft niet weg te kunnen zal niet gaan spartelen.

Sommige konijnen vinden het helemaal niet erg om iets uit een spuitje te krijgen, anderen vinden het niet leuk maat laten het wel toe en weer anderen worden zo wild dat ze zicht zelf zouden kunnen bezeren (of zelfs hun eigen rug breken met het gespartel.) Dus voor hun eigen veiligheid kun je ze dan het best in een handdoek rollen.

Om te voorkomen dat de haakjes erger worden kun je naast meer hooi en andere biks (hopefarms super trio staat er trouwens ook bekend om om goed te helpen tegen haakjes, het is een grote harde brok, maar de meeste konijnen vinden het niet echt smakelijk het smaakt naar karton met een zoet laagje (glucosestroop zit eromheen) Meer knaag spullen aanbieden. Wilgentakken, fruitboomtakken (muv pruimentakken en abbrikozen en perzik) beukentakken, hazelaar ed vinden ze heerlijk, kost niks en is super voor hun tanden en kiezen!

Succes!

aangepast door haas&ko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen eten jammer genoeg niet uit mijn hand. Ook niet in de huiskamer als er wortel ligt ofzo. Dat kan ik niet in de gaten houden. Tot nu toe eten ze de biks zoals normaal op. Ze krijgen even veel en om de 5 dagen nieuw.(volle bak)

Ik had daar eerder ook een topic over.

Floortje die eet nooit zoveel, het is meestal bloompje die veel eet. Dus dat zal ik wel merken bij het wegen, wat ik nu 1 keer per maand wil gaan doen.

Deed het eerst nooit. Maar ik heb het een week geleden voor het eerst gedaan. Wogen ze 1.6 kg allebei. En dat is en goed gewicht voor een half duinkonijn(die moeten 1.5 / 2 kg wegen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

door kleinere porties te geven, en dan dagelijks kun je goed zien of ze beide goed eten. Als je voor voor meerdere dagen geeft dan heb je daar minder zicht op.

Eten ze wel voldoende hooi trouwens als ze onbeperkt biks tot hun beschikking hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

door kleinere porties te geven, en dan dagelijks kun je goed zien of ze beide goed eten. Als je voor voor meerdere dagen geeft dan heb je daar minder zicht op.

Eten ze wel voldoende hooi trouwens als ze onbeperkt biks tot hun beschikking hebben?

Ja.

Ik heb namelijk een week geleden afgevraagd of ze wel genoeg aten. Ze eten even veel als ze eigenlijk moeten eten.

En ook nog veel hooi.

Ik vul elke dag bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat konijnen die niet anders gewend zijn dan onbeperkt eten, zich minder gauw klem vreten.. Mijn konijnen zouden waarschijnlijk veel te veel in één keer eten, maar jouw konijnen zijn gewend dat er altijd eten is.. Dan ga je je toch niet haasten? Indy en Fred hebben heel lang onbeperkt gemengd voer (fout, fout, fout!) gehad, maar ze waren op zich niet te dik. Met name bij Indy ging dit wél ten koste van het hooi eten, maar Indy bleef een geval apart wat betreft hooi, dus of dat nu de oorzaak is geweest..

Toch is het misschien wel verstandiger om ze kleinere porties te geven, per dag ook, want zoals Haas&Ko al zegt, je kunt het dan beter in de gaten houden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

jah bij portie eten geven kun je ook zien hoeveel je konijn eet

nu niet als je het bakje vol vult als het bakje leeg is

mijn konijnen krijg allebei ook nog eens apart eten (zodat ik ze helemaal in de gaten kan houden) maar ook omdat in het begin mijn meisje proffie het eten van carino op at en dat is niet goed :P

bij mij krijgen ze 20 gram in de ochtend en in de avond ..

meer kunnen hun niet op en krijgen ze ook plak poep..

dus dan maar zo:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .