Ga naar inhoud

Te weinig voer


nniinnoo

Aanbevolen berichten

Ik heb twee half/duinkonijntjes. Maar over een bakje voer doen ze soms wel een week, en soms hebben ze het binnen 5 dagen op.

Ze hebben altijd hooi en vaak leggen ze ook ene voervoorraadje aan in het hok. Ze hebben het groenvoer, wat ze elke avond krijgen 's morgens al op. Meestal ook nog een stukje wortel, appel of witlof 's morgen.

Eten ze te weinig? Want als ik hier van alles hoor hebben jullie konijnen het binnen een dag op. Terwijl die van mij er ong. een week tot een halve week over doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay.. Dan lees ik het morgen wel. :yes:

Misschien dat je ook even kunt nagaan hoe lang je nu precies met één bakje doet. Op zich vind ik het niet zo heel gek dat twee gemiddelde konijntjes een dag of vier met één bakje biks doen. Ik gok nl. dat dat al gauw zo'n 200-300 gram is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn heeft van gewone biks 20 tot 25 gram per kg lichaamsgewicht per dag nodig. dat komt bij jou neer op 30 tot 45 gram per konijn. (60 tot 70 gram voor beide als ze samen zitten) het is dus zeer begrijpelijk dat ze er zo lang over doen!

het allerbelangrijkste is Hooi. dit moeten ze onbeperkt hebben. Dit om de tandjes juist te laten slijten en voor de vezels om de darmpjes goed op gang te houden.

Daarna komt groenvoer. niet alle groenten kunnen ze hebben maar er staat een lijst op BB met goede groenten. Groentes die makkelijk verdragen worden zijn witlof, wortelloof en andijvie. Dit moet wel goed op gebouwd worden, anders kunnen ze last van Gas krijgen.

Na de groente komt pas biks. Dit is dus een aanvulling op de voedingstoffen die ze al uit het hooi en de groenten halen. Biks is dus niet het hoofdvoer! Daarna komen nog lekkernijen. Dit kan een stukje wortel, appel of ander fruit zijn. Dit zijn snacks omdat ze veel suiker bevatten. Snacks die je in de dierenwinkel koopt zijn niet zo goed voor je konijnen. deze bevatten erg veel suiker en heel vaak ook granen en konijnen kunnen granen neit heel goed verteren wat ook voor darmproblemen kan zorgen (daarnaast werd mijn konijn er ontzettend druk van en sloopte zijn hok:p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn heeft van gewone biks 20 tot 25 gram per kg lichaamsgewicht per dag nodig. dat komt bij jou neer op 30 tot 45 gram per konijn. (60 tot 70 gram voor beide als ze samen zitten) het is dus zeer begrijpelijk dat ze er zo lang over doen!

het allerbelangrijkste is Hooi. dit moeten ze onbeperkt hebben. Dit om de tandjes juist te laten slijten en voor de vezels om de darmpjes goed op gang te houden.

Daarna komt groenvoer. niet alle groenten kunnen ze hebben maar er staat een lijst op BB met goede groenten. Groentes die makkelijk verdragen worden zijn witlof, wortelloof en andijvie. Dit moet wel goed op gebouwd worden, anders kunnen ze last van Gas krijgen.

Na de groente komt pas biks. Dit is dus een aanvulling op de voedingstoffen die ze al uit het hooi en de groenten halen. Biks is dus niet het hoofdvoer! Daarna komen nog lekkernijen. Dit kan een stukje wortel, appel of ander fruit zijn. Dit zijn snacks omdat ze veel suiker bevatten. Snacks die je in de dierenwinkel koopt zijn niet zo goed voor je konijnen. deze bevatten erg veel suiker en heel vaak ook granen en konijnen kunnen granen neit heel goed verteren wat ook voor darmproblemen kan zorgen (daarnaast werd mijn konijn er ontzettend druk van en sloopte zijn hok:p)

Bij mij hebben ze altijd hooi tot hun beschikking en krijgen elke ochtend wat groenvoer en elke avond/middag als ik ook hun poepbakje verschoon.

Weet iemand of mijn knijns een goed lichaamsgewicht hebben, want het vrouwtje heeft ook een wam, maar het mannetje niet. En ze zijn even zwaar

aangepast door nniinnoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

als je ze aait, kun je dan de ribbetjes voelen? aan alleen het gewicht kun je niet veel aflijden. een duitse hangoor is met 1.6 kg echt te licht maar voor een ander konijnenras kan het een prima gewicht zijn. omdat jou konijntjes geen raskonijntjes zijn kun je daar weinig over zeggen zolang je ze niet kunt zien of voelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rammetjes hebben over het algemeen geen aanleg om een wam te hebben, voedsters krijgen het bijna standaard.

Je kunt dus niet aan een wam zien of je konijn te dik is of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je ze aait, kun je dan de ribbetjes voelen? aan alleen het gewicht kun je niet veel aflijden. een duitse hangoor is met 1.6 kg echt te licht maar voor een ander konijnenras kan het een prima gewicht zijn. omdat jou konijntjes geen raskonijntjes zijn kun je daar weinig over zeggen zolang je ze niet kunt zien of voelen

Ik kan dan hun ribben voelen.

Ze worden eigenlijk niet graag op hun rug geaaid maar het moest maar even.

Eigenlijk aai ik ze daarom alleen over hun hoofdje en tussen hun oortjes wat ze heeerlijk vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan dan hun ribben voelen.

Ze worden eigenlijk niet graag op hun rug geaaid maar het moest maar even.

Eigenlijk aai ik ze daarom alleen over hun hoofdje en tussen hun oortjes wat ze heeerlijk vinden

op de rug moet je de ruggenwervels zowieso kunnen voelen (als dat niet kan zijn ze echt heel veel te zwaar:p) je hebt het nu over de rug maar ribbetjes zitten meer aan de zijkant (maar neem aan dat je ze wel hebt gevonden ;) en anders weet je het nu :P) misschien is het wel te zien op een foto hun "figuur"is maar een foto vertekend vaak. Als je een foto hebt waar ze echt opstaan hoe ze in werkelijkheid ook zijn zou je hem kunnen plaatsen. maar het is op foto's heel lastig te zien. de vacht verhuld ook vaak veel. of ze lijken door dar de vacht heel dik is te dik terwijl ze dat niet zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .